Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor studie Ingenieur Elektronica-ICT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

voor mijn studie Elektronica-ICT ben ik op zoek naar een goede laptop. De onderstaande vragen heb ik opgelost.

Vanwege het sterke design en het lichte gewicht heb ik voorkeur voor de Dell Latitude E5470 met Quad Core i5. Maar is dit wel voldoende voor wat ik er mee ga doen of kan ik beter een ander model nemen of ander merk?

Momenteel heb ik een MacBook Pro 13" 2012.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga deze laptop vooral gebruiken voor mijn studies. Tijdens het academiejaar heb ik labo netwerken, waarbij er verschillende virtuele machines moeten draaien, zowel Windows als Linux. Meestal doen deze virtuele machines weinig, want die dienen als client. Ook zal er af en toe Windows Server 2012 draaien op een van de virtuele machines. Wellicht zal het aantal simultaan draaiende VM's niet meer zijn dan 3. Ik vermoed dat dit het zwaarste is dat de laptop moet aankunnen. Ik heb al opgemaakt uit mijn zoektocht dat het aantal cores zeer belangrijk is. Maar wat is in mijn geval beter, ofwel een quad core i5 ofwel een dual core i7?

Verder zal ik de gewone Office-programma's gebruiken en wat elektronica-software. Die twee laatste zaken draaien nu ook op mijn MacBook Pro perfect.

Wat is je budget?
Maximaal 1500€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ga deze laptop elke dag meenemen. Een schermgrootte van maximaal 14" is daarom handig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
  • Dell
  • Alternatief Lenovo
Ik heb meer een voorkeur voor de Dell dan Lenovo. Hoewel de Lenovo T460p een zeer betrouwbare en stevige laptop is, vind ik de batterij die eronder uitsteekt vervelend. De optie voor een geen-cylindrische batterij is natuurlijk ook een optie, maar dit gaat ten koste van de batterijduur uiteraard.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik heb zelf ook wel eens wat VM's draaien vaak 2-4. Ik zou dan gaan voor de quadcore ook al is dat dan een i5. Je kunt er net wat meer mee. Sommige services van Microsoft server(denk SQL/ WDS/ WSUS) vragen ook best wat geheugen dus houd daar ook rekening mee bij het aanschaffen. 16GB RAM is toch wel minimum. Linux is wat dat betreft wat beter in een VM te draaien omdat het nu eenmaal lichter is dan de windows tegenhanger of je moet daar ook een minimum install doen van Server maar daar heb je dan weer beperkingen met Server 2012r2. In 2016 zou dat ook al uitgebreider moeten zijn.
Ik heb eens services moeten doen waarmee ik met 2 vm's en 16GB al bijna te kort kwam. Maar nu hadden wij ook één VM ingesteld als virtuele router op de host machine die verkeer tussen verschillende vm's en de buitenwereld regelde. Ook moeten sommige services een minimaal aantal GB schijfruimte hebben. Dus zorg voor extra opslag.

Maar goed de laptop. Zorg voor een quadcore en minimaal 16GB geheugen. Een numeriek pad is ook echt aan te raden. Als je constant IP adressen etc moet intypen gaat dat gewoon sneller in vergelijking met de cijfers boven je toetsenbord.

Door de bouwkwaliteit en overall kwaliteit zou ik zelf voor de Lenovo gaan eerlijk gezegd. Je kunt daar in de labo's gewoon op stroom werken. Sommige laptops draaien op batterij trouwens minder dan op stroom om te besparen. Dat wil je dan net niet.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat je schrijft dat de i5 6440HQ goed is om te virtualiseren. Van dat lag ik het meeste wakker. Ook je tip over de 16GB ram is zeer bruikbaar. Ik dacht dat ik met 8GB wel ging toekomen.

Dan had ik nog een vraag over de grafische kaart. Is een integrated graphics voldoende of best een dedicated?

Het is inderdaad zo dat we onze laptops tijdens het labo aan de stroom kunnen hangen. Tijdens de theoretische lessen is het niet altijd gemakkelijk om een stopcontact te vinden in de aula. Daarom is nog altijd een goede batterij belangrijk voor mij.

Wat de Lenovo betreft zal ik dat van mijn lijstje moeten schrappen want ik zie net dat hun kortingsactie niet meer geldt, waardoor deze boven mijn budget komt. Misschien zijn er buiten die Dell E5470, nog andere modellen die jullie me aanraden?

Verwijderd

Dit is een leuke laptop voor het geld:
http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-7566-laptop

Heb hem net ook zelf besteld
Alleen wel 15"..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 14:39 ]

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:37
Ik heb zelf de lattitude E5470 sinds een week in gebruik voor mijn studie. Erg mooie en vooral degelijke laptop, ik heb het model met 8gb ram, i7, (helaas) 720p scherm, 256 gb ssd en dedicated grafische kaart (AMD R7 m360 graphics). Ben er zelf erg tevreden over, mocht je vragen hebben help ik je graag.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor jullie reacties. De kogel is door de kerk: het wordt de Dell Latitude E5470 met i5 quad core.
Pagina: 1