Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Goedenavond,

Zoals de topictitel al wel doet vermoeden, ben ik sinds vandaag een enigszins ongelukkige bezitter van een RX 480 videokaart, een pricewatch: Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G om precies te zijn. Nu lijkt deze aankoop wellicht een beetje te impulsief te zijn geweest, want het lukt me niet om deze kaart aan de slag te krijgen op OpenSuse.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Een nieuwe kernel, zowel 4.8.0 als 4.7.6 (met als bij-effect dat mn zfs-packages sneuvelen...)
- Nieuwe versies van Mesa (12.1) en X11-libs geïnstalleerd
- Bios updaten naar de laatste versie
- 1 scherm aansluiten (ipv 2. zowel met enkel HDMI als enkel DP geprobeerd)
- Op zoek gaan naar drivers bij AMD vandaan (bestaan niet)

Met de 4.7-kernel kom ik soms na enkele minuten wachten uit op een inlogprompt op tty1. Als ik echter ook maar iets doe dat iets anders dan puur tekst neerzetten doet, zoals journalctl openen, lijkt de videokaart in paniek te raken: het scherm gaat op zwart en de fans gaan (denk ik) vol open. Dit gebeurd af en toe ook direct al, en met kernel 4.8 altijd.

Met kernel 4.4 kan ik wel gewoon inloggen (X start dus correct), maar dan werkt slechts 1 scherm in vesa-mode aangezien die kernel geen drivers voor de kaart heeft. Dit sluit wellicht nog niet helemaal uit dat de kaart zelf geheel in orde is.

De vraag is wat ik verder nog kan proberen om de kaart werkend te krijgen.

De overige hardware in en rond de pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320E Boxed€ 135,93€ 135,93
1Gigabyte GA-990FXA-UD3€ 131,50€ 131,50
1Fractal Design Define R2€ 0,-€ 0,-
1Acer AL1706b (17", 12ms, D-Sub, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Acer X233Hb Zwart€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 247,99€ 247,99
1Scythe Ninja 3€ 24,95€ 24,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Sony Bravia KDL-26P2530€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Tesla R2 Zwart 650W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 23:40

w.l

Er bestaat wel nog een AMDGPU-PRO driver. Helaas voor jou enkel beschikbaar voor ubuntu: http://support.amd.com/en...2%80%93Release-Notes.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Die is inderdaad alleen voor Ubuntu. Ik had al even gekeken of ik eventueel met door een waarschuwing heen klikken ze alsnog zou kunnen installeren, maar dat lukt niet heel erg geweldig als het pakket uit een bergje Debian-packages bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 22:16
Jouw moederbord heeft een legacy bios, kijk of jouw bios up to date is. Om stabiliteit problemen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Drivers voor Linux zou ik sowieso bij voorkeur niet van de site van de fabrikant halen, maar uit je distro.

Kun je nog wel naar een andere tty switchen met ctrl+alt+Fn? Dan is het handig om de kernel logs te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
MuVo schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 09:05:
Jouw moederbord heeft een legacy bios, kijk of jouw bios up to date is. Om stabiliteit problemen uit te sluiten.
Nee, is een EFI ;) En die heeft sinds gisteren de laatste versie (staat in de op).
Thralas schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 09:11:
Drivers voor Linux zou ik sowieso bij voorkeur niet van de site van de fabrikant halen, maar uit je distro.

Kun je nog wel naar een andere tty switchen met ctrl+alt+Fn? Dan is het handig om de kernel logs te bekijken.
Op het moment dat het vastloopt loopt het goed vast: geen USB meer, en het netwerk kapt er ook mee (anders had SSH nog gekund). Dingen die eventueel gelogd zouden worden lijken ook niet op de disk te eindigen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Een panic dus? Als je het verder wilt debuggen zou je kunnen kijken of kdump wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Dat ziet er op zich nog wel aardig uit om te proberen. Vanavond ga ik (als ik er tijd voor heb) daar eens naar kijken, en dan is het een kwestie van hopen dat daar iets uit komt dat een duidelijke richting op wijst.

Ook ga ik dan nog even kijken of de kaart correct functioneert in Windows. Ik heb al wel even Windows gestart, maar dat was net als de 'oude' Linux-kernel overduidelijk zonder driver in vesa-mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:55
Je kan ook even een andere distributie proberen (die standaard met een recente kernel komt). Werkt het daar wel, zoek dan uit welke versies van de driver e.d. daar gebruikt worden om te zien wat het verschil is met jouw OpenSuse setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Gears on Gallium biedt een live-cd aan die support zou moeten hebben voor de RX 480, dus dat gaat denk ik mijn alternatieve distributie zijn om het mee te proberen. Leuke daaraan is ook nog eens dat het gebaseerd is op OpenSuse, maar dan met zo te zien een gepatchte kernel en libraries. Als dat werkt ga ik het eens proberen met de kernel en libs uit de repositories die gebruikt worden voor deze distributie. Mijn vorige poging was wel met die libs, maar met een andere kernel...

Mijn huidige stappenplan is dan als volgt:
- De kaart proberen met Windows
- Proberen of Gears on Gallium werkt
- De repositories van pontostroy / Gears on Gallium op mijn installatie proberen
- Vanaf daar verder gaan met kdump als het niet lukt

Andere opties zijn nog:
- Een schone installatie op een andere disk doen en daarop proberen
- Een Ubuntu of Debian-achtige distributie proberen (al stuur ik denk ik liever de kaart terug)

Overigens bedenk ik me net dat ik (slordig) nog niet had vermeld welke versie van OpenSuse ik gebruik: 42.1

Tot zover bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
De conclusies:
:( Windows wil heel erg graag updaten als dat 3 maanden niet gedaan is
:) De kaart doet het prima op Windows
:( Gears on Gallium boot niet zonder de laatste 200MB (geen idee hoe ik dat heb gepresteerd)
:) Met de laatste 200MB wel
:D Met de repo van Pontostroy boot 'mijn' OpenSuse ook, en zelfs met videodriver
:| Gamen kan nog niet, want die staan op een ZFS-pool en ik heb geen zfs-modules voor kernel 4.8...

Kortom, ik heb een werkende videokaart :) (en de rest lukt me vast ook nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 22:16
dcm360 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 09:19:
[...]

Nee, is een EFI ;) En die heeft sinds gisteren de laatste versie (staat in de op).

[...]

Op het moment dat het vastloopt loopt het goed vast: geen USB meer, en het netwerk kapt er ook mee (anders had SSH nog gekund). Dingen die eventueel gelogd zouden worden lijken ook niet op de disk te eindigen helaas.
Ah met een EFI bios (haalde ik niet uit de moederbord specificaties, of heb mij vergist) heb je geen compaliteits issues.

Mooi dat je het verder werkend hebt gekregen in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
MuVo schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:52:
[...]

Ah met een EFI bios (haalde ik niet uit de moederbord specificaties, of heb mij vergist) heb je geen compaliteits issues.

Mooi dat je het verder werkend hebt gekregen in Linux.
Het issue is zo te zien ook een beetje dat de pricewatch alle revisies op één hoop gooit. Bij de eerste revisie is het me inderdaad ook niet helemaal duidelijk of het nu om een EFI of een klassieke BIOS gaat, maar in mijn geval gaat het om revisie 4.0 welke sowieso een EFI heeft (en dat staat dan wel weer duidelijk in de specs op de site van Gigabyte). Deze onduidelijkheid wordt veroorzaakt doordat Gigabyte alle revisies dezelfde SKU geeft...

Nu ik hier toch een reactie aan het typen ben, kan ik net zo goed ook nog wel even een statusupdate geven.
Ik krijg nu correct beeld (op alle 4 de aangesloten schermen), 3d-weergave in Unigine gaat ook prima. Echter werken niet alle video-codecs correct, zo kan Kodi nu geen video afspelen en in VLC raakt het beeld scrambled bij sommige codecs (h264).
Gamen heb ik nog steeds niet gedaan, want ik heb na een dag proberen geen werkende zfs-modules weten te krijgen (dus ik kan niet bij de schijven waar mijn games op staan). Ik kan (helaas) niet compilen tegen de kernel die werkt, en mijn poging tot het zelf maken van een kernel leverde een kernel op die in het geheel niet boot. Komend weekend heb ik tijd om dit verder uit te zoeken.
Pagina: 1