Vandaag merkte ik dat ik het toerental van mijn CPU-fan niet meer uit kan lezen. De waarde blijft constant 0, terwijl de fan wel draait en regelbaar is. Daarop heb ik de fan even aan de tweede CPU-fan header van m'n moederbord geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Vermoedelijk is dus de fan zelf het probleem.
Dit is duidelijk een defect, maar ik vraag me dus af in hoeverre het uitmaakt voor dagelijks gebruik. Ik gebruik verder geen programma's om de fans te regelen maar in de UEFI heb ik wel een fancurve ingesteld (30C = 20%; 45C = 50%; 55C = 80%; 60C = 100%) en ik vraag me dus af of dit probleem daar invloed op kan hebben. Ik heb momenteel namelijk niet zo heel veel zin om weer in m'n computer te gaan rommelen. De waardes van de casefans zijn overigens gewoon uit te lezen.
Relevante specificaties:
Moederbord: MSI B150A Gaming Pro
Koeler: stock cooler behorend bij een Core i5-6500
Dit is duidelijk een defect, maar ik vraag me dus af in hoeverre het uitmaakt voor dagelijks gebruik. Ik gebruik verder geen programma's om de fans te regelen maar in de UEFI heb ik wel een fancurve ingesteld (30C = 20%; 45C = 50%; 55C = 80%; 60C = 100%) en ik vraag me dus af of dit probleem daar invloed op kan hebben. Ik heb momenteel namelijk niet zo heel veel zin om weer in m'n computer te gaan rommelen. De waardes van de casefans zijn overigens gewoon uit te lezen.
Relevante specificaties:
Moederbord: MSI B150A Gaming Pro
Koeler: stock cooler behorend bij een Core i5-6500