Monitor voor bouwkundige tekeningen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-08 07:55
Ik zoek een?
Ik zoek een monitor welke bij mij op kantoor kan worden ingezet voor het aflezen van bouwkundige tekeningen

Wat is je budget?
Budget is van ondergeschikt belang, uiteraard is een monitor van meer dan bijv. € 1.000,-- niet gewenst, maar als wij 100% kunnen werken kan het zelfs de investering waard zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wij hebben 2 pc's, welke in ieder geval 2 monitoren kunnen aansturen op fullHD, de videokaarten en cpu's zijn wel enkele jaren oud

Uitleg:
Wij willen op ons werk de overstap maken van papier naar digitaal uitwerken van tekeningen. Op dit moment print ik tekeningen naar A3 (oorspronkelijk formaat vaak A1 of A0) en werk hier mijn berekeningen op uit. De gemarkeerde tekening stuur ik mee met mijn offerte. Dit wil ik graag digitaal gaan doen.

Ik werk nu op 2 x 24inch op fullHD. Een A3 formaat tekening is ongeveer net zo groot, echter is de uitgedraaide A3 tekening wel goed leesbaar, maar de tekening welke ik op het maximale formaat zet op het scherm zijn bijv. maatvoering niet leesbaar.

Ik ben dus op zoek naar een monitor waarop ik deze tekeningen op vol formaat, zonder inzoomen kan lezen en markeren, zodat ik het overzicht behoud. Ik heb zelf met mijn laptop getest op mijn TV (ook fullHD) maar ook hier is een tekening op vol formaat niet leesbaar.

Heeft iemand ervaring met het digitaal bewerken van tekeningen op een monitor, en zo ja, welke monitor, welke resolutie wordt er dan gebruikt (zou een tekening op bijv. 32 inch 4k wel leesbaar zijn?).

Wat heb ik zelf geprobeerd:
Tekeningen bewerken op 24 inch monitor op fullHD
Tekening bewerken op 40 inch TV op fullHD
Hier op forum gezocht op tekeningen, bouwkundig en dat soort termen
Google geraadpleegd, maar kennelijk vind ik de juiste woordcombinatie niet om tot een antwoord te komen

Zijn er vragen of dingen waar ik niet aan gedacht heb, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
Ik werk op de zaak met de zelfde setup als jij omschrijft, thuis heb ik een 27 inch 4k scherm en qua leesbaarheid is het een wereld van verschil. Ik denk dat het zeker ook voor bouwkundige tekeningen een groot verschil zal maken, je hebt simpelweg veel meer dpi/ppi dus tekst schaalt veel fijner.

Ik zou als ik jou was gewoon eens gaan kijken bij een zaak waar ze meerdere modellen hebben staan om zo zelf eens het vergelijk te trekken.

Ik heb zelf de pricewatch: LG 27UD68-P Zwart maar ik zou in jou geval kijken naar een maatje groter als je er echt voornamelijk tekeningen mee wil bewerken, al word de dpi/ppi natuurlijk wel weer slechter naarmate het scherm weer groter word.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Ik zou denken aan een 4K monitor, maar dan zullen de videokaart en processor wel geüpdatet worden denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik voor mijn tekenwerk de Dell 2515H, dit is een 2560x1440 scherm en ze bevallen mij erg goed.
Als je even zo'n A3 PDF hier plaatst, kan ik kijken of het goed te lezen is zonder inzoomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 09-10-2016 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
DjaRoel & Fable

Wil jij eens kijken of je de tekening in de Wetransfer op vol scherm kunt lezen (ik moet inzoomen tot 75% wil ik de staaltypes (IPE500/HE180A) goed kunnen lezen)

https://we.tl/h3xQvSMv7f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kenicky schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:20:
DjaRoel & Fable

Wil jij eens kijken of je de tekening in de Wetransfer op vol scherm kunt lezen (ik moet inzoomen tot 75% wil ik de staaltypes (IPE500/HE180A) goed kunnen lezen)

Hier kan ik ze ook echt niet lezen, misschien moet je toch maar voor een 32 inch 4k scherm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
Hier op een retina mac moet ik ook inzomen om de HEA220 balkjes te kunnen lezen.
kenicky schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:44:
Ik zoek een?
Uitleg:
Wij willen op ons werk de overstap maken van papier naar digitaal uitwerken van tekeningen. Op dit moment print ik tekeningen naar A3 (oorspronkelijk formaat vaak A1 of A0) en werk hier mijn berekeningen op uit. De gemarkeerde tekening stuur ik mee met mijn offerte. Dit wil ik graag digitaal gaan doen.
Zijn er vragen of dingen waar ik niet aan gedacht heb, dan hoor ik het graag.
Misschien een domme opmerking van mijn kant maar hoe gaan je klanten dit kunnen lezen als ze
nog met wat oudere monitoren zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:33
Ik heb op het werk boven mn meettafel een 50" 4k tv hangen, a0 tekeningen zijn hierop prima leesbaar.
Zit wel wat verder af, wellicht dat 32" 4k op kortere afstand beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
F
kenicky schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:20:
DjaRoel & Fable

Als ik alleen de constructie inzoom kan ik het net aan lezen de tekst is iig scherp, ik verwacht dat als je een groter scherm hebt je met deze resolutie prima uit de voeten kan.

Ik gebruik foxit en bij 125% zoom zie ik alleen de constructie en kan ik de staaltypes lezen bij 150% en hoger zoomen kan ik ze makkeliijk lezen.

Edit, zoals hierboven aangegeven is een tv misschien een betere optie, prijstechnisch zeker?

[ Voor 6% gewijzigd door DjaRoel op 09-10-2016 20:47 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Misschien een domme opmerking van mijn kant maar hoe gaan je klanten dit kunnen lezen als ze
nog met wat oudere monitoren zitten ?
Bij het berekenen en markeren is het handig om overzicht te hebben, en dat e.e.a. leesbaar is. Als bijlage bij offerte is het overzicht veelal voldoende, en kan men inzoomen als men gedetailleerdere informatie wenst.

Op dit moment print ik de tekeningen op A3, handmatige markering en notities, en dan inscannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
mitsumark schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:15:
Ik heb op het werk boven mn meettafel een 50" 4k tv hangen, a0 tekeningen zijn hierop prima leesbaar.
Zit wel wat verder af, wellicht dat 32" 4k op kortere afstand beter is.
De tekeningen zijn veelal A0, maar is maatvoering en kleine notities dan ook nog leesbaar?

Ik moet toch maar eens kijken of ik ergens op een 32inch 4k monitor eens zo'n tekening kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Misschien kan je met een laptop langs bijvoorbeeld de mediamarkt en deze met een hdmi kabel op een scherm daar aansluiten om zo te kijken of het wat is voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenicky
DjaRoel schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 22:36:
Misschien kan je met een laptop langs bijvoorbeeld de mediamarkt en deze met een hdmi kabel op een scherm daar aansluiten om zo te kijken of het wat is voor je.
Zit ik ook aan te denken, maar wil dan wel zekerheid dat mijn bedrijf daar die monitor ook afneemt. Ik vind het niet kunnen bij de 1 in de showroom te kijken, om vervolgens bij de ander uit het magazijn te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
In dat geval kun je natuurlijk ook bij je 'standaard' leverancier vragen of de vertegenwoordiger langskomt met een paar schermen (of ze kopen en degenen die niet voldoen terugsturen).

Ik zal vandaag even kijken hoe het gaat op mijn 50"4k TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

kenicky schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 07:13:
[...]

Zit ik ook aan te denken, maar wil dan wel zekerheid dat mijn bedrijf daar die monitor ook afneemt. Ik vind het niet kunnen bij de 1 in de showroom te kijken, om vervolgens bij de ander uit het magazijn te bestellen.
Niks verkeerd mee. Het is niet omdat je intresse in een product hebt, dat je ook verplicht bent om het te kopen daar. Is maar voor idee te hebben. Kan zijn dat je in mediamarkt een samsung test. Je weet hoe alles er dan ongeveer uitziet. En dan ergens anders een vergelijkbare lg ofso kopen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
mitsumark schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 09:12:
In dat geval kun je natuurlijk ook bij je 'standaard' leverancier vragen of de vertegenwoordiger langskomt met een paar schermen (of ze kopen en degenen die niet voldoen terugsturen).

Ik zal vandaag even kijken hoe het gaat op mijn 50"4k TV.
Toevallig hier naar kunnen kijken? ben benieuwd naar je bevinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kenicky schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:59:
[...]

Toevallig hier naar kunnen kijken? ben benieuwd naar je bevinding :)
Sorry voor de vertraging, ze hadden mn adapter 'geleend'.

Ik vind de tekening alsnog erg klein op een 48", maar als je dichtbij genoeg zit is nagenoeg alles wel leesbaar zonder te zoomen (nog steeds niet alles).
De vraag is daarnaast of je comfortabel zit voor zo'n groot scherm.
Misschien dat een kleiner (4k) scherm waarbij je alleen hoeft te schuiven (niet inzoomen/uitzoomen) handiger werkt.

Hetzelfde op 1920x1080 is overigens absoluut niet leesbaar, naar dat soort resoluties zou ik dus sowieso niet kijken (ongeachte de maat van het scherm).

Printscreen en een paar foto's: https://www.wetransfer.co...63a620161014153623/779600

Gebruikte monitor is een Samsung UE48JU6400K.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 14-10-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
font van de maatvoering wat groter zetten is natuurlijk ook een goedkope oplossing :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
maratropa schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:26:
font van de maatvoering wat groter zetten is natuurlijk ook een goedkope oplossing :p
Dit was ook meteen mijn eerste ingeving. Als je kijkt naar de letters voor de doorsneden en de cijfers van de hartmaten dan zijn die groter dan die van de staalprofielen.

Denk dat je beter de tekenaars kunt vragen of ze in hun CAD programma de teksten wat groter willen maken, makkelijker voor iedereen die verder de tekeningen moet bekijken, ook wanneer ze geprint zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
sypie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:39:
Denk dat je beter de tekenaars kunt vragen of ze in hun CAD programma de teksten wat groter willen maken, makkelijker voor iedereen die verder de tekeningen moet bekijken, ook wanneer ze geprint zijn.
Ik wou dat ik zoveel invloed had, hahahahaha. alles op A3 formaat direct laten ontwerpen, en dan in groottes die goed op het scherm leesbaar zijn. Helaas heb ik dat (nog?) niet :*)

Mitsumark, bedankt voor de gedane moeite. Zal het denk ik zelf ergens een keer moeten zien

[ Voor 8% gewijzigd door kenicky op 14-10-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekenaars moeten tekenen volgens de norm. Is niet meer dan logisch dat als je een volledig A1 of A0 formaat op je scherm weergeeft de maatinschrijving enzo niet te lezen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:43:
Tekenaars moeten tekenen volgens de norm. Is niet meer dan logisch dat als je een volledig A1 of A0 formaat op je scherm weergeeft de maatinschrijving enzo niet te lezen valt.
Klinkt heel mooi maar er zijn er maar weinig die ook daadwerkelijk tekenen conform de norm. Daarbij is de genoemde norm gebaseerd op andere omstandigheden dan de hedendaagse, waarbij bijna alle gebruikers van de tekening tegenwoordig digitaal willen werken.

Het is overigens ook niet de bedoeling om hier een discussie over te beginnen. Ik ben op zoek naar een monitor/tv die de tekeningen op vol formaat leesbaar op het scherm krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Heb je al een mooie monitor kunnen vinden voor je gebruik?
kenicky schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:37:
[...]

Klinkt heel mooi maar er zijn er maar weinig die ook daadwerkelijk tekenen conform de norm. Daarbij is de genoemde norm gebaseerd op andere omstandigheden dan de hedendaagse, waarbij bijna alle gebruikers van de tekening tegenwoordig digitaal willen werken.

Het is overigens ook niet de bedoeling om hier een discussie over te beginnen. Ik ben op zoek naar een monitor/tv die de tekeningen op vol formaat leesbaar op het scherm krijgen ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Ernemmer op 06-04-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Ernemmer schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:46:
Heb je al een mooie monitor kunnen vinden voor je gebruik?

[...]
Nee, en heb de zoektocht gestaakt. Zou nog steeds graag een 32 inch monitor willen hebben waarop ik mijn tekeningen zou kunnen uitlezen, maar doe het nu met zoom op mijn standaard monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kenicky schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:01:
[...]

Nee, en heb de zoektocht gestaakt. Zou nog steeds graag een 32 inch monitor willen hebben waarop ik mijn tekeningen zou kunnen uitlezen, maar doe het nu met zoom op mijn standaard monitor.
Er is nu een betaalbare 4K monitor bij Coolblue in de aanbieding.
pricewatch: AOC U3277FWQ Zilver, Zwart

Enige nadeel is dat deze niet in hoogte verstelbaar is, als het goed is krijg ik die van mij morgen binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 06-04-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Ernemmer schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:33:
[...]

Er is nu een betaalbare 4K monitor bij Coolblue in de aanbieding.
pricewatch: AOC U3277FWQ Zilver, Zwart

Enige nadeel is dat deze niet in hoogte verstelbaar is, als het goed is krijg ik die van mij morgen binnen.
Ben benieuwd hoe je deze ervaart, en of je er tekeningen fullscreen mee kunt lezen. Anders is het zeker een optie voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kenicky schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:44:
[...]

Ben benieuwd hoe je deze ervaart, en of je er tekeningen fullscreen mee kunt lezen. Anders is het zeker een optie voor ons :)
Net binnen en hij zit alweer in de verpakking. Ik wilde deze gebruiken om een Dell 2715H te vervangen maar de Dell is gewoon twee klassen beter dat de AOC.
De maximale helderheid van de AOC is te laag voor mijn locatie en ook zijn de kleuren een stuk minder mooi. Ander puntje was dat de cursor van de muis met een minivertraging reageerde.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2017 12:26 ]

Pagina: 1