[Forced Password Change] Multifunctional Printers

Pagina: 1
Acties:

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-10 08:57
Ik wist niet zo goed waar ik dit neer moest zetten dus dacht, laten we het tussen beveiliging gooien...

Hier in het bedrijf hebben we recentelijk een nieuwe policy aangenomen: Passwords van generic accounts moeten iedere 3 maanden veranderd worden.

Nu word dit voor alle softe goederen zoals scheduled tasks, services e.d. automatisch geregeld via de tool "Secret Server".

Helaas ondersteund dit pakket geen printers/multifunctionals. Wij hebben door de 2000 printers welke met scan to folder en scan to mail werken, waar gebruik word gemaakt van LDAP.

Om nu te voorkomen om iedere 3 maanden 2000 machines de web interface te moeten gaan openen en het wachtwoord te veranderen: Hoe zouden jullie dit doen?

De machines zijn van Xerox, Ricoh, Kyocera, HP, Canon, Brother etc...
Een gecentraliseerde tool/softwarepakket die dit zou kunnen doen zou geweldig zijn, maar ben ook wel benieuwd hoe de tweakers er hier over denken of dit klusje zouden klaren.....

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Voor personen een slecht idee (en ondertussen ook afgeraden door het NIST), maar voor generieke accounts lijkt me dat idd wel zo zinvol.

Is het niet zinvol om te standaardiseren op 1 of 2 merken printers/MFP's en daar dan ook een beheertool bij te krijgen/nemen? Ik denk dat iets als (Canon) uniFLOW of (Xerox) CentreWare niet gaat werken met andermans printers. Er zijn alternatieve printer management tools die wat minder aan 1 fabrikant hangen, afhankelijk van je budget. Heb je er al een paar bekeken? (Misschien overkill).

Of, geen idee, kan je via SNMP passwords veranderen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mopperman
Als je wat tips voor me hebt qua beheer tools. Meeste printers hier zijn Xerox en Ricoh, maar de Xerox tool werkt dus niet voor password changes :) Dat hebben we geprobeerd en nu dus met x-aantal man druk doende alles handmatig te veranderen aangezien de halve business niet kan scannen |:( |:( |:( |:(

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
Thycotic Secret Server staat het toe om wachtwoorden te veranderen via custom scripts. Zie ook https://thycotic.force.co...uilt-In-Password-Changers .

Kun je dus niet een of ander (curl?) script bakken om een wachtwoord via de web interface te veranderen?

edit:
Bedoel je trouwens het administrative password van de printer zelf of een password wat de printer nodig heeft om iets op een ander systeem te doen?

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2016 14:30 ]

• Mopperman
We hebben 100-en verschillende machines met allemaal net een andere web interface... Volgens onze beheerder aan de Secret Server kant is het onmogelijk....

• Mopperman
Rukapul schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:28:
edit:
Bedoel je trouwens het administrative password van de printer zelf of een password wat de printer nodig heeft om iets op een ander systeem te doen?
Gaat hier om een SMB en een LDAP password, Machine password mag gelijk blijven.

• Mopperman
Iemand toevallig nog tips van usefull tools or methodes om dit te vergemakkelijken?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:35
Trek er een externe scripter voor naar binnen die zich een paar dagen mag vermaken met het scripten voor een X aantal modellen en jullie een handleiding geeft over hoe je dit naar andere modellen kan porten?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zolang er tig verschillende types en werkwijzen zijn, zal in alle gevallen naar ik aanneem tig scripts nodig. En sowieso is het minder tijdrovend dan periodiek rondjes te lopen. Misschien goed moment om te gaan standaardiseren op 1 merk en beheertooling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-11 15:53
Enige mogelijkheid is om te telnetten naar de printers.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Mopperman
Standariseren is een beetje het probleem: Onze firma koopt met regelmaat nieuwe bedrijfjes op die geintegreerd worden, en we hebben applicaties welke we enkel werkend hebben op Ricoh.

Ons standaard beleid is momenteel Xerox waar Ricoh het oude beleid was.

Scripten lijkt mij een lastige optie: Ieder jaar komen er meerdere printer types bij. Dat zou inhouden dat er per printer en firmware versie (Ja ook daar zit nog verschil in) een ander script nodig is.

Als ik zo nu even kijk kom ik op 86 verschillende modellen.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Mopperman schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:05:
Hier in het bedrijf hebben we recentelijk een nieuwe policy aangenomen: Passwords van generic accounts moeten iedere 3 maanden veranderd worden.
..en de persoon die dat bedacht heeft realiseerde zich niet helemaal dat dit de consequentie zou zijn?
Helaas ondersteund dit pakket geen printers/multifunctionals. Wij hebben door de 2000 printers welke met scan to folder en scan to mail werken, waar gebruik word gemaakt van LDAP.

Om nu te voorkomen om iedere 3 maanden 2000 machines de web interface te moeten gaan openen en het wachtwoord te veranderen: Hoe zouden jullie dit doen?
Zoals je zelf al aangeeft en wel duidelijk is uit de reacties, is een technische oplossing niet mogelijk of dan wel heel erg omslachtig. Naar mijn idee is dat veel te veel werk voor het afdichten van het eventuele risico wat je hiermee denkt te lopen. Je security officer zou het moeten accepteren dat je voor deze policy in dit geval een exception moet hanteren.

Als alternatief zou ik specifiek service accounts maken voor alleen dit doeleinde (dus een svc_mfpsmb en svc_mfpldap bijvoorbeeld) en deze dus niet meenemen in de verplichte drie maandelijkse wachtwoordwijziging. Zorg dat deze accounts alleen kunnen rechten hebben waarvoor ze bedoeld zijn. Dus zo laag mogelijke privileges, dus het LDAP account read only (domain user is genoeg geloof ik) en SMB alleen schrijven op de share waar scans in terecht komen).

Maak de wachtwoorden vervolgens zo lang als je kunt, en probeer de printers zo goed als je kunt te beveiligen door op zijn minst alle onnodige services te stoppen, default wachtwoorden te veranderen, en de printerbeheerder altijd de firmware te laten updaten tijdens een servicebeurt. Dat zou in ieder geval de beste maatregelen zijn om te voorkomen dat een onbevoegd iemand achter de wachtwoorden van die accounts kunnen komen.

Wil je er nog een schep bovenop doen, regel dan ook een detective control in om te kunnen detecteren dat deze accounts alleen worden gebruikt door de betreffende printers en dus niet dat er stiekem iemand anders mee inlogt. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een SIEM waarbij je een regel opneemt dat je gealarmeerd wordt als er een succesvolle aanmelding op een DC plaatsvind met één van die accounts die niet afkomstig zijn van bekende printer hostnames/ip's/mac-addressen.

Voila

[ Voor 5% gewijzigd door ebia op 15-10-2016 17:46 ]

Pagina: 1