Welke upgrade eerst CPU of GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-02 08:27

Plainside

I browse when I'm at work

Topicstarter
Mijn vraag
De Topic titel zegt al aardig wat maar om het wat beter uit te leggen.
Graag wil ik een kleine upgrade doen van mijn systeem CPU of GPU maar nu zit ik te twijfelen wat nu prio zou moeten krijgen.
Ik wil tenminste 1 onderdeel upgraden het RAM heb ik laatst al gedaan.
Het maximale dat ik hier aan uit wil geven is €400,-.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 250,10€ 250,10
1ASRock Z87 Extreme4€ 120,-€ 120,-
1Gigabyte GV-N780OC-3GD (rev. 2.0)€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 450D€ 99,99€ 99,99
2Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A2400C11€ 47,50€ 95,-
1EVGA SuperNOVA 650 G2€ 95,41€ 95,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 660,50

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf heb ik al gekeken naar de I7 4790K voor de CPU of de GTX 980 voor GPU.
Nu weet ik alleen niet wat de beter upgrade is met nieuwere games lijkt de CPU een betere keus maar steeds meer kunnen op de GPU draaien zonder problemen.
Wat ik van jullie wil weten is welke upgrade het beste is zelf kom ik er helaas niet uit.

Alvast bedankt voor alle hulp

Beste antwoord (via Plainside op 10-10-2016 14:09)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Die i5 is prima en kan je goed overclocken. Dan draait die zo op 4Ghz of hoger zonder al te gekke dingen. Een i5 vs i7 ga je niet merken in games. Het schijnt zelfs zo te zijn dat in bepaalde games een i7 beter presteert met hyperthreading uitgeschakeld.

Dus een goede stille luchtkoeler erop voor 3 tientjes en gaan met die banaan. Je hebt niet voor niks een K-variant. Wat betreft GPU, zou je niet naar een gtx1070 kijken ipv 980 ti?

Überhaupt, zelfs als je niet gaat overclocken (kind kan de was doen tot 4Ghz zonder moeite en problemen vaak, alleen multiplier verhogen naar 40x), dan is de gpu upgraden het beste voor games.

Verder voor de algemene prestaties, neem ik aan dat je een SSD gebruikt (in ieder geval voor Windows en software) ? Als dit niet het geval is direct doen, je systeem reageert 3x zo snel met de meeste zaken! De grootste bottleneck voor een responsief systeem en laptop is al jaren die trage, lawaai ratelende, niet schokbestendige HDD's.

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 10-10-2016 12:55 ]

Alle reacties

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:34

flessuh

Set sail for fail!

Het ligt er aan wat je met het systeem doet. Je CPU is toch niet bepaald slecht en afhankelijk van de software die je draait zal de upgrade van CPU toch niet heel groot zijn

[ Voor 39% gewijzigd door flessuh op 10-10-2016 11:52 ]

https://www.dutchsolarboat.com

• Plainside

Plainside

Topicstarter
flessuh schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:51:
Het ligt er aan wat je met het systeem doet. Je CPU is toch niet bepaald slecht en afhankelijk van de software die je draait zal de upgrade van CPU toch niet heel groot zijn
Thats just it.
Ik ga BF1 spelen wanneer die uitkomt en daarvoor wil ik zeker zijn dat alles soepel loopt.
Daarnaast render ik nog 3D models af en toe dan zou de CPU meer uitmaken dat weet ik maar games beginnen ook steeds meer VRam te vragen.
Vandaar de vraag ook op het moment heb ik helaas niet het geld om beide te doen.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:34

flessuh

Set sail for fail!

Plainside schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:10:
[...]

Thats just it.
Ik ga BF1 spelen wanneer die uitkomt en daarvoor wil ik zeker zijn dat alles soepel loopt.
Daarnaast render ik nog 3D models af en toe dan zou de CPU meer uitmaken dat weet ik maar games beginnen ook steeds meer VRam te vragen.
Vandaar de vraag ook op het moment heb ik helaas niet het geld om beide te doen.
Ik zou adviseren om in ieder geval in de startpost even er bij te zetten waarvoor je hem gebruikt voor andere mensen zodat ze niet alles aandachtig door hoeven te lezen om uit te vinden waarvoor jij je PC gebruikt ;)

In dat geval zou ik persoonlijk zeggen om misschien toch eerst voor de CPU te gaan als die meer voor de 3d modellen wordt gebruikt. Je 780 is krachtiger dan mijn GPU wat betekent dat je BF1 toch wel op medium-high moet kunnen draaien.

Wat performance betreft met de grafische kaart die je in gedachten hebt kun je hier kijken

Hopelijk helpt dat wat met keuze maken!

https://www.dutchsolarboat.com

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik verwacht eigenlijk dat BF1, afhankelijk van zijn resolutie, wel op high moet draaien. Dus misschien als je niet heel ruim bij kas zit, gewoon nog twee weken afwachten hoe BF1 in de praktijk draait?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:26

CaDje

Framedrops for life

Ik heb dezelfde CPU, en ben van een Radeon R9 290 naar een Geforce GTX 980ti gegaan. Er zijn best wat youtubers die verschillende CPU's testen met een high end GPU, daaruit blijkt eigenlijk dat een i5 niet echt onderdoet aan een i7, in veel games is er geen verschil.

Ik heb zelf wel mijn i5 een overclock gegeven, dat zou je ook nog kunnen overwegen.

Acties:
  • Beste antwoord

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Die i5 is prima en kan je goed overclocken. Dan draait die zo op 4Ghz of hoger zonder al te gekke dingen. Een i5 vs i7 ga je niet merken in games. Het schijnt zelfs zo te zijn dat in bepaalde games een i7 beter presteert met hyperthreading uitgeschakeld.

Dus een goede stille luchtkoeler erop voor 3 tientjes en gaan met die banaan. Je hebt niet voor niks een K-variant. Wat betreft GPU, zou je niet naar een gtx1070 kijken ipv 980 ti?

Überhaupt, zelfs als je niet gaat overclocken (kind kan de was doen tot 4Ghz zonder moeite en problemen vaak, alleen multiplier verhogen naar 40x), dan is de gpu upgraden het beste voor games.

Verder voor de algemene prestaties, neem ik aan dat je een SSD gebruikt (in ieder geval voor Windows en software) ? Als dit niet het geval is direct doen, je systeem reageert 3x zo snel met de meeste zaken! De grootste bottleneck voor een responsief systeem en laptop is al jaren die trage, lawaai ratelende, niet schokbestendige HDD's.

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 10-10-2016 12:55 ]

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

ToFast schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:52:

Met max 400 euro denk ik eerder dat een combi van gtx1060 en een SSD een prima investering is.

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB€ 289,99€ 289,99
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 128,-€ 128,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,99

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Plainside

Plainside

Topicstarter
Ik heb hem al kunnen overklokken gelukkig hij staat al op 4.0Ghz(had ik moeten vermelden excuus).
En ik heb 2 HDD's en 2 SSD's moet alleen wat ruimte vrijgemaakt worden.
Ik ga ook maar eens kijken naar de nieuwe 10xx serie, nog niet echt na gekeken.
Als het waard zou zijn dan misschien even doorsparen voor een 1070/80 misschien ondanks het aardig grote prijs verschil.
De 1060 ziet er idd ook interessant uit(lagere prijs... haha) maar zal even verder kijken.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Absoluut de GPU, die CPU is nauwelijks langzamer dan de nieuwere generatie (van het zelfde type).
Pagina: 1