Hoi, mijn advertentie voor een HTC Vive is zo ineens verdwenen uit V&A. Het gaat om deze advertentie.
Heb ik de regels overtreden of is er iets fout gegaan?
Heb ik de regels overtreden of is er iets fout gegaan?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Is volgens de nederlandse wet deze steam software overdraagbaar, dat is dus de vraag hier. Ik geloof er niet veel van dat het volgens de nederlandse wet niet mag iig.Wat mag ik nu wel en niet aanbieden of vragen?
Op zich heel eenvoudig: alleen legale zaken en diensten zijn toegestaan. Dit omvat o.a: Software met een overdraagbare licentie (vermeldt in de advertentie dat de licentie meeverkocht wordt). Dat geldt ook voor online games. Ook die mogen alleen verkocht worden als de licentie niet persoonsgebonden is. OEM software mag alleen verkocht worden indien de bijbehorende hardware ook meeverkocht wordt. Bij GSM's met simlock moet je vermelden welke simlock er op zit en tot welke datum deze loopt.
Niet toegestaan zijn o.a. : gemodde consoles of consoles met modchip (in het algemeen: alles wat de auteursrechtelijke beveiliging kan omzeilen). Engineering Sample processors (deze zijn eigendom van de fabrikant en mogen niet publiekelijk verkocht worden), software met een persoonlijke of eenmalige licentie evenals kopieën of back-ups van software. Verder is het alleen toegestaan artikelen of diensten aan te bieden die binnen de V&A categorieën vallen. Artikelen of diensten die hier niet binnen vallen zijn niet toegestaan (bijv. een powerball, zitzak e.d.). Bij twijfel kan je altijd even een mailtje sturen naar pricewatch[at]tweakers.net.
Punt 1-4 zijn dus gewoon geldig voor de Steam software en mag dus gewoon worden herverkocht, ondanks wat er in de EULA staat. Één stuk software uit een humble bundle voldoet niet aan laatste eis omdat het opgesplitst is en mag dus niet verkocht worden. De gehele humble bundle verkopen mag dan dus weer wel.Eisen aan tweedehands licenties
Om voor verkoop in aanmerking te komen, moet een licentie aan een aantal eisen voldoen:
- Europese licentie. De licentie moet voor gebruik in de Europese Unie zijn afgegeven. Auteursrechtelijke ‘uitputting’ geldt alleen binnen de EU.
- Eenmalige vergoeding.Wanneer men periodiek moet betalen, bijvoorbeeld een maandelijks abonnement, kan geen sprake zijn van uitputting. Licenties voor software ‘in de cloud’ zijn dus hierom niet door te verkopen.
- Economische waarde. De vergoeding moet in overeenstemming zijn met de ‘economische waarde’ van de software. Het bedrag moet rechtvaardigen dat de licentie mag worden doorverkocht.
- Geen splitsing. De licentie moet in zijn geheel worden verkocht. Als een licentie bijvoorbeeld een gebruiksrecht voor een Officepakket bevat, mag niet slechts de licentie voor de tekstverwerker worden doorverkocht. Van een licentie die voor 50 gebruikers ineens geldt, kunnen niet 10 rechten worden doorverkocht. Die licentie is voor 50 gebruikers en dat kan alleen als geheel worden doorverkocht. Het is alles of niets.
[ Voor 43% gewijzigd door SpiceWorm op 07-10-2016 19:30 ]
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
En hierboven beargumenteer ik waarom het verkopen van software / steam account volgens Europees en Nederlands recht gewoon legaal is. Sterker nog, de rechter zegt dat zo'n bepaling van een persoonlijke en niet overdraagbare licentie niet rechtsgeldig is. Waarom zou Tweakers.net dan wél zeggen dat zo'n bepaling rechtsgeldig is?Wat mag ik nu wel en niet aanbieden of vragen?
Op zich heel eenvoudig: alleen legale zaken en diensten zijn toegestaan.
Verwijderd
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq