Constante BIOS piep tijdens opstarten, geen errors

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:01
Een tijdje terug heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet. Echter sinds een aantal dagen piept vrijwel altijd na het aanzetten de (bios) speaker, waarbij het om een constante piep gaat (geen patroon). Echter gebeurd dit niet altijd, maar wel vaak, en de duur is ook variabel. Soms duurt het tot even na de POST, soms totdat Windows/Linux helemaal is opgestart. Verder verschijnt er geen error, of dus dat het opstarten mislukt, wat ik wel zou verwachten. Het moederbord is deze: pricewatch: Gigabyte GA-H170M-DS3H . Na verschillende keren geprobeerd te hebben het probleem te onderzoeken ben ik echter nog geen echte oorzaak kunnen vinden, waarschijnlijk ook doordat het niet altijd reproduceerbaar is.

Wat mij echter opvalt is dat na het aanzetten de case/system fan meteen begint te draaien, echter schokt de CPU fan een aantal keren voordat deze vol begint te draaien (en na de POST rustig draait). Dit is de CPU pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed en deze is geïnstalleerd met de stock cooler. Dit doet mij vermoeden dat dit de oorzaak is. Echter gebeurd dit altijd, terwijl de BIOS piep niet altijd gebeurd.

Ik heb ook geprobeerd om op te starten zonder case/system en/of CPU fan, dit leidt echter tot hetzelfde. Nog steeds een constante piep, maar geen POST error.

Verder heb ik geprobeerd om op te starten zonder extra hardware. Dus zonder HDD/SSD, videokaart etc. Alleen het moederbord, CPU en NVMe SSD (Samsung 950 Pro). Omdat ik op dat moment ook de system fan had uitgetrokken leek het probleem echter opgelost nadat ik deze weer instak. Maar dat was maar van korte duur, want de volgende dag was het probleem weer terug (ondanks een aantal keren opstarten nadat het opgelost leek). Opstarten zonder essentielere onderdelen zoals CPU en RAM heb ik niet geprobeerd. Dit omdat het mij sterk lijkt dat deze het probleem veroorzaken, immers kan de PC dan niet doorstarten en verwacht ik meteen een "harde" error.

Op basis van deze resultaten verwacht ik dus dat het probleem komt door de CPU fan. Maar omdat het probleem zich niet altijd voordoet, terwijl de CPU fan wel altijd "schokt" bij het opstarten, en de piep veel langer aanhoud dan de CPU fan nodig heeft om gaan te draaien, twijfel ik ook hieraan.

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30

Nemesizz

Untouchable

Misschien een rare vraag maar..... zit er geen knop vast op het toetsenbord?
Als je een knop te lang vast houdt (bij de POST) had ik soms wel eens dat er een lange piep uit de speaker kwam (of soms doodleuk 'keyboard error').

Heb wel eens van die toetsenborden gehad waar soms een knop om wat voor reden dan ook vast bleef zitten.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:01
Nemesizz schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:22:
Misschien een rare vraag maar..... zit er geen knop vast op het toetsenbord?
Als je een knop te lang vast houdt (bij de POST) had ik soms wel eens dat er een lange piep uit de speaker kwam (of soms doodleuk 'keyboard error').

Heb wel eens van die toetsenborden gehad waar soms een knop om wat voor reden dan ook vast bleef zitten.
Dank voor je reactie. Voor zover bekend hangt er geen knop vast. En zojuist heb ik ook geprobeerd met een andere toetsenbord/ontvanger aangesloten en toen trede het probleem nog steeds op. Proberen zonder toetsenbord had ik ook al gedaan, alleen zou het misschien zo zijn dat deze toen weer een piep/error gaf omdat er geen toetsenbord was aangesloten. Vandaar dus een poging met ander toetsenbord/ontvanger.

Wat me ook zojuist weer opviel was dat het probleem niet optreed bij een reboot (waarbij de fans niet stoppen, maar wellicht ook geen POST word gedaan). Daarnaast lijkt het probleem uit zichzelf weer te verdwijnen. Net zoals gisteren trad op een gegeven moment het probleem helemaal niet meer op. Eerst trad het altijd op, elke keer dat ik de PC deed aan zetten gaf deze die piep. Maar ineens was dit niet meer het geval, en ook daarna nog enkele keren de PC aan gezet, maar de piep bleef weg. Wat me verder opviel was dat de case fan in het BIOS nogal rare snelheden aangaf, die steeds wisselden tussen 2xxx en 2xx. Maar daar had ik in eerste instantie verder nog niet naar gekeken. Nadat ik de kast weer dicht had en het BIOS in ging zag ik dat deze wel constant op 2xx draaide. Dit zou natuurlijk kunnen komen door een betere airflow/koeling door de gesloten kast, maar duid misschien ook weer juist op een probleem in deze fan.