Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Sinds kort loop ik tegen een probleem aan met een tweetal TomTom Live 1005's, het is niet meer mogelijk met de PC te verbinden. De TomTom wordt nog steeds opgeladen maar de device descriptor wordt niet meer doorgegeven bij het verbinden, Windows weet daardoor niet wat voor een apparaat het is en MyTomTom kan daardoor geen updates meer doorvoeren.

Ondertussen heb ik twee TomTom's die beide dit probleem vertonen, op verschillende Windows 7 en Windows 10 PC's en met (twee) verschillende kabels. Het probleem lijkt zich echt in het apparaat te bevinden. Alle connectors in het apparaat zelf lijken goed te zijn (geen zichtbare kabelbreuk, etc)

Dit probleem schijnt vaker voor te komen bij TomTom en er is geen eenvoudige oplossing voor (anders dan een reparatie die meer kost dan het apparaat nog waard is).

Het probleem is dat Windows niet door krijgt dat het om een TomTom gaat, de VID en PID zijn niet goed gevuld. Nu ben ik benieuwd of ik op een of andere manier de VID en PID kan overschrijven/overrulen zodat in elk geval de juiste driver kan worden geladen. Met een beetje mazzel bevindt het probleem zich alleen bij het 'aanmelden' en werkt de rest van de USB-koppeling nog naar behoren. Maar is het mogelijk een VID & PID te forceren (ook als het USB apparaat geen VID/PID geeft)?

Hieronder nog een export uit de USB Tree View maar eigenlijk laat dat niets anders zien dan dat het apparaat wel wordt gezien maar zich niet juist aanmeld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        +++++++++++++++++ Device Information ++++++++++++++++++
Device Description       : Onbekend USB-apparaat (verzoek voor apparaatdescriptor is mislukt)
Device Path              : \\.\usb#vid_0000&pid_0002#6&12b5a2f2&0&4#{a5dcbf10-6530-11d2-901f-00c04fb951ed}
Device ID                : USB\VID_0000&PID_0002\6&12B5A2F2&0&4
Driver KeyName           : {36fc9e60-c465-11cf-8056-444553540000}\0016 (GUID_DEVCLASS_USB)
Driver Inf               : C:\WINDOWS\inf\usb.inf
Legacy BusType           : PNPBus
Class                    : USB
Class GUID               : {36fc9e60-c465-11cf-8056-444553540000} (GUID_DEVCLASS_USB)
Interface GUID           : {a5dcbf10-6530-11d2-901f-00c04fb951ed} (GUID_DEVINTERFACE_USB_DEVICE)
Enumerator               : USB
Location Info            : Port_#0004.Hub_#0003
Manufacturer Info        : (Standaard USB Host Controller)
Capabilities             : 0x44 (Removable, RawDeviceOK)
Status                   : 0x01806400 (DN_HAS_PROBLEM, DN_DISABLEABLE, DN_REMOVABLE, DN_NT_ENUMERATOR, DN_NT_DRIVER)
Problem Code             : 43 (CM_PROB_FAILED_POST_START)
Address                  : 4
Power State              : D3 (supported: D0, D3, wake from D0)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VJJK1982
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-06-2022
Beste WieMie,

heb je een oplossing kunnen vinden? Ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem op. Tom Tom word onder geen enkel OS herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Onze oplossing is een nieuwe TomTom geweest helaas. Ook bij m'n ouders doet ditzelfde probleem zich ondertussen voor (dus een andere TomTom, een andere kabel en een andere PC). Ik heb de TomTom al eens open geschroefd (in de hoop een Micro USB ergens te kunnen aansluiten; de poort lijkt wel in de case te zitten onder een van de stickers maar op de printplaat zie ik er niets van terug helaas). Voor mij helaas einde oefening.

TomTom geeft aan dat het moederbord waarschijnlijk stuk is gegaan en het kost (uit m'n hoofd) €105 om te repareren. Voor iets meer zijn er nu nieuwe modellen met lifetime maps, lifetime traffic en soms ook lifetime flitsers beschikbaar.