Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SFP+ met Direct-Attach Copper actieve kabel door 5/8 leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Binnenkort krijg ik een apparaat binnen (een Turris Omnia router) met naast een aantal GbE poorten ook een SFP+-poort. Ik wil graag mijn thuisserver (Core i3-bak, momenteel met GbE uitgerust) een zo snel mogelijke verbinding geven met de router. De router ondersteunt link aggregation, maar een interessantere optie is om de SFP+-poort te gebruiken. Die is namelijk niet op een poort van de Gb switch van dat ding gekoppeld, maar aan een dedicated SERDES interface op de SoC van de router. En dat zou hogere bandbreedtes dan 1Gbps moeten ondersteunen. Exact hoe hoog is onduidelijk, aangezien ze niet stil gestaan hadden bij de use case dat iemand de SFP+ voor meer ging gebruiken dan als FttH NTU, maar het is minimaal 2.5Gbps :)

Nu, SFP+ modules zijn er in allerlei vormen en maten, maar grosso modo komen ze hierop neer:
- 1000BASE-T koper
- uiteenlopende glasmogelijkheden van 100Mbps tot 10Gbps
- Direct Attach Cable (DAC), met relatief korte twinax koper 10Gbps halen.
- 10GBASE-T koper

Makkelijkst zou natuurlijk 10GBASE-T zijn, zeker aangezien ik al Cat6 heb liggen en de afstand hooguit 7.5 meter is. Maar... die dingen zijn erg nieuw en erg duur, meerdere honderden EUR per stuk. Dat is vooralsnog geen optie.

Glas is leuk en de snellere opties kunnen prima betaalbaar zijn (heb 10GBase-SR voor paar tientjes gevonden), maar dan moet je apparatuur hebben om connectoren op het glas te zetten. Dat heb ik niet, al is dit ws wel plan B (heb mogelijk collega's die het wel kunnen die geheid zin hebben in een biertje een middag na het werk...).

Hou je over: Direct Attach Cable, oftewel gewoon kabeltje tussen SFP+'jes. Heb je in twee smaken, actief en passief. Passief kost echt geen drol, maar vereist veel electronica in de SFP+-module, lees dat dat ding aan een Ethernetpoort van een switch hangt. En laat dat hier nou niet het geval zijn. Dus blijft actief over, oftewel "Active SFP+ Direct Attach". Is iets duurder, maar nog steeds tientjeswerk, geen honderden EUR.

Enig probleem:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Twinax-CAB-10GSFP-P8M.jpg
Connector type
None. SFPs are permanently attached.
Voorzover ik kan vinden zijn alle DAC-kabels voorzien van permanent verbonden SFP's. En no way gaat dat door de 5/8 buizen die ik tussen meterkast en 'serverruimte' heb liggen passen :'(

Ik heb zelfs nog bij Molex gekeken of zij een of andere vorm van loskoppelbaar DAC-SFP connector maken, maar nee.

Klopt het dat er geen manier is om een SFP+ DAC door een 5/8 leidingbuis te leggen, of heb ik iets gemist?

Oslik blyat! Oslik!

Beste antwoord (via dion_b op 10-10-2016 21:34)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
LC gaat zoals gezegd prima door een 16mm buis. Een duplex ding zal krap worden, maar dat zijn 'gewoon' 2 LC connectoren die via een stukje aan elkaar zitten - Dat klik je makkelijk uit elkaar.

En kwa kosten is dat ook het goedkoopst. 10Gbase-SR kost amper nog wat, tenzij je bij merk-specifiek origineel kijkt. SFP+ kost 14 eur, 10m LC/LC OM3 5 eur. Dan ben je voor (totaal) <40 eur klaar

En het is (iets) stroomzuiniger dan 10Gbase-T (stroomverbruik is ook de reden dat er geen SFP+ 10GbaseT modules zijn)

Alle reacties

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SFP(+) is daar wat groot voor ja, maar een LC/LC fibre patch kabel past er prima doorheen mits je de individuele LC's uit hun harnasje haalt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker dus voor glas gaan die kabels met de gewenste lengte zijn goed betaalbaar (prima ervaring met allekabels.nl)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord

• DJSmiley
LC gaat zoals gezegd prima door een 16mm buis. Een duplex ding zal krap worden, maar dat zijn 'gewoon' 2 LC connectoren die via een stukje aan elkaar zitten - Dat klik je makkelijk uit elkaar.

En kwa kosten is dat ook het goedkoopst. 10Gbase-SR kost amper nog wat, tenzij je bij merk-specifiek origineel kijkt. SFP+ kost 14 eur, 10m LC/LC OM3 5 eur. Dan ben je voor (totaal) <40 eur klaar

En het is (iets) stroomzuiniger dan 10Gbase-T (stroomverbruik is ook de reden dat er geen SFP+ 10GbaseT modules zijn)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:41:
(stroomverbruik is ook de reden dat er geen SFP+ 10GbaseT modules zijn)
Die zijn er wel maar omwille van -- inderdaad -- stroomverbruik kunnen die maar 30 meter of zo halen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
CyBeR schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:52:
[...]

Die zijn er wel maar omwille van -- inderdaad -- stroomverbruik kunnen die maar 30 meter of zo halen.
Linkje? Ik heb ze nl nog nooit gezien. Enige wat ik ooit ergens gezien had was een soort breakoutbox met eigen voeding.. Maar dat vond ik een dermate kneuzige oplossing (SFP -> 10cm kabel -> loshangende box) dat ik dat nooit overwogen heb.

edit: Gevonden... Die kende ik niet (vorig jaar ofzo had ik alleen die 'blokken' gevonden)

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 10-10-2016 21:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
DJSmiley schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:14:
[...]

Linkje? Ik heb ze nl nog nooit gezien. Enige wat ik ooit ergens gezien had was een soort breakoutbox met eigen voeding.. Maar dat vond ik een dermate kneuzige oplossing (SFP -> 10cm kabel -> loshangende box) dat ik dat nooit overwogen heb.

edit: Gevonden... Die kende ik niet (vorig jaar ofzo had ik alleen die 'blokken' gevonden)
http://www.beat-it.nl/hp-...KvPt7v80M8CFZcW0wodvCEDXw
EUR 807.

Prima spul als je dat budget hebt, maar voor aanmodderen in huis: no way :P

Denk dat ik toch maar optisch moet doen, op zoek gaan naar een paar goedkope 10GBase-SR SFP+ LC gevalletjes. Of beter gezegd: eerst op zoek gaan naar een manier om de andere kant in de server te termineren (ofwel kaart met SFP+ erop, danwel native 10GBase-SR LC), pas als ik dat heb de SFP+ voor in de router regelen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1