Snelheidsmeter aansturen met Servo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-08 22:15
Ik was van plan om een echt instrumentenpaneel uit een auto aan te sturen via bijvoorbeeld een arduino.
Het idee was om achter de snelheidsmeter, toerenteller, temperatuur en brandstof meters een servo motortje te plaatsen. Deze motortjes wou ik dan laten bewegen d.m.v een arduino of soort gelijk.

Voorbeeld van het internet :P

Iemand enige ervaring of ideeën met het aansluiten van de apparatuur op een computer en dan vooral het aansturen hier van ? Ik ben geen held in programmeren van speciale software om bijvoorbeeld een game uit te gaan lezen 8)7
Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:58
Misschien is het makkelijker om de meters direct aan te sturen met een stroom of voltage oid? Weet niet precies waar ze op reageren, maar dat zou je denk wel ergens moeten kunnen vinden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welk instrumenten paneel heb je?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
Damic schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:01:
Welk instrumenten paneel heb je?
Op het moment een uit een BMW 3-Serie 323i gehaald. Deze heeft alleen wel veel beschadigingen. Ga volgende week maar is even op zoek naar een mooiere. :9
haarbal schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:54:
Misschien is het makkelijker om de meters direct aan te sturen met een stroom of voltage oid? Weet niet precies waar ze op reageren, maar dat zou je denk wel ergens moeten kunnen vinden.
Ben op zoek gegaan maar kon nog niet veel vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou goed kunne dat je dat paneel via OBD kunt aansturen :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
de metertjes zijn vaak nix anders dan simpele volt meters, deze kunnen doormiddel van een tacho of voltage aangestuurd worden.
pak zo'n meterje eruit en zer er heel voorzichtig een 1,5v batterij tegen aan, en dan kijken wat die doet.
zodra je de spanning gevonden hebt waarmee je meter net tegen het eind aan komt.
ga je die spanning doormiddel van een mosfetje pwmen met je arduino.
gewoon analogWrite(11,127); als je hem op pin 11 hebt aangesloten
zal die ongeveer op de helft moeten zitten.
loopt het niet liniar dan kun je een pwm lookup table gebruiken

int pwmTable[256] ={0, 1, 2, 4,....enz}; //
int snelheid=100;

analogWrite(11,pwmTable[snelheid]);

zoals Damic al zegt die OBD interface eigenlijk CAN-BUS daar word waarschijlijk het hele paneel mee aangesloten.
maar de meterjes zelf zijn nix anders dan analoge volt meters. de canbus controller geeft ze ook gewoon een pwm puls

[ Voor 3% gewijzigd door itcouldbeanyone op 08-10-2016 15:06 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
CAN bus is niet zo ingewikkeld. Het probleem is dat een Arduino dit niet heeft en je dus met externe controllers moet werken.

Pak je een mbed, dan zit daar vaak wel CAN op. Enige wat je dan nog nodig hebt is een MCP2551 transceiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:05:
pak zo'n meterje eruit en zer er heel voorzichtig een 1,5v batterij tegen aan,
Ik zal maandag is even kijken met een Lab voeding.
jeroen3 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:13:
CAN bus is niet zo ingewikkeld. Het probleem is dat een Arduino dit niet heeft en je dus met externe controllers moet werken.
Ik heb ook gelezen dat er speciale arduino shields bestaan met een CAN bus interface.Ik weet niet wat makkelijker is ;)

Maar eerst can bus / Voltage regeling maar eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-10 14:43
Gewoon een canbus bordje bij kopen
Kost 1,50 euro ofzo
Dan kun je met elke simpele arduino canbus praten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
creon schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 19:10:
Gewoon een canbus bordje bij kopen
Kost 1,50 euro ofzo
Dan kun je met elke simpele arduino canbus praten
joh, je moet wel eerst het een en ander weten over je canbus, wat zijn de adressen de timings enz.
en 1,5 euro lijkt me sterk. aangezien dat de kosten zijn van een mcp2515

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 22:00:
[...]

joh, je moet wel eerst het een en ander weten over je canbus, wat zijn de adressen de timings enz.
en 1,5 euro lijkt me sterk. aangezien dat de kosten zijn van een mcp2515
https://github.com/coryjfowler/MCP_CAN_lib

en

http://www.ebay.ca/itm/Ar...10f38c:g:g8MAAOSwu4BVzbWC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-10 14:43
BMW is een vrij groot merk, wordt ook veel gereden door hobbyisten dus ik denk dat je die timing en adressen vast wel ergens op het net kan vinden
Je moet wel zelf een beetje willen zoeken prutsen en knutselen, maar daarvoor ben je tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
Dus als ik het goed begrijp vertaalt de mbed/Mcp2515 controller de gegevens van een ardruinio naar de meters toe. (Ardruino -> mbed/mcp2515 -> Instrumenten cluster) of zeg ik dit verkeerd.
Ben daar niet heel bekend mee.. :?
Ik ga ook even uit zoeken wat de ardresen/pinnen op de can bus voor eigenschap en of functie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Servo's ga je denk ik niet heel blij van worden, de meeste auto's (en zeker sportauto's) kunnen sneller van toeren veranderen dan een standaard servo kan bijhouden.

Wat er in het instrumentencluster zit wisselt, soms zijn het galvo's, soms stappenmotoren or een variatie.
Meestal prima direct aan te sturen.

Alleen het complete instumentenpaneel los aansturen zonder 'de rest' van de auto valt denk ik flink tegen.
Waar ik aan denk:
- Heel veel error meldingen o.a. kan airbagcomputer niet bereiken, kan ecu niet bereiken, etc
- Enigsinds nieuwe modellen doen aan crypto om zeker te weten dan er niet geknoeit wordt met de km-stand.
- Meerdere can bussen, of gemende technieken is ook niet abnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
Ik ben een speciaal aansturing bordje tegen gekomen via symprojects.com. :)
Dit lijkt mij een goede uitkomst Er zit ook een aansturings programma bij deze kan ik aansluiten op de computer. :9

http://www.symprojects.co...uct&path=59&product_id=50

Afbeeldingslocatie: http://www.symprojects.com/image/cache/catalog/products/pro-gauge/Pro-Gauge1-228x228.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Uit de omschijving is vrij duidelijk dat dit voor 'losse', voornamelijk analoge meterts is, een can of anders digitaal aangesloten tellerbak gaat niet werken.

Hangt dus af van welke tellerbak je pakt of dit gaat werken, heb je al een keuze gemaakt?
In principe, hoe nieuwer hoe lastiger het is om de meters 'op de originele' manier aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik heb een tijdje terug een toerenteller met versnelling indicator gemaakt voor mijn motor mbv van een arduino nano en twee Switec x25 stappenmotoren

YouTube: GS500 gear indicator v2.1

Deze motortjes kan je voor een paar centen vinden op aliexpress en een library voor arduino vind je hier
http://guy.carpenter.id.a...ng-the-switecx25-library/

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
Een update na een tijdje moest even wachten op onderdelen :P
Ik heb nu een ''analoog'' instrumenten paneel. Heb ook een pro gauge besteld hier mee zou ik de wijzers moeten kunnen aansturen. Ik heb alles als volgt bedaard : Bmw E36 (1997)

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a06ed32c7bee6d5d4bcb87f2b1060591.png

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/bcf2084b72b6ae8f2eab2aa763a06d52.png

Lampjes van de richting aanwijzer werken (was niet de bedoeling :9 )
Ik denk dat ik een zwaardere voeding nodig heb of dit schema is fout ;)
Pagina: 1