Toerental van CPU-fan niet meer uit te lezen: probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vandaag merkte ik dat ik het toerental van mijn CPU-fan niet meer uit kan lezen. De waarde blijft constant 0, terwijl de fan wel draait en regelbaar is. Daarop heb ik de fan even aan de tweede CPU-fan header van m'n moederbord geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Vermoedelijk is dus de fan zelf het probleem.

Dit is duidelijk een defect, maar ik vraag me dus af in hoeverre het uitmaakt voor dagelijks gebruik. Ik gebruik verder geen programma's om de fans te regelen maar in de UEFI heb ik wel een fancurve ingesteld (30C = 20%; 45C = 50%; 55C = 80%; 60C = 100%) en ik vraag me dus af of dit probleem daar invloed op kan hebben. Ik heb momenteel namelijk niet zo heel veel zin om weer in m'n computer te gaan rommelen. De waardes van de casefans zijn overigens gewoon uit te lezen.

Relevante specificaties:

Moederbord: MSI B150A Gaming Pro
Koeler: stock cooler behorend bij een Core i5-6500

Beste antwoord (via Commendatore op 19-10-2016 01:23)

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Is het niet vreemd dat de uitlezing niet werkt en het regelen wel? Het regelen gebeurt normaal gesproken immers met het tacho signaal uit de fan!
Bij een driedraads wordt via de tacho de spanning geregeld en bij een 4-draads heb je naast de tacho uitgang nog een control input (PWM).
Zowel met een 3-draads als 4-draads kun je zo het toerental regelen. Voordeel van een 4-draads (PWM) is echter dat je mindere dissipatie in de aansturing hebt. Voor zwaardere fans moet je dus eigenlijk PWM willen.
Van een echte closed loop regeling kan er zonder tacho signaal volgens mij dan geen sprake zijn?
Of mis ik iets?
Ah, nu valt het kwartje. Ik zie nu dat je via een fancurve werkt.
Je hebt nu alleen geen controle op het toerental van je fan zelf. Als die blokkeert of door vervuiling wat langzamer wil draaien, wordt dit niet bijgeregeld.
Of 55 °C dan ook 80 % van je toeren wordt weet je dan niet.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

en als je de CPU-fan op een casefan aansluiting zet? lukt 't aflezen dan wel? 't zou ook nog die pin kunnen zijn namelijk

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ik heb dat net even getest door hem op een casefan-header te steken waarvan ik zeker weet dat deze werkt en nog steeds zegt hij 0 RPM. Definitief de fan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Is het niet vreemd dat de uitlezing niet werkt en het regelen wel? Het regelen gebeurt normaal gesproken immers met het tacho signaal uit de fan!
Bij een driedraads wordt via de tacho de spanning geregeld en bij een 4-draads heb je naast de tacho uitgang nog een control input (PWM).
Zowel met een 3-draads als 4-draads kun je zo het toerental regelen. Voordeel van een 4-draads (PWM) is echter dat je mindere dissipatie in de aansturing hebt. Voor zwaardere fans moet je dus eigenlijk PWM willen.
Van een echte closed loop regeling kan er zonder tacho signaal volgens mij dan geen sprake zijn?
Of mis ik iets?
Ik zie nu wel dat je via een fancurve werkt. Dat is echter geen regelen maar aansturen.
Daar heb je ook geen tacho signaal voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Veng7 op 17-10-2016 12:13 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Of mis ik iets?
Ah, nu valt het kwartje. Ik zie nu dat je via een fancurve werkt.
Je hebt nu alleen geen controle op het toerental van je fan zelf. Als die blokkeert of door vervuiling wat langzamer wil draaien, wordt dit niet bijgeregeld.
Of 55 °C dan ook 80 % van je toeren wordt weet je dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ah, buiten dat ik niet meer kan controleren hoe hard mijn fan draait, heeft het dus verder geen invloed? (Je op één na laatste zin is ietwat onduidelijk, maar ik interpreteer hem zo dat die betrekking heeft op regeling m.b.v. fancurve vs. andere manieren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Idd. Zo bedoel ik dat.

Pagina: 1