Ziggo IPv6 met router in bridge mode (Assen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -iemand-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 17:09
Vraag
Ik zou graag IPv6 willen gaan gebruiken via mijn Ziggo verbinding (in Assen). De Ziggo router staat in bridge modus en mijn server functioneert als router.

Dit werkt voor IPv4. De server werkt als gateway voor de rest van het netwerk welke achter een NAT zit.

Huidige situatie

Ziggo modem (in bridge modus) is verbonden aan netwerkkaart "enp3s0" in mijn Linux server / gateway. Alle andere apparaten zitten aangesloten op "enp4s2" en "enp1s0" welke onderdeel zijn van een bridge "br0". De bridge heeft het statische IP "192.168.0.1/24" en dhcpd deelt interne ipv4 adressen uit.

Ik gebruik netctl voor de configuratie.

Op de WAN interface ("enp3s0") is de configuratie als volgt:

code:
1
2
3
4
5
Description='WAN: Ziggo internet'
Interface=enp3s0
Connection=ethernet
IP=dhcp
IP6=stateless

ip6tables configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
*filter
:INPUT DROP
:FORWARD DROP
:OUTPUT ACCEPT
-A INPUT -i lo -j ACCEPT
-A OUTPUT -o lo -j ACCEPT
-A INPUT -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
-A INPUT -p ipv6-icmp -j ACCEPT
-A OUTPUT -p ipv6-icmp -j ACCEPT
-A FORWARD -p ipv6-icmp -j ACCEPT
-A INPUT -m limit --limit 5/min -j LOG --log-prefix "ip6tables denied: " --log-level 7
COMMIT

Doel
Een eerste stap is voor mij het werkend krijgen van IPv6 op de server zelf, zonder het IPv4 verkeer van de rest van het netwerkt te storen.

Geprobeerd
Bovenstaande netctl configuratie gaat uit van stateless ipv6 configuratie.
Instellen van "IP6=dhcp" heeft geen effect. De interface krijgt alsnog geen IPv6 global adres.

Ziet een van jullie wat ik fout doe? :?

EDIT:
Bijna vergeten... er is ook iets vreemds aan de hand met IPv4: ik krijg 2 ip adressen van ziggo...
code:
1
2
3
4
    inet 82.74.8.119/23 brd 82.74.9.255 scope global dynamic enp3s0
       valid_lft 312284sec preferred_lft 312284sec
    inet 80.115.106.81/23 brd 255.255.255.255 scope global enp3s0
       valid_lft forever preferred_lft forever

Iemand een idee waardoor dat komt? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door -iemand- op 09-10-2016 12:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Het is volgens mij (nog) niet mogelijk om in bridge mode IPv6 te krijgen van Ziggo.
Wellicht veranderd dat op korte termijn...

Zie ook het topic over IPv6. Het grote IPv6 topic

[ Voor 12% gewijzigd door darkrain op 09-10-2016 11:53 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 21:58

amx

Een Horizon aansluiten in gateway mode betekent ook een tweede publieke ip adres (zonder internettoegang) als je de splitter aansluit op het aop. Mogelijk ligt dit in een configuratie die door Ziggo is bedacht?

Mogelijk heb je anderzijds een verkeerde config waarbij er twee wan interfaces worden verwacht?

ontopic:

officieel levert Ziggo nog geen ipv6 al is onduidelijk waarom. Het heeft bij mij gewerkt, maar na een week was het weer weg.

Het werkt wel via een ipv6 tunnel. Ik heb een simpele gogoc tunnel opgezet destijds en die werkte redelijk. Hurricane electric is ook een grote leverancier, al zijn ze vrij bot vind ik zelf in hun policies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
Even een schopje: ik zou het graag testen mee modem in bridge en IPv6 op mijn ER-Lite. Ziggo zwijgt als het graf over een dergelijke setup. Het moet technisch wel kunnen lijkt me. En dan gedurende de testfase dual stack. Meer mensen die hier voor voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanBfB
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11-2021
Ja! Ik zit nu met dit probleem. Bridge mode draait nog niet maar modem is omgezet naar ipv4 only. Pfsense vm op proxmox binnen een paar dagen zodra ik een gat in de vloer heb kunnen boren en in de berging om een nieuwe kabel van het modem naar de switch te trekken. De huidige is kapot en kan die niet uit zn pijpje trekken.. ik ben dus erg benieuwd naar eventuele testen van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanBfB
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11-2021
Overigens bijzonder toevallig dat dit topic gekickt is. Ik was er net op aan het googlen.
Pagina: 1