Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Hallo,

Sinds dat er op tweakers.net gigantisch veel verschillende maar slimme mensen zitten kom ik jullie om hulp vragen.

Ik ben straks klaar met een technische mbo niveau 4 opleiding, hierna zou ik graag een deeltijd hbo werktuigbouwkunde opleiding doen. Dit omdat ik de werk ethiek een stuk leuker vind dan het 'vervelen' op school.

Op het moment ga ik 35 uur naar school, werk 25+15 uur erbij. Het plan zou zijn om +-30 uur te werken, 12 uur naar school en dan nog 15-20 uur zelfstudie.

Maar het zijn wel leuke ideeen maar hoe zal dit in de praktijk zijn? Ik ben nog maar 19 terwijl de meeste mensen een deeltijd studie beginnen wanneer ze al een paar jaar echte werkervaring hebben (natuurlijk ik heb echte werkervaring in stages+bijbaan maar toch).

Ook vraag ik mij af wat het niveau van de opleiding zal zijn, vooral de zelfstudie kan iedereen dit? Zolang je maar de instelling hebt om ervoor te gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 19:32
Vaak is een aantal jaar relevante werkervaring (dus na je opleiding) een voorwaarde om te mogen starten aan een deeltijdopleiding. Een andere optie zou zijn: duaal. Kijk eens bij Avans Hogeschool, Hogeschool Rotterdam, Haagse Hogeschool, HAN etc.

Duaal is een traject waarin je 24-32 uur werkt en de overige uren op school colleges krijgt. Verschilt een beetje per school.

iMac 27'' 2012 | i7 3.4 GHz | GTX680MX | 32GB RAM | 3TB Fusion Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik heb zelf een 4 jarige deeltijd HBO opleiding gedaan en heb dat als zeer positief ervaren. Vooral de gemotiveerdheid van de mede studenten is 1 van de grote plus punten wat mij betreft. Mensen die naast hun 40urige baan en gezinsleven nog een studie van 20 uur gaan doen zitten daar namelijk niet voor de lol. En aangezien je tegenwoordig een groot deel van de opleiding in groepsverband projecten doet ben je behoorlijk afhankelijk van de inzet van je mede studenten.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 826215

*knip* Weving mag elders.

[ Voor 90% gewijzigd door Krisp op 12-10-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 22:37

Pinjataaa

Hit me!

Ik kan het alleen maar adviseren, heb er zelf erg goede ervaringen mee. Zorg eerst dat je een leuke baan vindt en geef direct aan dat je verder wil studeren, vaak krijg je de kosten ook nog vergoed.
Als je werk hebt dat relevant is aan je studie wordt het studeren ook een heel stuk makkelijker omdat je eraan kan referenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 20:49
Ik heb zelf deeltijd gedaan (BIM, volledig andere studie).

Houd er rekening mee dat het zwaar is. Dat weegt al dan niet op tegen de samenwerking in je groep. Na een paar maanden zit je met elkaar in 'het bootje', en werkt dat prima.
Ik zie dat mijn collega van de HAN wijst op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ik wijs je graag nog op de cursussen 'Engineering' en 'Maintenance and Mechanics' bij de HR in Rotterdam (2 jarig HBO)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
Ik heb zelf deeltijd HBO gedaan (ook BIM). Bij mij in de klas zaten ook een aantal MBO'ers die gelijk zijn gaan werken en daarbij gelijk deeltijd HBO zijn gestart. Met 2 daarvan zat ik altijd in de projectgroep en ik weet dat ze geen seconde spijt hebben gehad van deze keuze.
Je verliest in tijd niets op de MBO'ers die voltijd verder gaan met een HBO, misschien een half jaar. Wel krijg je al een leuk salaris binnen en, ook niet onbelangrijk, werkervaring! Het kan wel zijn dat je sociaal soms wat moet laten liggen, maar dat is een investering in mijn ogen. Verder zit jij nu nog in de studie flow, dat is best een voorsprong op mensen die al jaren in de werk flow zitten en daar ineens studie bij krijgen. Jij bent nog gewend om te studeren en soms te moeten blokken voor iets, voor iemand die al wat jaren werkt is dat echt een grotere omschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-04 07:51
Zelf destijds ook dit scenario gedaan. In juli MBO-diploma, direct full-time aan de slag en in september gestart op kosten van de baas met deeltijd HBO. Het is zoals al gezegd veel groepswerk, dat helpt de ene keer meer dan de andere keer. Sommige groepen werkt iedereen individueel, andere groepen wordt echt samengewerkt. Maar als ik kijk naar de klas an sich dan zaten de afhakers toch meer in de oudere garde die de combinatie veel te inspannend vonden en het niet konden bolwerken. De doorstromers van MBO uit zaten in dat ritme en daar was het toch makkelijker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 09:18
Ik volg momenteel een bachelor-opleiding in deeltijd. Het bevalt me erg goed! Ik zit bijna op de helft (4 jarige opleiding dus bijna 2 jaar achter de rug). Tot op heden gaat het me vrij gemakkelijk af. Het wisselt erg per vak hoeveel tijd ik eraan kwijt ben. In het begin werd me verteld dat dit me zo'n 20 uur in de week gaat kosten en gmeiddeld blijf ik daar wel iets onder.

Het is hard werken, het kost je veel vrije tijd, maar ik vermaak me erg goed! Ik moet ook wel zeggen dat ik behoorlijk meer reacties op mijn linkedin profiel krijg sinds daar staat dat ik een opleiding volg. Zeker sinds me propedeuse erop staat.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ook ik ben met een HBO opleiding bezig, afronding 2e jaar op dit moment.
Wat vertraging door drukke baan in internationaal bedrijf 40+ uur werken + internationale reizen, en dan nog HBO erbij. Doen we ff ;)

Maar ik kan het zeker aanraden. Wat ik wel merk is dat de mensen die net van het MBO afkomen een aantal voor en nadelen hebben ten opzichte van "oudere" studenten die werk ervaring hebben.

Voordeel : Je zit nog compleet in het ritme van school qua studeren, planning, etc.
Nadeel : Je mist het grotere plaatje van wat de docent vaak "echt" wil bereiken met je c.q. wil zien van je en door aantal jaren werk ervaring te hebben zijn, in mijn geval, behoorlijk aantal opdrachten welke gemaakt moeten worden op basis van ervaring te doen ipv studeren.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Wat een goeie reacties!

Helaas was m'n laptop stuk en kon ik niet inloggen vanaf mijn telefoon.

Gigantisch bedankt nogmaals voor de reacties en de ervaringen. Donderdag sollicatie bij het eerste bedrijf :)

Vertraging maakt mij niet echt uit, net als inspanning. Ik ben gewend om te werken en om meerdere dingen tegelijk te doen.

Wel een vraag is wat vinden jullie van de zelfstudie?

Dit is een groot punt voor mij, op het MBO heb je eigenlijk geen zelfstudie en zit je altijd op school. Dit zal een grote omslag van mij vergen.
Pagina: 1