Debian 7 Wheezy + GRUB op UEFI + NVMe drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ik heb nu een issue welke ik niet opgelost krijg en zoek hulp bij m'n mede-tweakers.

Graag wil ik:
Debian 7 Wheezy installeren op een NVMe drive. Dit allen geconfigureerd op een moederboard met UEFI (en als het echt niet kan op legacy BIOS setting).

De feiten:
- NVMe disk is herkenbaar in legacy BIOS en UEFI
- USB Debian Wheezy installatie kan booten in legacy en UEFI modus
- NVMe disk is NIET herkenbaar in Debian Wheezy installatie (zowel legacy als UEFI boot)

Ook Jessie geprobeerd met veel meer succes
- USB Debian Jessie installatie herkent de NVMe disk wel
- Debian Jessie installeert maar kan GRUB niet installeren
- GRUB installatie opgelost door:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mount --bind /dev /target/dev
mount --bind /dev/pts /target/dev/pts
mount --bind /proc /target/proc
mount --bind /sys /target/sys
cp /etc/resolv.conf /target/etc
chroot /target /bin/bash

aptitude update
aptitude install grub-efi-amd64
update-grub
grub-install --target=x86_64-efi /dev/nvme0n1

- 4.7.0-0 kernel geïnstalleerd voor betere NVMe support (en véél betere netwerk performance in mijn geval).

Vreemde is dat beide installaties dezelfde kernel draaien bij installatie. Daarom zou ik haast gaan denken dat het identiek is op NVMe gebied.. Maar nee dus :(

Het punt is dat ik Wheezy wil vanwege OpenMediaVault. Ja dit kan op Jessie ook wel maar werkt gewoon niet goed vanwege systemd.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Beste antwoord (via renedis op 11-10-2016 13:09)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat je natuurlijk zou kunnen doen is er tijdelijk een andere HDD in plaatsen, daar je Wheezy op installeren, verse kernel er op (desnoods met de hand gecompileerd) en als dat werkt (en je dus je NVMe drive kunt zien) even met dd overzetten op de NVMe schijf

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En als systemd in de weg zit, wat weerhoud je er dan van om Jessie naar sysv-init terug te zetten? Is gewoon beschikbaar in de repo.

Het is sowieso een vreemd idee om state of the art hardware met oude software te gaan voorzien die daar niet eens fatsoenlijke ondersteuning voor heeft. Dat Wheezy niet wil installeren is dus niet eens zo gek.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Het is niet alleen sysv-init/systemd. Het werkt gewoon niet goed op Jessie jammer gnoeg. Ik heb daar genoeg mee gespeeld/geinstalleerd/gedeinstalleerd om daar achter te moeten komen.

Ik persoonlijk vind het geen vreemd idee dat ik een NVMe drive wil gebruiken icm UEFI.
UEFI bestaat al tijden en NVMe bestond ook al tijdens de introductie van Wheezy.

Maar sysv-init terugzetten is dus geen oplossing :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is niet vreemd dat je NVMe en UEFI wilt gebruiken (dat lijkt mij zelfs de enige manier). Het vreemde is dat je een OS wilt gebruiken dat is geïntroduceerd voordat NVMe drives überhaupt op de markt waren. Linux heeft pas vanaf versie 3.3 native support voor NVMe en Wheezy gebruikt kernel 3.2. Dat Wheezy de drive niet ziet is dus niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wheezy is overigens oldstable en krijgt zo goed als geen updates meer. Is het niet makkelijker om een andere distro zoals Ubuntu te nemen? En wat loopt er eigenlijk niet lekker bij Media Vault? Probeer je niet gewoon een te oude versie te gebruiken?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
OpenMediaVault draait niet op Ubuntu helaas :( Dat is ook mijn prefered OS namelijk.

Ik heb zitten zoeken of ik een custom Wheezy install USB kan maken met 4.7.xxxx kernel bijvoorbeeld.
Maar daar word ik tot nu toe nog niet wijs uit :( Anyone een idee of dat überhaupt een mogelijke oplossing is?

Hetgeen wat er niet lekker loopt met OpenMediaVault op Jessie is dat alle plugins (services) niet gestart kunnen worden. Dat zorgt voor veel errors op de webpagina. Tevens krijg ik met geen mogelijkheid AFP filing aan de praat.

Reden voor OpenMediaVault keuze is overigens om het volgende:
- BTRFS
- Gemakkelijk plugins (NZBGet etc)
- Auto shutdown on idle CPU

Thanks so far guys

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat je natuurlijk zou kunnen doen is er tijdelijk een andere HDD in plaatsen, daar je Wheezy op installeren, verse kernel er op (desnoods met de hand gecompileerd) en als dat werkt (en je dus je NVMe drive kunt zien) even met dd overzetten op de NVMe schijf

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
OMG, dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken.

1. Geinstalleerd op een USB stick met UEFI.
2. in OMV bij OMV-Extras.org aangegeven dat ik eenmalig CloneZilla will booten
3. Geboot vanaf CloneZilla en een disk-disk kopie gedaan van USB --> NVMe drive
4. USB verwijderd en booten vanaf NMVe drive

Alles werkt :)
Pagina: 1