Vraag
Ik zou graag IPv6 willen gaan gebruiken via mijn Ziggo verbinding (in Assen). De Ziggo router staat in bridge modus en mijn server functioneert als router.
Dit werkt voor IPv4. De server werkt als gateway voor de rest van het netwerk welke achter een NAT zit.
Huidige situatie
Ziggo modem (in bridge modus) is verbonden aan netwerkkaart "enp3s0" in mijn Linux server / gateway. Alle andere apparaten zitten aangesloten op "enp4s2" en "enp1s0" welke onderdeel zijn van een bridge "br0". De bridge heeft het statische IP "192.168.0.1/24" en dhcpd deelt interne ipv4 adressen uit.
Ik gebruik netctl voor de configuratie.
Op de WAN interface ("enp3s0") is de configuratie als volgt:
ip6tables configuratie:
Doel
Een eerste stap is voor mij het werkend krijgen van IPv6 op de server zelf, zonder het IPv4 verkeer van de rest van het netwerkt te storen.
Geprobeerd
Bovenstaande netctl configuratie gaat uit van stateless ipv6 configuratie.
Instellen van "IP6=dhcp" heeft geen effect. De interface krijgt alsnog geen IPv6 global adres.
Ziet een van jullie wat ik fout doe?
EDIT:
Bijna vergeten... er is ook iets vreemds aan de hand met IPv4: ik krijg 2 ip adressen van ziggo...
Iemand een idee waardoor dat komt?
Ik zou graag IPv6 willen gaan gebruiken via mijn Ziggo verbinding (in Assen). De Ziggo router staat in bridge modus en mijn server functioneert als router.
Dit werkt voor IPv4. De server werkt als gateway voor de rest van het netwerk welke achter een NAT zit.
Huidige situatie
Ziggo modem (in bridge modus) is verbonden aan netwerkkaart "enp3s0" in mijn Linux server / gateway. Alle andere apparaten zitten aangesloten op "enp4s2" en "enp1s0" welke onderdeel zijn van een bridge "br0". De bridge heeft het statische IP "192.168.0.1/24" en dhcpd deelt interne ipv4 adressen uit.
Ik gebruik netctl voor de configuratie.
Op de WAN interface ("enp3s0") is de configuratie als volgt:
code:
1
2
3
4
5
| Description='WAN: Ziggo internet' Interface=enp3s0 Connection=ethernet IP=dhcp IP6=stateless |
ip6tables configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| *filter :INPUT DROP :FORWARD DROP :OUTPUT ACCEPT -A INPUT -i lo -j ACCEPT -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT -A INPUT -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT -A INPUT -p ipv6-icmp -j ACCEPT -A OUTPUT -p ipv6-icmp -j ACCEPT -A FORWARD -p ipv6-icmp -j ACCEPT -A INPUT -m limit --limit 5/min -j LOG --log-prefix "ip6tables denied: " --log-level 7 COMMIT |
Doel
Een eerste stap is voor mij het werkend krijgen van IPv6 op de server zelf, zonder het IPv4 verkeer van de rest van het netwerkt te storen.
Geprobeerd
Bovenstaande netctl configuratie gaat uit van stateless ipv6 configuratie.
Instellen van "IP6=dhcp" heeft geen effect. De interface krijgt alsnog geen IPv6 global adres.
Ziet een van jullie wat ik fout doe?
EDIT:
Bijna vergeten... er is ook iets vreemds aan de hand met IPv4: ik krijg 2 ip adressen van ziggo...
code:
1
2
3
4
| inet 82.74.8.119/23 brd 82.74.9.255 scope global dynamic enp3s0 valid_lft 312284sec preferred_lft 312284sec inet 80.115.106.81/23 brd 255.255.255.255 scope global enp3s0 valid_lft forever preferred_lft forever |
Iemand een idee waardoor dat komt?

[ Voor 11% gewijzigd door -iemand- op 09-10-2016 12:01 ]