Hi Tweakers,
Ik woon en studeer momenteel in Parijs. Ik ben vorige week verhuisd van een kleine kamer naar een studio direct op de campus van Université Paris-Sud. Bij mijn huisvesting (Emilie du Chatelet) wordt het internet geregeld door “Eminet”. Dit is een stichting die gebruik maakt van een andere stichting “Aurore”.
Waar het op neer komt is dat ze internet regelen voor studenten met gunstige tarieven. Er is overigens ook geen alternatief. Maar het kost 50 euro per schooljaar. Echter.. je moet al je MAC-adressen opgeven om toegang te krijgen tot het internet. En ze proberen om al het internet over een Proxy Server te laten lopen. Ik heb het een en ander uitgezocht, en blijkbaar is dat een vereiste van de stichting Aurore. (Over de stichting: http://194.199.165.10)
Reglement:
LDAP: Wikipedia: Lightweight Directory Access Protocol
DHCP: Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol
DNS: Wikipedia: Domain Name System
Connection diagram:
Als ik het goed begrijp:
Er wordt gebruik gemaakt van Web Proxy Autodiscovery Protocol. Hierdoor vinden je devices een wpad.dat bestand waarin een check wordt gedaan op de URL. Als de URL niet whitelisted is dan wordt er gebruik gemaakt van een Proxy.
In ieder geval zijn Torrents geblokkeerd, een aantal online games, en het uploaden van bestanden groter dan 50MB. Maar dat is dus niet de volledige lijst. Volgens mij is UDP en TCP in zijn geheel geblokkeerd.
Ik heb het wpad.dat dat ze gebruiken gevonden en wat ze toestaan:
Ik ben niet van plan gekke dingen te doen, maar als ik artikels zoals deze lees word ik niet heel vrolijk van internet situatie. Verder is o.a. Spotify, FTP, Skype, WhatsApp calls en nog meer geblokkeerd. Deze heb ik alle vier eigenlijk nodig tijdens het developen.. Ik heb Spotify en FTP werkend gekregen door de Proxy Server uit de wpad.dat te gebruiken in FileZilla en Spotify.. Maar wat voor consequenties heeft dit verder?
Er is ook alleen een bedrade internet aansluiting. Wat ik tot nu toe heb gedaan is mijn eigen WiFi netwerk opzetten met een eigen router. Was een heel gedoe maar uiteindelijk heb ik het nu werkend.
Om een lang verhaal te beëindigen: kan ik de proxy server omzeilen? Kan dit met een VPN? Of een Raspberry Pi 3 als WiFi access point opzetten b.v.?
le-vpn.com en bestvpn.com worden ook geblokkeerd door de proxy server
Als ik het zo op internet lees dan zou een VPN de oplossing zijn? Waar moet ik op letten? Wat raden jullie aan?
Ik woon en studeer momenteel in Parijs. Ik ben vorige week verhuisd van een kleine kamer naar een studio direct op de campus van Université Paris-Sud. Bij mijn huisvesting (Emilie du Chatelet) wordt het internet geregeld door “Eminet”. Dit is een stichting die gebruik maakt van een andere stichting “Aurore”.
Waar het op neer komt is dat ze internet regelen voor studenten met gunstige tarieven. Er is overigens ook geen alternatief. Maar het kost 50 euro per schooljaar. Echter.. je moet al je MAC-adressen opgeven om toegang te krijgen tot het internet. En ze proberen om al het internet over een Proxy Server te laten lopen. Ik heb het een en ander uitgezocht, en blijkbaar is dat een vereiste van de stichting Aurore. (Over de stichting: http://194.199.165.10)
Reglement:
The use of Aurore proxies and LDAP directory for Aurore DHCP and DNS in internal member associations is mandatory.L’utilisation des proxys d’Aurore et de l’annuaire LDAP d’Aurore pour le DHCP et DNS interne dans les associations membres est obligatoire.
LDAP: Wikipedia: Lightweight Directory Access Protocol
DHCP: Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol
DNS: Wikipedia: Domain Name System
Connection diagram:
Blokkade:Clients <---> RESIDENCE <===> Aurore VM <===> Aurore OVH <---> net
The links in <===> are secure VPN links. MV Aurora communicates with the OVH server thanks to the ADSL lines of the BDI.
SSH:Here is the list, not exhaustive, of what does not work on the network:[/b]
- BitTorrent / Azureus / eMule / eDonkey / KaZaa / LimeWire / GNUtella / iMesh / etc.
- Some online games. It must be reported so that they are added to white list.
- The upload on internet files over 50MB
(dit lijkt overigens niet te werken en na 5 wachtwoord pogingen word m’n connectie geweigerd)You also have the ability to access to machines located outside the network. A bouncer SSH is installed on the server machine proxy Dawn, which will relay your SSH connection. To use, the method is as follows:
Connect with your SSH client to “proxy” with login as “aurore”.
Give as password “xxxxx”.
Enter the name of the host to achieve.
Enter the remote connection login.
You are now connected through the proxy, on the remote machine (though of course you have correctly filled in the name); share your password and you are connected as if the connection was direct!
Als ik het goed begrijp:
Er wordt gebruik gemaakt van Web Proxy Autodiscovery Protocol. Hierdoor vinden je devices een wpad.dat bestand waarin een check wordt gedaan op de URL. Als de URL niet whitelisted is dan wordt er gebruik gemaakt van een Proxy.
In ieder geval zijn Torrents geblokkeerd, een aantal online games, en het uploaden van bestanden groter dan 50MB. Maar dat is dus niet de volledige lijst. Volgens mij is UDP en TCP in zijn geheel geblokkeerd.
Ik heb het wpad.dat dat ze gebruiken gevonden en wat ze toestaan:
- 172.16.0.0 t/m 255.240.0.0
- 192.168.0.0 t/m 255.255.0.0
- 10.0.0.0 t/m 255.0.0.0
- Heleboel subdomeinen van u-psud.fr
- isPlainHostName(host)
- 127.0.0.1
Ik ben niet van plan gekke dingen te doen, maar als ik artikels zoals deze lees word ik niet heel vrolijk van internet situatie. Verder is o.a. Spotify, FTP, Skype, WhatsApp calls en nog meer geblokkeerd. Deze heb ik alle vier eigenlijk nodig tijdens het developen.. Ik heb Spotify en FTP werkend gekregen door de Proxy Server uit de wpad.dat te gebruiken in FileZilla en Spotify.. Maar wat voor consequenties heeft dit verder?
Er is ook alleen een bedrade internet aansluiting. Wat ik tot nu toe heb gedaan is mijn eigen WiFi netwerk opzetten met een eigen router. Was een heel gedoe maar uiteindelijk heb ik het nu werkend.
Om een lang verhaal te beëindigen: kan ik de proxy server omzeilen? Kan dit met een VPN? Of een Raspberry Pi 3 als WiFi access point opzetten b.v.?
le-vpn.com en bestvpn.com worden ook geblokkeerd door de proxy server