Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD monitor (casemod) direct op PSU aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11 14:11
Ik ben bezig met een casemod en heb een 17.3 inch laptop scherm (LP173WF1-TLB3) met een LCD controller board. Dit werkt prima met een simpel blokje dat 12V 1.5A. levert. Als ik naar de specs kijk verbruikt het geheel ongeveer 15W (max 20W denk ik, er is nog een ledje en een koptelefoon uitgang maar die gebruik ik niet)

Nu wil ik graag het extra kabeltje kwijt en het LCD scherm met controller direct op de PSU aansluiten. Ik heb een corsair SF600, een asus z170 mobo, 6700K cpu met 16 gb ram en een 1060 kaart. Dat kan de PSU makkelijk aan.

Voor zover ik het zelf begrijp is de SATA power output van de PSU niet sterk genoeg: 12V en 0.3A (-12V ?). Dat is raar want een 3.5" drive trekt toch meer dan 4W en je kunt er verschillende aanhangen? Ik heb twee ssd schijven en er zijn twee "sata" gelabelde uitgangen op de PSU, dus daar zou ik er een van kunnen gebruiken. http://www.kitguru.net/co...-and-sf-600-psu-review/5/

Er zijn ook twee 8 pins uitgangen voor pci-e en het mobo, die 50A aankunnen dus daar is nog genoeg over voor het scherm, Maar dan moet ik daar wat prutsen met draadjes doorverbinden, en ik maak de kabels liever niet kapot (of een kabel splitter?).

Zou ik in prnicipe een LCD scherm op de PSU kunnen aansluiten?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je PSU genoeg stroom kan leveren op de relevante lijn (+12VDC in dit geval) voor zowel je scherm als rest van je PC is er geen reden waarom je het niet zou kunnen gebruiken.

Mbt connectoren: waarom prutsen met kleine en (opzettelijk, by-design) qua stroom beperkte SATA connectoren? Een ouderwetse - maar nog altijd op iedere voeding aanwezige - Molex-connector kan 5A leveren per pin, dus 60W op 12V. Lijkt me verreweg makkelijkste oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

• tw_gotcha
bedankt. Ik bedoel ook een molex stekker, niet duidelijk gezegd. Op de psu staat als aanduiding "SATA" maar dat betekent natuurlijk niks.
Ik heb ondertussen meer gelezen en snap nu beter wat er bedoeld wordt. Ik was in de war met een -12V 0.3A specificatie en dacht dat die voor de sata uitgang gebruikt werd, maar dat is niet zo. Ik zie dat een van de pinnen van 24ATX mobo stekker -12V heeft. Geen idee waar die voor gebruikt wordt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jij niet de enige, die wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Misschien een enkele geluidskaart ofzo die hem nog wil, maar dan is het weer te weinig vermogen om er wat serieus mee te doen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tw_gotcha schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:15:
Zou ik in prnicipe een LCD scherm op de PSU kunnen aansluiten?
Heb dat jaren lang gedaan in m'n systeem.
Gewoon een 12V lijntje uit een molex gepakt en je bent er.

• tw_gotcha
dank allemaal! e.e.a. duidelijker nu

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tw_gotcha schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:59:
bedankt. Ik bedoel ook een molex stekker, niet duidelijk gezegd. Op de psu staat als aanduiding "SATA" maar dat betekent natuurlijk niks.
Er is wel degelijk een SATA power-connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/sataindex.jpg

Dus zo gek is het niet dat we dachten aan iets anders dan een Molex ;)
Ik heb ondertussen meer gelezen en snap nu beter wat er bedoeld wordt. Ik was in de war met een -12V 0.3A specificatie en dacht dat die voor de sata uitgang gebruikt werd, maar dat is niet zo. Ik zie dat een van de pinnen van 24ATX mobo stekker -12V heeft. Geen idee waar die voor gebruikt wordt.
Heel oude seriele poort spec. Kans dat je nog een seriele poort op je moederbord hebt is minimaal, laat staan dat je apparaten hebt die daar ook nog eens de -12V op eisen.

Aangezien het bij electronica gaat om potentiaalverschillen kun je natuurlijk een LCD tussen 0V en -12V voeden, maar 1) beetje onzinnig en 2) veel te weinig stroom. Zoals Terw_Dan zegt, kan prima met Molex. Zijn schermpje is weliswaar stuk kleiner dan die van jou, maar iirc is het een oude CCFL-geval en niet een modernere LED-ding als jij ws hebt, dus stroomverbruik zal vergelijkbaar zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• tw_gotcha
net een keer geprobeerd met dunne draadjes: kabeltje met jack plug op een molex geel/zwart aangesloten. Het kabeltje werd loeiheet en het scherm deed niks. Snel uitgezet. Te dunne draadjes? Maar dit was het kabeltje waarmee ik het scherm normaal ook van stroom voorzie, dwz van het stekkerblokje (de trabsformator) afgehaald?

opnieuw proberen met dikke draden?

[ Voor 8% gewijzigd door tw_gotcha op 10-10-2016 21:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of te dunne draadjes, of verkeerd aangesloten. Maar dan moet je wel heel dunne draadjes hebben. In de topicstart heb je het over 15 tot 20W. Dat kun je echt makkelijker over 1 draadje gooien zonder dat er rare dingen moeten gebeuren.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 20:53
Het kan ook zijn dat je de draden verkeerd om hebt aangesloten?

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 15:31
Als ze loeiheet worden denk ik dat er ergens kortsluiting is.

Uit je post kan ik het niet helemaal uit halen maar wees er zeker van dat de adapter er niet meer tussen zit.

Ook wat staat er op de adapter wat de uitgangspanning is. Maak er eventueel een foto van.

[ Voor 6% gewijzigd door lever op 11-10-2016 13:48 ]

• tw_gotcha
shit, doorgebrand! Kun je nagaan hoe goed ik electronica begrijp .... 8)7

Ik had de verkeerde draden aangesloten hierboven toen het hele draadje loeiheet werd (de adapter zat er niet tussen, de uitgangsspanning is 12V bij 1.5A). Dat was dom maar er gebeurde verder niks.

Opnieuw naar het schema gekeken en toen dikkere draden aan de molex stekker gemaakt en goed nagegaan dat dit ook 12v en aarde is bij de voeding. Aangezien het de officiele molex kabel is voor 3.5" schijven kan dat eigenlijk niet fout gaan (1 is 12v, 2 en 3 aarde en 4 is 5v). In eerste instantie sloeg de PSU af, en toen ik de draden omdraaide bij de stekker naar het printplaatje van de controller board, begon die te roken... pfff Gelukkig is er verder niks kapot.

Ik heb een nieuwe besteld (het gaat hierover http://www.ebay.com/itm/L...-VGA-Audio-/272358167694?)

en dan toch maar met een eigen kabeltje en voeding. beetje bizar wel...

bedankt voor het meedenken

[ Voor 5% gewijzigd door tw_gotcha op 12-10-2016 21:55 ]

• D-Three
Meestal zit er een beveiliging tegen ompolen maar die houdt het maar even vol. Kan best zijn dat die daarom is doorgebrand. Heb je een multimeter? Bij zo'n dingen moet je eens meten voor je alles aansluit :)

• tw_gotcha
Ondertussen heeft de verkoper mij laten weten dat de normale stroombron 12V 3A moet zijn.

Dan kom ik op de volgende redenatie: nlijkbaar zijn de twee uitgangen waar "sata" bijstaat beschermd tegen teveel stroom afnemen, en 12x3 was teveel en de PSU schakelt uit ter bescherming (prima).
Ik kan natuurlijk kijken of ik het scherm aansluit op een van de PCIe uitgangen, daar heb ik er nog een van over (een is voor de gfx 1060, een is voor het asus Z170I opro gaming moederbord). Volgens Toms hardware heeft de PSU een rail (http://www.tomshardware.c...00-power-supply,4537.html), en klopt de gold classificatie. Maar om nou weer zo'n bord op te blazen...
Ik kan ook even een oude PSU gebruiken maar of ik daar veel wijzer van wordt?

• D-Three
Het zou kunnen dat er op de sata-uitgang een beveiliging zit maar dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen. De manual heeft het wel over een overcurrent protection maar meer uitleg staat er niet bij: http://www.corsair.com/en...-high-performance-sfx-psu

Geen andere output vrij? Met een andere PSU kan je wel proberen of jouw aansluiting correct is en je de + en - niet hebt omgedraaid. Nog beter is een multimeter voor je terug een print om zeep helpt ;) Al kan die volgens mij wel hersteld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 13-10-2016 13:09 ]

• tw_gotcha
de beveiliging is idd niet duidelijk. Ik zal mijn multimeter eens afstoffen, dat is natuurlijk wel een goed idee!
De chip bij het rode pijltje heeft wat smelt plekjes dus ik denk niet dat het gemaakt kan worden, in ieder geval heb ik nog nooit zoiets gedaan. Wel grappig om eens te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DPfyGDVWAVc39aCw525VdV5K/full.jpg?nohitcount=1
Pagina: 1