Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 00:00
Hallo,

Ik heb sinds kort een spook videokaart in mijn gebruik, nadat de pc een tijdje niet is gebruikt ben ik erachter gekomen dat hij een beetje spookt... :/

OK, zo laat ik eens met het verhaaltje beginnen...

Ik heb deze week mijn r9 290x voor RMA gestuurd nadat de fan begon te ratelen, als tijdelijke vervanger had ik een GTX 460 in gedachten dit ik nog in mijn 2e pc had zitten. Ik had de GPU is mijn pc gestopt en de drivers geïnstalleerd, alles leek naar behoren te werken als oppeens mijn beeld naar zwart gaat en mijn pc restart. Ik ben een hele dag bezig geweest maar zonder succes. Later die dag heb ik de GPU weer terug in zijn eigen kastje gezet (mijn 2e pc).

De GPU weer terug gestopt in mijn 2e pc'tje en getest aan zijn schermpje (getest met een dvi naar vga adapter omdat dit schermpje geen dvi heeft), alles werkte perfect. Omdat het toch niet zo fijn bleek te spelen op mijn kleine schermpje toch maar besloten mijn 2e pc aan te sluiten op mijn main screen. Maar als ik pc'tje aansluit op mijn dit scherm geeft hij opeens groene lijnen. Toch wel raar want had de kaart via mijn main pc gewoon zonder groene lijnen gekregen in dezelfde DVI poort (de DVI poort op de kaart, scherm heeft maar 1 DVI Poort).

Even later had ik besloten eens de andere DVI poort op de kaart te testen, hierop doet hij het gewoon wel.

Het ziet er dus naar uit dat 1 van de DVI poorten op de kaart stuk is, maar waarom doet hij het dan nog wel met een DVI naar VGA adapter?

Is er een kans dat mijn main pc ook een of andere schade heeft opgelopen?

MVG
Rick

*Edit, ben vergeten te vertellen dat de kaart het in mijn main pc wel gewoon deed zonder drivers wat het ook wel een raar verhaal maakt.
Zag ook wat vonkjes bij de DVI poort toen ik de kabel in mijn video kaart deed toen hij in mijn 2e pc zat.
Heb de voeding vervangen en nu geeft hij geen vonkjes meer. :)

[ Voor 9% gewijzigd door gtxkiller op 10-10-2016 20:40 . Reden: Was iets vergeten te vertellen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

gtxkiller schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:36:
Het ziet er dus naar uit dat 1 van de DVI poorten op de kaart stuk is, maar waarom doet hij het dan nog wel met een DVI naar VGA adapter?
Een DVI-poort heeft pinnen voor DVI en pinnen voor VGA (als het een DVI-I poort is). Als er iets mis gaat met het DVI-signaal hoeft dat niet per definitie problemen met het VGA-signaal op te leveren.
Zag ook wat vonkjes bij de DVI poort toen ik de kabel in mijn video kaart deed toen hij in mijn 2e pc zat.
Heb de voeding vervangen en nu geeft hij geen vonkjes meer. :)
De kans is best groot dat die vonkjes de aansluiting gesloopt hebben. Ook wijst het er op dat er een issue lijkt te zijn met de aarding van de apparaten (wat inderdaad met een andere voeding wel eens opgelost zou kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
dcm360 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:46:
[...]

Een DVI-poort heeft pinnen voor DVI en pinnen voor VGA (als het een DVI-I poort is). Als er iets mis gaat met het DVI-signaal hoeft dat niet per definitie problemen met het VGA-signaal op te leveren.

[...]

De kans is best groot dat die vonkjes de aansluiting gesloopt hebben. Ook wijst het er op dat er een issue lijkt te zijn met de aarding van de apparaten (wat inderdaad met een andere voeding wel eens opgelost zou kunnen zijn).
Zou het mogelijk zijn dat mijn main pc nu ook schade heeft opgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

gtxkiller schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:54:
[...]

Zou het mogelijk zijn dat mijn main pc nu ook schade heeft opgelopen?
Die kans is niet heel groot. Waarschijnlijk heb je een vrij groot potentiaalverschil tussen het scherm en de PC kast. Dit kan de vonkjes geven. Als deze in plaats van de massa van de kabel een pin raakt dan is de kans groot dat het einde DVI is.

Gebruik je wel een geaard stopcontact (van begin tot eind) op beide apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtxkiller
Fairy schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:58:
[...]

Die kans is niet heel groot. Waarschijnlijk heb je een vrij groot potentiaalverschil tussen het scherm en de PC kast. Dit kan de vonkjes geven. Als deze in plaats van de massa van de kabel een pin raakt dan is de kans groot dat het einde DVI is.

Gebruik je wel een geaard stopcontact (van begin tot eind) op beide apparaten?
Ik heb in deze kamer geen geaarde stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat is meteen het probleem. Zonder randaarde heb je gewoon potentiaalverschillen tussen verschillende apparaten. Die is het gevolg daarvan. Waarschijnlijk zal het op den duur lonen om toch een kabel te trekken voor randaarde.

Een workaround is om een kabel tussen de massa van de monitor en pc te doen voordat je de kabel aansluit. Waarschijnlijk voel je de spanning ook wel tussen deze beide.

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 11-10-2016 16:20 ]

Pagina: 1