• XrN
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-11 12:29
Beste Tweakers,

Sinds juli zit ik mijn eerste eigen huis en heb besloten om de zolder te gaan gebruiken voor een kleine thuis studio.
Ik fotografeer inmiddels al een aantal jaar, maar studiofotografie is voor mij nog nieuw (meeste wat ik fotografeer is live evenementen) en ben dus op zoek naar wat advies over flitsers.

Op dit moment heb ik inmiddels het achtergrondsysteem hangen:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/zjckcx.jpg

De volgende camera gebruik ik:
Nikon D7100 + Tamron 17-50mm F2.8 + Tokina 11-16mm F2.8 + Nikon 35mm F1.8
Ook heb ik de Nikon SB700 als externe flitser.

De set hoeft niet heel professioneel te zijn, wil er af en toe portretten mee kunnen schieten en misschien 2-3 max volledige personen.

Nu zie je vaak op websites staan bij adviezen, dat je voor 2-3 personen al minimaal 300 watt nodig hebt, al lees ik ook vaak dat dit helemaal niet waar is en het ook prima kan met 100 watt, wat is hier nou van waar?
Als je je iso iets omhoog schroeft lijkt het me dat je minder flitsvermogen hoeft te hebben toch?

Budget:
Maximaal 500 euro, het liefst zo rond de 350 euro (dus als er hele goede argumenten zijn om een set van 500 euro te kopen, zal ik dat ook zeker doen)

Ik had zelf wat lovende reviews gelezen over:
http://www.studioverlicht...vtyP6zXRDvZLjkBoCIoPw_wcB

Dit is dus al een duurder setje, maar hier zit bijvoorbeeld wel een draadloze triggerset bij.

Kortom, kan iemand wat informatie en ervaringen delen over aantal wattages dat nodig is, ervaringen met flitssets, adviezen voor flitssets?

Alvast bedankt! _/-\o_

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nuttige wattages zijn afhankelijk vd grootte van studio (en te fotograferen objecten). Enkele jaren geleden heeft een kennis van me (met teveel budget - mama & papa betaalden) 2x 900Ws aangeschaft voor een studio van 12 à 16m². Gevolg: hij kon enkel op de laagste power instelling fotograferen (1/64 van full power als mijn geheugen me niet in de steek laat) en dat met de modifiers er reeds op gemonteerd.

Daarom lijkt me 250-450Ws én de mogelijkheid om de range van je power voldoende te kunnen aanpassen, een goede start. Dat zijn de lampen (je kan ook voor speedlights of daglichtlampen kiezen), maar dan moet je ook nog kijken naar modifiers (softboxen of alternatieven daarop) en statieven.

Zie ook Algemeen Studio/Strobist Topic, dat merkwaardig genoeg bij de Workflow zit ipv Hardware :+.

Verwijderd

Dat zit daar omdat het topic over set-ups gaat en niet over de kale technische hardware. Dat eerste gebeurd alleen wat weinig de laatste tijd. :)

@ XrN: Je hebt al een SB-700, waarom niet nog een er bij kopen? Dan ben je goedkoper uit dan met zo'n startsetje van Elinchrom, wat effectief niet veel meer power gaat leveren denk ik.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33
Je hebt al een SB700. Door deze off-camera te plaatsen (kosten: Llightstand, bracket, paraplu en sync kabel of wireless trigger. Kan zonder bracket of paraplu maar die twee kosten je samen 7 euro of zo) gaat er al een wereld open, doe er een reflector bij en je bent al een heel eind.

Met een 2e SpeedLite ben je natuurlijk nog veelzijdiger. Ik ben zeer tevreden over mijn YongNuo's, en voor studiowerk heb je niet eens TTL nodig. Voor € 50 heb je al een leuke speedlite.

Studio flashes zijn wel sterk, en een modeling light is zeker een welkome aanvulling als je studio erg donker is (en om het effect van je modifiers te bepalen), maar ze zijn ook behoorlijk duur, en lastig(er) mee te nemen naar een shoot op locatie. Een Speedlite heeft als nadeel dat ze op AA-batterijen werken (die gaan leeg :P ) maar er komt wel een heleboel licht vanaf.

Ik heb mijn complete studio setup (2 speedlites, 2 stands, 2 brackets, 2 paraplu's, 2 wireless trigger ontvangers, 1 zender) voor ongeveer € 350 bij elkaar, voornamelijk omdat beide speedlites en de wireless triggers TTL ondersteunen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als boven zeker omdat je met een tweede flitser al heel veel mogelijkheden hebt met de nikon Gezien de schuine zijdes zou ik eerst zonder paraplu's gaan experimenteren zoveel ruimte heb je niet. Kijk ook eens tweede hands wat je kan vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Studioflitsers met modeling lights werken veel lekkerder dan speedlights. Je hoeft dan niet te gokken waar het licht terecht komt als je ze opstelt en dat scheelt erg veel tijd. Als je kijkt naar Falcon Eyes dan heb je voor een klein budget een goede set. Als je er niet mee gaat sjouwen en ze weinig gebruikt heb je geen Elinchrom kwaliteit nodig.

Als ik het goed zie werk je op een zolder met schuine daken. Als je daar met paraplu's gaat werken heb je helemaal geen controle over je licht, het komt dan overal vandaan en geeft je een vlakke contrastloze belichting. Goed belichten is ook en kwestie van controle hebben over waar geen licht komt. Dus vergeet paraplu's en kijk naar sofboxen en b.v. een beautydish. Een zwart doek, of een matzwart gespoten plaat piepschuim om licht te absorberen zal ook goed van pas komen.

• XrN
moozzuzz schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:27:
Nuttige wattages zijn afhankelijk vd grootte van studio (en te fotograferen objecten). Enkele jaren geleden heeft een kennis van me (met teveel budget - mama & papa betaalden) 2x 900Ws aangeschaft voor een studio van 12 à 16m². Gevolg: hij kon enkel op de laagste power instelling fotograferen (1/64 van full power als mijn geheugen me niet in de steek laat) en dat met de modifiers er reeds op gemonteerd.

Daarom lijkt me 250-450Ws én de mogelijkheid om de range van je power voldoende te kunnen aanpassen, een goede start. Dat zijn de lampen (je kan ook voor speedlights of daglichtlampen kiezen), maar dan moet je ook nog kijken naar modifiers (softboxen of alternatieven daarop) en statieven.

Zie ook Algemeen Studio/Strobist Topic, dat merkwaardig genoeg bij de Workflow zit ipv Hardware :+.
Bedankt voor de info en de link, die Topic ga ik eens volgen!
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:06:
Dat zit daar omdat het topic over set-ups gaat en niet over de kale technische hardware. Dat eerste gebeurd alleen wat weinig de laatste tijd. :)

@ XrN: Je hebt al een SB-700, waarom niet nog een er bij kopen? Dan ben je goedkoper uit dan met zo'n startsetje van Elinchrom, wat effectief niet veel meer power gaat leveren denk ik.
Ik ga eens kijken voor deze oplossing, wat ik dan ook allemaal nodig heb (statieven etc).
Paul schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:21:
Je hebt al een SB700. Door deze off-camera te plaatsen (kosten: Llightstand, bracket, paraplu en sync kabel of wireless trigger. Kan zonder bracket of paraplu maar die twee kosten je samen 7 euro of zo) gaat er al een wereld open, doe er een reflector bij en je bent al een heel eind.

Met een 2e SpeedLite ben je natuurlijk nog veelzijdiger. Ik ben zeer tevreden over mijn YongNuo's, en voor studiowerk heb je niet eens TTL nodig. Voor € 50 heb je al een leuke speedlite.

Studio flashes zijn wel sterk, en een modeling light is zeker een welkome aanvulling als je studio erg donker is (en om het effect van je modifiers te bepalen), maar ze zijn ook behoorlijk duur, en lastig(er) mee te nemen naar een shoot op locatie. Een Speedlite heeft als nadeel dat ze op AA-batterijen werken (die gaan leeg :P ) maar er komt wel een heleboel licht vanaf.

Ik heb mijn complete studio setup (2 speedlites, 2 stands, 2 brackets, 2 paraplu's, 2 wireless trigger ontvangers, 1 zender) voor ongeveer € 350 bij elkaar, voornamelijk omdat beide speedlites en de wireless triggers TTL ondersteunen.
Thanks! Ik heb de flitser al wel meerdere malen off camera gebruikt, maar dan als normale flitser (dus niet met een softbox, paraplu of iets..
Wat voor stands raad je aan? En welke triggerset? Daar heb je ook aardig wat uitvoeringen en prijsverschillen in...
ATOR schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:52:
Studioflitsers met modeling lights werken veel lekkerder dan speedlights. Je hoeft dan niet te gokken waar het licht terecht komt als je ze opstelt en dat scheelt erg veel tijd. Als je kijkt naar Falcon Eyes dan heb je voor een klein budget een goede set. Als je er niet mee gaat sjouwen en ze weinig gebruikt heb je geen Elinchrom kwaliteit nodig.

Als ik het goed zie werk je op een zolder met schuine daken. Als je daar met paraplu's gaat werken heb je helemaal geen controle over je licht, het komt dan overal vandaan en geeft je een vlakke contrastloze belichting. Goed belichten is ook en kwestie van controle hebben over waar geen licht komt. Dus vergeet paraplu's en kijk naar sofboxen en b.v. een beautydish. Een zwart doek, of een matzwart gespoten plaat piepschuim om licht te absorberen zal ook goed van pas komen.
Klopt, het is inderdaad op zolder, al lijkt de zolder een stuk kleiner op de foto dan het in werkelijkheid is..
Het doek wat je hier ziet is 2m75 breed en hangt op een hoogte van 2m30 (laagste rol).
Heb nu wit en zwart achtergrond papier.

Al met al, kan ik met voorstellen dat door de schuine daken (en ook wit), het licht behoorlijk kan gaan "bouncen", dus een softbox zal dan misschien beter zijn ja.

Heb je ervaring met de Falcon Eyes sets? Ik heb op dit moment een videolamp van Falcon Eyes (zo'n led panel), alleen qua stevigheid laat het nog wel te wensen over.. Het hoeft allemaal niet state of the art zijn, maar wil ook niet hoeven uitkijken op het moment dat ik de lamp verplaatst dat hij eraf valt :9

In ieder geval bedankt allen voor de input tot nu toe, een hoop stof om over na te denken weer :+

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verdiep je ook even goed in het hele flitssysteem van nikon deze is nogal uitgebreid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Paul
Er zijn nogal wat opties qua studioflitsers, zeker als je ook op eBay / Ali Express gaat kijken. Van de modellen die je bij veel verkopers ziet zijn online wel reviews te vinden. Ik heb er ook een tijdje naar gekeken maar vooralsnog besloten bij mijn (bestaande) speedlites te blijven. Wel lees ik steeds terug dat de systemen met 'universele' mount (ronde, gladde buis) vaak sneller stuk gaan omdat je dan accessoires moet klemmen, iets waar flashes met bowens mount geen last van hebben.

Qua triggerset heb je HEEL veel opties, van een simpele 3m (of langere) PC (Prontor Compur) kabel tot aan TTL capable radiografische zender/ontvangers. Zelf ben ik erg blij met mijn YN-622C en YN-622N-TX (jij zou de YN-622N moeten hebben) voor mijn YN-568EX flitsers.

Qua lightstand, voor speedlights en paraplu (of zelfs softbox) heb je geen hele zware modellen nodig, de goedkope doen het goed genoeg. Studioflitsers zijn wat zwaarder, dan zou ik ook in een wat zwaarder segment kijken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Check de Yongnuo YN560-III en YN560-TX.
Zeer goede flitser zonder HSS of TTL voor €70. Ze zijn te triggeren via de camera hotshoe, optisch dmv de camera's eigen flitser of draadloos via een RF603-II of YN560-TX. Die laatste monteer je dan op je camera en de luxere TX geeft je een LCD display waarmee je de output en zoom van je YN560-III kan instellen.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De standaards van Falcon Eyes zijn prima. Zeker als je deze 'permanent' hebt staan. Je hebt nog wel een verbinding nodig, die het lampenstatief verbindt met je flitser. Rechtstreeks verbinden is niet echt handig. Met zo'n kop kun je bijvoorbeeld een umbrella erop zetten, en er zijn adapter dat je softboxes en dergelijke kan plaatsen. Iets met een Bowen S mount bijvoorbeeld.

Een kant-en-klaar setje ben ik zelf niet erg fan van, maar lijkt mij eigenlijk niets mis mee. Je zou per onderdeel kunnen kijken wat je precies in huis haalt.

Zoiets dus:

http://www.cameranu.nl/nl...dox-s-type-bracket-bowens
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61ATyEQhKFL._SL1000_.jpg

...

• moozzuzz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:27:
Zeer goede flitser zonder HSS of TTL voor €70. Ze zijn te triggeren via de camera hotshoe, optisch dmv de camera's eigen flitser of draadloos via een RF603-II of YN560-TX. Die laatste monteer je dan op je camera en de luxere TX geeft je een LCD display waarmee je de output en zoom van je YN560-III kan instellen.
Er is inmiddels ook een IV versie van beschikbaar :). De Nikon kan je dan als triggered slave gebruiken.

• XrN
Paul schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:23:
Er zijn nogal wat opties qua studioflitsers, zeker als je ook op eBay / Ali Express gaat kijken. Van de modellen die je bij veel verkopers ziet zijn online wel reviews te vinden. Ik heb er ook een tijdje naar gekeken maar vooralsnog besloten bij mijn (bestaande) speedlites te blijven. Wel lees ik steeds terug dat de systemen met 'universele' mount (ronde, gladde buis) vaak sneller stuk gaan omdat je dan accessoires moet klemmen, iets waar flashes met bowens mount geen last van hebben.

Qua triggerset heb je HEEL veel opties, van een simpele 3m (of langere) PC (Prontor Compur) kabel tot aan TTL capable radiografische zender/ontvangers. Zelf ben ik erg blij met mijn YN-622C en YN-622N-TX (jij zou de YN-622N moeten hebben) voor mijn YN-568EX flitsers.

Qua lightstand, voor speedlights en paraplu (of zelfs softbox) heb je geen hele zware modellen nodig, de goedkope doen het goed genoeg. Studioflitsers zijn wat zwaarder, dan zou ik ook in een wat zwaarder segment kijken.
Thanks voor de info!
Stel ik zou gaan voor de optie om bijvoorbeeld de YN-568 fliters te kopen (1 of 2, aangezien ik al een Nikon speedlight heb), is het dan ook mogelijk om met zo'n triggerset zowel de speedlight als de yn-568 aan te sturen? Of zou het erop neerkomen dat je de triggerset gebruikt om de yn-568 aan te sturen en de Nikon als slave laat triggeren (dus niet rechtstreeks)?

Voordeel is wel van de flitsers dat je ze ook dus op locatie kan meenemen (mocht dit ooit in de toekomst aan de orde zijn)!
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:27:
Thanks! Hierboven staat nog een vraag, misschien kan jij daar ook wat informatie over verschaffen :)
Luxicon schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:08:
De standaards van Falcon Eyes zijn prima. Zeker als je deze 'permanent' hebt staan. Je hebt nog wel een verbinding nodig, die het lampenstatief verbindt met je flitser. Rechtstreeks verbinden is niet echt handig. Met zo'n kop kun je bijvoorbeeld een umbrella erop zetten, en er zijn adapter dat je softboxes en dergelijke kan plaatsen. Iets met een Bowen S mount bijvoorbeeld.

Een kant-en-klaar setje ben ik zelf niet erg fan van, maar lijkt mij eigenlijk niets mis mee. Je zou per onderdeel kunnen kijken wat je precies in huis haalt.

Zoiets dus:

http://www.cameranu.nl/nl...dox-s-type-bracket-bowens
[afbeelding]
Bedankt voor de info! Die bracket zou dus ook gebruikt kunnen worden voor speedlights? Zoals ik zie in ieder geval wel, of heb je daar weer een ander soort iets voor nodig?
Ik denk op dit moment dat ik toch voor Speedlights ga, die kan ik dan ook op locatie meenemen waar geen stroom beschikbaar is (je kan ook accu packs kopen speciaal voor fliters, maar die zijn toch erg prijzig had ik al gezien).
moozzuzz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:39:
[...]

Er is inmiddels ook een IV versie van beschikbaar :). De Nikon kan je dan als triggered slave gebruiken.
Thanks voor de toevoeging, gelijk even opgezocht! Het enige nadeel hieraan is dus dat je de flitser perse op je camera moet hebben staan, dat lijkt mij niet altijd even handig, als je bijvoorbeeld van de zijkant wilt flitsen en eventueel eentje achter het object.. Dus dan is denk ik een triggerset met de goedkopere 3 versie toch een betere keuze!

Iedereen weer bedankt voor de input! Ik ga mezelf eens even goed inlezen over die Yonguo flitsers en kijken welke accesoires ik dan allemaal moet/wil gaan kopen!

• moozzuzz
  • Niet online
XrN schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:40:
Het enige nadeel hieraan is dus dat je de flitser perse op je camera moet hebben staan, dat lijkt mij niet altijd even handig, als je bijvoorbeeld van de zijkant wilt flitsen en eventueel eentje achter het object.. Dus dan is denk ik een triggerset met de goedkopere 3 versie toch een betere keuze!
Dat hoeft niet.

Ik heb zelf volgende set: 2x YN560 III (speedlights) + YN560TX (= controller) + YN 568 (TTL). Die laatste kan ik niet rechtstreeks aansturen met de 560tx dus die flitst mee als slave van de 560's (triggered door lichtflits vd 560's). De Nikon zou in jouw setup dezelfde rol hebben als de 568 hier.

Vrij snel na de aankoop van mijn YN560's kwam er een nieuwe IV versie uit. Het enige gekende verschil is dat je, indien gewenst, de andere 560's (iii of iv) kan besturen vanaf een 560 iv (gezien die naast receiver ook een (beperktere) transmitter module heeft).

• Paul
XrN schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:40:
Stel ik zou gaan voor de optie om bijvoorbeeld de YN-568 fliters te kopen, is het dan ook mogelijk om met zo'n triggerset zowel de speedlight als de yn-568 aan te sturen?
Volgens http://strobist-fotografi...flash-controller-for.html werkt de SB700, http://www.nikon-club-ned...rum/viewtopic.php?t=56088 heeft het er over dat je voor sommige functie van de SB800 (geen idee of de SB700 die ook heeft) de dedicated transmitter (YN-622N-TX) erbij moet hebben. De YN-622N werkt zowel als transmitter als als receiver.
Die bracket zou dus ook gebruikt kunnen worden voor speedlights?
Sterker nog, die bracket gebruikt je JUIST voor speedlites, zodat je er een Bowens (studioflits) accessoire op kunt zetten (barn door, snoot, softbox).
Thanks voor de toevoeging, gelijk even opgezocht!
Bijna alle flitsers kunnen slaven aan een andere flitser :) Als je voor manual flitsers gaat kun je ook met één trigger-set (sender en receiver, of 2 transceivers) af, de flitsers die je op manual hebt staan stel je in om te flitsen op de 2e flits (TTL doet een pre-flash, als de manuals dan al af gaan zijn ze te vroeg :P ).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Luxicon
Bijvoorbeeld de Godox 850 / 860 speedlites maakt wel gebruik van een accu (zoals bij je spiegelreflex camera), maar deze kosten wat meer dan de goedkoopste speedlites. Ook Godox heeft een goedkopere serie, die wel gebruik maakt van batterijen. Ik denk dat er in de toekomst meer merken overgaan naar een accu. Dat is toch echt 10 x beter.

Zoals Paul al zegt, die bracket is speciaal voor speedlites. Studioflitsters maken gebruik van een bepaalde aansluiting om accessoires mee te verbinden. Bowens is veel gebruikt en daar kun je veel goedkope softboxes voor vinden en dergelijke, die niet speciaal van het Bowens merk hoeven te zijn, maar wel dezelfde aansluiting hebben. Zo'n bracket kun je volgens mij altijd direct aansluiten op een lampenstatief.

...

Verwijderd

Wat is er precies 10x beter aan accu's ten opzichte van batterijen?

• Luxicon
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 00:17:
Wat is er precies 10x beter aan accu's ten opzichte van batterijen?
Tja geen gedoe met batterijen, dat is een upgrade. Net als dat telefoons, dslr's, monolights, etc.. op een accu werkt. Ik denk dat niemand nee zegt tegen een accu in speedlites. :)
The compact 11.1V 2000mAh Lithium-Ion battery literally replaces 12 AA batteries, and all the hassle of battery management that goes with them!
Hier kun je eventueel veel info vinden over een aantal flitsers:
http://flashhavoc.com/

[ Voor 36% gewijzigd door Luxicon op 15-10-2016 06:43 ]

...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
The compact 11.1V 2000mAh Lithium-Ion battery literally replaces 12 AA batteries, and all the hassle of battery management that goes with them!
Sinds wanneer is 11,1V 2000mAh (22,2 Wh) gelijk aan 12x 1,4V 2100mAh (35,28Wh)?
Accu's zijn doorgaans ook stikduur. Voor speedlights zijn batterijen enorm goedkoop en gaan lang genoeg mee. Als ik zie wat de gemiddelde merkeigen camera accu kost.... Een setje Eneloops kost ongeveer €8 en lopen niet uit zichzelf leeg. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een setje Eneloops op 1 dag leeg schoot.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Luxicon
Universal Creations schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 07:58:
[...]

Sinds wanneer is 11,1V 2000mAh (22,2 Wh) gelijk aan 12x 1,4V 2100mAh (35,28Wh)?
Accu's zijn doorgaans ook stikduur. Voor speedlights zijn batterijen enorm goedkoop en gaan lang genoeg mee. Als ik zie wat de gemiddelde merkeigen camera accu kost.... Een setje Eneloops kost ongeveer €8 en lopen niet uit zichzelf leeg. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een setje Eneloops op 1 dag leeg schoot.
Doe mij maar een accu en wees niet verbaasd als straks Nikon / Canon / etc.. accu's in flitsers gaan inbouwen. Tegen die tijd hoor / lees ik graag de kritiek die jullie (mods) hebben op accu's en de voorkeur aan batterijen geven. :)

Zo'n accu geeft meer flitsen dan batterijen, ik snap niet dat je er op tegen bent met Woutoud samen. Je camera, telefoon, etc maakt er gebruik van. Of heb je liever overal batterijen voor? Ik heb liever 1 accu dan tig batterijen, maar goed.. iedereen z'n voorkeur. 8)

[ Voor 26% gewijzigd door Luxicon op 15-10-2016 18:55 ]

...

• Paul
Zaken als recharge tijd en hoe lang je er mee doet, dat zijn goede argumenten.

Echter, ik heb zelf liever iets wat ik op iedere hoek van de straat kan kopen, waar je voor € 8 een paar jaar vooruit kunt (Eneloops) en wat ik in heel veel apparaten kan gebruiken, dan een duur, slecht(er) aan te komen single purpose ding, en al helemaal wanneer men de smartphone trend gaat volgen en er voor zorgt dat je ze niet (zelf) kunt vervangen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Luxicon schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:43:
[...]

Doe mij maar een accu en wees niet verbaasd als straks Nikon / Canon / etc.. accu's in flitsers gaan inbouwen. Tegen die tijd hoor / lees ik graag de kritiek die jullie (mods) hebben op accu's en de voorkeur aan batterijen geven. :)

Zo'n accu geeft meer flitsen dan batterijen, ik snap niet dat je er op tegen bent met Woutoud samen. Je camera, telefoon, etc maakt er gebruik van. Of heb je liever overal batterijen voor? Ik heb liever 1 accu dan tig batterijen, maar goed.. iedereen z'n voorkeur. 8)
Zullen we met argumenten discussiëren, in plaats van met stromannen?
UC laat zien dat batterijen voor flitsers qua power geen nadeel vormen (dus je argument van meer flitsen op een accu is niet per se geldig) en eventueel een voordeel bieden qua flexibiliteit en kosten.
Een voorkeur hebben voor accu's is prima, maar onderbouw die voorkeur dan wel met steekhoudende argumenten en niet met aannames en losse kreten.

Los daarvan is dit topic niet de plek om die discussie intensief te voeren, maar voor de TS wel iets om rekening mee te houden in de te maken keuze.

• Luxicon
Jij zegt dat ze geen nadeel vormen qua power, maar dat heb je niet goed gelezen, want ze hebben wel degelijk meer power dan 2 setjes batterijen(dus 1 reserve setje die je extra mee zal moeten nemen aan batterijen).

Daarnaast snap ik het punt over discussie, maar jij was degene die eraan startte. Met de vraag wat er beter is aan een accu. Dat kan iedereen zelf ook wel voor zichzelf bedenken.

...

Verwijderd

offtopic:
Fair point, ik heb het niet goed gelezen. Maar goed, niet iets om hier helemaal uit te diepen. Dat was ook nooit het doel van mijn vraag.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
XrN schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:51:
Kortom, kan iemand wat informatie en ervaringen delen over aantal wattages dat nodig is, ervaringen met flitssets, adviezen voor flitssets?

Alvast bedankt! _/-\o_
Waar ik zelf het meest aan heb gehad is om eerst te leren flitsen met een flitser los van de camera. Ik heb daarvoor een cactus v5 triggersetje gekocht en een softbox, waar ik mijn al aanwezige nikon SB600 in heb gemonteerd. Dat was al een wereld van verschil met de flitser op je camera.

Het voordeel van deze start is dat het heel eenvoudig is om deze set uit te breiden met een trigger en een tweede (eenvoudige) flitser en softbox of paraplu. Dat doe je dan alleen als je daar aan toe bent en je het leuk vindt.

Het is al lastig zat om de belichting van de persoon en achtergrond goed te zetten met een enkele flitser.
(als je de flitser en de persoon te dicht bij de achtergrond staat wordt deze wand mogelijk overbelicht of ontstaat er een schaduw. Als je de flitser en persoon verder van de wand zet, wordt je witte achtergrond grijs, of zelfs zwart.

Ik heb niet vaak meegemaakt dat ik de flitser op vol vermogen hoefde te zetten. (Ik heb er zelf overigens ook geen problemen mee om de iso wat hoger te zetten, ik vind mijn camera daar goed genoeg voor)

Voor mezelf zie ik niet zoveel meerwaarde in vaste flitskoppen die op 230 Volt werken. (kan voor jou anders zijn)
Waar ik nog altijd wel over nadenk is vaste verlichting met daglichtlampen of LED. Met zo'n set zie je namelijk direct wat je belichting als resultaat heeft. Je kan het dus voorafgaand aan de foto optimaal instellen en ziet gelijk wat wel of niet mooi werkt.

Verwijderd

Cactus Image is ook wel een merk om even goed naar te kijken inderdaad. Hun V6 tranceivers zijn heel veelzijdig, helemaal de II's.
De flitsers doen geen TTL, maar zijn wel te combineren met en bruikbaar op elk merk.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:52
Wat is het geworden topicstarter?
Ik zoek ook nog een beginners zelf studio setje. Paar lampen en doek simpel gezegd. Heb Nikon D7100 en een SB600 nu.
Pagina: 1