Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Samsung Galaxy S7 heeft in de nacht van 9 oktober heel veel data (3GB) verbruikt via het mobiele netwerk. Dit is de grafiek van het gegevensverbruik via instellingen>gegevensverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jxMM8lH.png

De volledige 3GB van die nacht, is (op de achtergrond) verbruikt door Android OS.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5kxnzEQ.png

Ik heb geen idee wat dit plotselinge hoge verbruik door Android OS heeft veroorzaakt. Ik hoop dat iemand me kan helpen om de oorzaak te achterhalen, zodat ik herhaling in de toekomst kan verkomen.

Welke processen/apps zouden er data kunnen verbruiken die in het overzicht getoond worden als "Android OS"?

Ik heb deze telefoon twee weken in gebruik en heb dit onverklaarbare datagebruik niet eerder ervaren. Ik heb de afgelopen dagen geen apps met toegang tot internet geïnstalleerd en voor zover ik weet is er ook geen update geïnstalleerd.
Mijn telefoon lag aan de lader en zowel Wifi als mobiele data was ingeschakeld. Het Wifi signaal is slecht in de kamer waar de telefoon lag en valt soms weg. Ik heb 's nachts geen apps gebruikt en ook niets actief afgesloten.

De volgende ochtend zag ik waarschuwingen voor het gegevensverbuik op mijn telefoon en via een sms van mijn provider. Er waren geen meldingen dat het besturingssysteem of apps waren geupdate.

Overige gegevens:
Samsung Galaxy S7
Geen Root access, stock rom, Android versie 6.0.1
Google Playstore > apps automatisch updaten staat uit
Toestelinfo>updates automatisch updaten bij wifi stond aan (inmiddels uitgezet).
Ik had geen virusscanner, inmiddels Avast geïnstalleerd, heeft geen problemen gevonden.
Geen verdere netwerkmonitor apps geinstalleerd.
Provider: T-mobile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:45:
Welke processen/apps zouden er data kunnen verbruiken die in het overzicht getoond worden als "Android OS"?[/b]
Dit kan echt van alles zijn, Automatische updates bijvoorbeeld. Zonder gedetailleerd overzicht is het kwestie van gokken.

Heb je nog een andere app die het dataverbruik meet?

Verder geeft je provider dit hoge verbruik ook aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Toevallig keertje Google+ aangezet? Of de Google Foto's? En automatische back-up ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik heb geen andere app geïnstalleerd die het dataverbruik meet. Zijn er apps die het verbruik van Android OS verder kunnen specificeren?
Als ik die nu zou installeren, dan neem ik aan dat ik alleen meer details krijg over mijn toekomstige dataverbruik. Dat werkt vast niet met terugwerkende kracht om me te vertellen welk proces zondag de boosdoener was?

Mijn provider geeft dit hoge verbruik ook aan. 2929 MB op 9 oktober. Dat komt overeen met mijn netwerkverbuik volgens de telefoon.

Google+ gebruik ik niet en is niet geïnstalleerd op mijn telefoon. Google Foto's heb ik volgens mij ook nog nooit geopend. Zou het dataverbruik van deze apps dan ook niet onder hun eigen naam in het overzicht moeten staan? Of werkt dat niet zo?

Ik heb wel camera upload naar onedrive aanstaan. Volgens de instellingen van onedrive zou dit synchroniseren uitsluitend met Wifi-verbinding moeten gebeuren. Zou hier iets misgegaan kunnen zijn als de wifiverbinding weg zou vallen nadat het uploaden gestart is? Maar ook dan zou ik verwachten dat het dataverbruik onder de naam onedrive zou staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:42:
Ik heb geen andere app geïnstalleerd die het dataverbruik meet. Zijn er apps die het verbruik van Android OS verder kunnen specificeren?
Als ik die nu zou installeren, dan neem ik aan dat ik alleen meer details krijg over mijn toekomstige dataverbruik. Dat werkt vast niet met terugwerkende kracht om me te vertellen welk proces zondag de boosdoener was?
Waarschijnlijk werkt dat inderdaad niet met terugwerkende kracht. Maar je zou het eventueel kunnnen proberen. Ik heb goede ervaringen met Google Play: My Data Manager - Data Usage.
Mijn provider geeft dit hoge verbruik ook aan. 2929 MB op 9 oktober. Dat komt overeen met mijn netwerkverbuik volgens de telefoon.
Dat is goed om te weten. Dan klopt het in ieder geval wat je telefoon zegt. Soms wil het nog wel eens zijn dat je telefoon dat hoge verbruik aangeeft, terwijl er helemaal niks gebeurd is.
Zou het dataverbruik van deze apps dan ook niet onder hun eigen naam in het overzicht moeten staan? Of werkt dat niet zo?

Maar ook dan zou ik verwachten dat het dataverbruik onder de naam onedrive zou staan.
Dat zou ik inderdaad wel verwachten.

Wat eventueel wel kan is dat er een update klaar stond, dat deze begonnen is met downloaden en daarna verder ging over je dataverbinding. Dan is 3GB nog steeds wel veel, maar wellicht is die door time-outs o.i.d. een aantal keer opnieuw begonnen. Stond er een update klaar toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:42:
Google+ gebruik ik niet en is niet geïnstalleerd op mijn telefoon. Google Foto's heb ik volgens mij ook nog nooit geopend. Zou het dataverbruik van deze apps dan ook niet onder hun eigen naam in het overzicht moeten staan? Of werkt dat niet zo?
Gelukkig werkt het wel zo. De apps die bij mij internet gebruiken, zie ik in een overzicht staan. Ik heb overigens een Galaxy S6, dan wel geroot, met XtreStoLite als ROM. Ik ga er daarom meer vanuit dat het een update is voor het toestel, die over 4G is binnen gehaald.
Ik heb wel camera upload naar onedrive aanstaan. Volgens de instellingen van onedrive zou dit synchroniseren uitsluitend met Wifi-verbinding moeten gebeuren. Zou hier iets misgegaan kunnen zijn als de wifiverbinding weg zou vallen nadat het uploaden gestart is? Maar ook dan zou ik verwachten dat het dataverbruik onder de naam onedrive zou staan.
Zou maar zo kunnen, maar dat kunnen wij niet zien / bevestigen en de standaard tools aanwezig in Samsung's Android zijn daar te beperkt voor.

Navragen bij de provider gaat je overigens ook niet helpen, zij zullen de gegevens ook niet kunnen vrijgeven (beroepen zich dan vaak op privacy en niet kunnen vaststellen dat jij die gebruiker bent).

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 11-10-2016 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CH40S schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:48:
[...]
Navragen bij de provider gaat je overigens ook niet helpen, zij zullen de gegevens ook niet kunnen vrijgeven (beroepen zich dan vaak op privacy en niet kunnen vaststellen dat jij die gebruiker bent).
Voor zover ik weet kan de provider ook niet zien wat voor data het is, aangezien DPI al enige tijd verboden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rens-br schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:51:

Voor zover ik weet kan de provider ook niet zien wat voor data het is, aangezien DPI al enige tijd verboden is.
Ik denk niet dat de destination van packages onderdeel is van DPI,zou betekenen dat TCP/IP dan ook op de schop moet. ;)

Bij DPI bekijk je de inhoud en kan je het bijvoorbeeld filteren daarop, om bijvoorbeeld virussen te voorkomen of om dataverkeer van App X wel toe te staan, maar van App Y niet, of een lagere prio te geven.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 11-10-2016 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CH40S schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:15:
[...]
Ik denk niet dat de destination van packages onderdeel is van DPI,zou betekenen dat TCP/IP dan ook op de schop moet. ;)
Zit inderdaad wat in. Ik was in de war met encrypted of niet. Maar goed ook dan kunnen ze natuurlijk zien waar het naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:46:
Waarschijnlijk werkt dat inderdaad niet met terugwerkende kracht. Maar je zou het eventueel kunnnen proberen. Ik heb goede ervaringen met Google Play: My Data Manager - Data Usage.
Ik zal deze app vanavond eens downloaden en uitproberen, bedankt voor de tip.
rens-br schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:46:
Wat eventueel wel kan is dat er een update klaar stond, dat deze begonnen is met downloaden en daarna verder ging over je dataverbinding. Dan is 3GB nog steeds wel veel, maar wellicht is die door time-outs o.i.d. een aantal keer opnieuw begonnen. Stond er een update klaar toevallig?
Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik heb 's avonds geen melding gezien dat er een update klaar stond. 's Ochtends was er ook geen melding dat het systeem geupdate is, danwel dat er een update mislukt was. Ik heb daarna zelf handmatig gecontroleerd of er updates waren, maar dat was niet het geval.

Is er een manier om te achteraf te controleren of de telefoon toch geupdate is dit weekend? Ik heb zelf niet bijgehouden/genoteerd op welke software versie mijn telefoon vorige week draaide.
CH40S schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:48:
[...]
Gelukkig werkt het wel zo. De apps die bij mij internet gebruiken, zie ik in een overzicht staan. Ik heb overigens een Galaxy S6, dan wel geroot, met XtreStoLite als ROM. Ik ga er daarom meer vanuit dat het een update is voor het toestel, die over 4G is binnen gehaald.

Zou maar zo kunnen, maar dat kunnen wij niet zien / bevestigen en de standaard tools aanwezig in Samsung's Android zijn daar te beperkt voor.

Bedankt voor de bevestiging dat de data waarschijnlijk niet door een app is verbruikt.

Ik had op de website van mijn provider bij MyTmobile>verbruiksgegevens inderdaad ook al gezien dat ze geen informatie kunnen/mogen/willen geven over welke apps/processen data verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:05:
Is er een manier om te achteraf te controleren of de telefoon toch geupdate is dit weekend? Ik heb zelf niet bijgehouden/genoteerd op welke software versie mijn telefoon vorige week draaide.
Dit valt niet te controleren. Maar telefoons installeren geen software updates automatisch, mocht dit wel gebeuren dan tref je de telefoon altijd aan terwijl die op het pincode scherm staat (mits je die ingesteld hebt). Was dit het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pincode voor de simkaart ingesteld staan, maar heb 's ochtends geen pincode scherm gezien. Dit moet inderdaad betekenen dat mijn telefoon niet gereboot is.

Daarnaast unlock ik mijn telefoon met vingerafdrukscanner of patroon, dit moest ik uiteraard wel doen, zoals gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tip uit dit topic opgevolgd en Google Play: My Data Manager - Data Usage geïnstalleerd. Zoals vermoed kan ik daarmee kan ik niet met terugwerkende kracht bekijken welke app/proces afgelopen weekend zoveel data heeft verbruikt.

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken over de oorzaak van het hoge dataverbruik van Android OS. Helaas heb ik geen oorzaak kunnen achterhalen en zal ik er waarschijnlijk nooit achterkomen.

Vanaf nu schakel ik mobiele data 's nachts uit en heb ik automatische updates en synchronisatie van de data-intensieve apps (zoals Google play, onedrive, google drive, samsung cloud etc.) uitgezet. Ook heb ik mijn datalimiet bij instellingen>dataverbruik wat strakker ingesteld. Hiermee denk ik herhaling te kunnen verkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmenkveld
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 22:40
He Krambamboli,

Heb je nog wat meer ontdekt over je dataverbruik?

Ik heb namelijk iets soortgelijks meegemaakt afgelopen nacht. Android OS heeft opeens 2,12 GB verbruikt. (volgens android) in the MY DATA MANAGER laat hij zien dat het Samsung Cloud is die 1,87 GB heeft verbruikt. Eigenlijk staat samsung cloud helemaal niet aan, heel vreemd! En als ik bij applicatiebeheer kijk dan kan ik "samsung cloud" helemaal niet uitschakelen of verwijderen :(

Heel mijn bundel is nu leeg! Telfort stuurde een sms bij 80% en vervolgens bij 100%, vlak achter elkaar en midden in de nacht terwijl ik "niet storen" aanstond

Kan dit ook een soort virus zijn ofzo? Er mag eigenlijk helemaal niets via mobiele gegevens gedownload worden en de app staat eigenlijk niet aan... dit ruikt verkeerd. Iemand ervaring mee?

Samsung galaxy S7, Android 6.0.1. Niet geroot of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:58

Zorian

What the fox?

tmenkveld schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:59:
He Krambamboli,

Ik heb namelijk iets soortgelijks meegemaakt afgelopen nacht. Android OS heeft opeens 2,12 GB verbruikt. (volgens android) in the MY DATA MANAGER laat hij zien dat het Samsung Cloud is die 1,87 GB heeft verbruikt. Eigenlijk staat samsung cloud helemaal niet aan, heel vreemd! En als ik bij applicatiebeheer kijk dan kan ik "samsung cloud" helemaal niet uitschakelen of verwijderen :(

Heel mijn bundel is nu leeg! Telfort stuurde een sms bij 80% en vervolgens bij 100%, vlak achter elkaar en midden in de nacht terwijl ik "niet storen" aanstond

Kan dit ook een soort virus zijn ofzo? Er mag eigenlijk helemaal niets via mobiele gegevens gedownload worden en de app staat eigenlijk niet aan... dit ruikt verkeerd. Iemand ervaring mee?

Samsung galaxy S7, Android 6.0.1. Niet geroot of iets dergelijks
Aha, Samsung Cloud.
Ja dan kom je wel aan 2 a 3 GB...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fCEnF3Sl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmenkveld
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 22:40
Ja, bij jou is dat logisch, echter bij mij ziet mijn samsung cloud instelling screen er zo uit! Alles uit en 53,81 mb in de cloud.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/wkqo05.jpg

Hoe kan dat? My data manager zegt dat er 1,87GB verbruikt is. Maar de cloud staat helemaal niet aan.

Kan het een virus zijn?

Het overmatig gebruik van uitroeptekens en vraagtekens leest vervelend en komt schreeuwerig over. Ik heb dit dan ook verwijderd. Gelieve hier in het vervolg op te letten.

[ Voor 23% gewijzigd door 13art op 05-10-2018 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tmenkveld schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:59:
He Krambamboli,

<knip>
Nee, ik heb niet kunnen achterhalen wat de oorzaak van het dataverbruik is geweest.
Het heeft zich na die ene keer ook niet meer voorgedaan. Wellicht komt dat door de voorzorgsmaatregelen die ik genomen heb (mobiele data 's nachts uitschakelen, automatische synchronisatie van data intensieve apps uitschakelen en een lage limiet instellen bij mobiel data verbruik). Maar dat zou natuurlijk eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Het is wel heel raar en vervelend dat Samsung Cloud bij jou wel data verbruikt, als je alle synchronisatie hebt uitgezet. Vreemd ook dat dit volgens de Samsung/Android data manager onder het kopje "Android OS" valt in plaats van "Samsung Cloud". Helaas heb ik niet meer informatie of oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:19
Iemand hier nog een oplossing voor?

Bij mij heeft android-besturingssysteem in de laatste dagen van september ook eventjes 2.6 GB data verbruikt, en toen was de bundel was op.

Nog nooit gehad, ik houd altijd over. Bij mij staat eigenlijk alles op alleen wifi, en apps upgraden doe ik handmatig, google cloud doe ik niet aan, alles gaat met wifi naar de nas. Ik heb geen nieuwe android update gehad (ik heb een moto g5 plus :+ ) Ik ben er inmiddels achter dat de data die android-besturingssysteem verbruikt een verzameling is.

Je reageert op een topic van 2 jaar oud. Met updates en alles die geweest zijn lijkt een eigen topic meer op zijn plaats.

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 05-10-2018 07:37 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.