Common sense is een erg subjectief concept. Het is maar de vraag hoe de huidige staat van de samenleving common sense is. rms gaat vol tegen die wind in. Mijn inziens de enige wijze. De weegschaal hangt nu volledig naar een globale corporatocracy. Dat is dus geen democratie.
Niets nieuws overigens op landelijk niveau. In de tijd van de VOC was Nederland al een corporatocracy. Dat is na de VOC tijd verloren gegaan. Na de Tweede Wereld Oorlog hebben het schuldgevoel jegens USA en het verenigen van Europa echter weer een geschikt klimaat geschapen. De opkomst van moderne technologie en de bijhorende lobby in de politiek (landelijk, Europees, intercontinentaal) maakt het erg lastig om je los te weken van het moderne kapitalisme. De samenleving wordt immers die kant op gedirigeerd door de politiek maar vooral door reuzen als Google, Shell, Unilever, etc. Daarom maakt het ook nooit zo heel veel uit welke politieke partij er gekozen wordt. Enkel bij de zaken die nog niet compleet commercieel geexploiteerd worden, is enige verandering mogelijk. Over 10 jaar is de zorg ook geen politiek onderwerp meer.
De meeste mensen kunnen zich nog maar moeilijk voorstellen hoe een echte democratie zou moeten werken, en hoe andere verdienmodellen bedacht kunnen worden. Regeringen die de inflatie hoog proberen te houden, CEOs die hogere bonussen nodig hebben, alles wordt opgedreven. In deze samenleving is de enige manier van overleven het opdrijven van winsten, het vergroten van marges en het minimaliseren van dienstverlening. En uiteindelijk zien we dat terug in de hierboven genoemde OSS die dat misschien wel is, maar dat enkel is als marketing truc of waarbij de copyright holder er toch achter kwam dat het moeilijk brood verdienen is.
We komen nooit meer van deze specifieke OSS af tenzij we de maatschappij ombuigen. En om eerlijk te zijn, zal het huidige model ook ervoor zorgen dat echte Free Software nooit echt uit de verf zal komen. Teveel mensen zijn lam geslagen om nog te veranderen.
Hoe ga ik daar dan zelf mee om?
Ik heb wel een "eigen" huis, maar ik hoef geen luxe villa met 28 kamers. Ik hoef ook geen Eneco Toon, maar heb wel een slimme offline klokthermostaat. Ik heb geen Whatsapp, maar je kunt me toch prima bereiken. Ik hoef geen dure 3D of 4K televisie omdat ik niet snap wat het mij brengt, ik weet wel wat het kost. Ik hoef geen kapitalistische creditcard.
Ik draai mee in de samenleving, maar soms wel als eenling. Ik gebruik geen smartphone, facebook, whatsapp, clouddiensten of meer van dat soort zaken. Het spannendste dat ik heb is een aantal forum accounts zoals hier op Tweakers. Ook Tweakers heeft trouwens een verwerpelijk verdienmodel.
Verder werk ik voor een werkgever en voor mijzelf. Voor mijzelf draai ik dit jaar al 20 jaar op SUSE Linux al heet dat tegenwoordig openSUSE. Voor mijn werk gebruik ik Windows, Office 365 noem maar op. Een strikte scheiding is voor mij dus heel belangrijk.
Zover mijn wat minder rooskleurige bijdrage.