Default File Assocations in Win 10 op current user

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 15:48
Ik heb een Windows 10 laptop. De default browser is IE11. Nu heb ik Chrome geinstalleerd, en wil dus die graag als default instellen. Vanuit de zaak wordt IE11 als default gepushed, wat prima is voor veel zakelijke toepassingen.

Nu ben ik local admin op mijn systeem dus, dacht dit wel even te omzeilen. Dat valt echter niet meer mee in Windows 10 (for the record, in Win7 had ik het via een simpel reg bestandje geregeld).

Heb zitten kijken. Via het register gaat niet lukken. Heb via Regshot een vergelijk gemaakt tussen de default browser app IE11 en Chrome. Buiten dat er zeer veel keys mee gemoeid zijn, heb je te maken met een bepaalde hash waarde. Die wijzigt iedere keer. Dit is gedaan om hijacking te voorkomen (okay, zal wel).

Nu heb ik verder zitten zoeken naar dism. Je kunt met Dism /online /export-defaultappassociations een XML file maken. Hierin zie je je assocations. Dit werkt ook prima, de XML heb ik nu.
Alleen de import doet niets voor de current user. Alleen voor nieuwe gebruikers. Daar heb ik nu net niets aan.

Dus de vraag; zijn er nog meer opties dan:

1. reg file -> werkt niet ivm hash waardes
2. dism export / import -> werkt niet ivm nieuwe vs current user.

Beste antwoord (via Sa1 op 09-10-2016 10:23)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sa1 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:48:
...Dus; sluit / verwijder dit topic stop jezelf te kwellen door je te verdedigen voor iets wat nergens op slaat.
Je hebt gewoon de regels van het forum overtreden. 't Is eigenlijk best triest dat je die na 16 jaar nog steeds niet kent

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lekker laten en elke keer dat de policies toegepast worden het handmatig (of via een powershell script) de associatie opnieuw zetten. De beheerder heeft een goede reden om IE als default te zetten en forceren via GPO. Je vraagt nu om een bedrijfsbeslissing te omzeilen en dat is niet echt de bedoeling.

Wil je het degelijk oplossen, dan ga je even praten met de beheerder(s).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
Hero of Time schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 23:21:
Lekker laten en elke keer dat de policies toegepast worden het handmatig (of via een powershell script) de associatie opnieuw zetten. De beheerder heeft een goede reden om IE als default te zetten en forceren via GPO. Je vraagt nu om een bedrijfsbeslissing te omzeilen en dat is niet echt de bedoeling.

Wil je het degelijk oplossen, dan ga je even praten met de beheerder(s).
Er is inderdaad een goede reden om IE default te zetten, alleen die gaat voor 90% van het bedrijf op en ik hoor nou net bij die 10 andere procenten. Het omzeilen van de bedrijfsbeslissing is geen isuse en IT is er van op de hoogte, immers heeft het ook altijd zo gedraaid.

Wat ik een beetje vervelend vind is dat jij nogal een statement maakt hier en ik totaal geen verklaring naar jou schuldig ben. Ik ben van mening dat dit een tech forum is en ik heb een technisch probleem.

Als je geen oplossing weet, dan is dat prima, maar iemand met jouw status en jouw opmerking weerhoudt andere gebruikers een antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sa1 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:24:
[...]
Er is inderdaad een goede reden om IE default te zetten, alleen die gaat voor 90% van het bedrijf op en ik hoor nou net bij die 10 andere procenten. Het omzeilen van de bedrijfsbeslissing is geen isuse en IT is er van op de hoogte, immers heeft het ook altijd zo gedraaid.

Wat ik een beetje vervelend vind is dat jij nogal een statement maakt hier en ik totaal geen verklaring naar jou schuldig ben. Ik ben van mening dat dit een tech forum is en ik heb een technisch probleem.

Als je geen oplossing weet, dan is dat prima, maar iemand met jouw status en jouw opmerking weerhoudt andere gebruikers een antwoord te geven.
Je vergeet dat we ook nog regels hebben hier op het forum. Ik doel daarmee op Het algemeen beleid #verbodenhacken, het omzeilen van bedrijfsbeleid valt IMO daar ook onder. Als IT er toestemming voor geeft, kunnen ze mogelijk ook een oplossing voor je maken.

Als het allemaal in je eigen thuisomgeving zou zijn is er niets aan de hand, maar zakelijk is het toch een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
Ik vergeet helemaal niet dat we regels hebben. Ik geef ook aan dat het je geel moer aan gaat. Jij hebt een mening en jouw mening is dat mijn vraag niet toegestaan is.

Maar heb al gevraagd of dit topic gesloten mag worden, kennelijk als een mod een mening heeft is het zinloos om hier tegen in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33

TheVMaster

Moderator WOS
Sa1 schreef op Friday 07 October 2016 @ 18:22:
Ik vergeet helemaal niet dat we regels hebben. Ik geef ook aan dat het je geel moer aan gaat. Jij hebt een mening en jouw mening is dat mijn vraag niet toegestaan is.

Maar heb al gevraagd of dit topic gesloten mag worden, kennelijk als een mod een mening heeft is het zinloos om hier tegen in te gaan.
Wat volgens mij kun jij beter je IT afdeling vragen om die 10% PC's in een andere OU te gooien waar dus een GPO op toegepast wordt waarbij IE dus niet geforceerd gaat worden.

En ja je zit hier op een tech forum, daar verwachten we natuurlojk wat basis-zelf-zoek eigenschappen en niet van die hack-oplossingen. O+

Ohw...en zou je je misschien een beetje normaal kunnen gedragen, want jij post hier je probleem...en vervolgens ga je roepen dat zaken ons (want je hebt het tegen een collega mod) geen moer aan gaan.....dat is natuurlijk niet heel lief enzo... :>

[ Voor 26% gewijzigd door TheVMaster op 08-10-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij geeft hij wel aan dat hij al meerder dingen geprobeerd heeft toch? Als je 2 registry's vergelijkt ben je ook weer geen n00b.

Dan reageert ie misschien een beeetje lomp maar ik moet zeggen dat ik zijn irritatie wel een kleeeein beetje begrijp.. Ik heb soms het gevoel dat hier steeds meer 'tech' vragen beantwoord worden met: "wil je dat wel?" "waarom?" "dit moet je niet doen" en allerlei goedbedoeld maar nutteloos advies, met als resultaat loze topics zonder oplossing. Terwijl ik als langskomende user eigenlijk gewoon wel wil weten hoe iets zit of moet.. :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor een thuissituatie is er van alles mogelijk en denken we ook gewoon mee. Maar we hebben het hier om een zakelijke omgeving. Daar zijn wij niet voor om het werk van de systeembeheerder in de weg te zitten of moeilijker te maken. Heb je een probleem, dan ga je daar heen en niet om work arounds vragen op een forum.
Er zijn genoeg bedrijven die aan certificering doen en door te rommelen aan je systeem kom je mogelijk ook aan die certificering. Zie ook het algemeen beleid wat ik eerder linkte. De eigen IT is veel beter in staat om te beoordelen of iets kan of niet en hoe dat dan het beste uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

maratropa schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:57:
...Dan reageert ie misschien een beeetje lomp maar ik moet zeggen dat ik zijn irritatie wel een kleeeein beetje begrijp.. Ik heb soms het gevoel dat hier steeds meer 'tech' vragen beantwoord worden met: "wil je dat wel?" "waarom?" "dit moet je niet doen" en allerlei goedbedoeld maar nutteloos advies, met als resultaat loze topics zonder oplossing. Terwijl ik als langskomende user eigenlijk gewoon wel wil weten hoe iets zit of moet.. :p
Dat is nou juist de meerwaarde van tweakers.net ten opzichte van andere tech-sites. Hier wordt doorgevraagd naar wat je uiteindelijk wilt bereiken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
offtopic:
Maar goed, nog even op een rijtje:

1. ik weet heel goed wat ik wil, dat heb ik aangegeven.
2. ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik met DISM bezig ben geweest en via allerhande tools register settings heb vergeleken, dus om mij af te schilederen als n00b is meer een probleem met jouw inzicht.
3. ik weet hoe IT werkt, immers ben ik hier al ff in actief
4. Een advies om naar de IT afdeling te gaan heeft geen zin, en dat is hoe het bedrijf werkt. Daar hebben jullie dan ook echt geen moer mee te maken.
5. ben niet geinteresseerd in bemoederende berichten.
6. Nogmaals; het niet hebben van de kennis om deze uitdaging op te lossen is geen enkel probleem, dat is ook de reden dat ik naar GoT gegaan ben. Na 16 jaar hier aanwezig te zijn moet ik nu toch echt toegeven dat het gewoon geen zin heeft.
6. ik heb gevraagd of dit topic op slot kan omdat ik hier geen antwoord ga krijgen, gezien de reacties.

Dus; sluit / verwijder dit topic stop jezelf te kwellen door je te verdedigen voor iets wat nergens op slaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sa1 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:48:
...Dus; sluit / verwijder dit topic stop jezelf te kwellen door je te verdedigen voor iets wat nergens op slaat.
Je hebt gewoon de regels van het forum overtreden. 't Is eigenlijk best triest dat je die na 16 jaar nog steeds niet kent

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1