[Speakers] van Floorstand naar Bookshelf; S606 --> 686 s2 ??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35
Om te beginnen trap ik af met een 2 tal foto's die het probleem al goed weergeven. Geen ruimte voor vloerstaanders, ze zijn min of meer weg gepropt achter de bank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YiMh3i5ELx0Xd7iRKbQezMBU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kK1Vu3fY6DTOCEc3kqI38zDc/full.jpg

Het idee is er nu om de vloerstaanders te vervangen voor Bookshelfs. Deze worden geplaatst op 2, hoe kan he t ook anders: boekenplankjes! Elk in een hoek van de kamer.

Omdat we (lees: mijn vrouw), het glossy zwart een beetje beu zijn moeten er witte speakers komen, met grijs of wit als stofkap, die willen we (lees: mijn vrouw) er ook graag altijd op hebben.

Wat kan ik in mijn woonkamer/keuken (40m2) verwachten als ik de stap maak van Jamo s606 naar B&W 686 S2. Waar verlies ik, en waar win ik?

Bij de Jamo S606 stoor ik me vooral aan de bass, die zelfs op standje uit nog te veel aanwezig is.

Even een kleine maar doch wel erg belangrijke: Ik ben een "beetje" doof en hoor niks boven de 1000-1500 Hz.
Het gaat me dus vooral om de ruimte vullende capaciteiten en helder geluid op hoog volume ( ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 17:38
Al geluisterd naar de B&W's ? Ben zelf een tijdje geleden overgestapt van de S606 naar Boston A25, ook boekenplankspeakers en ben er qua geluid op vooruit gegaan, alleen gingen ze niet zo laag als die Jami zuilen, wat nu deels met een subje is opgelost en voor een deel was het gewoon iets teveel en overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:34:
Al geluisterd naar de B&W's ? Ben zelf een tijdje geleden overgestapt van de S606 naar Boston A25, ook boekenplankspeakers en ben er qua geluid op vooruit gegaan, alleen gingen ze niet zo laag als die Jami zuilen, wat nu deels met een subje is opgelost en voor een deel was het gewoon iets teveel en overbodig
Heb net geluisterd naar de 686 en de 685, dat is dus nu duidelijk: de 685 dus!

De vraag is alleen dus of het gebrek aan laag en vermogen me thuis veel op gaat vallen of dat er zoals jij al aan geeft, een sub nodig is om het gat in het laag een beetje op te vullen, welke sub heb jij erbij gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je met plaatsing van de speakers ook een hoop kunt winnen, ze staan nu beiden erg in de hoek wat de laagweergave versterkt. Maak dit ook gelijk bespreekbaar door bijvoorbeeld de lamp of plant een andere plek te geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
guppie schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:43:
[...]

De vraag is alleen dus of het gebrek aan laag en vermogen me thuis veel op gaat vallen of dat er zoals jij al aan geeft, een sub nodig is om het gat in het laag een beetje op te vullen, welke sub heb jij erbij gezet?
Sub staat er ook vooral voor home cinema bij, puur muziek kan zonder ook wel af, maar is een leuke toevoeging.

Subje is een BK XLS-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:41:
Denk dat je met plaatsing van de speakers ook een hoop kunt winnen, ze staan nu beiden erg in de hoek wat de laagweergave versterkt. Maak dit ook gelijk bespreekbaar door bijvoorbeeld de lamp of plant een andere plek te geven. :)
Klopt, maar voorlopig komen er geen nieuwe banken en is het dus kiezen tussen de 2 bovenstaande opstellingen. De banken verder van de luidsprekers zetten is helaas geen optie. De foto is gemaakt vanaf een grote eettafel, 110cm * 260 CM met daaraan 8 stoelen die centraal staat in de kamer. Daar moet men wel makkelijk omheen kunnen lopen.

de optie is dus alleen om de luidsprekers wat hoger te plaatsen, en dus bookshelfs te nemen. Zou er nog wat te winnen zijn door een andere versterker te nemen in combinatie met de huidige S606 of de 685?

Er staat nu een Pioneer vsx 510 die met name gekozen is door de gunstige prijs en AV-receiver mogelijkheden + spotify connect etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Je kan de 2 speakers ook nog omdraaien, mogelijk doet de kant waar de speaker zit nog iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 29-09 10:06
Ik heb nooit begrepen dat zoveel mannen hun speakerkeuze of de plaatsing ervan af laten hangen van hun vrouw/vriendin.

Dit zijn toch gewoon dingen die doorgaans de man beter kan regelen?

En als ze niet willen dan kijk je gewoon even een of andere romantische kutfilm met je schatje met jouw speakers en jouw plaatsing ervan en dan zeg je achteraf wat mooi he, dat geluid, vond je het ook zo mooi? Veel mooier als wat we eerst hadden toch?

Opgelost. Kan ze verder naar die speakers luisteren terwijl ze lingo of GTST kijkt en dan kan jij op die momenten gewoon je veel te dure koptelefoon op je knarretje zetten wetende dat jij niet net als die 99% van de overige kerels nu opgescheept zit met kutspeakers omdat je naar je vrouw luisterde.

TS, succes verder en excuus voor deze lichtelijk offtopic rant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 12:05
De 685s2 zijn in mijn opinie zuivere luidsprekers (klinken beter als je ze wat luider zet -waar ik niet echt luid luid mee bedoel- en hoge noten halen ze zonder problemen) met een iets warmere ondertoon tov neutraal. Vraag is eigenlijk waarvoor je deze speakers wenst te gebruiken. Muziek of films voornamelijk? Indien één van de twee meer doorweegt, wat soort films of muziek? Bij drum and bass of actiefilms ga je echte goede bass missen en hoewel een goede subwoof dit oplost klinkt dat toch niet hetzelfde als een floorstander. Bij droevige, klassieke muziek klinken deze speakers mogelijk wat te warm ipv treurig. Luister je meer naar rock/pop en konsoorten zijn deze prima. De 685S2 zijn fantastische speakers voor hun prijs wat mij betreft maar het is quasi onmogelijk om je goede raad te geven zonder meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
vosss schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 22:02:
Ik heb nooit begrepen dat zoveel mannen hun speakerkeuze of de plaatsing ervan af laten hangen van hun vrouw/vriendin.

Dit zijn toch gewoon dingen die doorgaans de man beter kan regelen?
Het is echt niet mijn vrouw die hier de indeling van de ruimte heeft bepaald, dat was ik zelf of beter gezegt, wij samen ;). Misschien dat onderstaande foto wat meer inzicht geeft in de reden van het opsluiten van de luidspreker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0FFKFezuG3vhBdHn5SbnRDtR/full.jpg

We willen heel graag de vrije doorloop naar buiten behouden, en makkelijk aan de tafel kunnen zitten. De foto is vanuit de keuken genomen en aan de linker kant van de tafel staat nog een grote buffetkast.

De topicstart laat eigenlijk de 2 mogelijke opties zien, waarbij de met name de rechter luidspreker altijd slecht staat.
Gwenau schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 01:41:
De 685s2 zijn in mijn opinie zuivere luidsprekers (klinken beter als je ze wat luider zet -waar ik niet echt luid luid mee bedoel- en hoge noten halen ze zonder problemen) met een iets warmere ondertoon tov neutraal.

Vraag is eigenlijk waarvoor je deze speakers wenst te gebruiken. Muziek of films voornamelijk? Indien één van de twee meer doorweegt, wat soort films of muziek? Bij drum and bass of actiefilms ga je echte goede bass missen en hoewel een goede subwoof dit oplost klinkt dat toch niet hetzelfde als een floorstander. Bij droevige, klassieke muziek klinken deze speakers mogelijk wat te warm ipv treurig. Luister je meer naar rock/pop en konsoorten zijn deze prima. De 685S2 zijn fantastische speakers voor hun prijs wat mij betreft maar het is quasi onmogelijk om je goede raad te geven zonder meer info.
Ze gaan met name gebruikt worden om muziek mee te luisteren maar ook worden ze gebruikt voor standaard TV kijken (niet relevant) en af en toe een film.

Op spotify draai ik voornamelijk de hitlijsten of Summerdance en wat relaxe deephouse als achtergrond muziek. Vooral voor het laatste is op termijn wellicht een subwoofer wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-10 18:39

sjaool

Every life should have 9 cats

guppie schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:11:
[...]

Het is echt niet mijn vrouw die hier de indeling van de ruimte heeft bepaald, dat was ik zelf of beter gezegt, wij samen ;). Misschien dat onderstaande foto wat meer inzicht geeft in de reden van het opsluiten van de luidspreker.

[afbeelding]

We willen heel graag de vrije doorloop naar buiten behouden, en makkelijk aan de tafel kunnen zitten. De foto is vanuit de keuken genomen en aan de linker kant van de tafel staat nog een grote buffetkast.

De topicstart laat eigenlijk de 2 mogelijke opties zien, waarbij de met name de rechter luidspreker altijd slecht staat.

[...]

Ze gaan met name gebruikt worden om muziek mee te luisteren maar ook worden ze gebruikt voor standaard TV kijken (niet relevant) en af en toe een film.

Op spotify draai ik voornamelijk de hitlijsten of Summerdance en wat relaxe deephouse als achtergrond muziek. Vooral voor het laatste is op termijn wellicht een subwoofer wel fijn.
Dat is dus ook meteen de reden dat het laag teveel overheerst. De Jamo S606 houdt er niet zo van om in een hoekje gezet te worden. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Dus..... Wil ik overstappen op bookshelf, die boven de bank uitsteken... Wat is je punt? Zie je een opstelling waarbij ze dat niet zijn ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 12:05
guppie schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:11:

Vergis je niet, de 685 hebben best wel wat bass, gewoon niet het echt lage niveau dat voor de voelbare trillingen in je lichaam zorgt. Ze gaan qua hoorbare frequentie redelijk laag maar je zal niet dat buikgevoel bekomen wat voor betere immersie zorgt bij actiefilms (ik heb de CM5S2 en ik heb daar persoonlijk geen behoefte aan). Als je deephouse als achtergrond muziek gaat gebruiken, wil je misschien ook niet dat gevoel hebben. Voor wat je wenst te doen, denk ik wel dat de 685 goed zal zijn. De enige reden dat ik de CM5 gekozen heb boven de 685, is de neutralere geluidskleur (klassieke muziek onder andere). Een instrument kan dan net iets beter de mood weergeven en, ik ga niet liegen, ik vond de speakers ook gewoon mooier. Maar daarbuiten, voor films, modernere muziek, programma's en dergelijke zouden de 685 even goed geweest zijn en op de CM5 demp ik de bass een beetje omdat die net een tikkeltje te overheersend is (maar dat heeft meer met setup te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Gwenau schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:40:
[...]
Vergis je niet, de 685 hebben best wel wat bass, gewoon niet het echt lage niveau dat voor de voelbare trillingen in je lichaam zorgt. Ze gaan qua hoorbare frequentie redelijk laag maar je zal niet dat buikgevoel bekomen wat voor betere immersie zorgt bij actiefilms (ik heb de CM5S2 en ik heb daar persoonlijk geen behoefte aan). Als je deephouse als achtergrond muziek gaat gebruiken, wil je misschien ook niet dat gevoel hebben. Voor wat je wenst te doen, denk ik wel dat de 685 goed zal zijn. D
Kijk daar kan ik wat mee, nu moet ik alleen nog kijken of mijn huidige receiver, de Pioneer VSX-510, destijds aangeschaft met het oog op functionaliteit, voldoende is om de B&W 685 aan te sturen.

Eventueel op lange termijn een upgrade is geen probleem, maar om nou meteen alles te vervangen word me wat te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07-2022
Ha, mooie ruimte! Ik heb zelf de cm5 s1 in het wit met witte Norstone stands. Ik hou zelf simpelweg niet zo van zwarte speakers of een donker interieur. Ook vrij vaak de grijze speakerdoeken erop zitten, oogt lekker rustig en chique. We zijn immers geen 12 meer dus ik snap je vriendin wel. Zo hoef ik ook allemaal geen paarse, blauwe, groene, oranje ledstrips achter mn tv of iets.

Ontopic; ik ben van de cm1 i.c.m. een pioneer vsx receiver naar een marantz pm7003 stereo versterker gegaan. Dat is geen stapje vooruit maar een hele sprong. Ik adviseer iedereen die graag stereo speelt een stereoversterker t.o.v. een receiver. Die b&w's hebben het echt nodig. Ik mis nog steeds super veel vermogen bij laag volume. Pas bij hoog volume beginnen ze een beetje los te komen en de ruimte te vullen. Dit in een ruimte van om en nabij 40m2. In jouw situatie zou ik lekker de 685 nemen met poort aan de voorkant en een degelijk zware versterker. Weet zeker dat je geen spijt krijgt. Ik heb de jamo's ook wel eens gehoord en vind een goede(geplaatste) stereo boekenplank setup (zonder sub) beter klinken dan menigeen duurdere vloerstaander.

Laat wat weten hier als je ze hebt spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02

FeaR

In GoT we trust

Sixbladeknife schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:06:
Ik mis nog steeds super veel vermogen bij laag volume.
Whut? :?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07-2022
Correctie: die marantz laat mn cm5's vlak klinken bij lage volumes. Misschien is dat duidelijker ;) Heb wel eens een Rotel voor-eind combo geprobeerd en een NAD. Waren beide een behoorlijk verschil op laag volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:11
guppie schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:46:
Dus..... Wil ik overstappen op bookshelf, die boven de bank uitsteken... Wat is je punt? Zie je een opstelling waarbij ze dat niet zijn ;)?
Banken 20cm naar de tafel schuiven, speakers 10cm naar voren en 10cm naar binnen. Kost weinig moeite, neemt weinig ruimte in, allicht het proberen even waard voor je nieuwe speakers koopt om te horen wat het met het geluid doet..

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1