Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 01:22

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Chuwi HiBook Pro, heerlijk ding. Maar het BIOS heeft een paar opties waar ik na flink wat googlen eigenlijk niets over kan vinden.

Aangezien het over het BIOS gaat leek dit forum me de beste plaats om te vragen wat ze betekenen:

PR3 (For Win10 Only): Disabled
eMMC TX DLL Tuning Support: Disabled
eMMC RX DLL Tuning Support: Disabled

De eMMC opties hebben vanzelfsprekend iets met de eMMC opslag te maken, maar wat doen ze?

En die PR3 optie is al helemaal vaag. :?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Beste antwoord (via Wildfire op 12-01-2017 13:18)

• GoldenBlaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-02 18:27
PR3 is een nieuwe modus van intel die in de loop van de jaren intreed. Hiermee betekent dat als dit aanstaat er geen support is voor jouw hardware en dergelijke in oudere windows versies onder windows 10. Wat dus weer betekent dat niets doordringt tot jou OS (windows) als het bijv een ondersteuning heeft onder windows 10.
Ik denk dat dit ondermeer voor beveiliging is, google maar eens beter :) .

Ik zelf heb de Cube (zelfe atom familie) iwork10 ultimate en we hebben dezelfde ami bios. En jup! Heerlijk ding en wijd aan instellingen.

Ik zal je een truc verklappen voor verborgen settings. (Bijv je ambient settings in thermal) wat je doen moet is: kom in je bios en reset (F3) je settings. Heel vervelend voor je settings maar reboot niet nog en kijk in je settings 'WOW' andere keuzes! Waaronder ook de secure nfc optie, meer thermal opties, n2 to n1 memory switch en verder nog een paar. Schrik trouwens niet van de nu weggelaten settings: 'Na het saven van je settings, >NA< de reset komen de oude settings terug en de verborgen weer verborgen. Wat dus betekent je uit moet vogelen welke settings er nu wel zijn en eerst niet waren, deze eerst in te stellen alvorens je de standaard gaat instellen NA het saven van je Reset-Open-Hidden-Settings moment.

Ik raad je aan je dram snelheid op auto detect te zetten, mijn cubes ddr3 kon ik verhogen tot 1600 mhz hierdoor (en dus niet hoger of je hebt een kapot toestel), ah fijn...auto detect dus.
Op de (onverborgen settings mode !dus zonder reset van tevoren! ) settings van je dram kan je ook de timing van typical naar fast aan passen. Dan zieje ook nog: DDR DVFS, dit zorgt voor een dynamische power impact kost klein beetje performance in ruil voor veel batterij en hitte besparing!

Op je south bridge bij PCI Express configuration: Pci express port 1 (bovenste), zet ASPM op L0sL1 (power option van je IGD) . Uhm wat meer!? In je north bridge in de IGD settings 'Intel IGD configuration' zet je DVMT pre allocated op 32, en de DVTM total GFX op max. Ik zet hier zelf de arperture size op 128, en de GTT size op 2mb. Dit zijn wat suggesties voor de rest mag je zelf puzzelen.

PAS OP bij je memory etc omdat deze bios open settings heeft kan bijv een verkeerde settings je dead betekenen: o.a USB settings (afblijven), vele settings tegelijk omzetten (niet doen totdat je zeker weet), zet nooit zomaar je DRAM snelheid willekeurig en gebruik dus auto detect, zet ook nooit de single channel naar een dual (=dead).

Sorry voor de sloppy text, ik hoop dat iemand hier nog wat aan heeft! Haudoe haha 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenBlaster op 12-01-2017 10:51 . Reden: Spelfouten etc whatever! ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

M.b.t. PR3, ik kan 2 dingen vinden: Een bonnetjesprinter en een "SoundFX USB Decoder Programmer".

Bij beide heb ik geen flauw idee waarom ze in de BIOS zouden moeten staan, als het al een van die 2 is :?

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 09-10-2016 11:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:52
Tx en rx zou misschien iets van transmit en receive kunnen zijn, communicatie dus.

Die 2 kom ik wel eens tegen een heel ander soort apparatuur en heeft dan met de communicatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 01:22

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Raven schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:52:
M.b.t. PR3, ik kan 2 dingen vinden: Een bonnetjesprinter en een "SoundFX USB Decoder Programmer".

Bij beide heb ik geen flauw idee waarom ze in de BIOS zouden moeten staan, als het al een van die 2 is :?
Ik vermoed niet dat het met die dingen te maken heeft. Ik snap ook niet waarom ze zo'n vage term in het BIOS opnemen (en dan nog met de melding dat het enkel voor Windows 10 is) zonder uitleg. Het moet toch ergens goed voor zijn (of juist niet)?
JappieR schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:58:
Tx en rx zou misschien iets van transmit en receive kunnen zijn, communicatie dus.

Die 2 kom ik wel eens tegen een heel ander soort apparatuur en heeft dan met de communicatie te maken.
Dat had ik ook al begrepen, transmit en receive. Maar ja, eMMC DLL transmit tuning & eMMC DLL receive tuning zou het dus zijn. Tuning, dus bijstellen/tweaken. Maar wat voor nut? Ik durf het niet zomaar om te zetten namelijk...

Zonder te weten wat deze drie opties doen laat ik ze natuurlijk op de default setting staan. Maar ja... de tweakersmentaliteit houdt in dat ik toch per se wil weten wat ze betekenen :P

[ Voor 36% gewijzigd door Wildfire op 09-10-2016 13:04 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
DLL zal een 'delay locked loop' zijn, iets wat je op een chip kan gebruiken om bijvoorbeeld een nauwkeurige vertraging te maken. En TX/RX zal inderdaad communicatie zijn.
Maar zonder uitleg van de producent, schema's of andere documentatie gaat het denk ik lastig worden om er meer over te zeggen. Zou mij niets verbazen als het puur een ontwikkel-feature is, dat het in een volgende BIOS versie er uit is als de fabrikant zeker is van de juiste setting.

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 09-10-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het kan zelfs zijn dat die functies helemaal niets doen. Er zijn zat fabrikanten die een generieke firmware gebruiken en niet zo precies zijn met het tonen van features, die wellicht niet eens gekoppeld zijn aan een aanwezige of niet aanwezige feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik snap ook niet waarom ze zo'n vage term in het BIOS opnemen (en dan nog met de melding dat het enkel voor Windows 10 is) zonder uitleg. Het moet toch ergens goed voor zijn (of juist niet)?

Dat had ik ook al begrepen, transmit en receive. Maar ja, eMMC DLL transmit tuning & eMMC DLL receive tuning zou het dus zijn. Tuning, dus bijstellen/tweaken. Maar wat voor nut? Ik durf het niet zomaar om te zetten namelijk...

Zonder te weten wat deze drie opties doen laat ik ze natuurlijk op de default setting staan. Maar ja... de tweakersmentaliteit houdt in dat ik toch per se wil weten wat ze betekenen :P
Zoals TS al schreef "(en dan nog met de melding dat het enkel voor Windows 10 is + Het moet toch ergens goed voor zijn (of juist niet)?)" doet mij aan het volgende denken.
M.S. heeft in W10 veel controle programma's ingebouwd en ik vermoed dat die vage "codes" daar iets mee te maken hebben. (M.S. kennende heeft het zeker een doel en zeker niet altijd ten goede van de consument!)

Ondanks dat ik legale W10 software had gekocht heeft M.S. mijn W10 versie onklaar gemaakt. :( Het W7 programma dat ook op de laptop stond werd eveneens onbruikbaar. :( :( Gelukkig had ik ook het oude vertrouwde W XP :) er nog opstaan en kon ik tijdens mijn vakantie toch nog computeren, maar verder kon ik niets meer met m'n laptop. M.S. heeft dus zowel W10 en W7 onklaar gemaakt en het wisselprogramma dermate verandert, zodat je beide OS niets meer kon opstarten. Zelfs een frisse nieuwe installatie lukte niet meer, want volgens mij blijven die programmaatjes op de HDD staan en/of in de BIOS.

Ik vermoed dat die "vage codes" daar iets mee te maken hebben. Verder denk ik dat M.S. volgend jaar juni ons wil laten gaan betalen voor het gebruik van bepaalde programma's / functie en mogelijkerwijs worden ze daar ook voor gebruikt. Ik ben reuze benieuwt hoe de toekomst zich gaat ontwikkelen m.b.t. W10 en wacht de boel eens rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een goedgemikte zoekopdracht naar PR3 brengt mij op https://lists.freedesktop...el/2016-March/102599.html waar ik iets tegenkom als:
>> Windows 10 seems to have standardised power control for the
>> optimus/powerxpress laptops using PR3 power resource hooks.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBlaster
PR3 is een nieuwe modus van intel die in de loop van de jaren intreed. Hiermee betekent dat als dit aanstaat er geen support is voor jouw hardware en dergelijke in oudere windows versies onder windows 10. Wat dus weer betekent dat niets doordringt tot jou OS (windows) als het bijv een ondersteuning heeft onder windows 10.
Ik denk dat dit ondermeer voor beveiliging is, google maar eens beter :) .

Ik zelf heb de Cube (zelfe atom familie) iwork10 ultimate en we hebben dezelfde ami bios. En jup! Heerlijk ding en wijd aan instellingen.

Ik zal je een truc verklappen voor verborgen settings. (Bijv je ambient settings in thermal) wat je doen moet is: kom in je bios en reset (F3) je settings. Heel vervelend voor je settings maar reboot niet nog en kijk in je settings 'WOW' andere keuzes! Waaronder ook de secure nfc optie, meer thermal opties, n2 to n1 memory switch en verder nog een paar. Schrik trouwens niet van de nu weggelaten settings: 'Na het saven van je settings, >NA< de reset komen de oude settings terug en de verborgen weer verborgen. Wat dus betekent je uit moet vogelen welke settings er nu wel zijn en eerst niet waren, deze eerst in te stellen alvorens je de standaard gaat instellen NA het saven van je Reset-Open-Hidden-Settings moment.

Ik raad je aan je dram snelheid op auto detect te zetten, mijn cubes ddr3 kon ik verhogen tot 1600 mhz hierdoor (en dus niet hoger of je hebt een kapot toestel), ah fijn...auto detect dus.
Op de (onverborgen settings mode !dus zonder reset van tevoren! ) settings van je dram kan je ook de timing van typical naar fast aan passen. Dan zieje ook nog: DDR DVFS, dit zorgt voor een dynamische power impact kost klein beetje performance in ruil voor veel batterij en hitte besparing!

Op je south bridge bij PCI Express configuration: Pci express port 1 (bovenste), zet ASPM op L0sL1 (power option van je IGD) . Uhm wat meer!? In je north bridge in de IGD settings 'Intel IGD configuration' zet je DVMT pre allocated op 32, en de DVTM total GFX op max. Ik zet hier zelf de arperture size op 128, en de GTT size op 2mb. Dit zijn wat suggesties voor de rest mag je zelf puzzelen.

PAS OP bij je memory etc omdat deze bios open settings heeft kan bijv een verkeerde settings je dead betekenen: o.a USB settings (afblijven), vele settings tegelijk omzetten (niet doen totdat je zeker weet), zet nooit zomaar je DRAM snelheid willekeurig en gebruik dus auto detect, zet ook nooit de single channel naar een dual (=dead).

Sorry voor de sloppy text, ik hoop dat iemand hier nog wat aan heeft! Haudoe haha 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenBlaster op 12-01-2017 10:51 . Reden: Spelfouten etc whatever! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBlaster
Sigh dus PR3 is gewoon zoiets van, be aware....wij intel stoppen met het produceren van hardware voor onder windows 10! ha maar dat wisten we allemaal dus tja :)

Trouwens in windows kan je ook een registry omzetten zodat je je oude power modes terug krijgt (save energy, balanced, high performance), mocht er interesse zijn daarvoor meld het even dan upload ik de register ergens. Dit geldt trouwens voor elke windows 10 gebruiker zonder die power options. Kan ook nog eventueel een heel uitgebreid power options beleid openen voor mensen met power verstand :). Bah windows 10 :( anyway meld het maar ik weet dat dit topic al oud is maar toch.

[ Voor 60% gewijzigd door GoldenBlaster op 12-01-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
De eMMC:

Using Embedded Multimedia Card (eMMC) Storage Device - Intel
www.intel.nl/content/www/.../...and.../000006602.html - Vertaal deze pagina
How to access and use the embedded multimedia card (eMMC) on Intel® ... To enable eMMC settings, update your Intel® NUC to BIOS version 0024 or later.

Never mind, het ging meer over wat de opties precies deden.

[ Voor 10% gewijzigd door gysman11 op 12-01-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 14:35
jovadca schreef op zondag 9 oktober 2016 @ 18:34:
[...]Ondanks dat ik legale W10 software had gekocht heeft M.S. mijn W10 versie onklaar gemaakt. :( Het W7 programma dat ook op de laptop stond werd eveneens onbruikbaar. :( :( Gelukkig had ik ook het oude vertrouwde W XP :) er nog opstaan en kon ik tijdens mijn vakantie toch nog computeren, maar verder kon ik niets meer met m'n laptop. M.S. heeft dus zowel W10 en W7 onklaar gemaakt en het wisselprogramma dermate verandert, zodat je beide OS niets meer kon opstarten.
Als je deze echt legaal hebt gekocht pak je de telefoon en wordt het opgelost. In het verleden weleens een probleem met activering gehad van een legale Windows versie, telefoon gepakt en binnen 5 minuten was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBlaster
DIT GELDT VOOR ALLE WINDOWS 10 GEBRUIKERS ONGEACHT WELKE HARDWARE

Hier de registry voor de Power Plans die windows niet weergeeft.

>Power Saver, Balanced, High Performance<

Register

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power]
"CsEnabled"=dword:00000000

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De link voor mensen zonder register ervaring.

Link is een Filedropper link (30 dagen niet gedownload is auto verwijderd). Zou fijn wezen als mensen dit door delen, ik heb dit zelf geschreven dus its ok xD.

Hier de link, http://www.filedropper.com/addpowerplan

Na downloaden toevoegen aan register. Wil je weten wat er in het file'tje staat, klik dan rechtermuisknop en kies 'Edit of Bewerken' toestaan 'Yes of Ja' en zo open je de register in kladblok/note.

Download instructie filedropper:

Afbeeldingslocatie: https://i1085.photobucket.com/albums/j431/Roy_Vijfvinkel/DL_1.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door GoldenBlaster op 12-01-2017 12:07 . Reden: Te groot plaatje >_< ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Nu online
Superkanjo schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:28:
[...]

Als je deze echt legaal hebt gekocht pak je de telefoon en wordt het opgelost. In het verleden weleens een probleem met activering gehad van een legale Windows versie, telefoon gepakt en binnen 5 minuten was het opgelost.
Neem maar van mij aan dat de software zo legaal als de pest is en in een gerenommeerde computerwinkel gekocht. Het doosje en de code zijn origineel Windows! Alleen M.S. zegt nu doodleuk dat het illegale software is en laat mij in de kou staan! Telefonisch konden zij mijn probleem niet oplossen. Ik geloof meer in "WILDE HET NIET OPLOSSEN"! :(

Hoe het ook zei: Ik koop nooit meer Windows software, ben niet gek! Wat is het volgende wat M.S. ten gunste van hun portemonnee gaat veranderen?!

Lang leve Ubuntu! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Als het zo legaal is, zou ik er toch bij Microsoft wat meer op hameren dat deze legaal is en ik geholpen wil worden. Wellicht heb je een verkeerde medewerker getroffen. Blijf gewoon rustig aan de telefoon en herhaal keer op keer dat het legale software is en jij geholpen wil worden.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Nu online
M.S. is al jarenlang geen klantvriendelijke organisatie meer en dat werkt mij steeds meer tegen om Windows te gebruiken. Alle veranderingen na Windows XP (fijn en stabiel programma) werden als maar slechter en klantontvriendelijker. Inmiddels is mijn maat vol en stopt het hier voor mij met M.S. Ook hun controleprogramma's lopen de spuigaten uit om over je privé maar te zwijgen. W7 was al behoorlijk erg, maar W10 is een ramp. Dus m.a.w. ga ik niet meer achter M.S. aan en verliezen ze mij als klant. Ik verwacht dat er meerdere zullen volgen en dan eens kijken was M.S gaat doen. Ik ben benieuwt.

Op dit moment draai ik Ubuntu 16.04 LTS naar volle tevredenheid.
Pagina: 1