Binnenkort krijg ik een apparaat binnen (een Turris Omnia router) met naast een aantal GbE poorten ook een SFP+-poort. Ik wil graag mijn thuisserver (Core i3-bak, momenteel met GbE uitgerust) een zo snel mogelijke verbinding geven met de router. De router ondersteunt link aggregation, maar een interessantere optie is om de SFP+-poort te gebruiken. Die is namelijk niet op een poort van de Gb switch van dat ding gekoppeld, maar aan een dedicated SERDES interface op de SoC van de router. En dat zou hogere bandbreedtes dan 1Gbps moeten ondersteunen. Exact hoe hoog is onduidelijk, aangezien ze niet stil gestaan hadden bij de use case dat iemand de SFP+ voor meer ging gebruiken dan als FttH NTU, maar het is minimaal 2.5Gbps 
Nu, SFP+ modules zijn er in allerlei vormen en maten, maar grosso modo komen ze hierop neer:
- 1000BASE-T koper
- uiteenlopende glasmogelijkheden van 100Mbps tot 10Gbps
- Direct Attach Cable (DAC), met relatief korte twinax koper 10Gbps halen.
- 10GBASE-T koper
Makkelijkst zou natuurlijk 10GBASE-T zijn, zeker aangezien ik al Cat6 heb liggen en de afstand hooguit 7.5 meter is. Maar... die dingen zijn erg nieuw en erg duur, meerdere honderden EUR per stuk. Dat is vooralsnog geen optie.
Glas is leuk en de snellere opties kunnen prima betaalbaar zijn (heb 10GBase-SR voor paar tientjes gevonden), maar dan moet je apparatuur hebben om connectoren op het glas te zetten. Dat heb ik niet, al is dit ws wel plan B (heb mogelijk collega's die het wel kunnen die geheid zin hebben in een biertje een middag na het werk...).
Hou je over: Direct Attach Cable, oftewel gewoon kabeltje tussen SFP+'jes. Heb je in twee smaken, actief en passief. Passief kost echt geen drol, maar vereist veel electronica in de SFP+-module, lees dat dat ding aan een Ethernetpoort van een switch hangt. En laat dat hier nou niet het geval zijn. Dus blijft actief over, oftewel "Active SFP+ Direct Attach". Is iets duurder, maar nog steeds tientjeswerk, geen honderden EUR.
Enig probleem:

Ik heb zelfs nog bij Molex gekeken of zij een of andere vorm van loskoppelbaar DAC-SFP connector maken, maar nee.
Klopt het dat er geen manier is om een SFP+ DAC door een 5/8 leidingbuis te leggen, of heb ik iets gemist?
Nu, SFP+ modules zijn er in allerlei vormen en maten, maar grosso modo komen ze hierop neer:
- 1000BASE-T koper
- uiteenlopende glasmogelijkheden van 100Mbps tot 10Gbps
- Direct Attach Cable (DAC), met relatief korte twinax koper 10Gbps halen.
- 10GBASE-T koper
Makkelijkst zou natuurlijk 10GBASE-T zijn, zeker aangezien ik al Cat6 heb liggen en de afstand hooguit 7.5 meter is. Maar... die dingen zijn erg nieuw en erg duur, meerdere honderden EUR per stuk. Dat is vooralsnog geen optie.
Glas is leuk en de snellere opties kunnen prima betaalbaar zijn (heb 10GBase-SR voor paar tientjes gevonden), maar dan moet je apparatuur hebben om connectoren op het glas te zetten. Dat heb ik niet, al is dit ws wel plan B (heb mogelijk collega's die het wel kunnen die geheid zin hebben in een biertje een middag na het werk...).
Hou je over: Direct Attach Cable, oftewel gewoon kabeltje tussen SFP+'jes. Heb je in twee smaken, actief en passief. Passief kost echt geen drol, maar vereist veel electronica in de SFP+-module, lees dat dat ding aan een Ethernetpoort van een switch hangt. En laat dat hier nou niet het geval zijn. Dus blijft actief over, oftewel "Active SFP+ Direct Attach". Is iets duurder, maar nog steeds tientjeswerk, geen honderden EUR.
Enig probleem:

Voorzover ik kan vinden zijn alle DAC-kabels voorzien van permanent verbonden SFP's. En no way gaat dat door de 5/8 buizen die ik tussen meterkast en 'serverruimte' heb liggen passenConnector type
None. SFPs are permanently attached.
Ik heb zelfs nog bij Molex gekeken of zij een of andere vorm van loskoppelbaar DAC-SFP connector maken, maar nee.
Klopt het dat er geen manier is om een SFP+ DAC door een 5/8 leidingbuis te leggen, of heb ik iets gemist?
Oslik blyat! Oslik!