Goedenavond,
Zoals de topictitel al wel doet vermoeden, ben ik sinds vandaag een enigszins ongelukkige bezitter van een RX 480 videokaart, een pricewatch: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G om precies te zijn. Nu lijkt deze aankoop wellicht een beetje te impulsief te zijn geweest, want het lukt me niet om deze kaart aan de slag te krijgen op OpenSuse.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Een nieuwe kernel, zowel 4.8.0 als 4.7.6 (met als bij-effect dat mn zfs-packages sneuvelen...)
- Nieuwe versies van Mesa (12.1) en X11-libs geïnstalleerd
- Bios updaten naar de laatste versie
- 1 scherm aansluiten (ipv 2. zowel met enkel HDMI als enkel DP geprobeerd)
- Op zoek gaan naar drivers bij AMD vandaan (bestaan niet)
Met de 4.7-kernel kom ik soms na enkele minuten wachten uit op een inlogprompt op tty1. Als ik echter ook maar iets doe dat iets anders dan puur tekst neerzetten doet, zoals journalctl openen, lijkt de videokaart in paniek te raken: het scherm gaat op zwart en de fans gaan (denk ik) vol open. Dit gebeurd af en toe ook direct al, en met kernel 4.8 altijd.
Met kernel 4.4 kan ik wel gewoon inloggen (X start dus correct), maar dan werkt slechts 1 scherm in vesa-mode aangezien die kernel geen drivers voor de kaart heeft. Dit sluit wellicht nog niet helemaal uit dat de kaart zelf geheel in orde is.
De vraag is wat ik verder nog kan proberen om de kaart werkend te krijgen.
De overige hardware in en rond de pc:
Zoals de topictitel al wel doet vermoeden, ben ik sinds vandaag een enigszins ongelukkige bezitter van een RX 480 videokaart, een pricewatch: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G om precies te zijn. Nu lijkt deze aankoop wellicht een beetje te impulsief te zijn geweest, want het lukt me niet om deze kaart aan de slag te krijgen op OpenSuse.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Een nieuwe kernel, zowel 4.8.0 als 4.7.6 (met als bij-effect dat mn zfs-packages sneuvelen...)
- Nieuwe versies van Mesa (12.1) en X11-libs geïnstalleerd
- Bios updaten naar de laatste versie
- 1 scherm aansluiten (ipv 2. zowel met enkel HDMI als enkel DP geprobeerd)
- Op zoek gaan naar drivers bij AMD vandaan (bestaan niet)
Met de 4.7-kernel kom ik soms na enkele minuten wachten uit op een inlogprompt op tty1. Als ik echter ook maar iets doe dat iets anders dan puur tekst neerzetten doet, zoals journalctl openen, lijkt de videokaart in paniek te raken: het scherm gaat op zwart en de fans gaan (denk ik) vol open. Dit gebeurd af en toe ook direct al, en met kernel 4.8 altijd.
Met kernel 4.4 kan ik wel gewoon inloggen (X start dus correct), maar dan werkt slechts 1 scherm in vesa-mode aangezien die kernel geen drivers voor de kaart heeft. Dit sluit wellicht nog niet helemaal uit dat de kaart zelf geheel in orde is.
De vraag is wat ik verder nog kan proberen om de kaart werkend te krijgen.
De overige hardware in en rond de pc:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-8320E Boxed | € 135,93 | € 135,93 |
1 | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | € 131,50 | € 131,50 |
1 | Fractal Design Define R2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Acer AL1706b (17", 12ms, D-Sub, Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Acer X233Hb Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 247,99 | € 247,99 |
1 | Scythe Ninja 3 | € 24,95 | € 24,95 |
1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Sony Bravia KDL-26P2530 | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Tesla R2 Zwart 650W | € 0,- | € 0,- |