crisp schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:53:
[...]
De browser zal totdat hij daadwerkelijk gaat proberen het plaatje op te halen (wat even kan duren als er nog veel plaatjes voor staan) wel degelijk al de opgegeven breedte en hoogte reserveren. Zonder lazy-loading heb je dus ook verspringing, alleen op een ander tijdstip (maar vaak net zo hinderlijk). Met lazy-loading kunnen we die verspringing voorkomen, met inderdaad als side-effect dat er 'nutteloze' ruimte gereserveerd blijft. Maar als de verspringing het grootste probleem is, dan is dat toch een verbetering?

In dit geval vind ik van niet. De verspringing is dermate vervelend dat het niet altijd duidelijk is wat er nou eigenlijk gebeurt. Je scrollt omhoog maar in feite ga je omlaag. Hierdoor kan je je hardware ten twijfel trekken. Mijn vader heeft al een muis waarbij de scrollwiel wat vaag doet en met enige regelmaat omgekeerd scrollt. Voor mij zo frustrerend dat ik de muis niet eens wil gebruiken voor scrollen.
Dat het verspringen zonder lazy loading gebeurt en je daarmee alsnog bij de verkeerde reactie kan komen is iets minder hinderlijk, omdat bij een refresh dat probleem niet meer optreedt (de pagina is immers al helemaal binnen) en je wel naar de juiste reactie gaat. Op de desktop kan je zelfs een knop toevoegen om te springen naar de anchor waar het adres naar wijst.
crisp schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:00:
Ik voel weinig voor een optie waarmee iemand de lazy-loader uit kan zetten. In de eerste plaats omdat ik denk dat er maar weinig gebruik van gemaakt zal worden, in de tweede plaats omdat dat ook meteen een heel rigide oplossing is en in de laatste plaats omdat ik geloof dat we de behaviour wel degelijk nog kunnen verbeteren.
Ik zou die optie iig gaan gebruiken. Als het pre-loaden veel slimmer wordt gedaan en niet zo beperkt als nu, waarbij het net lijkt of je 10 pixels in de buurt moet zijn om 'm te laten laden, ipv een veel groter bereik, zoals 500 pixels of meer, dan scheelt dat al een hoop.
Overigens, is het echt nodig om de lazy load ruimte wit te maken ipv transparant? Ik heb zelf Tweakers en GoT donker gemaakt, wat ik erg prettig vind voor m'n ogen. Om dan opeens fel witte vlakken te zien is net alsof je van een donkere ruimte direct in een lamp of de zon kijkt.