Toon posts:

Hoe het beste CPU-temp te meten??

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me C2 566 op 850 geklokt maar heb een Abit BE6 (de eerste nog) moederbordje! Daarmee moet je dus een temperatuurkabeltje op je mobo prikken en dan het andere einde erges met die CPU in contact zien te brengen. Maar hoe kan je daarmee in godsnaam een betrouwbare meting krijgen ?? Vooral met een Celly 2 waarbij de core zo klein is en je nooit met je kabeltje in de buurt kan komen! Wat moet je dan doen? Heb em nu maar erges op me heatsink geplakt maar dat lijkt me niet echt bar betrouwbaar, of wel? Is dit juist de enige juiste methode? Lijkt me dat de kern van die processor wel een stukkie warmer wordt weer dan de buitenkant van dat heatsinkje! Ik draai em nu op 850 dus @ 1.7 Volt en als dat voelertje dus op die heatsink geplakt zit geeft ie altijd zo ongeveer 43 graden aan. Dat valt dus mee, of niet? Misschien is het bij de core wel 60 of 70 graden?! Of kan dat dan niet? Hoe heeft iedereen zijn of haar temp kabeltjes gemonteerd en wat is het beste??

Verwijderd

Een Intel heeft toch een ingebouwde thermistor?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:19

RvV

Ik heb eeb Asus p2b-f waar je ook zo'n kabeltje bij moet kopen. Nou, zo'n stom ding was al een tientje en dan komt er ook nog 25 gulden verzendkosten bij dus...laat maar zitten.
Nu heb ik een gewone "buiten" thermometer sensor er tussen gehangen. Die temperatuur is veelste laag (rond de 30°C) omdat er gewoon lucht tegenaan blaast.
Als ik ooit geld over heb, dan koop ik wel zo'n plat kabeltje van 1mm dik die aan de onderkant van de heatsink past.

Y'24

Verwijderd

Ik heb hem op de onderkant van het koelblok geplakt, vlak naast de Core. Bij 'normaal' gebruik zit ik zo rond de 33 C, bij 100 % CPU belasting stijgt de temp tot 40 C, gemeten m.b.v. MBM 4.10

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 02:02
Tja, ik heb zelf een celeron 566, en ja, die hebben een ingebouwde thermisor, en die wordt gewoon iutgelezen door mŽn CUv4x mobo.
Dus mischien ondersteunt het be6 mobo het niet om de ingebouwde thermisor uit te lezen..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm geen idee maar het zal wel niet als je dat temperatuurmeet-kabeltje moet gebruiken, anders zou de temp die in je bios te lezen valt wel op een andere manier daar komen toch?
In sisoft sandra zag ik tot mijn verbazing dat als je een info doet op je CPU daar ook een temp staat! Hoe kan dat nou? Volges mij klopt daar geen reet van en hoe dat progje de temp van je CPU nou meten?! Die gaf trouwes 39 aan ....en in me bios was dit op dat moment wel een paar graadjes hoger dus.
Wat is dan een ingebouwde thermisor ?? gewoon een contactpunt die als je mobo het ondersteund via dat contactpunt de temp meet? Oh wacht dan moet ik dat es proberen misschien gewoon het kabeltje deraf halen en kijken of ie dan nog een temp aangeeft en zoja wat voor temp! hehe dat zou toch een goeie test zijn lijkt me zo.

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 02:02
Een ingebouwde thermisor, is ingebouwd IN de processor, dus in de chip zelf, er zit helemaal geen kabeltje aan, daarom is die tempratuur veeeel betrouwbaarder...
En ja, als je wil weten of dat werkt bij jou, moet je gewoon die externe thermisor uit het mobo halen en dan kijken of er in de bios een tempratuur weergegeven wordt...
En ja, SiSoftSandra kan de tempratuur gegevens gewoon uit de temp.monitor chip lezen..

Verwijderd

Ik geloof eigenlijk niet zo veel van dat ingebouwde thermistor verhaal (althans, dat die zo super betrouwdbaar is). Kijk maar eens bij een cpu review van www.hardocp.com , die plakken een plat thermistortje tegen de zijkant van de core (in het geval van FC-PGA).

Verwijderd

hateway: geef ff de exacte link naar dat artikel a.u.b.
Goeie site, maar ik zoek me een ongeluk...
Pagina: 1