Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 19:23
Goedemiddag allemaal,

Ik ben sindskort verhuisd naar een nieuw appartement en wil nu mijn Logitech Z5400 uit 2006 vervangen.
Na wat sparen en rondkijken zoeken vragen heb ik het een en ander samen gesteld en met dit topic wou ik weten of ik in de goede richting zit te kijken.

Wat ik heb op moment heb:
Philips 65" 4k ambilight TV
AppleTV 4 64GB
Homeserver met films/series
Ambilight bulbs, lightstrips spotjes, enkele gekoppelt aan de tv voor extra visueel muur effect.

Wat heb ik zelf gevonden en waarom?
Denon AVR-X4300H - Een van de nieuwere receivers 4k ondersteunining en meerdere in/outputs. Additioneel wat ik gelezen heb is dat ik mijn front speakers bi-amped (dus niet bi-wired) zal kunnen aansluiten aangezien de fronts power honger zijn, voor de toekomst evt atmos ceiling speakers.

Voor de speakers, ik ben erg fan van B&W de looks afwerking en heb ze al eens geluisterd en ga binnenkort weer en vind ze erg goed klinken.
B&W CM9 S2 (front)
B&W CM Centre S2
B&W CM5 S2
SVS PB-2000 - Geen B&W sub want deze heeft meer bang voor buck als ik het lees voor films in reviews en ervaringen, ziet bovendien ook goed uit.

Bekabeling - bi-amping.
Klopt het dat ik goed zit met deze receiver en bi-amping geeft dit meer pit, meer power en betere kwaliteit geluid ten opzichte van het enkele amp aansluiten (ik lees dat bi-wiring geen nut heeft omdat het toch uit dezelfde receiver output komt). Of moet ik een extra eindversterker aanschaffen wat nog eens een klap geld meer zou kosten, vandaar zat ik in deze hoek voor de receiver.

Bekabeling en pluggen
Ik heb het mooie elfen in maanlicht topic gezien maar hier weinig kaas van gegeten, maar wat is aan te raden voor deze set, veel uitgeven voor de hardware maar cheapo kabels lijkt me on natuurlijk.
Als iemand advies heeft voor type, dikte, en pluggen etc. er zal toch een meter of 50 moeten komen als ik het grof uitreken (en de fronts bi-wired-amped).

De woonkamer
Het is een woonkamer (rechthoekig) met aansluitende open hal/gang.
Woonkamer is 10x7m
Aansluitende hal 3x3m (geen deur ertussen)

Ik hoop dat ik hiermee genoeg informatie heb gegeven, graag hoor of mijn denkwijze en keuzes klopppen.

Fijn weekend allen!

Wouter

Inventaris | WhatPulse

Beste antwoord (via appel22 op 22-11-2016 08:27)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50
Volgens mij neigt dit topic erg naar wat er al zes delen lang in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 wordt besproken. Het gros van de antwoorden wat je hier zal krijgen is dat gewoon 2,5mm² koper toch meer dan genoeg moet zijn en dat het qua klank niet uit maakt. Als je meer uit wilt geven kan ik dat begrijpen. Ik ben zelf ook zo'n koper van accessoires. Mijn set is uit verhouding om er voor 1 euro de meter kabel aan te knopen, dus ik heb bijvoorbeeld rondom Van den Hul - The Magnum Hybrid liggen voor de speakers en The Rock 3T als interlink. Hoe veel je uit wilt geven is aan jou. De conclusie uit het boven genoemde topic blijft gelijk: geluid zal door duurdere kabels niet veranderen. Weet wel dat ketens op kabels en accessoires gigantische winst maken en daarom het ook zo graag verkopen. Het is aan te raden tweedehands te kijken of bij opkopers. Je betaalt - wederom volgens bovenstaande topic - nog steeds te veel, maar het doet iets minder pijn.

Qua banaanpluggen is het vooral wat je er aan uit wilt geven qua looks. Bekend zijn hier de Nakamichi-pluggen. Let alleen wel dat dit niet meer met het oude HiFi-merk te maken heeft en nu een plakmerk is. Oftewel kan elke batch van deze pluggen verschillen in kwaliteit. Zo zal de paraplu-vorm sneller zijn kracht verliezen door veel in- en uitpluggen. Al zal het los lopen als je niet constant wisselt. Want, eerlijk is eerlijk, in de huiskamer zijn dergelijke pluggen vooral voor de looks en niet voor het snel kunnen wisselen van speakers. Andere merken die relatief goedkoop zijn zijn bijvoorbeeld HQ, W&M, ViaBlue, Norstone, et cetera. Al gaan die laatste ook al richting aanzienlijke prijzen als je de gehele set er mee aan wilt sluiten. Een setje extra bananen/spades bestellen kan nooit kwaad aangezien je de kleine schroefjes toch makkelijk dol kan draaien. Scheelt dat een extra setje van de genoemde merken je niet direct haast honderd euro kost zoals je dat bij een WBT wel hebt.

Het toewijzen van een kanaal/eindversterker leidt tot passieve Bi-Amp op een receiver. Het komt nog steeds uit dezelfde voeding en je speaker gebruikt nog steeds zijn eigen filter. Wil je echt meer vermogen zal je naar hogere serie receivers moeten kijken (en die kakken ook in onder meerdere kanalen) of een fikse eindversterker. Waarbij meer vermogen vooral leuk klinkt op papier. In de praktijk heb je het sowieso niet nodig omdat je in de gemiddelde huiskamer slechts een paar Watt gebruikt met normaal volume. Daarbij komt nog dat je aanzienlijk vermogen toe moet voegen om echt meer geluid te krijgen. Een verdubbeling van vermogen is 3 dB meer. Klinkt leuk, maar het is een waarde die voor het menselijk gehoor net vast te stellen is. Pas bij 6 dB meer heb je een verdubbeling van geluid. Echter is die verdubbeling van geluid voor het menselijk oor nog hoger. Pas rond de 10 dB meer ervaart de gemiddelde persoon dit als twee keer zo luid. Dus een receiver met bijvoorbeeld 80 Watt naar een eindversterker met 200 Watt doet zo veel eigenlijk niet. Terug naar passieve Bi-Amp/ De stap extra is actief gaan filteren, maar dan zit je in een heel ander segment te kijken qua kosten. Termen als "meer pit, meer power en betere kwaliteit" zijn mijn inziens pure marketing. Idem met fikse eindversterkers om eerlijk te zijn. Ik heb zelf twee fikse eindversterkers (Front Left / Right op de ene en de center en rears op de andere) en ik zou de weddenschap niet aangaan om blind aan te wijzen of de eindversterkers er tussen zitten of niet.

Qua gekozen merk B&W valt er weinig zinnigs te zeggen aangezien speakers persoonlijk zijn. De één zal beamen dat je met B&W goede speakers in huis haalt, een ander zal zuchten dat weer iemand voor het te vaak gekozen B&W kiest. Dat maakt allemaal niet uit, het gaat er om wat jij het fijnst vindt klinken.

Bovenstaande is de nuchtere/wetenschappelijke visie die op op GoT tegen komt. Ga je op bijvoorbeeld HT Forum kijken dan zal je het gros van de antwoorden krijgen dat elke kabel een andere klank heeft, banaanstekkers van bijvoorbeeld WBT het echt waard zijn en dat passieve Bi-Amp een wereld van verschil kan brengen. Verschil tussen emotie en wetenschap om het zwart-wit te stellen.

Al met al zijn andere kabels, welke receiver, et cetera leuk maar vergeet niet het belangrijkste punt qua geluid: de akoestiek van de ruimte. Deels beïnvloedbaar door bijvoorbeeld de positie van de speakers, aankleding van de ruimte, et cetera. Met de akoestiek aanpakken haal je de meeste winst in de opstelling. Alleen niet iedereen wil zijn kamer volhangen met akoestische panelen. Room Correction op de receiver kan ook wat doen, maar niet iedereen is er fan van. Persoonlijk zou ik ten minste een reciever nemen met - in het geval van Audyssey - XT32. Met versies er onder heb ik nooit goede resultaten geboekt. Beter dan Audyssey is bijvoorbeeld ARC wat Anthem op hun receivers heeft of DIRAC (Emotiva en Arcam). Ervaring met YPAO (Yamaha) en MCACC (Pioneer) heb ik niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50
Volgens mij neigt dit topic erg naar wat er al zes delen lang in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 wordt besproken. Het gros van de antwoorden wat je hier zal krijgen is dat gewoon 2,5mm² koper toch meer dan genoeg moet zijn en dat het qua klank niet uit maakt. Als je meer uit wilt geven kan ik dat begrijpen. Ik ben zelf ook zo'n koper van accessoires. Mijn set is uit verhouding om er voor 1 euro de meter kabel aan te knopen, dus ik heb bijvoorbeeld rondom Van den Hul - The Magnum Hybrid liggen voor de speakers en The Rock 3T als interlink. Hoe veel je uit wilt geven is aan jou. De conclusie uit het boven genoemde topic blijft gelijk: geluid zal door duurdere kabels niet veranderen. Weet wel dat ketens op kabels en accessoires gigantische winst maken en daarom het ook zo graag verkopen. Het is aan te raden tweedehands te kijken of bij opkopers. Je betaalt - wederom volgens bovenstaande topic - nog steeds te veel, maar het doet iets minder pijn.

Qua banaanpluggen is het vooral wat je er aan uit wilt geven qua looks. Bekend zijn hier de Nakamichi-pluggen. Let alleen wel dat dit niet meer met het oude HiFi-merk te maken heeft en nu een plakmerk is. Oftewel kan elke batch van deze pluggen verschillen in kwaliteit. Zo zal de paraplu-vorm sneller zijn kracht verliezen door veel in- en uitpluggen. Al zal het los lopen als je niet constant wisselt. Want, eerlijk is eerlijk, in de huiskamer zijn dergelijke pluggen vooral voor de looks en niet voor het snel kunnen wisselen van speakers. Andere merken die relatief goedkoop zijn zijn bijvoorbeeld HQ, W&M, ViaBlue, Norstone, et cetera. Al gaan die laatste ook al richting aanzienlijke prijzen als je de gehele set er mee aan wilt sluiten. Een setje extra bananen/spades bestellen kan nooit kwaad aangezien je de kleine schroefjes toch makkelijk dol kan draaien. Scheelt dat een extra setje van de genoemde merken je niet direct haast honderd euro kost zoals je dat bij een WBT wel hebt.

Het toewijzen van een kanaal/eindversterker leidt tot passieve Bi-Amp op een receiver. Het komt nog steeds uit dezelfde voeding en je speaker gebruikt nog steeds zijn eigen filter. Wil je echt meer vermogen zal je naar hogere serie receivers moeten kijken (en die kakken ook in onder meerdere kanalen) of een fikse eindversterker. Waarbij meer vermogen vooral leuk klinkt op papier. In de praktijk heb je het sowieso niet nodig omdat je in de gemiddelde huiskamer slechts een paar Watt gebruikt met normaal volume. Daarbij komt nog dat je aanzienlijk vermogen toe moet voegen om echt meer geluid te krijgen. Een verdubbeling van vermogen is 3 dB meer. Klinkt leuk, maar het is een waarde die voor het menselijk gehoor net vast te stellen is. Pas bij 6 dB meer heb je een verdubbeling van geluid. Echter is die verdubbeling van geluid voor het menselijk oor nog hoger. Pas rond de 10 dB meer ervaart de gemiddelde persoon dit als twee keer zo luid. Dus een receiver met bijvoorbeeld 80 Watt naar een eindversterker met 200 Watt doet zo veel eigenlijk niet. Terug naar passieve Bi-Amp/ De stap extra is actief gaan filteren, maar dan zit je in een heel ander segment te kijken qua kosten. Termen als "meer pit, meer power en betere kwaliteit" zijn mijn inziens pure marketing. Idem met fikse eindversterkers om eerlijk te zijn. Ik heb zelf twee fikse eindversterkers (Front Left / Right op de ene en de center en rears op de andere) en ik zou de weddenschap niet aangaan om blind aan te wijzen of de eindversterkers er tussen zitten of niet.

Qua gekozen merk B&W valt er weinig zinnigs te zeggen aangezien speakers persoonlijk zijn. De één zal beamen dat je met B&W goede speakers in huis haalt, een ander zal zuchten dat weer iemand voor het te vaak gekozen B&W kiest. Dat maakt allemaal niet uit, het gaat er om wat jij het fijnst vindt klinken.

Bovenstaande is de nuchtere/wetenschappelijke visie die op op GoT tegen komt. Ga je op bijvoorbeeld HT Forum kijken dan zal je het gros van de antwoorden krijgen dat elke kabel een andere klank heeft, banaanstekkers van bijvoorbeeld WBT het echt waard zijn en dat passieve Bi-Amp een wereld van verschil kan brengen. Verschil tussen emotie en wetenschap om het zwart-wit te stellen.

Al met al zijn andere kabels, welke receiver, et cetera leuk maar vergeet niet het belangrijkste punt qua geluid: de akoestiek van de ruimte. Deels beïnvloedbaar door bijvoorbeeld de positie van de speakers, aankleding van de ruimte, et cetera. Met de akoestiek aanpakken haal je de meeste winst in de opstelling. Alleen niet iedereen wil zijn kamer volhangen met akoestische panelen. Room Correction op de receiver kan ook wat doen, maar niet iedereen is er fan van. Persoonlijk zou ik ten minste een reciever nemen met - in het geval van Audyssey - XT32. Met versies er onder heb ik nooit goede resultaten geboekt. Beter dan Audyssey is bijvoorbeeld ARC wat Anthem op hun receivers heeft of DIRAC (Emotiva en Arcam). Ervaring met YPAO (Yamaha) en MCACC (Pioneer) heb ik niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 19:23
Bedankt FeaR voor je antwoord,

Toch een kleine additionele vraag voor dit topic.
Wat ik idd al lees is 2,5mm2 voldoende, voor het oog 4mm2 kabels kiezen zal verder ook dus niet voor enige verandering gaan zorgen.
Ik vond deze bekabeling, dat zou dus gewoon prima moeten werken correct ?
Wat je zegt met de pluggen, deze Nakamichi zouden voldoen en zal een ruimere voorraad nemen tegen de schroefjes die niet werken etc.

Het bi-wiring / amping zal ik bij deze dan ook achterwege laten omdat het dan meer om de looks voor dubbele bekabeling komt en niet voor enig nuttige uitkomst.

Voor de setup denk ik dat voor de toekomst dan toch de Denon AVR-X6200W meer bied voor een toekomstige atmos setup 7.1.4. Welke ook de MultEQ XT32 (PRO) heeft waar je het over had.

Heb je nog enige op/aanmerkingen die handig zijn voor de aanschaf ?

Bedankt :)

Inventaris | WhatPulse

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
Ik zit exact in hetzelfde schuitje, wil volgende week ook een andere receiver aanschaffen, ik denk dat ik voor de x6200w ga, deze heeft net iets meer power dan de x4300h, als is dit minimaal.
Ook heeft de iets oudere x6200w "Mono Block eindversterker opbouw" net zoals zijn grote broer de x7200wa (weet niet of dit uit zal maken)

De meerwaarde bij de x4300h is de ingebouwde HEOS module, maar daar ga ik geen gebruik van maken.
En eind dit jaar komt Audyssey met een nieuwe app voor het installeren, deze zal wel compatibel zijn met de x4300h, maar niet met de oudere x6200w, hierover is nog weinig bekent helaas.

Ik zit nu nog met lastig aan te sturen dynaudio luidsprekers 4Ohm 86dB, dus alle extra power is welkom.

Wel ben ik van plan om volgend jaar ook mijn luidsprekers te gaan vervangen.
Ik zit zelf ook te denken aan een CM9, CMC2, CM1 combi, maar zal zeker gaan luisteren naar meerdere luidsprekers.

Ik gebruik zelf ook iets betere kabels met locking plugs en ik hoorde persoonlijk geen verschil tussen de oudere 2.5mm kabel en de nieuwe, wat betreft de locking plugs, of eventueel banaan pluggen, deze vindt ik wel handig, ik loop nog wel eens te schuiven met meubels etc en telkens alles los schroeven achter op de versterker is niks :-)

[ Voor 15% gewijzigd door Equazor_ op 24-11-2016 10:08 ]