Graag advies over aanschaf monitor

Pagina: 1
Acties:

• DaggerGun
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-01 16:20
Hallo,

Momenteel heb ik een 24" https://tweakers.net/pric...er-ge2488hs-b1-zwart.html monitor. Dit bevalt goed kwa gaming maar niet goed met films kijken. Als ik naar me tv kijk is deze veel scheper en zie ik het duidelijker dan op mijn monitor. Het gaat hier om een curvedtv van Samsung.
Nu wil ik graag een beeldscherm erbij kopen en mijn huidige als tweede scherm gebruiken. Na weken dingen op zoeken kom ik er zelf niet meer uit.( word eigenlijk gek van de hoeveelheid informatie 8)7 )

Mijn budget 200 a 300 euro

Met de volgende punten loop ik vast:

Voor tv kijken zou ik een groter scherm willen omdat ik 24" net te klein vind en daarom neig naar een 27'' monitor. Gaat dit wel goed samen met gamen?

Nu ben ik een TN monitor gewend. Als ik nu een 27" TN 1920x1080 neem wordt de scherpte dan niet minder doordat het meerdere pixels zal omvatten dan een 24 " op full hd. Moet je dan gaan voor een scherm met een hogere resolutie.

Nu het IPS verhaal en zal wel vaker gesteld worden.
Ik lees veel dat de kleuren echter zijn en dat de kijkhoek beter zal zijn dan een TN. De responstijden van een IPS worden tegenwoordig veel beter wat natuurlijk bevorderlijk is voor gamen. Maar waar ik te weinig over weet is de input lag. Dus de tijd van een commando en het daadwerkelijk kunnen waarnemen op je scherm. Ligt deze niet veel hogen dan een TN scherm.
Is IPS ook beter om films op te kijken kwa kleurwergave.

Laaste punt
Als ik de keuze heb gemaakt tussen IPS of TN welke resolutie zal ik dan nemen.

Ik heb nog geen beeldschermen uitgekozen omdat ik niet goed weet welke of type aan mijn behoefte voldoet. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

ps Ik heb nog 100,- euro shop te goed staan bij cool en wil daar dan graag ook mijn monitor kopen.

Mijn setup

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1MSI H97 PC Mate€ 68,-€ 68,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 493,95€ 493,95
2Seagate Barracuda, 500GB€ 50,15€ 100,30
2Corsair DDR3-1600, 8GK XMS CL9 € 47,30€ 94,60
1Cooler Master B600€ 69,-€ 69,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 47,42€ 47,42
1Samsung 850 EVO 250GB€ 87,76€ 87,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.139,03

[ Voor 43% gewijzigd door DaggerGun op 06-10-2016 22:30 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:09
Wat voor spellen speel je? En wat voor videokaart heb je.
27 inch zou ik minimaal 1440p nemen.
Een Dell Ultrasharp is altijd wel goed. Je zit dan wel maar op 25 inch, maar dit moet zeker wel te doen zijn met film kijken, of beter nog, kijk gewoon films op je televisie?

• DaggerGun
Ik wil graag bf1 gaan spelen.

Films kijken lukt soms niet omdat ander graag soms wat anders ziet. Daarom wou ik op mijn monitor films gaan kijken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Niet hier dus. Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DaggerGun schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:41:
Hallo,

Momenteel heb ik een 24" https://tweakers.net/pric...er-ge2488hs-b1-zwart.html monitor. Dit bevalt goed kwa gaming maar niet goed met films kijken. Als ik naar me tv kijk is deze veel scheper en zie ik het duidelijker dan op mijn monitor. Het gaat hier om een curvedtv van Samsung.
Scherpte ligt ook deels hoe je 't aansluit. Als je nog een analoge aansluiting gebruikt is de kans groot dat 't er een stuk minder uitziet.
Voor tv kijken zou ik een groter scherm willen omdat ik 24" net te klein vind en daarom neig naar een 27'' monitor. Gaat dit wel goed samen met gamen?
Waarom zou het niet goed gaan. Gamen op 27" kan prima. Ik game zelf op een nog wat groter scherm, en zou echt niet anders willen.
Nu ben ik een TN monitor gewend. Als ik nu een 27" TN 1920x1080 neem wordt de scherpte dan niet minder doordat het meerdere pixels zal omvatten dan een 24 " op full hd. Moet je dan gaan voor een scherm met een hogere resolutie.
Je hebt op een 24" en een 27" evenveel pixels als het allebei 1920x1080 / fullHD is. Alleen is de pixel dichtheid bij een 27" veel hoger. FullHD op 27" zou ik zelf nooit doen. Je wilt daar echt wel 2560x1440 hebben.
Nu het IPS verhaal en zal wel vaker gesteld worden.
Ik lees veel dat de kleuren echter zijn en dat de kijkhoek beter zal zijn dan een TN. De responstijden van een IPS worden tegenwoordig veel beter wat natuurlijk bevorderlijk is voor gamen. Maar waar ik te weinig over weet is de input lag. Dus de tijd van een commando en het daadwerkelijk kunnen waarnemen op je scherm. Ligt deze niet veel hogen dan een TN scherm.
Is IPS ook beter om films op te kijken kwa kleurwergave.
Ik heb vroeger een aantal crappy TNpanelen gehad. En gezien ik m'n monitor zo'n beetje een van de belangrijkste onderdelen vond ben ik nadat ik eenmaal een IPS scherm heb gehad niet echt meer naar iets anders gegaan (m'n 27" die ik hier heb staan is een PLSpaneel geloof ik, maar dat is ongeveer hetzelfde).
Laaste punt
Als ik de keuze heb gemaakt tussen IPS of TN welke resolutie zal ik dan nemen.
Hoe hoger hoe beter. Persoonlijk heb ik altijd al een grafhekel gehad aan 1920x1080, die resolutie vind ik veel te laag om lekker op te werken (tenzij <17").
Lager dan 2560x1440 zou ik zelf echt niet meer gaan. Gelukkig is daarin tegenwoordig meer dan zat aanbod.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor films is AMVA het meest geschikt, vanwege het, voor LCD althans, erg goede contrast. Dat is ook direct de reden waarom veel TV's een AMVA paneel hebben.

Gelukkig kun je al een tijdje prima gamen op AMVA schermen, de ghosting en inputlag zijn gewoon normaal, zoals je ook bij standaard TN en IPS panelen ziet.

Het vervelende is alleen dat er geen goedkope non-1080p AMVA schermen zijn. Je moet dan eerder denken aan 400-500 euro, en da's dus "ietsjes" boven budget.

Op 27" wil je inderdaad liever geen 1080p, tenzij je vrij ver van je scherm zit, want het aantal pixels per inch is gewoon erg laag. Een TV kijkt ook niet zo prettig op 75cm afstand, tenzij het een 4k ding is. Maar, met jouw budget is er maar 1 keuze, en ik heb geen flauw idee hoe goed die is: pricewatch: Hannspree HQ271HPG Zwart

Je hebt wel wat 1440p TN's die in budget liggen, maar dat zou ik echt niet doen.

Wil je niet-TN, 1440p [of hoger], 27" en dat alles voor maximaal 300 euro? dan is tweedehands je enige keuze. Op de V&A staan een paar interessante schermen. Natuurlijk vooral wat Dell U2711's, die erg goed zijn, maar ook een leuke BenQ met AHVA-paneel [IPS, maar dan nog wat beter]

People as things, that’s where it starts.

• DaggerGun
RobinHood schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 23:45:

Je hebt wel wat 1440p TN's die in budget liggen, maar dat zou ik echt niet doen.

]
Dus een 27" tn 1440p kan ik dus eigenlijk wel vergeten. Omdat de kwaliteit minder is?

Mijn buget kan ik dus beter verhogen naar 400. En kijken of ik daar ips 27" voor kan krijgen

[ Voor 38% gewijzigd door DaggerGun op 07-10-2016 11:33 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je kan kiezen voor een wat ruimer budget zou ik dat altijd doen, je monitor is immers toch iets waar je de hele dag tegenaan kijkt.

Is 2ehands geen optie? Genoeg mensen die hun 27" wegdoen voor een 4K apparaat.

• DaggerGun
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:35:
Als je kan kiezen voor een wat ruimer budget zou ik dat altijd doen, je monitor is immers toch iets waar je de hele dag tegenaan kijkt.

Is 2ehands geen optie? Genoeg mensen die hun 27" wegdoen voor een 4K apparaat.
Ik zal eerst eens kijken onder het tweedehands aanbod.

Ongeveer 10uur per dag zit ik achter een scherm. Daarom wou ik voor thuis een beter scherm.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DaggerGun schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:03:
[...]

Ik zal eerst eens kijken onder het tweedehands aanbod.

Ongeveer 10uur per dag zit ik achter een scherm. Daarom wou ik voor thuis een beter scherm.
Dan zou ik er zeker niet op bezuinigen.

Hoeveel het je waard is moet je natuurlijk zelf weten, maar ik werk liever op een wat eenvoudiger systeem met fatsoenlijke randapparatuur dan andersom. Mijn geval was wat extreem, 1200+ euro voor een monitor, maar nooit spijt van gehad, nu bijna 9 jaar later geniet ik nog van dat apparaat.

• Nityref
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09-2025
Heb nog een 2k Samsung 32 inch ips paneel liggen voor 375 zit momenteel op GSM maar als je geïnteresseerd bent pm dan stuur ik meer info
Pagina: 1