Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf multimedia/game pc

Pagina: 1
Acties:

• jillz
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-11-2020
Goedemiddag allemaal,

Ik zit al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een pc te bouwen. Aangezien ik niet meer zo op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen in pc land, de laatste keer dat ik een pc bouwde was een amd athlon 1800 xp het helemaal >:), zal ik graag even jullie advies willen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik wil de pc voornamelijk gaan gebruiken om gameplay van mijn xbox one en 360 te recorden. Ik ga hiervoor de elgato gaming capture hd 60 pro gebruiken, dit is een interne kaart die op een pcie slot komt. Daarnaast wil ik er mee kunnen bewerken. Geen high end photoshop gebruik maar een leuke simpele montage in elkaar flansen, vroeger gebruikte ik daar Sony Vegas Video voor, geen idee of dat overigens nog bestaat. De pc gaat gewoon op windows 10 draaien.

Daarnaast zal ik de pc ook voor de dagelijkse huis tuin en keukendingen gebruiken. Hij moet gewoon lekker vlot zijn. Er zal waarschijnlijk niet veel gegamed worden op de pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€700,-. Ik ga de pc zelf "bouwen"

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals hierboven vermeld wil ik de pc voornamelijk gaan te gebruiken om te recorden wellicht ook om gameplay direct te streamen. De vereisten voor de capture kaart zijn als volgt:

System Requirements
-Windows 7 SP1 (or later)
-Not compatible with Mac computers
-2nd generation Intel Core i5 CPU (i5-2xxx or comparable)
-Stream Command: 2nd generation Intel Core i7 CPU (i7-2xxx or comparable)
-PCIe x1/x4/x8/x16 slot
-4 GB RAM

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,-€ 227,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,-€ 84,-
1MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING€ 125,50€ 125,50
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Thermaltake Versa N24€ 60,04€ 60,04
1Raijintek Triton 240mm AIO€ 70,-€ 70,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 47,95€ 47,95
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 72,-€ 72,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,44

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, wat betreft chipset goede ervaringen met Nvidia. Verdient het de voorkeur als je bijvoorbeeld een MSI moederbord kiest je je videokaart ook van MSI pakt als je die mogelijkheid hebt? Zelfde geldt voor de chipset. Als ik een AMD processor pak, heeft het dan nog bepaalde voordelen als ik ook een videokaart pak met een chipset van AMD of maakt dat niet uit?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, de waterkoeling is een "vereiste". Ik weet dat dat met deze setup en het gebruik van de pc niet nodig is maar ik vind het er simpelweg gewoon mooi uitzien. Daarnaast geloof ik helig in het motto "the cooler, the better". Mijn beide spelcomputers heb ik om die reden ook gemod met temperatuurmeters, andere fans, fancontrollers etc. Ik wil de desktop in dezelfde stijl gaan modden als m'n xbox.

Ga je overklokken?
waarschijnlijk wel, de processor biedt de mogelijkheid en de koeling staat het toe.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil een goede pc, die er mooi uitziet. Verder mogen de parts best qua specs best een beetje meer zijn dan waarvoor ik ze ga gebruiken.

Wel heb ik nog de volgende vragen over met name (klok)snelheid van onderdelen.

- Ik kan voor hetzelfde geld een grafische kaart pakken met 4gb geheugen ipv 2gb. Ik zie dat deze op alternate veel minder populair is. Hoe meer ram geheugen de kaart heeft des te beter lijkt mij of zie ik dat verkeerd (indien de snelheid van het geheugen hetzelfde blijft uiteraard).

- Voor het ram geheugen van het systeem heb ik nu ddr3-1600 gepakt. Overigens zie ik ook al ddr5 maakt dit veel uit qua snelheid? Daarnaast zie ik dat de timing van ram geheugen nochal verschilt. Wat houdt timing en de waardes daarvan precies in?

- In de tijd dat ik voor het laatst in een game pc heb gebouwd bestonden er nog geen dual core processors :X . Nu zijn er al octa core processors. Ik twijfelde tussen de amd fx 6300 en fx 8300. Ook hier dezelfde vraag. Hoe meer cores hoe beter? Ook dit zal ongetwijfeld niet onder alle omstandigheden opgaan denk ik. 8 cores ten opzichte van 6 betekent niet meer dan dat de processor informatie naar 8 resp. 6 cores kan wegschijven en een octacore waarschijnlijk beter kan multitasken, meerdere programma's draaien dus. Klopt dat?

-Tot slot ik heb geen optische drive geselecteerd. Nu ik daar simpelweg geen gebruik van maak. Ik neem aan dat dit vandaag de dag ook niet meer nodig is nu alles (instalatie van drivers etc.) digitaal gaat. Blueray/film kijken ga ik de pc ook niet voor gebruiken. Maar hoe krijg ik een os op mijn nieuwe systeem.

Ik zie de reacties/uitleg/opmerkingen/suggesties graag tegemoet :)

[ Voor 28% gewijzigd door jillz op 10-10-2016 19:26 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Het is de bedoeling dat je hier in de pricewatch een lijstje maakt en dat hier neerzet. Geen link naar een andere site.

Voor jouw budget kan je een veel betere pc maken dan dat je nu hebt uitgezocht.

Windows gaat gewoon via de media creation Tool van Microsoft op een usb stick.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• jillz
John Rambo schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:39:
Het is de bedoeling dat je hier in de pricewatch een lijstje maakt en dat hier neerzet. Geen link naar een andere site.

Voor jouw budget kan je een veel betere pc maken dan dat je nu hebt uitgezocht.

Windows gaat gewoon via de media creation Tool van Microsoft op een usb stick.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het lijstje aangepast. Ik zag in veel topics zo'n mooi lijstje waar je op de onderdelen kon klikken. Ik dacht dat automatisch ging als ik die link in zou voegen.

Wat zou er beter kunnen in deze setup?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nieuw: topic templates
DAA beleid
Handleiding Pricewatch

Lees dit eerst even, kijk wat naar andere systemen en begin dan met een goed systeem. Want dit is echt een heel slecht systeem. Geen idee hoe je zo bij deze onderdelen bent gekomen, maar dat zijn duidelijk allemaal slechte en totaal onlogische keuzes.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Als je in de pricewatch onderdelen uitzoekt en die toevoegt aan je wensenlijst dan kan je bij je wensenlijst "genereer RML" kiezen en deze code dan hier plakken. Dan krijg je zo'n mooi lijstje.

Voor 700 euro kan je een prima systeem maken met intel processor en een recentere videokaart. De voeding die je hebt uitgezocht is ook overkill, 450watt is prima.

Edit: kijk ook eens in andere topics en in de best buy guide van tweakers, als je hiernaar kijkt zie je al gauw wat je voor die prijs het beste kunt kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door John Rambo op 08-10-2016 14:48 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• jillz
Bedankt voor de reacties. Ik zal vanavond een aangepast lijstje opstellen via de pricewatch en die vanavond updaten.

Ik zie o.a. In de bbg en verschillende topics dat er een voorkeur is voor Intel processoren (zoals overal op internet). Vroeger was AMD de keuze bij uitstek voor gamen omdat deze vaak betere prestaties hadden, beter over te klokken waren en daarnaast nog eens een stuk goedkoper.

Nu heb ik gelezen dat De processoren van Intel met name in het hogere prijssegment velen malen beter zijn dan AMD. Ze zijn sneller en energiezuiniger. Daarnaast hebben ze een ingebouwde GPU. Maar daar zie ik het nut niet van met een (dikke) videokaart in je pc....

Hoe kan het dat een i5 met 3,3 ghz dan sneller/beter is dan een AMD 3,5 ghz? Het is misschien wat kort door de bocht, maar een processor met een kloksnelheid van 4 ghz is toch te allen tijde sneller dan een processor met 3 ghz kloksnelheid? Daarnaast heeft de AMD meer cores en meer cache geheugen. Misschien mis ik iets maar op papier is AMD veel beter toch?

De i5-6600 is ook een goede optie miscchien dat ik voor die €15,- extra de i5 6600K pak met een nog iets hogere kloksnelheid.

Ga in het weekend eens goed op onderzoek uit waarom de processoren van Intel nou zoveel beter zijn terwijl die van AMD volgensmij betere specs hebben en daarnaast nog eens een stuk vriendelijke geprijsd zijn.

Verwijderd

Een kloktik van AMD is niet te vergelijken met een kloktik van Intel. Intel is per kloktik ruwweg gezegd 2x zo snel en verbruikt 1/3 van de stroom.

Het is een beetje afhankelijk van de game maar in het algemeen voldoet een 3 GHz Intel quadcore uitstekend voor games, 3 GHz turbo op 4 core wel te verstaan. Dus een i5-6400 is al een goede keuze.

• -The_Mask-
  • Niet online
jillz schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:13:
Daarnaast hebben ze een ingebouwde GPU. Maar daar zie ik het nut niet van met een (dikke) videokaart in je pc....
Veel mensen zullen de IGP dan idd niet gebruiken, maar sommigen gebruiken hem wel voor bijvoorbeeld games streamen.
Hoe kan het dat een i5 met 3,3 ghz dan sneller/beter is dan een AMD 3,5 ghz? Het is misschien wat kort door de bocht, maar een processor met een kloksnelheid van 4 ghz is toch te allen tijde sneller dan een processor met 3 ghz kloksnelheid?
Nee dat is nog nooit zo geweest. Vroeger met de Athlon64 en XP en Pentium 4 en 3 had AMD de lagere kloksnelheid maar waren de CPU's van AMD toch sneller.
Daarnaast heeft de AMD meer cores en meer cache geheugen. Misschien mis ik iets maar op papier is AMD veel beter toch?
Nee papier en praktijk niet, behalve als je maar naar een klein deel van het papier kijkt. Aan de hand van alleen de PK's van een auto kun je immers ook niet bepalen welke het snelst is. En alleen alleen het aantal cilinders ook niet. Je moet kijken naar de volledige specificaties van de hele auto en dat is bij CPU's niet anders. Je kunt niet enkele specs pakken en de rest weg laten, dat werkt niet.

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
Bedankt voor de uitleg @ABC2401 @-The_Mask- zeker het voorbeeld met de auto maakt de zaak een stuk duidelijker haha.

Ik heb de setup inmiddels aangepast. Ik denk dat ik nu een aardige setup heb voor dagelijks huis tuin en keukengebruik en wat te recorden/editen. De videokaart heb ik bewust niet teveel in geinvesteerd nu de pc waarschijnlijk niet gebruikt zal worden om te gamen dat is niet het hoofddoel. De waterkoeling is ook geen pré met deze setup maar is puur voor de looks (en de koeling uiteraard).

Ik twijfel alleen nog tussen het nu geselecteerde geheugen de Kingston Hyper X Fury en de Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA. Zelfde specs, laatste alleen iets sneller? Kingston is een goede bekende naam voor wat betreft geheugen. Geen ervaring met Ballistix, nog nooit eerder van gehoord.

Wat vinden jullie van de setup? Tips zijn welkom!

• jillz
Ik heb het moederbord aangepast naar de variant met de atx formfactor nu de micro atx niet over een PCIe x 1 slot beschikt. De capture card die ik wil gaan gebruiken, de Elgato HD 60 pro S, dient te worden aangesloten op een PCIe x 1 dus zodoende.

Grafische kaart heb ik de R7 nog overwogen maar heb een lichte voorkeur voor Nvidia. Ik heb in het verleden zowel AMD als Nvidia gehad, maar vond Nvidia toch altijd fijner.

Nu alleen nog even een mooie kast uitzoeken waar de radiator in kan. Ben ik zo good to go?

• jillz
Ik wil mijn onderdelen het liefst uiterlijk woensdag a.s. Bestellen zodat ik in het weeekend kan beginnen met bouwen. Kan iemand mij bevestigen of mijn huidige setup een goede keuze is?

Hoe krachtig is de ingebouwde GPU in de Intel processor. Is deze sterk genoeg om videomateriaal mee te bewerken zonder dat alles vastloopt en hapert? Nu zal er sporadisch ook wel gegamed worden op dit systeem dus ik ontkom waarschijnlijk niet aan een aparte kaart.

Geheugen heb ik aangepast naar twee reepjes van 4.

Tips en suggesties zijn welkom :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 47,95€ 47,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,44

[ Voor 3% gewijzigd door jillz op 10-10-2016 19:39 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
jillz schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:33:
Nu zal er sporadisch ook wel gegamed worden op dit systeem dus ik ontkom waarschijnlijk niet aan een aparte kaart.
Wat voor games met welke instellingen?

De CPU koeler neem je neem ik aan voor de looks en niet omdat het toegevoegde heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
-The_Mask- schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:47:
[...]

Wat voor games met welke instellingen?

De CPU koeler neem je neem ik aan voor de looks en niet omdat het toegevoegde heeft.
Als er gegamed wordt op de pc dan zal het waarschijnlijk een keer een potje counterstrike zijn of black ops 2 (altijd al benieuwd geweest hoe die met muis en toetsenbord speelt!). Als ik dan een keer een wat nieuwere titel speel op de pc hoeft het van mij niet in 4k met 120fps. Gamen doe ik voornamelijk op de console. Misschien dat de komst van deze pc daar verandering in gaat brengen maar dat denk ik niet.

De koeling is inderdaad puur voor de looks ik weet dat ik hier €70,- kan besparen maar de pc is ook gewoon een mooi stukje meubilair :). Het zal natuurlijk wel een paar graden schelen t.o.v. de stock koeling maar ik weet dat dat niet nodig is met deze setup.

[ Voor 7% gewijzigd door jillz op 10-10-2016 20:44 ]

• jillz
Zit ik met de GTX n750 Ti dan goed, ik neem aan van wel toch? Geen idee hoe krachtig de ingebouwde GPU van Intel is maar ik neem aan dat als ik een keer een game draai op de pc dit met een de ingebouwde GPU niet heel smooth zal lopen?

Heel m'n build is nu compleet met OS, capture card en al:

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Elgato Game Capture HD60 Pro€ 182,01€ 182,01
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 48,90€ 48,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 998,89

• jillz
Schopje >:)

• jillz
Ik zal graag nog even advies willen over de videokaart. Voldoet de kaart die ik nu heb Geselecteerd?

Verwijderd

Alternatief is de RX 460 welke een stuk sneller is. De keuze hangt wel af of de software OpenGL en/of CUDA ondersteunt.
De MX300 zou mijn voorkeur hebben boven de 750 EVO. Meer opslag voor minder geld. Snelheidsverschil merk je in dagelijks gebruik toch niets van.
Ipv de Seagate een betrouwbaardere Toshiba P300/E300 of een WD Blue.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:32:
Alternatief is de RX 460 welke een stuk sneller is. De keuze hangt wel af of de software OpenGL en/of CUDA ondersteunt.
De MX300 zou mijn voorkeur hebben boven de 750 EVO. Meer opslag voor minder geld. Snelheidsverschil merk je in dagelijks gebruik toch niets van.
Ik wilde net zeggen. Ben het met alle 3 de adviezen eens. Rx460 (sneller voor hetzelfde geld, de 750ti stamt alweer uit 2014), mx300 en andere HDD. Voor de rest prima keuzes, het geheugen kan iets goedkoper maar waarschijnlijk vind je dat minder mooi vanwege de heatspreaders.

De case is erg persoonlijk qua smaak. Zo'n futuristische predator design valt wel op. Een wat simplistischer design, eventueel met window, is dat niet naar je smaak ? Ik vraag me wel af hoe stil en hoe degelijk deze case is en hoe het zit met kabelmanagement. Voor die prijs heb je best wat andere keuzes.

[ Voor 31% gewijzigd door ToFast op 16-10-2016 18:42 ]

• jillz
Bedankt voor de tips. Wat betreft de case. Heb bewust voor dit design gekozen om het predator-achtige, ik wil een pc hebben die er "cool" uitziet vandaar ook de waterkoeling. Kabelmanagement is dik in orde bij deze case voor zover ik kan beoordelen. Je kan de cpu helemaal wegwerken. Een stille pc is geen pré, wel fijn uiteraard. Maar m'n xbox komt er waarschijnlijk toch wel bovenuit qua geluid.

Heb de evo genomen omdat ik die vrijwel in iedere mainstream best buy build zie en ben er dus zonder meer vanuit gegaan dat dit de betere was. Ik zal het lijstje aanpassen :)

Bedankt d:)b

• jillz
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:32:
Welke software bedoel je hiermee precies? Het besturingssysteem?

@ToFast geheugen is inderdaad ook bewust gekeuzen vanwege het uiterlijk maar bedankt voor het meedenken!

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon RX 460 4GB Double Dissipation€ 144,99€ 144,99
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 32,49€ 32,49
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 973,33

Ik heb de hdd even weggelaten nu de RX 460 wat duurder is en wil wel echt onder € 1000,- blijven. Ik kijk eerst wel hoe ver ik kom met de sdd :)

Verwijderd

Er is al een RX 460 voor ongeveer €120,-.

Met de software bedoel ik de beeldbewerkingsoftware.

• jillz
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:04:
Er is al een RX 460 voor ongeveer €120,-.

Met de software bedoel ik de beeldbewerkingsoftware.
Heb per ongeluk de 4 gb gepakt. Heb nu de 2gb geselecteerd, scheelt inderdaad €30,-!

Kan op de site van Elgato niet vinden welke software wordt ondersteund, ik neem aan dat beiden dan gewoon worden ondersteund?

Hoeveel ruimte neemt een gemiddelde windows 10 instalatie in beslag? Twijfel namelijk of 275 gb voldoende is qua geheugen....

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon RX 460 2GB€ 116,99€ 116,99
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 32,49€ 32,49
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 945,33

[ Voor 81% gewijzigd door jillz op 16-10-2016 22:06 ]

Verwijderd

De Elgato is om te streamen wat niets van doen heeft met de videokaart. In je OP schreef je dat je ook beeldbewerking gaat doen wat je voorheen met Sony Vegas deed. Mijn vraag is welke beeldbwerkingssoftware je gaat gebruiken en of die software gpu acceleratie middels OpenGL of CUDA ondersteunt.

Windows 10 incl updates en diverse drivers neemt ongeveer 30GB in beslag.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Windows neemt pakweg 22 GB bij mij. Maar dat kan per configuratie verschillen
Maar je ssd kan niet groot genoeg zijn, 500GB is beter dan 250GB. Want hoe meer je erop kwijt kan, des te beter.

• jillz
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:18:
Windows neemt pakweg 22 GB bij mij. Maar dat kan per configuratie verschillen
Maar je ssd kan niet groot genoeg zijn, 500GB is beter dan 250GB. Want hoe meer je erop kwijt kan, des te beter.
Dan ga ik voor een extra hdd toch denk ik. Ik vind een sdd dan te duur per gb. Ik wil de sdd alleen gebruiken voor het besturingssysteem en enkele veel gebruikte programma's zodat dat gewoon allemaal lekker vlot loopt. Media zal ik dan gewoon op de hdd opslaan.
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:16:
De Elgato is om te streamen wat niets van doen heeft met de videokaart. In je OP schreef je dat je ook beeldbewerking gaat doen wat je voorheen met Sony Vegas deed. Mijn vraag is welke beeldbwerkingssoftware je gaat gebruiken en of die software gpu acceleratie middels OpenGL of CUDA ondersteunt.

Windows 10 incl updates en diverse drivers neemt ongeveer 30GB in beslag.
Als de software van Elgato het toelaat van deze nieuwere kaart zal ik in eerste instantie die proberen. Maar ik denk dat die heel beperkt is. Als ik ga bewerken dan zal ik Sony Vegas gebruiken denk ik. Deze ondersteunen zowel AMD als Nvidia kaarten lees ik op de site.

• jillz
In verband met een drukke periode heb ik het systeem helaas nog niet aangeschaft. De planning is om deze week alle spullen aan te schaffen en het systeem volgend weekend in elkaar te gaan zetten.

Wellicht iemand nog tips/aanpassingen voor de huidige setup?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 231,-€ 231,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,50€ 85,50
1XFX Radeon RX 460 2GB€ 112,51€ 112,51
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,99€ 49,99
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 33,95€ 33,95
1Raijintek Triton 240mm AIO€ 84,90€ 84,90
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 56,95€ 56,95
1Corsair CX450M€ 53,95€ 53,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 73,99€ 73,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.024,79

• jillz
Dit topic kan op slot :+

Verwijderd

De lijst is nog steeds up to date. Er zijn inmiddels wel wat interessante behuizingen verschenen
pricewatch: Thermaltake View 27
pricewatch: Thermaltake Versa C22 RGB Zwart
pricewatch: Thermaltake Versa C21 RGB

• jillz
Ik heb de c22 en view 27 zeker overwogen maar ben uiteindelijk tog voor de n24 gegaan icm 6x de thermaltake ring RGB fans met controllers. Ik vind de led in de c22 erg mooi maar de vorm van de kast zelf wat minder. De view 27 is wel apart met de videokaart die gedraaid geplaatst kan worden maar ik heb een niet zo'n dikke kaart zonder externe voeding, welke ik dus neem ik aan gewoon in het moederbord moet prikken. Anders was de view 27 het misschien wel geworden. Groot pluspunt van de n24 vind ik de plaatsing van het geheugen waar recht bovenop een 120mm fan geinstaleerd kan worden. Dit scheelt aanzienlijk in de temperatuur van het geheugen wat de prestaties altijd ten goede komt. Daarnaast ziet het er wel dik uit een kast met 6 rgb fans :o

Wat betreft kabels heb ik slechts een sata kabeltje besteld meer heb ik niet nodig neem ik aan? Als ik iets ben vergeten hoor ik dat graag. Muis, toetsenbord en beeldscherm is al in bezit.

[ Voor 11% gewijzigd door jillz op 14-11-2016 22:57 ]

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:59
Voeding is soep.
Niet uitbreidbaar omdat corsair niet levert in NL. 4 sata aansluitingen is de max en ook nog op 1 kabel.

Ga voor een andere!

Verwijderd

Lynx schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:59:
Voeding is soep.
Niet uitbreidbaar omdat corsair niet levert in NL. 4 sata aansluitingen is de max en ook nog op 1 kabel.

Ga voor een andere!
Al eens aan Molex>sata gedacht?

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:59
Nee om eerlijk te zijn niet.
Maar dan blijft er sowieso 1 port ongebruikt omdat de kabels niet te koop zijn.
Principe kwestie wat mij betreft en bovendien verkoop onder valse voorwendselen.

• jillz
Lynx schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:59:
Voeding is soep.

Ga voor een andere!
Bestelling is al geplaatst maar kan eventueel nog gewijzigd worden nu het spul pas eind van de week geleverd wordt. In m'n huidige setup heb ik slechts twee sata aparaten m'n hdd en ssd. Ik verwacht niet dat er nog twee sata aparaten bij gaan komen. Het feit dat de aansluitingen op 1 kabel zitten maakt in mij geval niet heel veel uit nu hdd en ssd recht onder elkaar geplaatst kunnen worden en dus mooi doorgelust kunnen worden. Welk alternatief zal je aanraden?

• jillz
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:08:
[...]

Al eens aan Molex>sata gedacht?
Ook een optie inderdaad, probleem voor €0,99 opgelost 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.bodemdeals.nl/image/cache/data/producten/kabels/1/molex-naar-15p-sata-voedingskabel-0.06-meter-500x500.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door jillz op 14-11-2016 23:18 ]

• jillz
Ik heb de kaart toch voor dit exemplaar vervangen (zelfde kaart met zelfde specs alleen een dubbele koeler). Deze oogt toch wat mooier en aangezien er een window in de kast zit moet het er ook goed uitzien allemaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon RX 460 2GB Double Dissipation€ 124,09€ 124,09

• jillz
Net m'n pc in elkaar gezet eindelijk. Mn waterkoeking was defect dus heb nu besloten om hem toch maar alsvast in elkaar te zetten met de stock cooler.

Nu start de pc alleen niet op... Als ik de pc aandoe gaan alle fans draaien, alles krijgt stroom voor een seconde of 4 daarna gaat de pc uit en weer booten voor een seconde 4 en dit blijft zo doorgaan ...

Alles is goed aangesloten voor zover ik weet, ram geheugen in ddr4_1 en ddr4_2. Mn ssd heb ik op sata1 en m'n hdd op sata 2.

Heb het geheugen er al uit gehaald en het met 1 reepje geprobeerd ook andere slots geprobeerd maar dit helpt helaas ook niet. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

• -The_Mask-
  • Niet online
Kun je foto's maken van de PC, misschien is daar een probleem op zichtbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
Het valt me op dat de fans mijn videokaart niet draaien... Op een ander slot gezet maar hetzelfde verhaal. Ik kan geen foto's toevoegen via het fotoalbum vanwege onvoldoende karma?

[ Voor 22% gewijzigd door jillz op 10-12-2016 16:09 ]

• jillz
Bijgaand de foto's. Hoe kan het dat de fans van mijn videokaart niet draaien? Hij krijgt wel stroom en is ook nog eens rechtstreeks op een 6pin van de psu aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/14lngig.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zve7mo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/14m4apz.jpg

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
het kan zijn dat je vga fans pas gaan draaien bij belasting.
heb je de pc al gestart zonder vga kaart erin? het mobo heeft een interne GPU dus zou dat eerste stuk al moeten werken
edit: met dit soort problemen ga je altijd terug naar de basis. alles afkoppelen en stuk voor stuk aansluiten om te zien wat mogelijk het probleem veroorzaakt

[ Voor 30% gewijzigd door NLMaca op 10-12-2016 18:05 ]

• jillz
*edit*
Probleem is opgelost, heel dom ik had 8 pin atx niet aangesloten, bewust! Ik dacht dat die voor een viemdeiakaart was met 8 pin aansluiting. Ik dacht dat alleeb de 24 pin atx aangesloten moest worden.

Ik denk alleen dat mijn voeding te zwak is, als ik hem zonder de 8 pin atx aan te sluiten boot zijn de leds van me casefans namelijk véél feller en nu nochal zwakjes..

Ik heb er 6 thermaltake riing's inhangen een ssd, hdd, 8gb ram, ati rx 460, rajinitek waterkoeling, capture card (nog niet geinstalleerd) en nog wat usb poorten etc van het frontpaneel van de case die stroom trekken.

[ Voor 81% gewijzigd door jillz op 10-12-2016 18:40 ]

• UltiemePCNerd
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

jillz schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:07:
Ik heb inmiddels aardig wat dingen geprobeerd om te achterhalen welk onderdeel de boosdoener is maar ben er helaas nog steeds niet achter.

-ram geheugen in alle slots geprobeerd, ram geheugen omgedraaid, 1 en 2 reepjes geprobeerd.

-kabels van de voeding eruit gehaald en opnieuw erin (voeding is overigens denk ik niet de boosdoener, deze heb ik vanochtend retour van megekko daar hebben ze hem gecheckt en belast en die was in orde)

- case fans alle ontkoppeld

- stekker op moederbord gecontroleerd

- zonder videokaart geprobeerd te booten

-videokaart in ander slot gedaan. Ik vernoed dat mijn videokaart misschien de boosdoener is nu de fans niet draaien. Als ik de 6 pin kabel aansluit gaat het lampje van rood naar blauw. Ik vermoed dat dit betekent dat de kaart stroom krijgt dusbdat is goed. Al zal de kaart stuk zijn moet de pc alsnog starten zonder videokaart.

-cpu gecontroleerd, deze zat er goed in. Het klemmetje van de cpu socket ging de eerste keer wel wat stroef naar beneden maar zie niks raars aan de pinnetjes in de socket (lopen schuin weg allemaal maar dat is normaal vermoed ik als ik naar de contactpunten op de cpu kijk lopen deze ook schuin weg).

Ik heb inmiddels geen idee meer wat ik kan doen. Nieuwe bios misschien las ik op internet, ik kan alleen niet in de bios komen nu ik geen beeld krijg die 4 seconden dat de pc het doet.
Misschien is kortsluiting door de case de boosdoener. Haal alle componenten eruit, leg je moederbord op je moederbord doos, alles assembleren (zonder gpu) psu aansluiten, en dan de 2 start pinnetjes (de pinnetjes waar je je startknop op aansluit) kortsluiten met een schaar of een schroevendraaier (platkop) en kijken of hij het dan wel doet. Doet hij het dan wel, kijk dan even of er geen overbodige standoffs in zitten etc..
Als hij het dan nog niet doet, even misschien bios batterij eruit, voeding uit, powerknop drukken (of startpinnen kortsluiten) batterij er weer in voeding weer aan en dan weer proberen. Helpt soms wel.

• jillz
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:31:
[...]

Misschien is kortsluiting door de case de boosdoener. Haal alle componenten eruit, leg je moederbord op je moederbord doos, alles assembleren (zonder gpu) psu aansluiten, en dan de 2 start pinnetjes (de pinnetjes waar je je startknop op aansluit) kortsluiten met een schaar of een schroevendraaier (platkop) en kijken of hij het dan wel doet. Doet hij het dan wel, kijk dan even of er geen overbodige standoffs in zitten etc..
Als hij het dan nog niet doet, even misschien bios batterij eruit, voeding uit, powerknop drukken (of startpinnen kortsluiten) batterij er weer in voeding weer aan en dan weer proberen. Helpt soms wel.
Bedankt voor je reactie. Probleem is opgelost zie bovenstaande post. Debk alleen dat de voeding te zwak is ....

• UltiemePCNerd
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

jillz schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. Probleem is opgelost zie bovenstaande post. Debk alleen dat de voeding te zwak is ....
Voeding is niet zwak. Je kan een 1070 runnen op 450w, een 460 systeem haalt misschien max 250.
Alsnog al je connectors checken, misschien heb je deze keer pcie en ETS pins omgewisseld?

• jillz
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:48:
[...]

Voeding is niet zwak. Je kan een 1070 runnen op 450w, een 460 systeem haalt misschien max 250.
Alsnog al je connectors checken, misschien heb je deze keer pcie en ETS pins omgewisseld?
ETS pins?

Ik heb de pc een paar keer geboot en soms gooit die de led verlichting van de fans gewoon uit.... Fans blijven overigens wel gewoon draaien alleen de led rings doen het dan niet

[ Voor 21% gewijzigd door jillz op 10-12-2016 20:06 ]

Verwijderd

Het systeem komt lang niet aan 200w maximaal. De voeding is eerder overkill dan te zwak.

Met ETS wordt de 8 pins cpu stekker bedoeld.

• jillz
Bedankt voor de feedback. 200w dat is niet veel dat is nog minder dan een xbox one :o

Er komt rechtstreeks uit de voeding een 20+4 pin en een 4+4 pin, deze heb ik beiden op het moederbord aangesloten. Daarnaast is er nog een 8 pin die ik in de voeding kan steken (voeding heeft maar 1 x 8 pin ingang dus dat kan niet verkeerd) naar 2 x 6+2 pin, deze is voor de videokaart neem ik aan omdat die 2 x 6+2 pins heeft (voor sli of crossfire).

Het zou overigens toch niet uit moeten maken als ik de stroomkabel van het moederbord en de videokaart omruil? Of geeft de ene meer stroom door dan de ander?

[ Voor 8% gewijzigd door jillz op 10-12-2016 20:23 ]

Verwijderd

jillz schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:21:
Het zou overigens toch niet uit moeten maken als ik de stroomkabel van het moederbord en de videokaart omruil? Of geeft de ene meer stroom door dan de ander?
Maakt wel uit want de pin layout is anders.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.overclock.net/a/ac/1000x2000px-LL-ac82eb1d_pinout.png

• jillz
Dat zou dus niet eens passen. Ik heb het even nagekeken en alles zat gewoon goed, Fans draaien ook heel zacht bij het booten ongeacht op welke snelheid ik ze zet. Ik ga nu een bootable usb maken om windows 10 te installeren. Zodra deze erop staat zal ik berichten of het probleem verholpen is. :)

• jillz
Windows media creation tool wil niet meewerken, zegt constant geen usb flash station te kunnen vinden. Ik heb al twee verschillende usb sticks geprobeerd 8gb en 16 gb. Ik lees op internet dat er meer mensen tegen dit probleem aanlopen. Windows zelf herkent de usb sticks zonder probleem.

Ik heb nu een iso bestand gemaakt en deze zo direct op usb gezet maar dat werkt helaas niet. Ik krijg bij het booten dan de melding "Verwijder schijven of media. Druk op een toets."Als ik vervolgens op een toets druk, krijg ik de melding Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device".

Ik heb de usb stick in mijn bios als eerste boot device ingesteld maar blijkbaar kan het iso bestand niet worden gelezen door de pc? Maakt dit verschil als ik het iso bestand met een programma als Unetbootin naar de usb zal 'branden'?

Is het de moeite waard om morgen een andere usb stick te kopen die hopelijk wel door Media Creation Tool wordt herkend?

[ Voor 6% gewijzigd door jillz op 10-12-2016 23:32 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Elke USB stick moet wel werken met MCT, denk dat er een UEFI boot instelling verkeerd staat.

En je PC trekt trouwens iets van 150W max tijdens gaming uit de voeding en het is EPS geen ETS.

[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 10-12-2016 23:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
-The_Mask- schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 23:49:
Elke USB stick moet wel werken met MCT, denk dat er een UEFI boot instelling verkeerd staat.

En je PC trekt trouwens iets van 150W max tijdens gaming uit de voeding en het is EPS geen ETS.
Je bedoelt dan een verkeerde uefi instelling op de pc waarop ik windows 10 probeer te instaleren? Booten vanf usb is ingeschakeld. Als ik de usb stick in een poort klik en vervolgens boot en in mn bios kijk zie ik de usb stick als 1e boot device en daarna m'n ssd (m'n hdd zie ik er overigens niet tussen staan maar dat is een probleem voor later).

Ik heb MCT meerdere keren opnieuw uitgevoerd maar beide usb drives worden niet herkend in alle 3 de usb porten niet.

Ik heb het iso bestand 1 op 1 over gezet naar de usb, dat kan dus wel of moet het met een tool als Rufus of Unetbootin naar de usb worden geschreven voordat je een iso vanaf usb kunt booten?

• -The_Mask-
  • Niet online
Je kunt de ISO er niet op kopiëren en dan verwachten dat het werkt, maar MCT maakt de USB stick wel bootable.

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
Ja dat dacht ik al, aangezien de usb optie niet werkt, zal ik morgen proberen om de iso naar usb te zetten met Rufus of een ander programma. Dan wordt de iso wel bootable gemaakt als ik me niet vergis.

• jillz
-The_Mask- schreef op zondag 11 december 2016 @ 09:31:
Ja maar MCT moet ook werken, gaat daar iets mis mee?
Ja hij herkent de usb apparaten niet die ik erin steek. Vreemd want windows zelf herkent ze wel. Ik ga nu proberen het iso bedtand naar usb te svhrijven. Hopelijk werkt het daarna.

• jillz
Vreemd, Unetbootin herkent de usb drives ook niet. Ik heb beide geformateerd als FAT32. Hoe kan het dat windows de apparaten wel herkent maar programma's als MCT en Unetbootin de flash drives niet ziet?

• -The_Mask-
  • Niet online
Kun je een screenshot maken van Windows 10 Media Creation Tool met alle USB sticks aangesloten.

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
-The_Mask- schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:21:
Kun je een screenshot maken van Windows 10 Media Creation Tool met alle USB sticks aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/k3kvw8.jpg

• -The_Mask-
  • Niet online
En als je het programma opnieuw download?
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Anders gewoon een andere PC of laptop pakken, want dan zal het probleem waarschijnlijk bij de PC liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 11-12-2016 13:34 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
Op de andere pc zelfde verhaal :| ook daar wordt er geen flash drive herkend

• jillz
Net een nieuwe usb stick gekocht, helaas zonder succes. Iemand enig idee hoe ik op een andere manier windows 10 op mijn nieuwe pc kan krijgen?

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
jillz schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:42:
Net een nieuwe usb stick gekocht, helaas zonder succes. Iemand enig idee hoe ik op een andere manier windows 10 op mijn nieuwe pc kan krijgen?
Kun je wel met het Windows 10 hulpprogramma een iso laten maken door het programma en dat je die lokaal opslaat op je pc en dat je via Rufus een bootable usb stick maakt. Zo doe ik het altijd en het werkt altijd :)

YouTube: Rufus: How to Create Windows 10 Bootable USB Flash Drive

[ Voor 11% gewijzigd door McFastFood op 11-12-2016 16:10 ]

• jillz
McFastFood schreef op zondag 11 december 2016 @ 16:09:
[...]

Kun je wel met het Windows 10 hulpprogramma een iso laten maken door het programma en dat je die lokaal opslaat op je pc en dat je via Rufus een bootable usb stick maakt. Zo doe ik het altijd en het werkt altijd :)

YouTube: Rufus: How to Create Windows 10 Bootable USB Flash Drive
Rufus herkent de usb gelukkig wel, ben nu de iso naar de usb aan het schrijven, so fa so good, bedankt :)

Maakt het trouwens nog uit of je NTFS of FAT32 als bestandssysteem kiest, ik heb hem op gewoon de standaard NTFS laten staan.

*EDIT*

Ik heb de usb stick gemaakt maar krijg de volgende melding als ik vanaf de usb wil booten "Bootmgr is missing". het zit wel mee met het installeren van windows 10 :F

[ Voor 11% gewijzigd door jillz op 11-12-2016 20:46 ]

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
jillz schreef op zondag 11 december 2016 @ 20:19:
[...]

Rufus herkent de usb gelukkig wel, ben nu de iso naar de usb aan het schrijven, so fa so good, bedankt :)

Maakt het trouwens nog uit of je NTFS of FAT32 als bestandssysteem kiest, ik heb hem op gewoon de standaard NTFS laten staan.

*EDIT*

Ik heb de usb stick gemaakt maar krijg de volgende melding als ik vanaf de usb wil booten "Bootmgr is missing". het zit wel mee met het installeren van windows 10 :F
Heb je de usb stick wel in een usb 2.0 poort zitten en niet in een usb 3.0 poort? Maak eens even een screenshot van het boot menu waar je kunt uitkiezen en welke je gekozen hebt.

• jillz
McFastFood schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:59:
[...]

Heb je de usb stick wel in een usb 2.0 poort zitten en niet in een usb 3.0 poort? Maak eens even een screenshot van het boot menu waar je kunt uitkiezen en welke je gekozen hebt.
Bedankt voor je reactie, ik heb de stick weer geformateerd en opnieuw herschreven met Rufus en je raadt het nooit maar Windows 10 staat er op! Bedankt voor het meedenken allemaal :+ .

Morgen even spelen met de nieuwe windows ziet er nogal druk uit met al die widgets e.d. Alleen nog even uitvogelen hoe ik de pwm functie van mn fans uit kan zetten, de fans die mn ssd en radiator koelen wil ik gewoon altijd op full speed draaien. Misschien dat dit met de software van thermaltake kan, in de bios kon ik zo 123 niets vinden en aders knip ik de pwm draad gewoon door. Er zit immers een controller bij waarmee ik de snelheid kan regelen en die ks niet afhankelijk van de pwm functie neem ik aan.

Het signaal wat het mobo doorgeeft aan de pwm draad is dat afhankelijk van de temperatuur van de case of van de cpu?

[ Voor 3% gewijzigd door jillz op 11-12-2016 23:10 ]

• jillz
De term bios is officieel de wereld uit met de komst van uefi? Ik ga er morgen eens even goed voor zitten en alles uitzoeken :*)

• -The_Mask-
  • Niet online
In principe wel ja, al zeggen nog genoeg mensen BIOS tegen UEFI.

AMD Nieuwsdiscussie

• jillz
Alles is gefixt. PWM functie uitgeschakeld, drivers gedownload, hdd gepartitioneerd. Pc loopt als een trein. Lang geleden dat ik op zo'n snelle pc heb gewerkt 😁.

Heb alleen nog steeds een klein probleempje met mijn fans. Als ik de Riing's op een gewenste kleur instel en vervolgens de computer uitschakel en weer inschakel gaan de led rings niet aan. Ze flikkeren alle 6 één keer in de laatst gekozen kleur maar blijven vervolgens niet aan. Fans doen het zelf verder prima. Pc onthoudt de laatst gekozen instellingen ook goed (gekozen kleur en fan speed) maar hij schakelt de leds niet in.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn. Heb al verschillende dingen in de bios geprobeerd mbt stroominstellingen maar bog geen succes.

Ik lees op internet dat dit waarschijnlijk komt doordat het mobo bij het opstarten te weinig stroom krijgt, kan ik iets instellen zodat de cha_fan 1 en 2 bij het opstarten direct 12v krijgen? De eerste paar seconden bij het opstarten draait alles namelijk wat langzamer. De fans staat al op full speed overigens...

Andere oplossing is de fans direct op mijn psu aansluiten maar dat geeft niet mijn voorkeur omdat ik dan de snelheid etc. niet kan zien in de BIOS.

[ Voor 23% gewijzigd door jillz op 13-12-2016 21:57 ]

Pagina: 1