Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VOIP monitoring of een nummer bereikbaar is of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
IK ben op zoek naar een manier om een voip lijn te monitoren.

Nu kan er van alles aan de hand zijn waarom een telefoon lijn niet meer overgaat als je deze belt.

Trunk niet ingebeld
Telefoons niet aangemeld
Provider technisch
etc. etc.

Dus mijn vraag is: Is er een oplossing die kan monitoren of een bepaald nummer überhaupt nog wel over gaat ? De vraag komt voort uit een probleem bij mijn voip provider waarbij mijn nummer door een administratieve fout opgezegd was. Trunk was wel ingebeld en alles leek ook goed te werken ik kon namelijk ook gewoon uitbellen, echter ging mijn telefoon nummer niet over. Hier kom je dan pas achter als je zelf je eigen nummer gaat bellen of als iemand je op je mobiel belt om te vertellen dat je nummer het niet meer doet.

Echter wil ik in staat zijn dit zelf te zien op het moment dat het systeem een error constateert op basis van het feit dat het nummer niet over gaat.

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Alle reacties

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Even kort op internet gezocht, misschien is dit wel een leuke tool:

http://startrinity.com/VoIP/SipTester/SipTester.aspx

Zo even doorgescrolled en kan volgens mij wat je zoekt.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:08
vraag je ook af, hoeveel energie je wilt steken in een monitoring tool. immers je zal de monitoring tool moeten monitoren op de alerts maar ook of de monitoring tool nog goed werkt. (monitoren van de monitoring tool). Je zal ook nog moeten bepalen wat je wilt monitoren en hoe je dit daarna monitoord, en controlleren of de monitoring ook echt werkt.

Of wel....Hoe groot is de kans dat je werkelijk een probleem hebt, wat je monitoring tool sneller detected dan dat jij dit doet? Hoeveel tijd / geld en energie mag dit kosten?

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
MrTre schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:15:
Even kort op internet gezocht, misschien is dit wel een leuke tool:

http://startrinity.com/VoIP/SipTester/SipTester.aspx

Zo even doorgescrolled en kan volgens mij wat je zoekt.
Dank je ik ga deze even testen

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Rolfie schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:42:
vraag je ook af, hoeveel energie je wilt steken in een monitoring tool. immers je zal de monitoring tool moeten monitoren op de alerts maar ook of de monitoring tool nog goed werkt. (monitoren van de monitoring tool). Je zal ook nog moeten bepalen wat je wilt monitoren en hoe je dit daarna monitoord, en controlleren of de monitoring ook echt werkt.

Of wel....Hoe groot is de kans dat je werkelijk een probleem hebt, wat je monitoring tool sneller detected dan dat jij dit doet? Hoeveel tijd / geld en energie mag dit kosten?
Om eerlijk te zijn weet je pas of je echt problemen hebt als je monitoord... Misschien heb ik het wel niet in de gaten en gebeurt het vaker ?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:08
Ja en nee..... je kunt eigelijk alleen maar goed monitoren, als je weet wat je wilt monitoren. Daarna kun je kijken hoe je dit gaat monitoren. Technisch kan alles goed werken en dus groen zijn in je monitoring tool. Maar als je inkomende nummer niet meer gekoppeld is, zal je monitoring dit bijvoorbeeld niet detecteren. Of je zou dit weer uit een ander systeem moeten halen. Het kan ook zijn dat er juist weer een verkeerde koppeling is gemaakt of een storing in de bovenliggende telefoon centrale. Jij ziet dan nog steeds alles groen. ... maar je ontvangt niets meer. Een technische monitoring is wat anders dan een end 2 end monitoring. Dan tests je de hele keten.

Een simpele sms sturen naar je vaste nummer dan dit waarschijnlijk wel weer goed testen. Je doet dan een volledige keten check. En kan ook geautomatiseerd. Als je kantoor open gaat, gaan de telefoons over en weet je dat op dat moment je keten werkt.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Rolfie schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 03:37:
Ja en nee..... je kunt eigelijk alleen maar goed monitoren, als je weet wat je wilt monitoren. Daarna kun je kijken hoe je dit gaat monitoren. Technisch kan alles goed werken en dus groen zijn in je monitoring tool. Maar als je inkomende nummer niet meer gekoppeld is, zal je monitoring dit bijvoorbeeld niet detecteren. Of je zou dit weer uit een ander systeem moeten halen. Het kan ook zijn dat er juist weer een verkeerde koppeling is gemaakt of een storing in de bovenliggende telefoon centrale. Jij ziet dan nog steeds alles groen. ... maar je ontvangt niets meer. Een technische monitoring is wat anders dan een end 2 end monitoring. Dan tests je de hele keten.

Een simpele sms sturen naar je vaste nummer dan dit waarschijnlijk wel weer goed testen. Je doet dan een volledige keten check. En kan ook geautomatiseerd. Als je kantoor open gaat, gaan de telefoons over en weet je dat op dat moment je keten werkt.
Ja precies en daarom wil ik ook iets "testen". Wat niet alleen maar vertrouwd op pings en of service checks.. ideaal zou zijn dat de monitoring tool het kantoor belt en detecteert dat de telefoon over gaat of opgenomen is.

Maar dat laatste weet ik dus niet of dat gaat lukken. Al moet ik zeggen dat ik de tool hierboven genoemd nog aan het testen ben.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Het enige wat je kan doen is het nummer bellen om te kijken of die overgaat.
Of zoals Rolfie voorstelt een geautomatiseerd SMS systeem (of fax).

In dit geval was je nummer 'administratief' losgekoppeld.
De rest van je systeem werkt dus perfect. En dan helpt monitoring ook niet.
Die zien een werkende aktieve lijn/trunk en zeggen .... alles prima.

Het probleem is als men extern inbelt op het nummer en deze niet 'verbonden' wordt naar je trunk.

Dus wat je zelf zegt...nummer bellen en zelf checken of de lijn overgaat.

(Is het niet toevallig Ziggo met al een hele week VoIP problemen bij klein zakelijk.....)

[ Voor 6% gewijzigd door kwakzalver op 11-10-2016 14:55 ]

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:09
Heb je een PBX met een SIP trunk op basis van SIP registratie? Dan kun je de logs van de PBX in de gaten houden. Die zal aangeven wanneer SIP registratie is mislukt of verlopen en niet wilt verlengen. Op zo'n momenten kun je onbereikbaar zijn indien de provider geen failover doorschakeling kent.

Tevens kan zo'n PBX vaak middels SIP options de proxy server(s) van je provider pollen. Dan dient je provider uiteraard wel een antwoord te geven op dat options verkeer. Zo kun je ze een beetje in de gaten houden en actief monitoren.

-edit-

En wat kwakzalver zegt klopt uiteraard, het kan altijd nog mis gaan in de systemen van je provider. En dat merk je alleen door extern in te bellen. Je monitoring zal mogelijk niks zien.

[ Voor 15% gewijzigd door ericafterdark op 01-11-2016 22:03 . Reden: Toevoeging ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

• pbuytels
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 16:42
heb je de beschikking over een soort management interface van je provider ?

Wellicht is de trunk configuratie niet meer correct na terugportering.
Je moet per nummer een destination opgeven waar alle gesprekken naar gerouteerd worden.
Dit zou in jou geval de trunk moeten zijn, maar dat zou je daar moeten kunnen controleren.

Mocht je heb nummer niet meer kunnen terugvinden in de management interface?
Bestaat ook nog de kans dat het nummer niet meer in hun bezit is en dat ze het kwijt zijn.
Dat staat n.l. los van het feit dat je kunt uitbellen met dat nummer!

Wat je ook nog zou kunnen doen is een packet sniffer inschakelen als de logging van je centrale geen soelaas biedt. Met wireshark en een switch met geconfigureerde mirrorport zou het moeten lukken.

Je zou in elk geval SIP pakketjes moeten zien binnenkomen op 5060 udp op het moment dat er gebeld wordt. Als dat niet het geval is komt er gewoon niets door de trunk.

dus in je firewall een rule aanmaken hiervoor en logging hiervoor inschakelen zou je al zeker wat verder moeten helpen.

[ Voor 30% gewijzigd door pbuytels op 15-11-2016 20:41 ]

• robbinwehl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 09:37
Start eens met PRTG.
Je kan hier zo je (remote) voipserver, trunks en telefoons mee monitoren.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Dank allen,

Deze week begonnen met deze te testen https://www.phonenumbermonitoring.com

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Multispeed schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:11:
Trunk was wel ingebeld en alles leek ook goed te werken ik kon namelijk ook gewoon uitbellen, echter ging mijn telefoon nummer niet over. Hier kom je dan pas achter als je zelf je eigen nummer gaat bellen of als iemand je op je mobiel belt om te vertellen dat je nummer het niet meer doet.
Let even op dat je afhankelijk van je sip trunk provider in dit soort gevallen wel eens een voicemailachtig bericht hoort dat het nummer niet meer beschikbaar/bereikbaar is.

Vanuit monitoringsoftware gezien wordt er dan gebeld naar een nummer, en wordt er keurig opgenomen... De test slaagt dan, terwijl je nog steeds niet bereikbaar bent.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:51:
[...]

Let even op dat je afhankelijk van je sip trunk provider in dit soort gevallen wel eens een voicemailachtig bericht hoort dat het nummer niet meer beschikbaar/bereikbaar is.

Vanuit monitoringsoftware gezien wordt er dan gebeld naar een nummer, en wordt er keurig opgenomen... De test slaagt dan, terwijl je nog steeds niet bereikbaar bent.
Dat klopt en daar heeft dit systeem ook wat voor. Dat je een bepaalde response code in moet vullen, of dat je een willekeurige toets moet indrukken. Door die interactie is het wel weer gewaarborgd

Pagina: 1