Nefit ketel foutcode 6A

Pagina: 1
Acties:
  • 176.007 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-03 18:48
Goeiedag,

Ik heb problemen met mijn Nefit Ecomline en wellicht is er een tweaker die hier iets over weet. Mijn ketel slaat steeds vaker af en geeft dan een 6A foutcode. Mijn Nefit Ecomline uit 2000 is deze zomer 6A codes gaan geven, eerst sporadisch, toen vaak, nu komt hij er niet meer uit. Dit heb ik al gedaan:
- gloeiplug en ionisatieplug nieuw
- brander, warmtewisselaar en condensatiebak schoongemaakt
- alle aardingen schoongemaakt
- ionisatie-stroom gemeten: blijft 0
- voltage op gasregelblok: blijft 0, of eigenlijk wordt max 0,2 volt en dan valt machine in 6A.
- UBA vervangen voor ander tweedehands exemplaar

Mijn gedachtengang:
1. ionisatie-stroom blijft 0 omdat er geen gas stroomt doordat gasblok geen 24 volt krijgt. Zou dat kunnen kloppen, of kan je ook zonder gasstroom ionisatie-stroom krijgen?
2. Als UBA goed is, krijgt wellicht het gasblok geen 24 volt omdat gemeten wordt dat de voordruk niet goed is ingesteld. Echter, dat was hij eerst 16 jaar wel, dat kan toch niet zomaar veranderen? Tenzij, denk ik, er iets veranderd in aanvoer van verse lucht of afvoer verbrandingslucht. Morgen wil ik dus ventilater uit elkaar halen en rookgasafvoer.

Ben ik op de goede weg of moet ik uitgaan van kapot gasblok of nog iets anders? Voordruk kan ik niet zelf meten volgens mij, dat vergt hele precieze manometer volgens de Nefit manual.

bij voorbaat dank voor jullie ideeen hierover?

beste groet, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-05 19:48
Ik kan je niet veel verder helpen maar 1 ding is zeker: Zonder vlam geen ionisatie. Er is dan namelijk niets wat de lucht ioniseerd. Dus geen gas = geen vlam = geen ionisatie, dus gedachtegang 1 klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je bent volgens mij met de ionisatie op de goede weg.
Heb je al eens gegoogled op Nefit Ecomline 6A ?
Dan vind je o.a. deze link:
http://www.warmteklacht.nl/storingen.php?merk=8&ketel=247&storing=5256&subcode=1063
Helaas is een van de punten "meet de voordruk". Afgezien daarvan is het een aardige stap-voor-stap test. Misschien dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Storing 6A heeft te maken ontsteking/ionisatie.

Meestal is het de ontsteek/ionisatiepen die de problemen veroorzaakt.
Het kan ook gaan om een vervuilde rooster in de ventilatorkap,hier door wordt de gas/luchtverhouding verstoord.

Een vervuilde restrictieplaat of lekkende pakking behoort ook nog tot de mogelijkheden.
Wanneer heeft de ketel voor het laatst een onderhoudsbeurt gehad,laat dit regelmatig doen voor een goede werking van de ketel.
Laat bij een eventuele service/onderhoudsbeurt de brander en ontsteekdruk meten deze moeten 11,5 mbar zijn voor een goede werking van de ketel,is het te hoog of te laag dan kan dit ook storing 6A veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Super, dank! Ik heb al weer veel geleerd. Morgenochtend ga ik het allemaal nog eens bekijken. Als het dan niet lukt, bel ik een monteur, want mijn gezin houdt niet zo van dat koude douchen. Doetjes!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:25

Bob Popcorn

Plop!

Even los van t feit dat repareren tof is, is een nieuwe ketel niet veel energiezuiniger en daarom meer rendabel dan reparatie? 16 jaar is ook wel een beetje de verwachte levensduur van een ketel.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ja, op zich wel, maar ik wil eigenlijk naar een water/water warmtepomp. Om die investering er weer uit te halen wil ik eerst meer weten over de salderingsregeling waarover in 2017 hopelijk meer bekend wordt. Tot die tijd moet deze ketel het dus even volhouden. Ik weet ook nie tof het waar is dat een nieuwe ketel energiezuiniger is. HR is HR toch? Of is dat onzin? Hooguit zal in een nieuwe een zuiniger waterpomp zitten, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Draait de verbrandingsluchtventilator van de ketel?

Bij deze ketel is de ventilator een bekende bron van problemen. Mijn broertje heeft deze ketel en die gaf ook 6A en daar deed de fan niks.....

6A is algemene fout ding wil niet branden......

Denk er ook aan bij deze ketel dat de stekker op de juiste manier in het stopcontact moet zitten ( dus de N aan de juiste pen) anders dan ziet hij geen ionisatiestroom (dom ontwerp) even een keer omdraaien en testen.

Ik zou deze ketel wel snel vervangen, dit is nog een beperkt modulerende ketel..(geen openterm enzo).... niet heel zuinig. Ding begint standaard met max water temp en gaat pas later terug regelen. een moderne ketel kijkt naar temp in kamer V.S. setpoint en afkoel opwarm snelheid en gaat dan rustig met een zo laag als mogelijke temp stoken. ook verbruikt de pomp van deze ketel LOMP veel stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door cactusman op 11-10-2016 07:55 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

in de ketels zijn juist wel heel veel stappen gemaakt.
HR is niet gewoon maar HR.
Tegenwoordig hebben ze al ruim meer dan 100% rendement zoals ze het zelf noemen dat halen ketels uit 2000 simpelweg nog niet.

Ontwikkeling heeft echt niet stil gestaan. Meerdere mensen om mij heen die tot wel 30% op hun gas rekening hebben bespaard door een ketel te vervangen van 10-15 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:12
Zelf met een nieuwer type Nefit ketel ook bovengenoemde melding/storing gehad. Bij ons bleek het te maken hebben met de nul en fase in het stopcontact. Het exacte weet ik er niet meer van maar met het omdraaien van de stekker in het stopcontact (dus snoer naar boven ipv beneden of vice versa) was het opgelost..

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Hij doet het weer! Althans, voor nu. Misschien dat alles gisteren een beetje te erg nat was geworden: water en contactspray. Dat is nu eventjes mijn enige verklaring. Even afwachten of hij het blijft het doen.

Inmiddels ben ik wel aan het denken gezet over een zuinige ketel. Het lastige van ketels door de tid heen vergelijken is dat de definitie van HR voortdurend lijkt te worden aangepast.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel

Ik ga me eens inlezen op opentherm enzo. Volgens mij heeft mijn ketel hier wel de Nefit variant van. Die waterpomp zat ik zelf ook al naar te kijken. Die zou ik eventueel los kunnen vervangen. 30% gas is een aantrekkelijke besparing, dan zou ik een nieuwe ketel, wat zou het kosten? 1500 euro inclusief installatie er in 4,5 jaar uit hebben. Dan kan de warmtepomp eventueel daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:39
Ketels van tegenwoordig winnen het op 3 punten van een oude ecomline: stilstandverlies van de boiler, efficienter tapwater verwarmen en pomp met lager stroomverbruik.

Qua verwarming ga je met een nieuwe ketel niet veel winnen, het is vooral bovenstaande dat verschil maakt. Wat ook verschil maakt is comfort, een doorstroomtoestel zal nooit het comfort halen van de boiler in de ecomline.

Verder nog even over OpenTherm, dat is gewoon een protocol. Het is niet magisch en niet beter dan de protocollen die door Nefit en dergelijke gebruikt worden. Of OpenTherm zuiniger is hangt af van thermostaat en ketel. OpenTherm kent net als het Nederlands vele dialecten, met een beetje pech werkt het als een Groninger en een Limburger die elk hun eigen dialect praten: beide Nederlands maar optimaal een gesprek voeren... nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Hij doet het nog steeds!!

Ik zit wel eens te denken of er niet een modernere pomp in kan waardoor hij zuiniger zou worden. Weten jullie of dat mogelijk zou zijn? Ik heb gisteren de stekker maar eens met een vermogensmeter in het stopcontact gestoken. Eens kijken wat dat oplevert met een weekje ofzo. Hij leek zo gauw al een minimale stroom van 50 watt te trekkken. Dat is natuurlijk een beetje jammer.

Ik had ook al gezien dat de moderne variant van mijn ketel een doorstroomboiler zou zijn, zonder dat kleine boilertje erin dus. Wel jammer als het daarmee nog langer duurt voordat het warme water in de keuken is. De leiding is eigenlijk veel te lang. Omdat die moderne ketels veel kleiner zijn, zou ik hem wellicht naast de keuken kunnen hangen ipv op zolder. Dat zou natuurlijk veel beter zijn.

beste groet, blauwemac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Of je neemt een extra boiler in de keuken? Is wel weer een investering natuurlijk.

Als jullie fanatiek theedrinkers zijn is een Qooker of iets vergelijkbaars van een ander merk ook ideaal. Ook handig om babyspul mee te steriliseren (indien van toepassing).
Een Qooker kost ongeveer 5 cent per dag aan electriciteit.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Kmn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-03-2018
TankiEEE schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:08:
Zelf met een nieuwer type Nefit ketel ook bovengenoemde melding/storing gehad. Bij ons bleek het te maken hebben met de nul en fase in het stopcontact. Het exacte weet ik er niet meer van maar met het omdraaien van de stekker in het stopcontact (dus snoer naar boven ipv beneden of vice versa) was het opgelost..
Ik heb tijdenlang deze foutcode 6A op mijn Nefit Topline ketel gehad, en met omdraaien van de stekker was het inderdaad verholpen.

Jarenlang heeft de ketel gewerkt met de stekker in de oude positie. Nu doet hij het alleen nog in de gedraaide positie.

Wat een waardeloze manier van functioneren van zo'n duur apparaat.

Mijn oudere Nefit Turbo ging geregeld kapot doordat de ventilator op de luchtinlaat zat: geregeld ging die kapot door binnenkomend vocht.

Voor mijn allernieuwste ketel ben ik nu overgestapt naar Remeha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik hoop dat de TS na 1,5 jaar de TS warm water heeft...

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 19-03-2018 21:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Hoewel nuttig, mag na anderhalf jaar het topic in de krochten van de database blijven. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.