Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08 16:41
Hi,

Wij zijn onlnags verhuist en ik wil een eerste stap zetten met Domotica. Ik heb Domoticz geinstalleerd op mijn Synology (met laatste versie DSM) en ik heb de volgende kabel aangschaft om de meter aan te sluiten op de NAS: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Bij de kabel staat dat de Landiz Gyr 350 ondersteunt wordt. Echter lukt het me niet om data te ontvangen. Ik heb de meter toegevoegd in Domoticz en de baudrate op 11520 gezet. De baudrate wordt door vele anderen gebruikt dus ik denk dat die goed is.

Verder lees ik veel over drivers die toegevoegd moeten worden, andere geven aan dat die zeker sinds januari al in DSM zitten. Ik kan ze ook niet vinden. Ook lees ik dat de data geconverteerd moet worden maar ook weer dat Domoticz dit zelf doet.

Heeft iemand deze setup voor elkaar en kan mij een duwtje in de juiste richting geven welke aanvullende stappen ik moet uitvoeren om elektriciteit- en gasverbruik uit te kunnen lezen?

Bij voorbaat dank.

Groet,

Chris

Beste antwoord (via kaisersoze op 07-10-2016 12:30)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:07
Heb je wel rechten op het systeem om dat te doen? Met andere woorden: is de user die Domoticz draait wel toegevoegd aan de dialout groep?
https://www.google.nl/web...add%20user%20to%20dialout

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:07
Heb je wel rechten op het systeem om dat te doen? Met andere woorden: is de user die Domoticz draait wel toegevoegd aan de dialout groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik neem aan dat je baudrate op 115200 staat, en niet 11520.
Verder gebruiken slimme meters volgens mij 7N1, en niet 8N1. Heb je dit goed gezet?
Heb je iets als Kermit gebruikt om te testen of je zélf wel data uit je meter kan halen?

[ Voor 23% gewijzigd door TommyboyNL op 07-10-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
GENETX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:40:
Dit zou het weleens kunnen zijn. Ik zie in DSM overigens geen specifieke instellingen voor dial-out of om daar permissies voor in te stellen. Ik zou het wel via ssh kunnen instellen, hier ga ik even op verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
TommyboyNL schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:40:
Ik neem aan dat je baudrate op 115200 staat, en niet 11520.
Verder gebruiken slimme meters volgens mij 7N1, en niet 8N1. Heb je dit goed gezet?
Heb je iets als Kermit gebruikt om te testen of je zélf wel data uit je meter kan halen?
Baudrate inderdaad 115200, was type. Het is ook geen vrij invoerveld maar enkel een dropdown waarbij er twee opties zijn: 96000 en 115200. 7N1/8N1 zou met deze kabel niks uit moeten maken toch? De usb driver handelt dit toch af? De kabel is juist aangesloten ga ik vanuit als er specifiek ondersteuning voor mijn meter vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 15:05

itsalwaysme

Graast voor DB

Kan je misschien testen door een ander systeem te gebruiken? Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet de kabel/meter is.

Ik heb namelijk dezelfde meter en kabel, alleen aangesloten op een raspberry en daarop doet hij het wel correct.

[ Voor 32% gewijzigd door itsalwaysme op 07-10-2016 11:52 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
itsalwaysme schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:51:
Kan je misschien testen door een ander systeem te gebruiken? Dan weet je in ieder geval zeker dat het niet de kabel/meter is.
Ja dat zou kunnen. Ik heb nog wel een Raspberry Pi liggen. Ik ga echter eerst de rechten op /dev/ttyUSB0 wijzigen. Bij Googlen lijkt het alsof meer mensen dat hebben moeten doen. Dat is sneller dan een raspberry pi installeren en configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:04
Via je PC met Putty zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
Het is gelukt, ik heb de rechten op /dev/ttyUSB0 gewijzigd en ik zie nu gegevens binnen komen. Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1