Tikkende Roomba: fluctuaties in stroomnet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-08 13:42
Ik heb laatst een Roomba 865 gekocht. Het bleek vrij snel dat hij ongeveer elke minuut een klikkend/tikkend geluid maakt als hij in zijn dock staat. Super irritant, helemaal omdat ik hem eigenlijk op de slaapkamer wil zetten. Het geluid is zo luid dat ik het in de volgende kamer nog hoor met de deuren dicht.

Hier een voorbeeld van het geluid: YouTube: iRobot Roomba Clicking While in Charging Dock - Popping Sound

Heb hierover contact gehad met de fabrikant, iRobot, maar die blijven (licht geïrriteerd) volhouden dat dit een heel gewoon is. Hier ben ik het totaal niet mee eens, maar het is net alsof je tegen een muur praat.

Via Coolblue heb ik ondertussen een vervangend model gehad, maar die heeft hetzelfde probleem.

Ik vermoed dat het geluid wordt veroorzaakt door fluctuaties in het stroomnet, nu vraag ik me af of ik misschien een apparaat ertussen kan zetten die deze fluctuaties opvangt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Volgnes mij is dat gewoon een relais dat aan/uit gaat om de lader te koppelen/ontkoppelen. Lijkt me vrij normaal voor een lader van dit type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:51

TommieW

Numa numa.

Deze link zegt dat het niet echt normaal is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Ik heb in mijn support ticket verwezen naar dat artikel, maar ze blijven volhouden dat het volkomen normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
johnkeates schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:48:
Volgnes mij is dat gewoon een relais dat aan/uit gaat om de lader te koppelen/ontkoppelen. Lijkt me vrij normaal voor een lader van dit type.
Denk je? Ik heb zelf nog nooit een apparaat gehad die geluid maakte tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Komt het uit de Roomba of uit de lader (dock)? Klinkt idd als een relais. Persoonlijk zou ik hem openmaken maar je garantie is dan wel weg.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Het geluid komt uit de Roomba, wat zou ik kunnen doen als ik hem open maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Niet veel vrees ik, het kan best dat roomba dit normaal vind, maar ik zou er compleet gek van worden. Zelfs in de woonkamer.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Ik word er inderdaad ook stapelgek van, maar verder is het een mooi apparaat dus doe hem liever niet weg.

Verder kom ik wel klachten tegen van andere mensen met dit probleem, maar blijkbaar treedt dit niet bij iedereen op. Dus als het een relais zou zijn zou dit bij iedereen te horen moeten zijn lijkt me?

Het is me trouwens opgevallen dat het geluid vaak ook nog een tijdje voorkomt is als ik de Roomba al uit de dock heb gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je het echt wil weten heb je een schroevendraaier nodig. Anders blijft het gissen en gokken en weten we niks ;-) Of misschien dat iemand het schema en de bouwtekening ergens heeft staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

generator schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:46:
...Ik vermoed dat het geluid wordt veroorzaakt door fluctuaties in het stroomnet, nu vraag ik me af of ik misschien een apparaat ertussen kan zetten die deze fluctuaties opvangt?
Waarom zou het stroomnet bij jou fluctueren?
'k Bedoel: ja daar zijn apparaten voor; goeie UPS-en doen dat. Maar die zijn duurder dan die hele roomba

Bovendien is de kans erg klein dat het stroomnet dusdanig fluctueert dat de Roomba daar überhaupt op zal reageren. Waarschijnlijk is 't ding niet eens specifiek voor 230V gemaakt, maar universeel van 90 tot 250 V, net als je laptop lader en je telefoon lader. En je zegt zelf ook al dattie dat geluid ook maakt als-ie los is van z'n dock. Lijkt me niet dat je 't in deze richting moet zoeken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is de batterij op dat moment gewoon niet vol op waarop het laden uit / aanslaat?

Trek 'm dan als ie klaar is uit de stekker.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 01:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Als aanvulling op Jism, misschien zelfs een tijdschakelaar zodat jij er niet elke dag werk van hebt. Lang leve luiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 10:13
generator schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 23:25:
Het geluid komt uit de Roomba, wat zou ik kunnen doen als ik hem open maak?
Op het dock zetten (met kap eraf) en luisteren waar het geluid vandaan komt. (Met een buisje aan je oor bijvoorbeeld). Dan kun je misschien iets isoleren of iets dergelijks maar dat hangt echt van het component af. Maar als het geluid weg is als je de netspanning onderbreekt is een tijdschakelaar misschien ook een oplossing.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Ja die tijdschakelaar heb ik ook aan zitten denken, maar pak natuurlijk liever de oorzaak aan.

Zal inderdaad eens kijken of ik erachter kan komen waar het geluid precies vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:02
Je zou eens kunnen kijken of je het relais niet door een solidstate relais kunt vervangen. Zelfde functie, echter met halfgeleiders i.p.v. mechanisch contact en hoor je dus niet.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
'Dit is normaal gedrag' betekent dit is inherent aan het ontwerp. Gebruikers ergeren zich eraan, dus ik zou dit een ontwerpfout noemen waar waarschijnlijk een redesign voor nodig is, aangezien een vervangend model niet werkt. Als ze geïrriteerd reageren, dan krijgen ze die opmerking waarschijnlijk vaker.

Zoals hierboven genoemd, ga eerst de bron van het geluid zoeken. Dan kun je daarna kijken wat eraan te doen is. Op basis van het geluid (opnamekwaliteit zoveel mogelijk in acht genomen) lijkt het me geen relais, dat zou wel een flinke moeten zijn en ik kan me niet voorstellen dat zo'n ding een loodzwaar relais heeft (of überhaupt een relais for that matter). Ik denk eerder een motor. Ik kan geen andere mechanische componenten in zo'n ding verzinnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 07-10-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een Roomba 865 of een totaal ander ding, wat dan ook, is m,i, helemaal niet relevant. Die pokkenherrie is zeker niet normaal. Ook al zegt de leverancier van wel, daverende (over herrie gesproken :)) onzin. Ontwerpfout? Best mogelijk, alleen is dat nog stommer! Het moet helemaal geen probleem te zijn om welk apparaat dan ook zo te ontwerpen dat hij niet te horen is, althans zo stil is dat hij niet hinderlijk is. Ook al is een stofzuiger natuurlijk ook niet geluidloos.
Je kan Flake z'n advies opvolgen of dit van de leverancier eisen dat die het oplost.

Heeft iedereen die zo'n ding heeft hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
100% mee eens Techneut. Ik ben inderdaad ook wel benieuwd of andere mensen met een Roomba dit probleem ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
Het klinkt alsof er een speaker in dat ding zit waar af en toe een stoorsignaal naar gestuurd wordt. Of een ouderwets klapper-relais, maar dat kan ik me niet voorstellen. Flink irritant idd.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Deze laat het geluid veel neutraler horen: YouTube: iRobot Roomba makes clicking noise while charging #2 dat is dus een relais

Was wat ver der aan't kijken en blijkbaar heeft dat ding ook een opstart signaal, dat vanuit een luidsprekertje komt.

[ Voor 25% gewijzigd door Damic op 07-10-2016 23:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een Roomba 650 en nog nooit iets gehoord van tikken. Ding staat altijd in de oplader achter m'n bureau dus dat zou ik wel gehoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Dan zou het misschien zo zijn dat ze voor de 800 serie een ander type relais gebruiken? Dan zouden dus alle modellen uit deze serie dit geluid maken. Zijn er mensen met een 800 serie die dit geluid ook hebben (of juist niet)?

Edit: Volgens mij zijn ze voor de 800/900 serie geswitched van een NiMH naar een Li-ion batterij, dat zou het verschil kunnen verklaren

[ Voor 25% gewijzigd door generator op 07-10-2016 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een roomba 800 serie al 1,5 jaar in gebruik en heb dit ook nog nooit gehoord. Heb hiervoor al jaren een 564 gehad en dit ook nooit gehad. Al andere stopcontacten geprobeerd? Of anders is ergens anders aan de oplader plaatsen? Werk? Het lijkt me, gezien de vervanging, een 'omgevingsprobleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Heb diverse stopcontacten geprobeerd. Welk type 800 heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
870, ja maar ook al andere locatie? Ik ben al jaren roomba gebruiker en heb dit nooit gehoord. Dit is echt niet normaal. Mijn roomba dock staat onder de bank dus had dit zeker gehoord.

[ Voor 75% gewijzigd door Teknix1982 op 08-10-2016 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Nee, dat ga ik nog even proberen. De 870 heeft trouwens de oude NiMH Xlife accu zie ik:

http://www.2compareit.com/irobot-roomba-860-vs-870-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb deze morgen een Roomba 886 gekocht en heb het zelfde probleem. Echt heel erg irritant en ik kan hier niet mee leven. Hopelijk kan ik hem terug inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:35
Mijn Roomba 880 heeft regelmatig last van een tikkend geluid. Ik heb ondertussen ook een vervangende lader gehad maar die heeft hetzelfde probleem. Ik heb het dan over een tik met een frequentie van een halve seconde. Hier een voorbeeldje van iemand met hetzelfde geluid.

Het heeft te maken met hoe goed de contactpunten van de roomba contact maken met de oplaadpunten van het station. Probeer je roomba maar eens een paar mm te verplaatsen of druk de roomba eens wat harder op de contactpunten en dan zul je zien dat het stopt. Ik heb een stukje rubber aan de achterzijde rechts onder het laadstation geplakt waardoor de rechterzijde iets hoger staat. Hierdoor maakt de Roomba in 75% van de keren beter contact en is het geluid niet aanwezig of een stuk zachter.

Maar. Ik geef je gelijk. Een roomba is een erg fijne stofzuiger maar het geluid is vreselijk irritant. Ik denk dat de volgende ook geen Roomba meer wordt als dit probleem tegen die tijd nog altijd niet opgelost is.

[ Voor 27% gewijzigd door Sepio op 03-01-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 15:46
Ik had hier ook last van bij mijn 875. Meerdere keren terug gestuurd en een nieuwe gekregen (ook omdat hij zich spontaan resette, waardoor de schema's niet werkte en de tijd altijd verkeerd stond. Uiteindelijk een nieuwe oplader gekregen en een software update module.
Nu nergens meer last van, geen tikkend geluid en geen tijd reset meer. Ik weet alleen niet welke van de 2 het probleem nu opgelost heeft, maar ik ben er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
Ik denk niet dat het een relais is.

Dat geluid klinkt niet echt als een relais. ook klinkt de "klik" elke keer het zelfde. Vaak is dat bij een relais net wat anders.

Op youtube staan best wat meer filmpjes van mensen die er last van hebben. Ook staan er wel wat "repair" video's maar die lijken voor een ander probleem te zijn dan die van jou.

De kans dat dit komt door fluctuaties in op het stroomnet acht ik zeer klein. Maar is ook makkelijk te testen. neem het ding een keer mee naar je werk/ouders/vriendin/schoonouders/vrienden en kijk of het probleem zich daar ook voordoet.

Maar als iRobot zelf hem niet terug wil nemen en jij de stofzuiger op deze manier niet wil gebruiken. dan schroef je hem toch gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generator
Volgens iRobot support zijn de tikkende geluiden in twee verschillende categorieën in te delen:

1. Een heel zacht tikkend geluid dat constant te horen is (zoals Sepio beschrijft). Dit is volgens iRobot volledig normaal. Dit zou schijnbaar opgelost kunnen worden door de contactpunten van de batterij iets te buigen zodat hij beter contact maakt met het oplaadstation.

2. Een harde tik die 1 keer in de zoveel minuten te horen is. Dit is volgens iRobot niet normaal, maar ze hebben tot op heden nog geen oplossing kunnen vinden.

Ze hebben mij na (veel te lang) klagen een nieuwer model aangeboden die dit probleem niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrongelen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik heb er ook last van.
Fluctuaties in t stroomnet of een relais wat tikt lijkt het me niet eigenlijk.
Normaal ook niet. Lastig punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Grote bump, maar ook ik heb het tik-probleem. Ik heb een andere video op YouTube gezien, en het komt door het ventilatortje in het vuilopvangbakje. Als je het vuilopvangbakje eruit haalt, dan stopt het geklik. Indien dat werkt, kun je een 'soft start mod' toepassen: https://www.ifixit.com/Gu...ise+when+docked+FIX/77213

Ik heb iRobot hierover gebeld en zij konden me verzekeren dat ze een product konden leveren wat niet tikt. Ik geloof er niet in, want de eerste 'klik'-meldingen zijn al van voor 2016. De mijne gaat daarom ongebruikt (wel opgeladen) retour. Erg jammer, want voor deze prijs had ik kwaliteit verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 06-11-2017 16:55 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
tdw schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:39:
Grote bump, maar ook ik heb het tik-probleem. Ik heb een andere video op YouTube gezien, en het komt door het ventilatortje in het vuilopvangbakje. Als je het vuilopvangbakje eruit haalt, dan stopt het geklik. Indien dat werkt, kun je een 'soft start mod' toepassen: https://www.ifixit.com/Gu...ise+when+docked+FIX/77213

Ik heb iRobot hierover gebeld en zij konden me verzekeren dat ze een product konden leveren wat niet tikt. Ik geloof er niet in, want de eerste 'klik'-meldingen zijn al van voor 2016. De mijne gaat daarom ongebruikt (wel opgeladen) retour. Erg jammer, want voor deze prijs had ik kwaliteit verwacht.

[video]
Ik had eerder in dit topic al geschreven over het klik probleem. Na een aantal jaar verder te zijn heb ik gemerkt dat het tikken harder/zachter wordt naarmate de Roomba anders gepositioneerd op het laadstation staat.

Ook is het plastic onder het op de foto rechter contactpunt enigszins gesmolten Roomba waardoor deze ingezakt is. Het gevolg is dat het positioneren van de Roomba steeds lastiger wordt. In de toekomst moet ik vermoedelijk iets van soldeer op het contactpunt doen om deze weer op de goede hoogte te krijgen. Ik vermoed dan ook dat het klikken iets van overslaan van vonkjes is.

Al met al zou ook ik geen tweede Roomba meer kopen.

Ik heb ondertussen wel een tweede robot stofzuiger voor boven gekocht. Dat is een iLife A4s geworden. Ik heb hem besteld via Gearbest en hij kon via een magazijn in Spanje binnen 2 dagen voor 146 euro geleverd worden. En eigenlijk bevalt deze me prima. Hij kan erg lang schoonmaken op een lage lawaaistand en doet zijn werk prima. Eventueel kun je kiezen om hem harder/sneller te laten zuigen, maar dan maakt hij meer lawaai (gelijkwaardig aan de Roomba). Als ik jouw was zou ik daar eens naar kijken. Prima merk voor een nog betere prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Sepio op 06-11-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Sepio schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:00:
[...]

Ik had eerder in dit topic al geschreven over het klik probleem. Na een aantal jaar verder te zijn heb ik gemerkt dat het tikken harder/zachter wordt naarmate de Roomba anders gepositioneerd op het laadstation staat.

Ook is het plastic onder het op de foto rechter contactpunt enigszins gesmolten Roomba waardoor deze ingezakt is. Het gevolg is dat het positioneren van de Roomba steeds lastiger wordt. In de toekomst moet ik vermoedelijk iets van soldeer op het contactpunt doen om deze weer op de goede hoogte te krijgen. Ik vermoed dan ook dat het klikken iets van overslaan van vonkjes is.

Al met al zou ook ik geen tweede Roomba meer kopen.

Ik heb ondertussen wel een tweede robot stofzuiger voor boven gekocht. Dat is een iLife A4s geworden. Ik heb hem besteld via Gearbest en hij kon via een magazijn in Spanje binnen 2 dagen voor 146 euro geleverd worden. En eigenlijk bevalt deze me prima. Hij kan erg lang schoonmaken op een lage lawaaistand en doet zijn werk prima. Eventueel kun je kiezen om hem harder/sneller te laten zuigen, maar dan maakt hij meer lawaai (gelijkwaardig aan de Roomba). Als ik jouw was zou ik daar eens naar kijken. Prima merk voor een nog betere prijs.
Jouw en mijn getik zijn van andere aard. Mijn getik stopt als ik het vuilbakje eruit haal :+ Dat is een workaround maar m.i. geen goeie oplossing. Ik besteed het stofzuigen uit omdat ik er eigenlijk niet naar om wil kijken, niet om elke dag een robot aandacht te geven. Ik vind het iig knap karig (ook kijkend naar jouw Roomba) dat ze het zo op de markt durven te zetten (iig voor die prijs). Nouja, niks aan te doen en gelukkig bij een winkel besteld die totaal niet moeilijk doet over retouren :) Ik zal ook kijken naar de iLife en Xiaomi nu, bedankt voor het meedenken!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
generator schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:05:
Volgens iRobot support zijn de tikkende geluiden in twee verschillende categorieën in te delen:

1. Een heel zacht tikkend geluid dat constant te horen is (zoals Sepio beschrijft). Dit is volgens iRobot volledig normaal. Dit zou schijnbaar opgelost kunnen worden door de contactpunten van de batterij iets te buigen zodat hij beter contact maakt met het oplaadstation.

2. Een harde tik die 1 keer in de zoveel minuten te horen is. Dit is volgens iRobot niet normaal, maar ze hebben tot op heden nog geen oplossing kunnen vinden.
tdw schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:39:
Ik had last van beide problemen. Probleem 2 trad maar af en toe op. Na het doorvoeren van de ifixit fix zijn beide problemen verdwenen. Tik 1 kwam uit de oplaadunit, tik 2 uit het vuilopvangbakje. Blijkbaar helpt de bijgeplaatste filter electronica dus voor beide. @tdw ontzettend bedankt. Ik ben nu eindelijk van die vervelende tikjes af. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Sepio schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:26:
[...]

[...]

Ik had last van beide problemen. Probleem 2 trad maar af en toe op. Na het doorvoeren van de ifixit fix zijn beide problemen verdwenen. Tik 1 kwam uit de oplaadunit, tik 2 uit het vuilopvangbakje. Blijkbaar helpt de bijgeplaatste filter electronica dus voor beide. @tdw ontzettend bedankt. Ik ben nu eindelijk van die vervelende tikjes af. _/-\o_
Mooi dat het heeft geholpen! Ik heb mijn unit teruggestuurd, voor het prijspunt waarop ze die dingen verkopen verwacht ik véél meer.

~ James May

Pagina: 1