Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Mijn vrouw is inmiddels twee jaar ziek, zal het komende jaar niet arbeidsgeschikt zijn en heeft daarom per 12 september een WGA-uitkering.

Nu zit ik de inkomstenspecificaties te bekijken en zie dat ze in haar werkzame periode gaat van
van:
EUR 1.260,13 bruto (2e jaar 70% + 10% cao verhoging)
EUR 1.158,65 netto

spoiler:
EUR 1.163,51 bruto (2e jaar 70% zonder cao verhoging)
EUR 1.064,98 netto

naar:
EUR 1.261,28 bruto (75% eerste twee maanden)
EUR 988,32 netto

Dit betekent een inkomensdaling van EUR 170,33 netto per maand. Enerzijds is het verschil te verklaren door de arbeidskorting dit niet meer wordt toegepast. Toch vind ik het verschil groot, zeker aangezien de WGA straks naar 70% gaat.

Er is een WGA-Hiaatverzekering, maar die keert pas uit in maart 2018, dus moet ik buiten beschouwing laten nu.

Mijn vraag: kan dit kloppen zo? Ik heb al contact gehad met UWV, maar die konden het niet beter uitleggen dan ik nu heb gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 10-10-2016 14:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je niet werkt, krijg je geen arbeidskorting. Dat klopt als een bus.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Arbeidskorting is in geval van je vrouw € 1.807 per jaar, € 150 per maand. Best kans dat, door toepassing van de tabellen, in eerste instantie er iets teveel of te weinig loonheffing wordt ingehouden, maar dat dat bij je aangifte wordt recht getrokken.

Bron: http://www.belastingdiens...tabel_arbeidskorting_2016

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Eens kijken of we weer in aanmerking komen voor toeslagen. Daar heb ik zo'n hekel aan: elke wijziging doorgegeven en voordat de laatste is verwerkt zijn er weer twee nieuwe wijzigingen.

Zo krijgen wij kindgebondenbudget (KGB), maar die spaar ik op tot ik weer moet terugbetalen en zie dan wat we netto overhouden :)

Als je echt een minimum inkomen hebt, is het letterlijk alle eindjes en toeslagen aan elkaar knopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je door ziekte op 70% wordt gezet, dan is dat bruto nagenoeg gelijk aan wat de WIA is. Een uitkering, WIA, WW, Wajong, krijg je omdat je niet werkt, wie niet werkt krijgt geen arbeidskorting. En dat merk je dus alleen netto, terwijl het bruto bedrag dus redelijk gelijk is van voor de WIA situatie.

Bruto 1500 per maand als je werkt is netto: 1356
Bruto 1500 per maand in een uitkering is netto: 1139

Het verschil is met dit bruto inkomen tegenover netto de arbeidskorting van 217 euro per maand.

Als je bruto inkomen per jaar meer is dan 22.100 euro (voor een alleenstaande), dan heb je al geen recht op huurtoeslag meer. Dat is 1705 bruto per maand. In een uitkering is dat netto: 1266, en huurtoeslag kan je op je buik schrijven. Bruto is het immers boven de toeslaggrens.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Allen bedankt voor de extra achtergrondinformatie. Op toeslagen hebben wij geen recht (gelukkig).

Pagina: 1