Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar een nieuwe subwoofer, helaas heeft m'n huidige Infinity Sub de geest gegeven.

Om mezelf te oriënteren heb ik rondgekeken op de website van Hifi-corner, ik moet zeggen dat ik de Yamaha subwoofers er stijlvol uit vind zien. Bijvoorbeeld de: http://hificorner.nl/spea...aha/yamaha-ns-sw300-zwart, deze valt ook mooi binnen m'n budget van maximaal 500 euro.

Verder ken ik ook de merken zoals REL en BK, maar vind het lastig te bepalen welke subwoofer nu beter is dan de ander. Kan je net als bij speakers het beste gaan luisteren? Zo ja, zijn er buiten Hifi-Corner nog andere winkels die aan te raden zijn om langs te gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Mastasidaz op 10-10-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:15

FeaR

In GoT we trust

Let op dat Yamaha de frequenties niet opgeeft bij -3 dB zoals veel merken dat wel doen. In andere woorden, de opgeven 20 Hz is optimistisch gemeten.

Luisteren kan je doen, maar dat doe je eigenlijk het liefste thuis. Zeker lage frequenties wil je in je eigen situatie meemaken. Persoonlijk ben ik meer van merken als die jij noemt aanvullend met SVS. Al zit die boven budget met een PB-1000. Al kan je altijd tweedehands kijken natuurlijk. Klipsch heeft ook wel grappige subwoofers als niet echt subwoofer merk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor je reactie FeaR! Na het doorspitten van verschillende topics en zoeken op Google heb ik de volgende modellen geselecteerd:

BK P12-300SB (nieuw model) € 450
BK Monolith Plus € 620
SVS PB-1000 € 549
Velodyne Impact 12 419

Vooral de BK P12-300SB heeft m'n aandacht getrokken omdat dit model pas uit is en goede reviews heeft gekregen. Wat me ook opvalt is dat alle subwoofers van BK zwaar zijn. De BK P12-300SB weegt bijvoorbeeld 27.7KG en de SVS PB-1000 20.7KG. Zegt dit iets over de kwaliteit van de gebruikte materialen?

Ik ga de subwoofer voornamelijk gebruiken tijdens het gamen en muziek luisteren. De versterker die ik heb is een vrij oude Harman Kardon AVR 137. Aangezien de subwoofer zelf een versterker heeft maakt dit niets uit denk ik?

Verder vroeg ik me de volgende twee dingen af:

- Wat is het verschil tussen frontfire en downfire, wat is het beste voor mijn situatie?
- Kan je beter een ported of gesloten subwoofer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Sealed of ported is beetje afhankelijk van de kamergroote waar de sub in komt.
En geporte versie van een sub gaat wat lager en met een wat hoger volume.

http://www.audioholics.co...aled-vs-ported-subwoofers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Mijn kamer is ongeveer 3 meter breed en 6 meter lang. Wellicht zijn de bovengenoemde subs wat overkill voor deze ruimte. Zou ik ook uit kunnen met een BK Gemini 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
De monolith plus is wel wat duurder, denk dat je de gewone monolith bedoeld. Damn, de waarde tov de euro is flink gedaald 8)7 Een tussenmodel van bk is nog de xxls400.

Als je voor een BK gaat, kun je de fabrikant best eens mailen, ze zijn nooit verlegen om je van advies te voorzien. Mijn woonkamer is open naar de keuken, de hele ruimte heeft een oppervlak van zo'n 42m^2. Mij is destijds een Monolith plus geadviseerd. Ik ben toch voor een xxls400 gegaan en ben er tevreden mee. De gain-knop op de sub staat op ongeveer 35%, er is dus nogal wat marge over. Als je dicht bij de sub zit, is het iets minder van belang hoe groot deze is. De gemini is dan wel weer erg klein, mogelijk is de xls200 dan een betere optie.

Sealed of ported heeft naar mijn mening niets met kamergrootte te maken. Het zijn twee verschillende technieken met elk hun eigen klank. Een ported sub heeft een opening in de kast welke op een bepaalde frequentie is afgestemd. Deze frequentie krijgt een extra boost, waardoor een ported sub makkelijker wat lager kan. Een gesloten sub kan ook laag gaan, maar klinkt meestal wat strakker. De een is niet beter dan de ander, het zal vooral persoonlijke voorkeur zijn. Ported subs zijn over het algemeen wat groter dan gesloten subs.

Downfire of frontfire is ook persoonlijke voorkeur. Qua klank is er geen verschil. Als je huisdieren, kleine kinderen of een kritische vriendin/vrouw hebt, heeft downfire vaak de voorkeur. De enige situatie waarin downfire wordt afgeraden is bij een houten vloer, zonder vaste ondergrond.

De versterker zou er mee overweg moeten kunnen. Nagenoeg alle subs hebben een of twee tulp-aansluitingen, welke gewoon op de subwoofer out aangesloten kunnen worden.

Een belangrijk punt om te onthouden; De specs van de subwoofer geven de prestaties onder ideale omstandigheden. In de woonkamer is dit eigenlijk nooit het geval. Het kan zomaar zijn dat een subwoofer die tot <20hz kan, dat in jouw woonkamer, op jouw luisterpositie niet voor elkaar krijgt. Positionering is zeker zo belangrijk, zoniet belangrijker, dan een subwoofer met goede specs.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 11-10-2016 20:16 ]

Pagina: 1