Samen met mijn vriendin van plan volgend jaar een safari te gaan maken. Wordt of het Kruger of het Serengeti park. Hoogstwaarschijnlijk de laatste.
Het zal een reis worden met kamperen en ook wel wat wandelingen dus gewicht en compact is van belang.
Qua fotoapparatuur ben ik er helemaal niet uit wat handig is.
Sowieso niet omdat ik eigenlijk geen idee heb wat je nou precies nodig hebt. Is 200mm genoeg of kom je met 600mm niet eens in de buurt?
Vorig jaar op Sumatra hadden we 3 camera's mee.
- Vriendin's Canon 650D met tamron 18-270 (crop) voor dieren.
- Sony A7 met 24-70/4 zeiss FE en 55/1.8 FE voor in de jungle en kleur.
- Leica monochrom met 35/2 en 18/3.8 voor zwartwit en voornamelijk de steden.
Ging prima maar was zeker bij de jungletrekkingen best veel om mee te zeulen en ook niet handig omdat we 3 paar opladers en 3 typen accu's nodig hadden. Gelukkig wel allemaal SD opslag.
Ook het wisselen was vaak een gedoe.
Voor Afrika ben ik sowieso van plan de leica thuis te laten.
Houden we over de 650D met tamron voor haar en de sony met 24-70 voor mij.
Zoals aangegeven lijkt die 70 lijkt mij te kort voor safari's en dus ben ik aan het kijken naar een langere aanvulling.
Opties voor de Sony:
Sony 70-200/4 FE
Sony 70-300 FE
Sony 70-400 A met een A adapter
ik heb een metabones adapter 5 maar ik vind de AF niet goed genoeg om er een canon lens op te zetten.
De camera kan dan eventueel in cropmodus voor de extra lengte.
Aangezien ik niet echt een tele mens ben en de lens daarna niet of weinig zal gebruiken kwam het idee op om iets gebruikt te kopen voor alleen die periode en daarna te verkopen.
Voor sony twijfel ik een beetje of er wel markt voor is.
Dan komt al snel canon bij me op (in het verleden gebruikt en ook uitwisselbaar met vriendin) zoals bijvoorbeeld een 7D met 100-400 of een 300/4 of 2.8 oid.
Die lijken mij wel snel te slijten.
Altenatief is een super zoom compact maar dat idee staat me niet heel erg aan.
Heeft er iemand ervaring met safari's op beide locaties en wat voor brandpunt afstanden zijn daar goed bij?
Wat is een mooie tele voor de sony?
Wat zou jij doen?
Het zal een reis worden met kamperen en ook wel wat wandelingen dus gewicht en compact is van belang.
Qua fotoapparatuur ben ik er helemaal niet uit wat handig is.
Sowieso niet omdat ik eigenlijk geen idee heb wat je nou precies nodig hebt. Is 200mm genoeg of kom je met 600mm niet eens in de buurt?
Vorig jaar op Sumatra hadden we 3 camera's mee.
- Vriendin's Canon 650D met tamron 18-270 (crop) voor dieren.
- Sony A7 met 24-70/4 zeiss FE en 55/1.8 FE voor in de jungle en kleur.
- Leica monochrom met 35/2 en 18/3.8 voor zwartwit en voornamelijk de steden.
Ging prima maar was zeker bij de jungletrekkingen best veel om mee te zeulen en ook niet handig omdat we 3 paar opladers en 3 typen accu's nodig hadden. Gelukkig wel allemaal SD opslag.
Ook het wisselen was vaak een gedoe.
Voor Afrika ben ik sowieso van plan de leica thuis te laten.
Houden we over de 650D met tamron voor haar en de sony met 24-70 voor mij.
Zoals aangegeven lijkt die 70 lijkt mij te kort voor safari's en dus ben ik aan het kijken naar een langere aanvulling.
Opties voor de Sony:
Sony 70-200/4 FE
Sony 70-300 FE
Sony 70-400 A met een A adapter
ik heb een metabones adapter 5 maar ik vind de AF niet goed genoeg om er een canon lens op te zetten.
De camera kan dan eventueel in cropmodus voor de extra lengte.
Aangezien ik niet echt een tele mens ben en de lens daarna niet of weinig zal gebruiken kwam het idee op om iets gebruikt te kopen voor alleen die periode en daarna te verkopen.
Voor sony twijfel ik een beetje of er wel markt voor is.
Dan komt al snel canon bij me op (in het verleden gebruikt en ook uitwisselbaar met vriendin) zoals bijvoorbeeld een 7D met 100-400 of een 300/4 of 2.8 oid.
Die lijken mij wel snel te slijten.
Altenatief is een super zoom compact maar dat idee staat me niet heel erg aan.
Heeft er iemand ervaring met safari's op beide locaties en wat voor brandpunt afstanden zijn daar goed bij?
Wat is een mooie tele voor de sony?
Wat zou jij doen?
Leica MM + Sony A9