Digitale TV over UTP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Mannen (en wellicht vrouwen?),

Eigenlijk een vrij simpele vraag: bestaat er hedendaags een beetje simpele oplossing om van het ouderwetse, interference-gevoelige COAX af te stappen en de TV signaaltjes (in dit geval Ziggo) fijn over een UTP kabel te laten lopen?

Waarom?
1. Omdat het hele COAX verhaal in mijn ogen gewoon achterhaald is. We kunnen ondertussen de waterkoker aanzetten via Wifi.
2. UTP naar mijn weten nog steeds minder last heeft van interference (hier kan ik er wellicht naast zitten)
3. Omdat het trekken van een (goede) COAX kabel altijd net even wat lastiger is dan UTP, en ik overal Cat6 UTP heb liggen en geen COAX.
4. Omdat het ook geen hol uit maakt of je wel of geen (goede) COAX hebt liggen. Bij de minste of geringste verandering bij Ziggo dropt je signaal en probeer dan maar eens "hulp" te vragen bij de Servicedesk. Klein voorbeeld: in het huis waar ik 2,5 jaar geleden naar toe ben gegaan heb ik KOKA-799 COAX kabel gekocht van Hirschmann inclusief Hirschmann connectoren. Volgens mij was het 20 of 25 meter. Ik heb de kabel getest naar een TV boven over de maximale lengte. Signaalsterkte was toen volgens mij 92%. Vervolgens de kabel naar boven getrokken en gemonteerd: signaalsterkte 94% (want: kabel minder lang). Ziggo fuseert met UPC: Signaalsterkte onder de 50%. Alle updates, settings, etc. gechecked.

Waar ben ik naar op zoek:
- Een eenvoudige COAX-naar-UTP adapter. Mijn huidige setup bestaat letterlijk uit 2 TV's met een CI+ module. Ik heb geen behoefte aan allerlei software-matig geneuzel vanwege decoding etc. Natuurlijk kost het geld, maar het gaat me meer om de legale manier. Extra hardware in de vorm van HTPC's met ontvangers etc. is voor mij geen optie (want: ik wil m'n TV aanzetten en TV kunnen kijken, niet 8 kastjes opstarten om dan vervolgens kastje 1, 4 en 7 eerst 3 keer te updaten etc...).

Vrij simpel: bestaat het ondertussen? Zo ja, iemand een suggestie?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Beste antwoord (via EricNL op 10-10-2016 11:25)

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
EricNL schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:46:

Eigenlijk een vrij simpele vraag: bestaat er hedendaags een beetje simpele oplossing om van het ouderwetse, interference-gevoelige COAX af te stappen en de TV signaaltjes (in dit geval Ziggo) fijn over een UTP kabel te laten lopen?

Waarom?
1. Omdat het hele COAX verhaal in mijn ogen gewoon achterhaald is. We kunnen ondertussen de waterkoker aanzetten via Wifi.
En wat nu als de techniek via UTP en Wifi exact het zelfde werkt als via COAX. Met frequenties, modulaties, etc. Dat zelfs je 4G telefoontje welke met een antenne verbonden is welke ook een COAX heeft naar het basis station. IS het dan nog steeds verouderd?
2. UTP naar mijn weten nog steeds minder last heeft van interference (hier kan ik er wellicht naast zitten)
Je slaat de plank volledig mis. Ook utp kan last hebben van interferentie. Interferentie is niets meer dan het door elkaar mengen van 2 signalen. Een coaxkabel is er simpel op ontwikkeld dat dit niet kan gebeuren door zijn afscherming.
3. Omdat het trekken van een (goede) COAX kabel altijd net even wat lastiger is dan UTP, en ik overal Cat6 UTP heb liggen en geen COAX.
Coax is zo makkelijk of lastig als het buizenwerk in de muur/plafon. Ook een utp kabel kan lastig zijn om te trekken
.
4. Omdat het ook geen hol uit maakt of je wel of geen (goede) COAX hebt liggen. Bij de minste of geringste verandering bij Ziggo dropt je signaal en probeer dan maar eens "hulp" te vragen bij de Servicedesk. Klein voorbeeld: in het huis waar ik 2,5 jaar geleden naar toe ben gegaan heb ik KOKA-799 COAX kabel gekocht van Hirschmann inclusief Hirschmann connectoren. Volgens mij was het 20 of 25 meter. Ik heb de kabel getest naar een TV boven over de maximale lengte. Signaalsterkte was toen volgens mij 92%. Vervolgens de kabel naar boven getrokken en gemonteerd: signaalsterkte 94% (want: kabel minder lang). Ziggo fuseert met UPC: Signaalsterkte onder de 50%. Alle updates, settings, etc. gechecked.
Signaal sterkte via een TV meten :?

Tja als je eerst een stream had op QAM64 die nu QAM256 is tja dan scheelt dat in sterkte.

Een goede coaxkabel zal goed werken ongeacht wat Ziggo doet. Dat is nou het fijne aan vastgelegde standaarden.
- Een eenvoudige COAX-naar-UTP adapter. Mijn huidige setup bestaat letterlijk uit 2 TV's met een CI+ module. Ik heb geen behoefte aan allerlei software-matig geneuzel vanwege decoding etc. Natuurlijk kost het geld, maar het gaat me meer om de legale manier. Extra hardware in de vorm van HTPC's met ontvangers etc. is voor mij geen optie (want: ik wil m'n TV aanzetten en TV kunnen kijken, niet 8 kastjes opstarten om dan vervolgens kastje 1, 4 en 7 eerst 3 keer te updaten etc...).

Vrij simpel; Nee dat bestaat niet. Een coaxkabel is technisch geheel anders dan een UTP kabel. Ja, er zijn converters te verkrijgen, maar ik heb het in de praktijk nog nooit goed zien werken. ALtijd met en/of interferentie en/of signaalsterkes die dusdading hoog zijn dat de ruis onderdrukt wordt maar je aan de maximale grens komt die een tuner kan hebben met als gevolg defecte tuners.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JA gebruik een PC om tv te kijken en je opent de Horizon app of pagina. Verder nee. Andere oplossing kies voor een andere provider die het wel biedt kiezen maak een keuze en accepteer de voor en tegens.
Dus kom niet hier huilen maar kies durf te kiezen. (Er is zelfs speciaal een reclame spot voor gemaakt ;-)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Geen mogelijkheid om over te stappen op iTV-oplossingen met bijvoorbeeld glasvezelinternet? Sla je gelijk duizend vliegen met één klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:31
Er bestaan PCI Express kaarten waarmee je TV kunt ontvangen en deze vervolgens door kunt sturen over het netwerk. Dit werkt echter niet samen met de Horizon kastjes van Ziggo zelf. Je zit hiermee wel al gauw vast aan een investering van >€500 voor een beetje PC en ontvangstkaarten. En dan moet je ook nog hopen dat het werkt met Ziggo's CI kaart.

Daarnaast is een fatsoenlijk afgewerkte coax kabel minder storingsgevoelig dan UTP, zeker bij hogere snelheden/frequenties. Alleen vereist het wel een fatsoenlijke metalen F stekker aan beide eindes, anders werkt het "schild" om de signaalader niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Frogmen schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:07:
Dus kom niet hier huilen maar kies durf te kiezen. (Er is zelfs speciaal een reclame spot voor gemaakt ;-)
Als je m'n post leest (en het begrijpt) snap je heel goed dat ik hier niet kom huilen. Sterker nog: ik denk dat ik, in tegendeel tot vele anderen, heel goed begrijp:
1. Wat er fout gaat
2. Wat ik graag zou willen
3. Of het ook mogelijk is

Het antwoord op stap 1 en 2 weet ik heel goed. Ik weet ook dat een nieuwe (professionele) versterker kopen van een paar honderd € het probleem wellicht oplost. Maar kijk vooral even in je URL-balk: we zijn hier op Tweakers, niet op het forum van de Praxis. Dus wellicht is het ook niet heel vreemd als ik zoek naar Tweaker-achtige oplossingen, al vraag ik me af hoe "Tweakerig" het is om een digitaal TV signaal over een UTP kabel te vervoeren.

Dus bedankt voor je eerste antwoord (al gaf ik duidelijk aan in dit geval geen behoefte te hebben aan extra apparatuur in de vorm van PC's etc.), maar om dan even met jouw "taal"te praten: als je verder wijsneuserig wil gaan doen ga dan vooral naar het Praxis forum :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:21
Ja, dat kan. Door over te stappen op IPTV.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• MediaZoo

Waarom?
En wat nu als de techniek via UTP en Wifi exact het zelfde werkt als via COAX. Met frequenties, modulaties, etc. Dat zelfs je 4G telefoontje welke met een antenne verbonden is welke ook een COAX heeft naar het basis station. IS het dan nog steeds verouderd?
Je slaat de plank volledig mis. Ook utp kan last hebben van interferentie. Interferentie is niets meer dan het door elkaar mengen van 2 signalen. Een coaxkabel is er simpel op ontwikkeld dat dit niet kan gebeuren door zijn afscherming.
Coax is zo makkelijk of lastig als het buizenwerk in de muur/plafon. Ook een utp kabel kan lastig zijn om te trekken
.

Tja als je eerst een stream had op QAM64 die nu QAM256 is tja dan scheelt dat in sterkte.

Een goede coaxkabel zal goed werken ongeacht wat Ziggo doet. Dat is nou het fijne aan vastgelegde standaarden.

Vrij simpel; Nee dat bestaat niet. Een coaxkabel is technisch geheel anders dan een UTP kabel. Ja, er zijn converters te verkrijgen, maar ik heb het in de praktijk nog nooit goed zien werken. ALtijd met en/of interferentie en/of signaalsterkes die dusdading hoog zijn dat de ruis onderdrukt wordt maar je aan de maximale grens komt die een tuner kan hebben met als gevolg defecte tuners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:03
Ja, dat kan. Vrij simpel ook met een Anysee N7 b.v.

http://www.anyseedirect.e...ekijk-alle-producten.html

Toeval wil dat ik nog 1 te koop heb ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ja dat bestaat er, helaas niet op de weg die jij denkt/wilt...
Waarom?

utp <--kastje--> coax dit fenomeen zal wellicht bij de firma blackbox of een goeie google search mogelijk bestaan. Echter !!! dat zal duur wezen.
ps over coax kabel kan je 1gbit jassen of meer maar je moet meerdere frequenties etc hebben en dat maakt het duur,

Wellicht kan je eens kijken naar voorbeeld instructie van POF netwerk dit is makkelijker dan UTP aan te loeggen en heeft standaard de UTP conversie mogelijkheid.. bij conrad is dit onderandere te koop en hier op dit forum zijn er ook 1 of meerdere topics te vinden.

En ook al wil je het niet:
Echter dat gezegd hebbende zou ik je adviseren gewoon conversie naar UTP te doen.
en bv een raspberry pi met kodi installatie te doen. je provider zal misschien een TV web toegang bieden, in sommige gevallen is een extra HD ontvanger ook mogelijk die meestal via UTP aangesloten word.
Misschien bied 2de hands kopen een goedkoper alternatief ?

IPtv heeft wel voordeel dat je niet beperkt bent tot "tv" maar ook gsm/tablet/pc als tv unit kan gebruiken.
alleen een extra manier om voor je provider te registeren en kosten te rekenen.
Ik snap eigenlijk niet de overstap naar Digitaal, en moet eerlijk zijn zoveel vooruitgang vind ik het nog niet

ik vind het wel prettig dat je minder provider afhankelijk(er) word, meer keuze hebt en ik voorzie dat de tv en de CAI providers zoals we ze kennen ook gaan verdwijnen tussen nu en 4 jaar en dat alles via internet gaat. Dus overstappen naar een "computer" als tussen medium zal in de de toekomst alleen voordelen bieden. In mijn huis is er alleen UTP/Wifi te vinden. alle coax is verwijderd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Bedankt voor de antwoorden! Ik snap natuurlijk dat UTP niet de heilige graal is. En dat ik COAX achterhaald vind bedoel ik meer als: we kunnen ondertussen (nagenoeg) alles over UTP, dus waarom moet ik dan voor TV nog steeds een aparte kabel hebben.

Ik heb zelf een hekel aan allerlei extra "kastjes" (decoders, HTPC's, etc.). Mijn hoop was meer dat er een vrij simpele COAX<->UTP adapter/converter/versterker zou zijn die in de meterkast geplaatst kan worden. De mogelijkheden m.b.t. een Raspberry Pi etc ken ik wel, maar dat is nou precies wat ik wil vermijden. Ik erger me eigenlijk al aan de traagheid van CI+ modules, laat staan de Horizonboxes. Ik heb het liefste gewoon niet 6 afstandsbedieningen (hoewel daar ook een oplossing voor is, maar ja: ook weer een kastje erbij).

Heel veel dingen kunnen ingewikkeld gemaakt worden, maar soms is eenvoudig nou juist net zo goed. En in dit geval is het antwoord heel duidelijk: het kan wel maar eenvoudig dus niet. Een Raspberry is misschien niet zo moeilijk, maar met eenvoudig bedoel ik in dit geval dus: niet 3 adapters en kastjes etc.

Maar waar ik toch nog wel benieuwd naar ben is:
MediaZoo schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:22:
Hoe anders? Ik weet dat Ziggo een tijd geleden grotendeels is overgestapt naar QAM256. Dat daar wat verlies bij zit kan ik prima accepteren, maar als de TV zelfs met een kabel van 20 meter een signaalsterkte van 92% geeft vind ik het vreemd dat deze na een dergelijke wijziging dropt naar 50% zonder dat ik iets verander.

[ Voor 17% gewijzigd door EricNL op 10-10-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
EricNL schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:17:
[...]

Als je m'n post leest (en het begrijpt) snap je heel goed dat ik hier niet kom huilen. Sterker nog: ik denk dat ik, in tegendeel tot vele anderen, heel goed begrijp:
1. Wat er fout gaat
2. Wat ik graag zou willen
3. Of het ook mogelijk is

Het antwoord op stap 1 en 2 weet ik heel goed. Ik weet ook dat een nieuwe (professionele) versterker kopen van een paar honderd € het probleem wellicht oplost. Maar kijk vooral even in je URL-balk: we zijn hier op Tweakers, niet op het forum van de Praxis. Dus wellicht is het ook niet heel vreemd als ik zoek naar Tweaker-achtige oplossingen, al vraag ik me af hoe "Tweakerig" het is om een digitaal TV signaal over een UTP kabel te vervoeren.

Dus bedankt voor je eerste antwoord (al gaf ik duidelijk aan in dit geval geen behoefte te hebben aan extra apparatuur in de vorm van PC's etc.), maar om dan even met jouw "taal"te praten: als je verder wijsneuserig wil gaan doen ga dan vooral naar het Praxis forum :).
Je reactie is slechts voorspelbaar maar dat geeft niet. Technisch is veel mogelijk waarom is er nog niet een horizon app voor je smart TV een kabel klaar. Heel simpel wat hier ook heel sterk meespeelt is rechten kosten eerlijk gebruik (niet je buren gratis mee laten kijken) etc. Het verdien model moet ook steeds in stand gehouden worden en het distributienetwerk is net even complexer dan je eigen webservertje.
Dit zijn zoal de redenen waarom het een wel kan en het ander niet of je hebt een extra kastje nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Frogmen schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:41:
[...]

Je reactie is slechts voorspelbaar maar dat geeft niet. Technisch is veel mogelijk waarom is er nog niet een horizon app voor je smart TV een kabel klaar. Heel simpel wat hier ook heel sterk meespeelt is rechten kosten eerlijk gebruik (niet je buren gratis mee laten kijken) etc. Het verdien model moet ook steeds in stand gehouden worden en het distributienetwerk is net even complexer dan je eigen webservertje.
Dit zijn zoal de redenen waarom het een wel kan en het ander niet of je hebt een extra kastje nodig.
Bedankt, excuses dat ik niet superieur ben aan jou koninklijke hoogheid! Ik snap het principe zeker maar ik pleit ook helemaal niet om Coax af te schaffen. Laat de Coax lekker lekker tot aan je huis binnen komen en de consument vanaf daar zelf de mogelijkheid geven. Authenticate bij de provider zal toch nog steeds moeten gebeuren middels smart-card. Ik snap dat een ISP niet even kan zeggen: "Oh, je wilt graag je TV signaal over een UTP kabeltje. Wacht even, dan zetten we even de optie voor je aan", maar het is eigenlijk alleen het medium wat wijzigd. Dat daar voor een ISP wellicht heel wat voor nodig is begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ja het lijkt alleen het medium maar het type netwerk is ook wezenlijk anders UTP is gerouteerd etc... Maar als je alleen de kabel wilt gebruiken het staat je vrij om aan je UTP kabel een coax stekker te maken misschien werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Er zijn gewoon oplossingen voor op de markt. Meerdere merken hebben hardware om een UTP kabel te gebruiken voor transport van RF signalen.

Maar de uitvoeringen zijn vaak wel beperkt, niet altijd retourgeschikt, FTP is vaak een vereiste enz. Je moet in de specs duiken om dat even uit te zoeken.
Abitana heeft bv dit in zijn portfolio zitten ( http://www.abitanadirect.com/nl/tv-radio-distribution.html )
Schneider heeft het Delta8 (Lexcom) systeem: http://www.schneider-elec...ningbouw/lexcom-home.page

Een coaxkabel is veruit de goedkoopste optie.

Ethernetkabels zijn in principe bedoeld voor IP signalen (al is het feitenlijk een 'twisted pair' waar je ook andere signalen overheen kan doen, maar UTP wordt tegenwoordig wel als 'IP' gebruikt).

Wat zijn je opties als je het via IP wilt transporteren in je netwerk?
- IPTV
- Een eigen headend (soms gebruikt in grotere bedrijven, hotels enz). Deze pikt het DVB-C signaal op en maakt hier multicast van. Alleen da's nogal een dure oplossing.
- Elcheapo variant hiervan: Een linux server met TVHeadend of een HDHomerun icm Kodi of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onderschat trouwens niet de bandbreedte van de signalen die over coax gaan. Iedere transport stream / DOCSIS kanaal / analoge kanaal is goed voor ongeveer 50Mbps. Exact hoeveel daarvan in gebruik zijn hangt af van je (gemeentelijke) zenderindeling, maar het zullen er al snel rond de 80 zijn. Dat is dus 4Gbps aan downstreambandbreedte. Dat alles op UTP krijgen is niet onmogelijk, maar zeker geen sinecure- je zou naar 10GbE moeten gaan voor alles :o

Maar TS, even terug naar het begin: levert Ziggo nu niet al iets dat exact doet wat jij wilt?

Als je beneden op de coaxaansluiting een Horizon mediabox plaatst kun je boven, inderdaad via UTP, een extra Horizon mediabox aansluiten dat via IP verbinding heeft met de hoofdbox en gebruik maakt van zijn tuners. Klinkt verdacht als waar je naartoe wilt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 17:22
Hdhomerun?

Eerste stukje is nog altijd coax maar daarna utp of WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Wat is er overigens mis met 50% signaalsterkte? Zolang BER=0 zie je geen enkel verschil tussen 50 of 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
Ik begrijp je vraag en vind het ook vervelend die mix. Bij de ene provider moet je utp aansluiting hebben en de andere coax. In huizen ligt het dan vaak weer andersom.

Je kunt maar 1 ding doen en dat is tv kijken via een iptv provider dus ziggo eruit. Coax over utp zijn eigk geen echte mooie oplossingen voor (andersom wel maar dat komt omdat het makkelijker is een ip signaal over een analoge kabel te moduleren dan andersom)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:36
Je schijnt een ding te vergeten.
Je TV kan helemaal geen UTP signaal verwerken of je moet gebruik maken van een smart tv met dat rottige dlna protocol, maar dan ben je nog verder van huis.

Dus als je UTP wilt gebruiken hebt je altijd extra kastjes nodig.
Ook providers die met iptv werken leveren jouw een kastje dat waar de tv op wordt aangesloten.

Misschien komt er ooit een tijd dat een tv slechts een monitor is met alleen een hdmi aansluiting, maar tot het zover is blijft de eenvoudigste oplossing zonder extra kastjes en afstandsbedieningen een coax kabel naar je tv.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-05 22:05

Genius-General

Expect the Unexpected

Wat dacht je van een HDHomerun met een Rpi server met een usb cardreader met Tvheadend geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
_JGC_ schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:26:
Wat is er overigens mis met 50% signaalsterkte? Zolang BER=0 zie je geen enkel verschil tussen 50 of 90%.
Een zeurende vriendin want dé vrouwenzender bij uitstek (Net 5 of Net 8 ofzo) doet het natuurlijk niet. En het 2e is dat ik teveel van techniek hou om genoegen te nemen met 50% signaalsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Horizon app + Chromecast een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 15:12
EricNL schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:31:
[...]

Een zeurende vriendin want dé vrouwenzender bij uitstek (Net 5 of Net 8 ofzo) doet het natuurlijk niet. En het 2e is dat ik teveel van techniek hou om genoegen te nemen met 50% signaalsterkte.
Zeikwijf (jij hé met je 50%) :+

Als je het signaal met een goede coax versterker met ingebouwde splitter een boost geeft moet het goed komen. Heb zelf zo'n ding van Tratec. Hirschmann zal ook wel iets hebben hiervoor. Eventueel nog galvanisch scheiden kan ook helpen in sommige gevallen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-05 22:05

Genius-General

Expect the Unexpected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
_JGC_ schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:26:
EricNL schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:31:
[...]

50% signaalsterkte bestaat niet. Signaalsterkte meet je in dB's en er is geen 50% hierin. Ruis niveau speelt ook mee in het signaal. Een lager aantal dB's met minder ruis is beter dan meer dB's met meer ruis. Daarbij BER=0, hangt ook weer af van de meting. Veel TV's pakken een BER van <1.0E-06 ofwel minder dan 1 bits op de 1.000.000 bits zijn fout. Terwijl een goede meter <1.0E-09 meet. ofwel 1.000.000.000. Een TV kan zeggen prima signaal terwijl een goede meter toch fouten ziet. Dan kun je fouten in het beeld krijgen wat niet altijd direct blokjes betekend. Klanten ervaren dit als wazig beeld, vaak kun je als je dicht bij de tv zit zien dat het beeld in blokjes weergegeven wordt. Maar dit blijft een leuke discussie tussen praktijk voorbeelden en wat de techniek zegt te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 23:47:
Ik begrijp je vraag en vind het ook vervelend die mix. Bij de ene provider moet je utp aansluiting hebben en de andere coax. In huizen ligt het dan vaak weer andersom.

Je kunt maar 1 ding doen en dat is tv kijken via een iptv provider dus ziggo eruit. Coax over utp zijn eigk geen echte mooie oplossingen voor (andersom wel maar dat komt omdat het makkelijker is een ip signaal over een analoge kabel te moduleren dan andersom)
Nee, zoals gezegd, levert Ziggo al met de Horizon extra mediabox een apparaat dat binnenhuis over UTP z'n TV krijgt van de Horizon gateway beneden. Zeker aangezien TS geen zin heeft in softwarematige geneuzel moet je kijken richting een kant-en-klaar product, en die bestaat in dit geval, sterker nog, wordt door de provider zelfs aangeboden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:10:
[...]

Nee, zoals gezegd, levert Ziggo al met de Horizon extra mediabox een apparaat dat binnenhuis over UTP z'n TV krijgt van de Horizon gateway beneden. Zeker aangezien TS geen zin heeft in softwarematige geneuzel moet je kijken richting een kant-en-klaar product, en die bestaat in dit geval, sterker nog, wordt door de provider zelfs aangeboden.
Ja oke, die optie was ik dan vergeten maar eerlijk gezegd vind ik het niet echt een alternatief.

Stel, ik heb alleen utp in mijn huis liggen en coax komt binnen in de meterkast .Dan ga ik dus een grote Horizon Box afnemen (en in de meterkast zetten) en een aantal Horizon Extra boxen in het huis plaatsen?

Ok, het werkt maar wel een wat prijzig alternatief (5 euro per extra box per maand)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:48:
[...]

Ja oke, die optie was ik dan vergeten maar eerlijk gezegd vind ik het niet echt een alternatief.

Stel, ik heb alleen utp in mijn huis liggen en coax komt binnen in de meterkast .Dan ga ik dus een grote Horizon Box afnemen (en in de meterkast zetten) en een aantal Horizon Extra boxen in het huis plaatsen?

Ok, het werkt maar wel een wat prijzig alternatief (5 euro per extra box per maand)
TS heeft het niet over een aansluiting in de meterkast, en mbt geld zegt hij expliciet:
Natuurlijk kost het geld, maar het gaat me meer om de legale manier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:27
RodeStabilo schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:10:
Geen mogelijkheid om over te stappen op iTV-oplossingen met bijvoorbeeld glasvezelinternet? Sla je gelijk duizend vliegen met één klap.
ik zie nog niet dat je deze hebt beantwoord....

Maar wellicht overstappen op Glasvezel? op https://www.eindelijkglasvezel.nl/ kijk je of je in een gebied kunt vallen. Ik heb daar Kastjes die op UTP werken... ook een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

TS heeft het niet over een aansluiting in de meterkast, en mbt geld zegt hij expliciet:

[...]
Ok strict genomen heb je gelijk, had de TS niet genoemd ;)

Mijn punt was: Ja er bestaan oplossingen voor (Horizon icm Extra Horizon box) maar de TS gaf ook al aan dat hij eigenlijk geen extra decoder wilt gebruiken. En persoonlijk vind ik het (als je de primaire Horizon box niet op een tv aansluit maar puur inzet als "media converter") geen elegante oplossing

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Glasvezel is hier helaas nog geen optie. En ik was al een beetje bang voor de antwoorden die tot nu toe gegeven zijn. Oftewel: het kan wel maar een simpele COAX naar UTP converter/adapter/o.i.d. bestaat helaas (nog) niet.

Een Horizonbox in mijn huis zou waarschijnlijk binnen 5 minuten in 100 stukjes liggen. Ik heb het nu in 2 huizen gezien en wat een achterlijk traag apparaat is dat. De interface neemt tevens ook nog eens zo'n 85% van je beeld over.

Dus nogmaals: mijn vraag komt wellicht veeleisend over maar als het niet aan mijn wensen kan voldoen is het antwoord gewoon heel simpel nee.

- Horizonbox
- Extra Hardware in de vorm van decoder of HTPC
- Regelmatig onderhoud in de vorm van software updaten bij kanaalwijzigingen en noem het maar op.

Bedankt voor alle tips overigens. Ik denk dat het gewoon éénmaal een "investering" wordt om de huidige versterker te vervangen door een professionele en met F connectoren en wellicht toch een coax kabeltje trekken indien nodig.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 12:08
Is dit niet iets wat je zoekt? http://www.hdbtconnect.nl...over-utp-afgeschermd.html
Zou volgens de website Ziggo ondersteunen. Zelf geen ervaring mee maar kwam het tegen op google, zag toen ook dat iemand anders hier op tweakers er wel ervaring mee heeft Anoniem: 268409 in "TV (COAX) kijken over het netwerk (UTP)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:29

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:48:
[...]

Nee, een box bij de TV in de woonkamer en een boven bij de andere TV. Duur? Mwah, je hebt nu wel super-high-tech fancy spullen. Kost gewoon meer :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het is vrij simpel, de televisies hebben momenteel meestal alleen ondersteuning voor coax analoog, DVB-T (digitenne) en DVB-C (Ziggo). Er zit wel vaak een utp aansluiting op maar de eerste tv waarmee je daarmee IPTV kunt kijken via je provider (zoals ziggo/kpn) moet ik nog tegenkomen. Samsung smart tv's hebben wel packages voor IPTV maar dan zou je dus je tv bij een derde partij moeten afnemen.

Laten we aannemen dat er dus sowieso een DVB-C signaal je tv in moet. Dan moet je dus dit signaal 2x omzetten, van DVB-C naar UTP (in de meterkast) en van UTP naar DVB-C (bij je tv). Hier zijn oplossingen voor. Het nadeel is wel dat je de utp hierna nergens anders meer voor kunt gebruiken. Je kunt hem alleen gebruiken voor het DVB-C signaal (en dus geen netwerk)

Voorbeeld: http://www.allekabels.nl/...el-tv-via-utp-muxlab.html. Ik betwijfel het alleen of je hier minder interferentie meer gaat hebben dan met coax....
NoxiuZ schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:26:
[...]

Nee, een box bij de TV in de woonkamer en een boven bij de andere TV. Duur? Mwah, je hebt nu wel super-high-tech fancy spullen. Kost gewoon meer :+
Als je je eerste tv wel via COAX gaat aansluiten dan valt het mee ;) Ik ging er even vanuit dat de TS al zijn tv's via utp verbonden wilt hebben dus doe je niets met de 1e decoder behalve media omzetting (met de aanname dat je ziggo signaal niet direct bij je tv binnenkomt, maar als dat het geval is had TS waarsch dit topic nooit geopend ;))

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
kouk schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:24:
Ja, dat kan. Vrij simpel ook met een Anysee N7 b.v.

http://www.anyseedirect.e...ekijk-alle-producten.html

Toeval wil dat ik nog 1 te koop heb ook :+
Makkelijker wordt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
kouk schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:30:
[...]

Makkelijker wordt het niet...
Om er toch even op in te gaan: werkt dit in combinatie in Ziggo? Want op de website zie ik staan: "Geschikt voor o.a. Canal Digitaal en TV Vlaanderen".

En wat is de kwaliteit van het beeldmateriaal? Als ik bijvoorbeeld de streams van horizon.tv zie moet ik er niet aan denken om dat op m'n TV te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 17:47

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 14:54
Of deze; iets goedkoper en met IR: https://www.electro-sat.n...Lbgm_7B0s8CFQaeGwod5yQDaQ

Ik ben zelf ook geinteresseerd of dit een beetje werkt: ik ben vergeten een coax mee te trekken naar de overkapping in de tuin. En daar wordt wel vrij veel TV gekeken in de zomer....

Je zou zeggen dat die setjes ook wel tweedehands aangeboden zouden worden, want de use-cases zijn natuurlijk beperkt.

Edit: het kan nog goedkoper blijkbaar. Deze dingen had ik nog nooit gezien:

https://www.amazon.com/MO...er-Repeater/dp/B01AQO57VQ
https://www.amazon.com/gp...fRID=N114HBZN9TG68T8RDDXC

[ Voor 22% gewijzigd door garp op 11-10-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
EricNL schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:40:
[...]

Om er toch even op in te gaan: werkt dit in combinatie in Ziggo? Want op de website zie ik staan: "Geschikt voor o.a. Canal Digitaal en TV Vlaanderen".
Yes..
En wat is de kwaliteit van het beeldmateriaal? Als ik bijvoorbeeld de streams van horizon.tv zie moet ik er niet aan denken om dat op m'n TV te zien.
Het is gewoon een Full HD MPEG4 stream.

https://nl.hardware.info/...-tv-kijken-via-je-netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
"De Anysee N7 koppelen aan Media Center is wat ons betreft de beste manier om de Anysee N7 te gebruiken en werkt goed. Er is één duidelijk nadeel ten opzichte van rechtstreeks aan de TV verbonden tuners: het zappen duurt wat langer, een seconde of twee à drie moet je al snel wachten.
"

"De Anysee N7 is een mooi en goed werkend product voor wie Digitenne of digitale kabeltelevisie met betaalzenders (géén UPC) wil bekijken op meerdere PC's in huis."

Werkt dus niet op UPC(Ziggo) en zappen gaat traag. Ik zou hier niet aan beginnen....

Pagina: 1