Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik wil mijn pc upgraden

Pagina: 1
Acties:

• maxvermeij95
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-09 16:09
Hallo allemaal,
momenteel heb ik een desktop type Medion Akoya MD 8868, ongeveer 3 jaar terug gekocht bij de aldi geloof ik.
Nou probeer ik de laatste tijd wat steam games te spelen maar kom ik er achter dat deze pc dat toch niet helemaal lekker trekt. Ik heb niet bijzonder veel verstand van pc's maar ben bereid om zo veel mogelijk er over te leren. Wat ik dus graag zou willen is het upgraden van mij GPU (en waarschijnlijk ook het mobo want deze schijnt nog al wat problemen te geven met andere GPU's.

De huidige specificaties zijn als volgt:
Processor: Intel Core I5 3350P (socket 1155 LGA) 3.1 Ghz werkgeheugen
Moederbord: Medion MS-7797 (micro-star)
HDD: kort geleden vervangen voor een SSD Samsung 850 EVO 256GB
Voeding: FSP450-60EMDN 450 Watt
Besturingssyteem: Windows 10 Home x64 bits
GPU: Nvidia Geforce GTX 650
RAM: DDR3 4 GB Dual

Wat de voeding betreft heb ik geloof ik alleen een 6 pin aansluiting (weet ik niet zeker, hoe kan ik dit achterhalen?).
verder zijn alle tips welkom want ik ben nu vooral aan het oriënteren. mocht ik dingen vergeten zijn of als er aanvullende informatie nodig is dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt
Groeten max

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
maxvermeij95 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:10:
Wat de voeding betreft heb ik geloof ik alleen een 6 pin aansluiting (weet ik niet zeker, hoe kan ik dit achterhalen?).
Door te kijken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• maxvermeij95
Ik weet dat mijn GTX 650 een 6 pin heeft, maar ik kan zo niet zien of er meerdere aansluitingen aan zitten

[ Voor 43% gewijzigd door maxvermeij95 op 08-10-2016 14:42 ]

• maxvermeij95
Ligt hoogst waarschijnlijk aan het feit dat er verder geen andere aansluiting aan zit :/

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Waarschijnlijk heb je met alleen upgrade van je GPU en 4G extra werkgeheugen voldoende. Een GTX1060 zou misschien zelfs wel bij die voeding kunnen worden gebruikt. Heeft vaak wel een 8 pin dus je zult een 6 -> 8 pin adaptertje moeten kopen.
Misschien is een GTX950 ook al voldoende om je spelletje te spelen. Ligt aan je spel, de eisen en de resolutie

• maxvermeij95
wout123 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:20:
Waarschijnlijk heb je met alleen upgrade van je GPU en 4G extra werkgeheugen voldoende. Een GTX1060 zou misschien zelfs wel bij die voeding kunnen worden gebruikt. Heeft vaak wel een 8 pin dus je zult een 6 -> 8 pin adaptertje moeten kopen.
Misschien is een GTX950 ook al voldoende om je spelletje te spelen. Ligt aan je spel, de eisen en de resolutie
Bedankt voor de reactie. zit dus zo dat ik meerdere mensen heb gehoord die problemen hadden met andere GPU's op dit mobo. dat je dus die piepjes krijgt en het allemaal niet werkt. dus zou jammer zijn als ik vervolgens er niks mee kan.
Zo'n adaptertje is wel een goed idee. dat vergroot de keuze meteen flink:)

• wout123
maxvermeij95 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:23:
[...]

Bedankt voor de reactie. zit dus zo dat ik meerdere mensen heb gehoord die problemen hadden met andere GPU's op dit mobo. dat je dus die piepjes krijgt en het allemaal niet werkt. dus zou jammer zijn als ik vervolgens er niks mee kan.
Zo'n adaptertje is wel een goed idee. dat vergroot de keuze meteen flink:)
Ja maar let op, zo'n B-merk 450W garandeert geen soepele stroomtoevoer naar een GPU die veel trekt. Er zit geen 8 pin op om een reden. Als het niet werkt koop je een nieuw moederbordje (en eventueel CPU) met het juiste socket en prik je het daarin.

Andere optie is de hele zaak verkopen, en dan vervolgens op V&A jacht gaan. Naar mijn mening het leukste van PC's bouwen is het koopjesjagen!

Vermeld even wat voor monitor je hebt en welke games je op welke settings minimaal wilt spelen en voor de toekomst (Bf1 bijv)
Het verschil tussen 1080p 60hz medium en 1440p 144hz high/ultra is nogal een verschil in GPU land

• maxvermeij95
wout123 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

Ja maar let op, zo'n B-merk 450W garandeert geen soepele stroomtoevoer naar een GPU die veel trekt. Er zit geen 8 pin op om een reden. Als het niet werkt koop je een nieuw moederbordje (en eventueel CPU) met het juiste socket en prik je het daarin.

Andere optie is de hele zaak verkopen, en dan vervolgens op V&A jacht gaan. Naar mijn mening het leukste van PC's bouwen is het koopjesjagen!

Vermeld even wat voor monitor je hebt en welke games je op welke settings minimaal wilt spelen en voor de toekomst (Bf1 bijv)
Het verschil tussen 1080p 60hz medium en 1440p 144hz high/ultra is nogal een verschil in GPU land
Ja dat lijkt me opzich ook wel mooi om te doen, even iets totaal nieuws bouwen. ik gebruik momenteel een LG ultra wide monitor, gewoon een 1080p 60hz. speel verder niet hele zware games, bf1 doe ik liever op de ps4 maar speel rust, rocket league en CS:GO, en met rust merkte ik echt dat op de laagste settings een FPS van 30 lastig te behalen was.
Ik gok eigenlijk dat een GTX 950 prima is, maar is het dus de vraag of het goed gaat met mijn mobo

• wout123
maxvermeij95 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:57:
[...]

Ja dat lijkt me opzich ook wel mooi om te doen, even iets totaal nieuws bouwen. ik gebruik momenteel een LG ultra wide monitor, gewoon een 1080p 60hz. speel verder niet hele zware games, bf1 doe ik liever op de ps4 maar speel rust, rocket league en CS:GO, en met rust merkte ik echt dat op de laagste settings een FPS van 30 lastig te behalen was.
Ik gok eigenlijk dat een GTX 950 prima is, maar is het dus de vraag of het goed gaat met mijn mobo
Gewoon proberen, iets nieuws bouwen kan altijd nog als het niet werkt.
Ultrawide bedoel je 21:9 2560x1080? Dan denk ik dat een 950 krap is voor rust, geen bijzonder grote vooruitgang in ieder geval.
Zoek gewoon eens wat benchmarks op!

• maxvermeij95
wout123 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:19:
[...]

Gewoon proberen, iets nieuws bouwen kan altijd nog als het niet werkt.
Ultrawide bedoel je 21:9 2560x1080? Dan denk ik dat een 950 krap is voor rust, geen bijzonder grote vooruitgang in ieder geval.
Zoek gewoon eens wat benchmarks op!
ja precies, een 21:9 2560x1080
ik zie dat de fps wel mee valt met een 950. zijn er naast de 1060 nog andere alternatieven?

• wout123
maxvermeij95 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:41:
[...]

ja precies, een 21:9 2560x1080
ik zie dat de fps wel mee valt met een 950. zijn er naast de 1060 nog andere alternatieven?
Een RX480, een GTX960, heeft 8 pins volgens mij. RX470, zoek een leuke uit ;)
Als je safe wilt zitten met je GPU neem een 950. 1060 is een risico en volgens mij is een 480 nog minder zuinig. Ik denk dat je even voor jezelf moet bepalen hoeveel geld je er aan uit wilt geven en of je liever een nieuw systeem wilt bouwen of deze wilt upgraden.

Ik zou zeggen kijk vooral naar tweedehands, een beetje verkopen met goede rating hier op de V&A verkoopt geen troep en vaak zelfs nog met garantie.

Ik zou alleen op moederborden altijd garantie willen, en deze zelfs het liefst nieuw kopen. (Al meerdere moederborden versleten :'( )
CPU kan je altijd tweedehands kopen, videokaart gewoon goed opletten, net als met SSD (niet te oud /beschreven), PSU (vooral niet te oud / veel draaiuren). Alsmede fans, geluidskaart, behuizing, CPU koelers, RAM (vaak levenslange garantie).

• maxvermeij95
wout123 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:54:
[...]

Een RX480, een GTX960, heeft 8 pins volgens mij. RX470, zoek een leuke uit ;)
Als je safe wilt zitten met je GPU neem een 950. 1060 is een risico en volgens mij is een 480 nog minder zuinig. Ik denk dat je even voor jezelf moet bepalen hoeveel geld je er aan uit wilt geven en of je liever een nieuw systeem wilt bouwen of deze wilt upgraden.

Ik zou zeggen kijk vooral naar tweedehands, een beetje verkopen met goede rating hier op de V&A verkoopt geen troep en vaak zelfs nog met garantie.

Ik zou alleen op moederborden altijd garantie willen, en deze zelfs het liefst nieuw kopen. (Al meerdere moederborden versleten :'( )
CPU kan je altijd tweedehands kopen, videokaart gewoon goed opletten, net als met SSD (niet te oud /beschreven), PSU (vooral niet te oud / veel draaiuren). Alsmede fans, geluidskaart, behuizing, CPU koelers, RAM (vaak levenslange garantie).
Geweldig, ik ga er mee aan de slag, en ontzettend bedankt voor je advies!!! _/-\o_ _/-\o_

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je gaat upgraden, vervang dan iig ook de voeding, want dat is bij goedkope(re) PC's uiteraard ook een goedkoop onderdeel, terwijl je wel meer van de PC gaat vragen... ;)

• maxvermeij95
CH40S schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:19:
Als je gaat upgraden, vervang dan iig ook de voeding, want dat is bij goedkope(re) PC's uiteraard ook een goedkoop onderdeel, terwijl je wel meer van de PC gaat vragen... ;)
Hier was ik inderdaad wel over na aan het denken.
wat zou ik bijvoorbeeld als voeding kunnen gebruiken? ik die de meeste videokaarten die gebruiken 8 pin of 2x 6 pin

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De pricewatch: Corsair CX450M is voor een klein budget een interessante, imo. Heeft 2x6+2 pins. :)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 08-10-2016 17:27 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
IIRC is FSP een prima fabrikant van voedingen, en zal niet persee vervangen moeten worden (Check het grote voeding topic of dat ook daadwerkelijk klopt)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voeding wordt echter al wel de nodige jaren gebruikt. Ik zou het een stuk minder vertrouwen als ik een nieuwe videokaart erbij steek. ;)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Opzich is FSP niet verkeerd hoor. Heb meerdere oude FSP voedingjes van tegen de 10 jaar oud in gebruik hier. Draaien nog gewoon netjes tegen hun gespecificeerde vermogen aan onder load :)

Gabriël AM5

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zeg ook niet dat dergelijke voedingen niet oud kunnen worden, maar ik zou als ik mijn PC ging upgraden wel een dergelijke voeding vervangen. Zeker als ik een andere GPU er in ga zetten.

• maxvermeij95
Iedereen nog bedankt voor de reactieven tips. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een GTX980 die ik gevonden heb op v&a. Hierbij een andere voeding moeten aanschaffen ivm verbruik van de kaart en de aansluitingen.

Gek genoeg hoefde het moederbord van medion niet vervangen te worden.
Alles werkt nu optimaal!

• mAssGoblin
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03 10:03
Goed om te weten dat het moederbord een andere gpu accepteerd :d
Pagina: 1