• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Topicstarter
Helaas is mijn kennis van IP camera's zeer beperkt. Ik heb mij al even ingelezen maar helemaal is het mij nog niet duidelijk.

Toepassing: onderwatercamera voor langdurig gebruik,circa 8 uur aaneen. De camera wordt gesleept achter een boot en moet real time beelden opleveren plus de mogelijkheid om opnamen te maken.

Niet zo moeilijk natuurlijk maar er zijn aanvullende eisen :
1: Langdurig achtereen monitoren vanuit de boot
2: opname kunnen starten
3: Brede opnamehoek, 90 graden minimaal maar liever de mogelijkheid om naar 150 graden of nog breder te gaan.
4: in een volgende fase ook nachtbeelden of low light condities
5: langdurig Zeewaterbestendig

In eerste instantie wordt het een test situatie. Budget is sowieso beperkt want het is "spielerei" Eventueel kan later een betere camera worden gekocht.

Het gaat om zulke beelden

Note: Dolphin is een Dolphinfish of Mahi Mahi, lampuga etc. In het Nederlands is dat een goudmakreel

Nu kan ik verschillende paden bewandelen:
1: gopro of gopro achtige:Deze hebben een brede kijkhoek en voldoende goede beeld kwaliteit: Nadeel: de batterij gaat slechts kort mee en de bediening is niet eenvoudig als zo'n camera 30 meter achter de boot is. Ik zou dat kunnen oplossen maar heel eenvoudig wordt het niet. Een grote watervaste behuizing waar extra power in zou kunnen en de hele behuizing zou onder een soort wakeboard gemonteerd moeten worden om de separate wifi antenne van +15 db of zo naar het wateroppervlak te krijgen. Niet onmogelijk allemaal maar ook niet erg praktisch of low budget

2: IP camera met POE injectie. Ook deze optie is niet heel eenvoudig maar maakt een aantal dingen mogelijk. Ook deze camera komt in een watervaste behuizing die ongeveer 16 bar aan kan. Dat is veel meer als nodig maar zeer stabiel en slagvast. Deze camera zou dan een ethernetkabel krijgen welke wordt ommanteld met een polyamide kous die 500kg trekkracht aan kan. De kous dient als trekontlasting voor de kabel en voor bescherming.

Je kunt eenvoudige POE switches kopen die op 12 volt werken.Met zo'n POE injector kan de camera van stroom worden voorzien. Ik heb helaas nog geen routers gezien die POE kunnen injecteren. Veel IP bullet camera's accepteren POE.

Een ander voordeel is dat IP camera's vaak IR leds hebben en in LOW light condities werken.

Bij veel IP camera's is de kijkhoek beperkt. Nu worden er wel verschillende lenzen aangeboden. Voor een grote kijkhoek moet ik een lens hebben met kleine afstand, Ik weet alleen niet hoe klein.

Ik kan bovendien niet vinden wat de kijkhoeken zijn bij veel camera's

Waar zou ik op moeten letten bij de aanschaf van zo'n camera?

Edit: spelfautu eruit en filmpjes embed

[ Voor 16% gewijzigd door Indoubt op 09-10-2016 17:17 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraagje waarom denk je een router nodig te hebben in dit geval kan je prima met vaste ip adressen werken. POE Ip camera's kan je in heel veel smaken en soorten krijgen ik zou naar een kleine spycam of intercom camera kijken deze zijn klein en een grote kijkhoek. voor de trekontlasting zou ik een kabel of touw gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Topicstarter
Frogmen schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:04:
Vraagje waarom denk je een router nodig te hebben in dit geval kan je prima met vaste ip adressen werken. POE Ip camera's kan je in heel veel smaken en soorten krijgen ik zou naar een kleine spycam of intercom camera kijken deze zijn klein en een grote kijkhoek. voor de trekontlasting zou ik een kabel of touw gebruiken.
Goede vraag,Ik weet eigenlijk niet of ik een router nodig heb. Ik dacht dat een router nodig zou zijn bij IP camera's.En al helemaal als je iets et POE zou moeten doen. Als dat niet het gevalis dan zou dat helpen.

Ik heb wel gezien dat er eenvoudige stekkertjes (je hebt er 2nodig, één aan elk eind) zijn waarbij je direct 12 volt (= camera voltage) kunt gebruiken.Mogelijk zou zo'n stekker dan direct in de laptop moeten. Of het zo werkt weet ik niet maar mogelijk is het wel.

Misschien dat een router toch noch een oplossing is in het geval je meerdere schermen wilt aansluiten of een tablet wilt gebruiken.

Naar schermen kijk ik nog. ik zoek in principe een relatief klein scherm maar wel met een hoge helderheid of afleesbaar in zonlicht. Dan wordt het ook meteen ingewikkeld. De schermen voor direct zonlicht gebruik zijn meteen peperduur, zelfs voor een 9 of 10inch scherm.

Ik zal eens kijken of ik een kleine IP spycam of zo kan vinden. Ik dacht eigenlijk dat een IP bewakingscamera de beste oplossing zou zijn.

Thanks

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een router heb je alleen echt nodig om verbindingen te routeren (of wel van het ene subnet naar een ander subnet bv thuisnetwerk naar het internet) anders kan je prima werken met vaste IP adressen.
Je hebt kleine bewakingscamera's pinhole's die gebruikt worden bij intercoms en deuren, deze zijn klein en hebben een groothoek lens. Ander voordeel is dat camera (lees lens en sensor) vaak los van de rest van de techniek is. (handig bij het ergens inbouwen).
Succes en verder is Google je vriend.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.