• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Samen met mijn vriendin van plan volgend jaar een safari te gaan maken. Wordt of het Kruger of het Serengeti park. Hoogstwaarschijnlijk de laatste.

Het zal een reis worden met kamperen en ook wel wat wandelingen dus gewicht en compact is van belang.

Qua fotoapparatuur ben ik er helemaal niet uit wat handig is.
Sowieso niet omdat ik eigenlijk geen idee heb wat je nou precies nodig hebt. Is 200mm genoeg of kom je met 600mm niet eens in de buurt?

Vorig jaar op Sumatra hadden we 3 camera's mee.
- Vriendin's Canon 650D met tamron 18-270 (crop) voor dieren.
- Sony A7 met 24-70/4 zeiss FE en 55/1.8 FE voor in de jungle en kleur.
- Leica monochrom met 35/2 en 18/3.8 voor zwartwit en voornamelijk de steden.

Ging prima maar was zeker bij de jungletrekkingen best veel om mee te zeulen en ook niet handig omdat we 3 paar opladers en 3 typen accu's nodig hadden. Gelukkig wel allemaal SD opslag.
Ook het wisselen was vaak een gedoe.

Voor Afrika ben ik sowieso van plan de leica thuis te laten.

Houden we over de 650D met tamron voor haar en de sony met 24-70 voor mij.

Zoals aangegeven lijkt die 70 lijkt mij te kort voor safari's en dus ben ik aan het kijken naar een langere aanvulling.

Opties voor de Sony:

Sony 70-200/4 FE
Sony 70-300 FE
Sony 70-400 A met een A adapter
ik heb een metabones adapter 5 maar ik vind de AF niet goed genoeg om er een canon lens op te zetten.

De camera kan dan eventueel in cropmodus voor de extra lengte.

Aangezien ik niet echt een tele mens ben en de lens daarna niet of weinig zal gebruiken kwam het idee op om iets gebruikt te kopen voor alleen die periode en daarna te verkopen.

Voor sony twijfel ik een beetje of er wel markt voor is.

Dan komt al snel canon bij me op (in het verleden gebruikt en ook uitwisselbaar met vriendin) zoals bijvoorbeeld een 7D met 100-400 of een 300/4 of 2.8 oid.
Die lijken mij wel snel te slijten.

Altenatief is een super zoom compact maar dat idee staat me niet heel erg aan.

Heeft er iemand ervaring met safari's op beide locaties en wat voor brandpunt afstanden zijn daar goed bij?
Wat is een mooie tele voor de sony?

Wat zou jij doen?

Leica MM + Sony A9

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 13:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wandelen door die wildparken lijkt mij niet een optie. Tijdens game-drives sta je vaak bijna bovenop de dieren. Met een hele zwik terreinwagens rondom het wild, zoals dit. Heel veel mm's heb je dus niet nodig.

This footer is intentionally left blank

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-11 21:25
Ben zelf eenmaal in het Chobe National. Had twee crop body's bij me met op de eerste een 17-85 voor korte afstanden en mooie overzicht en landschaps foto's. En de tweede een 70-200 met een 1.4x TC. Ik vond het ideaal om snel te switchen. Zeker als je ineens hoort dat er ergens een schuw dier is gespot en een lens wisselen niet echt te doen is.

• RobertJRB
Bedankt voor de reacties,

Ik twijfel omdat ik bij het opzoeken voorbeelden zie zoals die uit de link van Arjan waarbij je eerder groothoek wilt dan tele. Maar op een andere website las ik dat je zeker in de Serengeti heel veel nodig hebt omdat je ver van de dieren zou zijn.
De set van Oudehengel (70-200 * 1,4) * 1,6 zit ook al op 450mm.

Dat van de twee camera's begrijp ik. Wisselen is ook echt een crime soms.
Is wel weer veel meer dan ik eigenlijk mee wil hebben.

Was trouwens niet van plan om in de parken te gaan wandelen hoor ;) Misschien gaan we binnen deze reis ook naar Uganda naar de Berggorilla's en daarvoor moet je tussen de 2 en 8 uur door de jungle trekken. Dus vandaar het wandelen :)

Leica MM + Sony A9

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 22:45

Don Quijote

El Magnifico

Ik ben zelf in Kruger geweest en heb toen alles gedaan met een Sony a77 en twee objectieven: 24-70 f/2.8 en 70-200 f/2.8 en een x2 TC. Het gros van de foto's zijn gemaakt met de 24-70. Kruger is dan ook een vrij stevig bebost/begroeid gebied. Je ziet de dieren dan vaak ook pas als je vrij dichtbij bent. Heel anders dan de Serengeti.

De TC heb ik zelfs in zijn geheel niet gebruikt. De lichtsterkte van f/2.8 was ook niet echt nodig. De dieren zijn niet echt super actief in de regel, en meestal is er licht genoeg.

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 21:18
Drie jaar terug ben ik op een auto safari geweest in Tanzania door de Tarangire, Serengeti en Ngorogoro. Vooral op de Serengeti zijn wij héél dichtbij dieren gekomen zoals leeuwen met welpen en olifanten.

Ik had een Canon 550D met 24-105mm bij mij en heb daar veel mooie foto's mee gemaakt. Voor 1/4e van de foto's was hij echter te kort. Vooral als je het geluk hebt om een luipaard tegen te komen zal deze voornamelijk op een afstand in een boom zitten. Een medepassagier had een 200mm op crop en die kon hem wel erg mooi vast leggen.

Mocht je overigens voor Tanzania kiezen dan ken ik ook nog een uitstekende gids.

• RobertJRB
Bedankt weer alle!

De 70-200/4 lijkt meer en meer de meest handige keuze te zijn. Eventueel de 70-300 g waar ik ook goede verhalen over lees.

Ik kan de Sony altijd in cropmodus zetten voor dat extra bereik.

Dank nogmaals.

@PL JNS Dank je, hou het in gedachten.

Leica MM + Sony A9

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:28
Een goede 8 jaar geleden ben ik naar Hluhluwe-iMfolozi en lake St.Lucia geweest. En ik ben nu net de focuslengtes eens gaan bekijken.
Eerst waren we naar het lake geweest, en toen had ik een canon EF-S 50-250mm mee. We hadden toen een een kleine trektocht in de bush rondom het meer en een tocht met een platbodem op het meer. Bijna al mijn foto's vanop het meer zijn getrokken met het maximale van 250mm.
Geleerd vanop het meer, had ik voor het wildpark mijn EF 100-400mm mee. Al mijn foto's daar zijn getrokken tussen de 100 en 250mm, met af en toe eens eentje op 400mm. Op zich logisch, de beestjes in het wildpark zijn gewend aan de auto's, doch op het meer vaarde die boot mooi in het midden, en zaten de vogels aan de waterkant.
Zolang je ergens in een voertuig zit, zijn die kilo's van een zware zoomlens niet belangrijk, doch ga je trekken... Dus het zal ergens een compromis moeten worden tussen millimeters, lichtsterkte en gewicht. Ik wens je in ieder geval een fijne reis.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1