Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Ik draai anno 2017 nog steeds op een ouderwetse harde schijf. Een RAID0 config met WD schijfjes.

Het wordt nu echt tijd om over te schakelen naar SSD. 2 jaar geleden heb ik al een moederbord met M.2 geplaatst, en ik was dan ook een beetje aan het wachten tot dit soort schijven in prijs waren gedaald.

De huidige (relevante) hardware is:
- ASRock Z97 Extreme4
- Intel I5-4960K
- GTX770

Ik wil Windows 10 gaan installeren op de nieuwe schijf. De PC wordt voor vrijwel alles gebruikt waaronder (lichte) foto bewerking, gaming, en het gebruikelijke surfen. Het doel is om alles een stukje sneller te maken. Ik ben niet van plan binnen 5 jaar weer een nieuwe SSD te plaatsen.

Ik wil ca 500GB opslag. Dat moet voldoende zijn voor de meeste programma's en wat games. Voor verdere oplslag heb ik nog een 1TB HD, en een 2TB NAS.

Via een voordeelprogramma van de werkgever van mijn vriendin kan ik voordelig bestellen in een webshop. Van de M2 SSD's is daar maar 1 type verkrijgbaar. de Samsung 950 pro, waar ik efficient dan een euro of 200,- voor zou moeten betalen.

Een Samsung SM951 (512GB) is echter standaard veel goedkoper dan de 950 pro. Deze kan ik helaas niet met korting krijgen, maar met een standaard prijs van ca € 250,- ontloopt hij de 950 in mijn geval niet veel.

Dan heb ik ook nog de mogelijkheid om voor een normale SATA SSD te kiezen. De Samsung 750 EVO kost mij dan rond de 100,- voor 500GB. Daar win ik dan ook al aardig wat snelheid mee.

Wat kunnen jullie mij adviseren?

Is de 950 pro de beste keus, of is deze met de komst van nieuwe NVMe schijven als de SM961 hopeloos verouderd en te duur? Of kan ik maar gewoon beter voor een simpele sata SSD gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je gaat op je bord sowieso het maximum van die SSD's niet halen.

"1 x M.2_SSD (NGFF) Socket 3, supports M.2 SATA3 6.0 Gb/s module and M.2 PCI Express module up to Gen2 x2 (10 Gb/s)"
Er zit 8/10 bit-codering op PCI-E 2.0, waardoor de daadwerkelijke doorvoer 1 GB/s is.

Dit betekent dat je van de 2500 MB/s er nog maar 40% overhoudt. en van de schrijfsnelheid van 1500 MB/s max 67% (genoemde MB/s zijn de fabrieksopgaven).

Sata SSD's komen to 550 MB/s.

Ik zou lekker een 750 EVO nemen of iets in die orde van grootte. Ik denk dat je dan al niet weet wat je overkomt.

Ik zie ook geen bezigheden die baat hebben bij een NVME-SSD.

Of gewoon de 950 Pro kopen voor € 200,- en op Vraag&Aanbod verkopen voor € 250-275.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Daar heb je helaas gelijk in... Toch maar gaan voor de 750 evo. Misschien koop ik er wel een GTX 1070 bij met het geld dat ik bespaar :)