Simpele versterker "bottleneck"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Mijn vraag:
Zorgt de versterker die ik gebruik voor een lagere geluidskwaliteit dan ik zou hebben met een betere/nieuwe?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Set KEF iQ5SE's
Sony STR-DE197 (2x100W)
ASUS Xonar D2X/XDT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reviews van deze versterker zeggen dat hij prima is, en ver boven zijn prijsklasse strijdt.
Gezien het analoge signaal via mijn PC van de D2X/XDT komt heb ik het DAC-deel van een dure AVR niet nodig, alleen dus het versterker deel.

Dus mijn vraag: "verpest" deze versterker de potentie van de rest van de setup, en wat raden jullie als hifi-goeroe's aan om te doen?

Alvast bedankt!
Gr

Beste antwoord (via wout123 op 06-10-2016 21:42)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Jag

Gewoon je versterker zo houden. Techniek voor het versterken van een audiosignaal is volledig uitgekristalliseerd/ontwikkeld. Verschillen vind je alleen in energie efficiëntie. Het zijn bijna allemaal zeer lineair opererende apparaten die heel weinig fout doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Gewoon je versterker zo houden. Techniek voor het versterken van een audiosignaal is volledig uitgekristalliseerd/ontwikkeld. Verschillen vind je alleen in energie efficiëntie. Het zijn bijna allemaal zeer lineair opererende apparaten die heel weinig fout doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Jag schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:00:
Dus het verschil met een nieuwe dure versterker is eigenlijk het aantal kanalen / Watt per kanaal en dan het onttrekken van het geluid uit HDMI en dit omzetten in analoog? (Om dan nog niet te praten over Spotify / AirPlay integratie ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Ja en roomcorrectie hebben sommige modellen.
Dat meet de akoestiek van de ruimte, en werkt dips en pieken in het geluid weg.
veroorzaakt door de kamer waar de speakers in staan.
Dat is het belangrijkste voor een mooi geluid, een paar watt meer of minder merk je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

wout123 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:40:
[...]

Dus het verschil met een nieuwe dure versterker is eigenlijk het aantal kanalen / Watt per kanaal en dan het onttrekken van het geluid uit HDMI en dit omzetten in analoog? (Om dan nog niet te praten over Spotify / AirPlay integratie ed)
Ja het is een beetje een ontnuchterende vaststelling, maar in feite komt het er wel op neer. Het is niet zo dat er helemaal geen meettechnische verschillen zitten tussen versterkers. De een zal een net iets betere signaal / ruis verhouding hebben, een net iets hogere dempingfactor, net iets minder harmonische vervorming, of enz. Maar de verschillende versterkers presteren dermate goed, ook hele goedkope modellen, dat in objectief uitgevoerde luistertests deze niet onderscheiden worden. Hier zijn in het verleden al vele hilarische tests mee gedaan met heeeele dure tegen hele goedkope versterkers, geen verschil. Toch denken nog steeds veel mensen dat er grote verschillen zijn, persoonlijk snap ik niet zo goed waarom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
Dank voor de reacties! :)

Kan ik weer met een gerust hard verder luisteren zonder het idee dat ik mezelf tekort doe ;)

Gr
Pagina: 1