Geluidsdemping auto

Pagina: 1
Acties:
  • 4.931 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33
Wellicht volgen er nog meerdere vragen, maar voor nu heb ik twee vragen over dit onderwerp. Het gaat om zowel rijgeluid als motorgeluid te dempen.

1: Wat is de toepassing van geluidsabsorptie materialen in een motorruimte? Mijn idee is dat absorptie iets is wat je in de cabine wil waar je zelf zit (om galmen en versterking te voorkomen), en dat je geluid van de motor alleen wil isoleren door geluidsiolatie (bitumen of andere zaken, voornamelijk gewicht toevoegen)
Toch worden er vaak geluidsabsorberende materialen aangeboden voor in de motorruimte. En motorkap bekleding door de autofabrikant lijkt ook meer gericht te zijn op absorptie dan isolatie.
Is het dan zo dat het doel is het geluid zoveel mogelijk te absorberen voordat het het materiaal raakt? Met het materiaal bedoel ik dan het metaal (bijv schutbord) wat het geluid door gaat geven.

2: Wat betreft geluidsisolatie gaat het vaak om gewicht toevoegen door bitumen platen. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld simpele bitumen platen:
https://www.conrad.nl/nl/...0308_pla-854676&WT.srch=1
Versus een alternatief:
http://www.akoestiekwinke...erende-ontdreuningsplaten

Gezien het gewicht redelijk hetzelfde is, zou ik verwachten dat (bij dezelfde hoeveelheid) de resultaten hetzelfde zouden zijn. Hooguit een verschil in verwerking? Of dat dat Anticor wellicht minder vervormd bij hitte, zoals bitumen wel kan gaan doen.
Maar puur qua geluidsisolatie zou ik verwachten dat het allebei evenveel doet. Mis ik wellicht iets?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Bij mijn Lupo heb ik zo'n plaat in mn motorkap gezet (deze zit er in bij de diesel versie, ik had benzine).
De motorkap had daar speciale uitsparingen voor dus die kon ik er zo in klikken.

Je merkte wel iets van verschil. Tevens werd de motor sneller warm en bleef hij langer warm nadat je hem kort uitgezet hebt (bij bijv. boodschappen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:49
Voor rijgeluidsdemping moet je meer kijken naar dit :
http://www.pijlaudio.nl/W...d-Absorber-15-Formed.html

Ik heb dit in een vorige auto gedaan en je merkte wel verschil
Het is in verschillende diktes te verkrijgen, dus je moet van te voren even bekijken wat er past

Let wel, geluidsisolatie is best zwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dit is voor absorptie en zal goed z'n werk doen, maar er staat ook bij dat dit voornamelijk in de binnenruimtes moet worden toegepast. Dit ga je dus niet in de motorruimte hangen.
En dat is mijn vraag, want er worden wel absorptiematerialen voor in motorruimte aangeboden (olie en vochtbestendig) waar ik zou verwachten dat alleen isolatie nut heeft.
Let wel, geluidsisolatie is best zwaar
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Om kosten te besparen wordt geluidsdemping ook steeds minder. Zeker motordemping. Vroeger had je hele dikke matten tegen het schutbord, dat zie je niet meer. Ook aan de binnenkant

Als ik bij mijn 740 bekleding aan de kant trek moet ik eerst door 3 cm dik schuim heen waar aan een kant een dikke rubberlaag zit van ca 2,5mm.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wwva.nl/Webshops/Live/servavolvo/Products/Images/Large/35422_servavolvo_DSC08269.JPG

Als ik dan bij de V70 van 2001 kijk is dit al veel minder, in die auto heb je ook koude voeten als je verwarming niet op voet stand zet, in de 740 nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:47
Een andere reden: minder gewicht = lager verbruik = beter voor de BPM, bijtelling etc. en dus beter voor de verkoopcijfers (daarom zijn reservewielen tegenwoordig vaak optioneel) :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:58:
Om kosten te besparen wordt geluidsdemping ook steeds minder. Zeker motordemping. Vroeger had je hele dikke matten tegen het schutbord, dat zie je niet meer. Ook aan de binnenkant

Als ik bij mijn 740 bekleding aan de kant trek moet ik eerst door 3 cm dik schuim heen waar aan een kant een dikke rubberlaag zit van ca 2,5mm.

[afbeelding]

Als ik dan bij de V70 van 2001 kijk is dit al veel minder, in die auto heb je ook koude voeten als je verwarming niet op voet stand zet, in de 740 nergens last van.
Sorry hoor, maar de Golf 7 1.0 bluemotion leasehok die ik heb is beduidend stiller dan mijn Volvo S80 :o Het gaat niet alleen maar om isolatie, ook aerodynamica doet een hele hoop. Een beetje middenklasser is een stuk stiller dan je 740 kan ik uit ervaring vertellen (want mijn oude 940 heeft b.v. alweer betere demping dan een 740, en mijn S80 is ook weer stiller dan mijn 940).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jongens, allemaal leuk en aardig, maar dit beantwoord niet mijn vragen :+

Doet me wel denken aan wat windgeruis dat ik heb op die oude camper. Ik vraag me af of ik juist meer of minder herrie krijg als ik van die rain visors / rain gaurds toepas? Normalitair zou ik denken meer geluid, maar als ik al wat windgeruis heb vanwege niet goed sluitende rubbers dan wellicht juist minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:43

Bommes

Capo del formaggio

Ik ken de werking niet maar deze oplossing heb ik wel vaker voorbij zien komen voor campers/bestelbussen:
http://www.campercabine.n...rdeken-tegen-motorgeluid/

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Een flink deel van het motorgeluid bij een benzinemotor komt trouwens uit de luchtinlaat, de bekende "sportfilter" is effectief ook niet meer dan het wegslopen van een eventueel af-fabriek aanwezige geluidsdempende kamer.

Bij m'n eigen auto is het zelfs nog letterlijker, er zit een plastic doos op voor de luchtfilter die niks anders doet dan het inlaatgeluid dempen, het verschil met/zonder is enorm.

Het punt wat ik wilde maken is eigenlijk dat directe geluidsdemping dus minstens net zo'n belangrijke oplossing is als indirect (isoleren van de oppervlakken waar geluid eventueel doorheen zou kunnen komen, danwel het dempen van resonantie met bitumen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik kijk naar geluidsdemping voornamelijk voor m'n camper. Maar, de simpele oplossingen van een schuimmat tegen de motorkap en wat bitumen zijn niet duur, dus als ik er een beetje bij kan vind ik het ook wel wat voor m'n dagelijkse auto. Dat is een klein zuinig benzine wagentje, die wat meer toeren maakt. Als ik dan voor 60 euro en een beetje werk hem stiller kan maken op de snelweg, dan is het wel leuk. Maar niet echt noodzakelijk want hij is al redelijk stil.

Bij de camper is het toch wat meer nodig. Dat gaat om een ongeblazen diesel, dus lage frequenties die goed doorkomen. Om het nog erger te maken is het een type waarbij je bovenop de motor zit :P
Wat betreft de luchtinlaat, dat speelt wel enigzins (maar wel anders dan een benzine). De grap is echter dat ik er een snorkel op heb die bij de passagierszijde omhoog komt. Dit is dus een vrij lange buis waarvan ik de opening moeilijk dicht kan maken :+ Maar ik had wel bedacht de snorkel wat te verzwaren met bitumen of iets anders, zodat het wat minder herrie maakt.

Echter het grootste probleem is die nagelende diesel. Dus dat wordt de motorkap + de rest van de vloer isoleren met bitumen of alternatief.
Maar als absorptie in de motorruimte wel helpt, dan kan ik daar wel vrij dik absorptie spul kwijt 25mm of zelfs 40mm
Bommes schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:36:
Ik ken de werking niet maar deze oplossing heb ik wel vaker voorbij zien komen voor campers/bestelbussen:
http://www.campercabine.n...rdeken-tegen-motorgeluid/
Oja, deze heb ik wel eens gezien. Goed dat je me er aan herinnert.
Deze moet dan volgens mij zo dicht mogelijk om de kop heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Soms maken de banden meer geluid dan de motor. Wat zit er nu onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
!null schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:35:
1: Wat is de toepassing van geluidsabsorptie materialen in een motorruimte?
Het lijkt mij wel logisch om het geluiddempende materiaal zo dicht mogelijk op de bron te plaatsen. Bovendien helpt de isolatie om de motor warm te houden. Bij moderne auto's zijn de motoren zo efficiënt geworden dat ze moeite hebben om warm te blijven zonder hulp. Veel diesels hebben tegenwoordig standaard een bijkachel om ervoor te zorgen dat motor toch nog in een normaal tempo warm wordt.
Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:58:
Vooral voor auto's die populair zijn als leaseauto is het zaak om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Uiteindelijk moet de catalogus waarde zo laag mogelijk zijn.

Ik heb een paar maanden een Polo Bluemotion gereden naast mijn eigen auto en wat een knikkerbak was die diesel. Bij een koude start was de buurt in een keer wakker. En warm of koud, die drie cilinder klonk even beroerd.

Luxe wagens hebben doorgaans uitstekende geluiddemping. Vaak wordt daar weer gekeken hoe ze toch bepaalde geluiden wel door kunnen laten. Als je een V8 onder de kap hebt wil je dat ding wel horen. :9
!null schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:38:
Ik kijk naar geluidsdemping voornamelijk voor m'n camper.
Campers, net als de busjes waar ze op gebaseerd zijn, worden door hun opbouw enorme klankkasten. Investering in dempende materialen is nihil omdat bij bestelbussen daar weinig aan gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jeroen3 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:26:
Soms maken de banden meer geluid dan de motor. Wat zit er nu onder?
Haha de banden maken zeker herrie. Het zijn namelijk modderbanden. Maar dit geluid zit een heel stuk hoger qua frequenties. Dit verwacht ik goed te kunnen behandelen door de wielkasten te bekleden met isolatie en tevens het dak van absorberende materialen te voorzien.

Echter die diesel motor maakt een stuk zwaarder geluid dat door z'n lagere tonen ook wat moeilijker tegen te gaan is.
CMD-Snake schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 23:16:
[...]

Het lijkt mij wel logisch om het geluiddempende materiaal zo dicht mogelijk op de bron te plaatsen. Bovendien helpt de isolatie om de motor warm te houden. Bij moderne auto's zijn de motoren zo efficiënt geworden dat ze moeite hebben om warm te blijven zonder hulp. Veel diesels hebben tegenwoordig standaard een bijkachel om ervoor te zorgen dat motor toch nog in een normaal tempo warm wordt.
Ja dat snap ik allemaal, maar het gaat me specifiek om waarom (naast geluidsisolatie) ook geluidsabsorptie in de motorruimte wordt toegepast, terwijl je zou verwachten dat absorptie alleen relevant is in de cabine/binnenruimte.
Isolatie lijkt me duidelijk.

Maar goed, ik zie dat er veel absorptie producten worden aangeboden voor in de motorruimte, dus ik geloof wel dat het zal helpen.
Campers, net als de busjes waar ze op gebaseerd zijn, worden door hun opbouw enorme klankkasten. Investering in dempende materialen is nihil omdat bij bestelbussen daar weinig aan gedaan wordt.
Die van mij is gewoon nog een busje met hoog dak, die ik zelf heb opgebouwd. Nou heeft hij wel iets van bekleding (was een personenbus) maar het stelt weinig voor.
Sowieso ga ik het verhoogde dak voorzien van absorberend materiaal, wat het liefst ook nog thermisch isoleert.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 08-10-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-07 12:27
Ik rijd met een fonkelnieuwe EV wagen en de motor maakt vrij weinig herrie ;-)
Ik ben wel aan het uitkijken om de achterste wielkassen te bewerken met de bitumen plaatjes en bijhorend alu deeltje dat je blijkbaar vlak moet duwen met rollertje.
Zelfde probleem is het gewicht ...dus overbodig behandelen ga ik proberen te vermijden.
Ik zoek voornamelijk een goedkoop alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-07 16:03
CMD-Snake schreef op vrijdag 7 oktober 2016 @ 23:16:
[...]

[...]
Maatregelen bij de bron treffen lijkt me altijd inderdaad het beste, op wat voor manier dan ook.
Je heb ook minder materiaal nodig als het niet wordt verspreid.
Je voorkomt ook resonanties van andere onderdelen. Ik kan me een Golf 2 Diesel herinneren waar de achterruit trilde bij stationair draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zullen we gewoon geen topics van 8 jaar oud kicken zonder enige reden, slotje

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-01-2024 19:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.