Nachtverlaging bij vloerverwarming als hoofdverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:24
Hallo allemaal,

Ik weet dat er over hetgeen ik wil vragen, al vaker op dit forum is gesproken. Echter vind ik daaruit geen antwoord waar ik voor mijn situatie een duidelijk antwoord.

In onze 2 onder 1 kap woning hebben we op de begane grond 100m2 vloerverwarming als hoofdverwarming. Op de eerste verdieping de badkamer met vloerverwarming en radiator. Verder op de 1e verdieping 3 slaapkamers met radiatoren.
Op zolder hangt ook een radiator.

Onze woning is uit het bouwjaar 1971 en de afgelopen jaren behoorlijk gerenoveerd. O.a. vloer en dakisolatie, en de spouwmuren zijn dit jaar na geisoleerd met hr ++ parels.

Nu heb ik 2 vragen.

1: Is het zinvol om nachtverlaging van de temperatuur toe te passen? Overdag bijvoorbeeld 20 graden, en snachts naar 18?

2: Ik heb de cv water temperatuur terug gebracht van 90 graden naar 60 graden, omdat de verdeler van de vloer verwarming op 45 graden ingesteld staat. Is deze verlaging zinvol?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:21
's Nachts verlagen is zinvol, je gebruikt dan minder energie. Niet te veel verlagen, anders ben je die winst weer kwijt bij het opwarmen. Als je overdag weg bent voor je werk, zou je zelfs de hele dag de lagere temperatuur kunnen hanteren.

Vraag 2: geen flauw idee. Mijn ervaring -> Ik heb in de woonkeuken (voorheen een stal van ca 65 m2) vloerverwarming. Dat is voldoende om het warm te krijgen, maar ik weet niet hoe hoog de verdeler staat. Zal eens kijken of ik dat kan zien.
In de woonkamer (voorhuis) daarentegen heb ik alleen cv. CV-ketel staat op 80 graden of zo (wordt natuurlijk ook gebruikt om comfortwater te verhitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Dankjewel voor je reactie.

Duurt het met snachts verlagen dan niet te lang om het smorgens weer warm te stoken? Ik heb dit eens een tijd geprobeerd, en het lijkt alsof de ketel dan urenlang op vol vermogen moet stoken in de winter om weer terug op temperatuur te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

dat ligt aan verschillende factoren.
waaronder de capaciteit van de verwarming en die van je ketel.
Het kan ook zijn dat je doorvoersnelheid te hoog of te laag staat waardoor niet alle warmte goed opgenomen kan worden.

Als de vloerverwarming krap bemeten is op de grootte van de ruimte dan is de kans groter dat je ketel de hele tijd moet stoken dan als je wat over capaciteit hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik stuur je topic naar de collegae van DED, daar komt dit soort vragen vaker voor.
AZ->DED

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:38
petertje30 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:05:
Hallo allemaal,

Ik weet dat er over hetgeen ik wil vragen, al vaker op dit forum is gesproken. Echter vind ik daaruit geen antwoord waar ik voor mijn situatie een duidelijk antwoord.

In onze 2 onder 1 kap woning hebben we op de begane grond 100m2 vloerverwarming als hoofdverwarming. Op de eerste verdieping de badkamer met vloerverwarming en radiator. Verder op de 1e verdieping 3 slaapkamers met radiatoren.
Op zolder hangt ook een radiator.

Onze woning is uit het bouwjaar 1971 en de afgelopen jaren behoorlijk gerenoveerd. O.a. vloer en dakisolatie, en de spouwmuren zijn dit jaar na geisoleerd met hr ++ parels.

Nu heb ik 2 vragen.

1: Is het zinvol om nachtverlaging van de temperatuur toe te passen? Overdag bijvoorbeeld 20 graden, en snachts naar 18?

2: Ik heb de cv water temperatuur terug gebracht van 90 graden naar 60 graden, omdat de verdeler van de vloer verwarming op 45 graden ingesteld staat. Is deze verlaging zinvol?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg Peter
Of de nachtverlaging zinvol is hangt denk ik af hoeveel warmte je 's nachts verliest en hoe lang het duurt voordat dat weer bijgestookt is tov hoeveel je verbruikt als je geen nachtverlaging toepast. Dat zou je een tijdje bij moeten houden.

Op je tweede vraag, de hoge temperatuur is voor de vloerverwarming idd niet nodig, maar nu worden je radiatoren ook minder warm en geven dus minder warmte af. Of dat uit maakt moet je denk ik zelf bepalen. Wij hebben overal (begane grond en 1e verdieping) vloerverwarming en maar 1 radiator in de douche dus ik heb de cv temperatuur verlaagd.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
of de nachtverlaging zin heeft hangt er ook vanaf of je een traag systeem hebt, verwarming diep in het beton of een snel systeem, verwarming bovenin de dekvloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Onze vloerverwarming zit in de cement dekvloer. Met daarin in deze cement dekvloer meteen de natuurstenen tegels gelegd.

Ik heb het vermoeden dat, voordat ik de cv temperatuur heb verlaagd, de thermostaat van de verdeler van de vloerverwarming thermisch afsloeg ivm de hoge cv temperatuur. Het lijkt erop dat deze dan zelf gaat mengen om te voorkomen dat het te hete water de vloer in gaat.
Vandaar dat ik nu probeer door de cv temperatuur omlaag te brengen, het aangevoerde cv water wel direct de vloer in te laten stromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Dat zou heel goed kunnen dat er gemengd wordt. Dat is gebruikelijk bij de verdelers met een thermostaat knop.

Kijk ook eens de thermostaat in de woonkamer na. Hierop kan je instellen wat de opwarmsnelheid is. In jouw geval, omdat je vloerverwarming hebt, moet de snelheid op laag staan.
De verdeler houdt namelijk een deel van het 60 graden CV water tegen, maar dat weet de ketel niet natuurlijk. (Dus de ketel is standaard geneigd om snel de aanvoertemperatuur te verhogen, aangezien het via de thermostaat in de woonkamer verneemt dat het opwarmen traag gaat.)

Nachtverlaging is over het algemeen zinvol ja. Het bespaart energie. Het enige waar je op moet letten is of je woonkamer 's ochtends weer snel genoeg warm wordt. Vloerverwarming is vrij traag en bij teveel nachtverlaging duurt het (te) lang voordat de woonkamer weer op temperatuur is. 18 graden klinkt prima.

Voor de aanvoer temperatuur van je CV geldt hoe lager, hoe beter. Het rendement van de CV ketel wordt bepaald door de temperatuur van het retour water (het afgekoelde water wat weer terug naar de ketel stroomt). Echter hebben je radiatoren meestal wel 60 graden water nodig willen ze wat warmte afgeven.
Dus zie het eens een tijd aan met 60 graden aanvoer. Mocht dat goed gaan, dan kan je altijd nog lager proberen.

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertje30
Net even gekeken. We hebben een Nefit Moduline 300 kamer thermostaat. Hier kun je een PID instelling wijzigen. Stand 1 is snel opwarmen cv water, stand 2 rustig opwarmen, en stand 3 traag opwarmen. Hij staat nu op stand 1. Is het zinvol dit eens op 2 of 3 te zetten? En welk effect heeft dit richting de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-04 13:04
Ik heb geen vloerverwarming maar wel een Moduline 300.

In stand 2 warmt ie rustig op, wat in mijn geval betekent dat na een paar minuten de keteltemperatuur 34 graden is. De regeling werkt -rustiger- naar de gewenste kamertemperatuur door het water ook rustiger te verwarmen. (Bij mij lijkt het er op dat de regeling niet snel naar een delta-T van 20*C toe werkt maar dit met een lager vermogen rustig laat oplopen, waardoor de retourtemperatuur dus lang lekker laag blijft.)

Als jouw verdeler de aanvoer van de ketel mengt met circulatiewater uit je vloercircuit heb je dus een stuk langer een lage aanvoertemperatuur naar je vloer. Nu is VV sowieso een langzaam systeem maar dit doet daar nog een schepje bovenop.

Dat hoeft niet erg te zijn. Je Moduline 300 is een fijne en programeerbare klokthermostaat. Je kunt hem dus al 1 of 2 uur eerder laten beginnen met rustig aanwarmen. (Ik heb zelf aanwarmvervroeging uitstaan)

Als je dus weet wat die instelling PID = X doet met het regelgedrag kun je het programma daar op aanpassen.

www.wigle.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

petertje30 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:11:
Net even gekeken. We hebben een Nefit Moduline 300 kamer thermostaat. Hier kun je een PID instelling wijzigen. Stand 1 is snel opwarmen cv water, stand 2 rustig opwarmen, en stand 3 traag opwarmen. Hij staat nu op stand 1. Is het zinvol dit eens op 2 of 3 te zetten? En welk effect heeft dit richting de verdeler?
Dat is mooi. Ik heb 'm hier op stand 3 staan voor onze vloerverwarming. Werkt erg goed.

Aan het begin van de stooksessie is de aanvoertemperatuur niet meteen 60 graden, maar 40-45 graden.
Stand 1 betekent snel temperatuur ophogen naar de 60 graden, stand 3 betekent juist heel langzaam ophogen naar de 60 graden. Stand 3 is de gewenste stand voor vloerverwarming.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Oke, mooi.

Ik zal eens een nachtverlaging gaan proberen :).

Ik zie in de handleiding dat de vervroeging alleen werkt van T1 naar T2.

Werkt dit ook vanuit T2 naar T3?

[ Voor 48% gewijzigd door petertje30 op 06-10-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:01
Let er bij de Moduline op, dat deze zelflerend is. Dus voordat je het apparaat morgen verguisd of de hemel in prijst, wacht een week af (liefst zonder het programma te onderbreken) zodat hij kan 'wennen' aan het effect van zijn gedrag op de opwarm- en afkoeltijd. PID 3 is wel het advies bij volledig vloerverwarming.

Ik zou trouwens voor een kleine nachtverlaging gaan (1 tot 2 graden), dat geeft een veel beter comfort en kost (bij een goed geisoleerde woning) weinig extra gas tov helemaal uitzetten en dan 's ochtends vol gas bijstoken.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 06-10-2016 21:09 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Heb hem nu ingesteld, dat hij dagelijks om 7:00 naar T2 gaat, 20 graden. En savonds om 23:00u naar 18 graden. Op maandag, dinsdag en woensdag gaat hij smorgens om 7:00u naar 19, en om 17:00u naar 20 graden. Omdat we op die dagen smorgens om 7:00u ontbijten, en dan pas weer om 17:00u thuis komen. We gaan dit eens even aankijken hoe dit bevalt. :)
Welk verschil merk je in de praktijk tussen PID stand 1 en 3? Dat de cv dan trager opwarmt snap ik, maar waarom is dit advies bij vloerverwarming? Je zou zeggen dat de ketel dan meer tijd nodig heeft om de ruimte op temperatuur te krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door petertje30 op 06-10-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik pas een bescheiden nachtverlaging toe van 0.5 graden. Dat scheelt iets in het verbruik. Maak ik de nachtverlaging groter dan heeft de warmtepomp erg lang nodig om alles weer op temperatuur te krijgen.

Zodra de temperatuur richting het vriespunt gaat schakel ik hier over op een continu programma van 20.0 of 20.5 graden. Dan kan de warmtepomp het langer volhouden.

Ik zou zeggen; Probeer beide en kijk welke het beste bij je bevalt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:01
Doordat de vloer 'traag' is, heeft het voor de ketel geen zin in korte tijd te proberen het huis op te warmen. Lukt toch niet, terwijl het gasverbruik stijgt. Met PID 3 begint ie op tijd en doet ie kalm aan, precies het gedrag dat je wilt bij vloerverwarming. Doordat de gemiddelde ketelwatertemp. lager is, condenseert de ketel meer en is het rendement hoger!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 20:43
Ik heb hier ook de temperatuur van de iSense van 23-6 uur op 18 en daarbuiten op 20,5. Hebben onder vv en boven radiatoren. Het is nieuwbouw dus de temp daling in de nacht is echt erg klein. Er gaat ongeveer 42 graden (setting op de verdeler thermostaat) de vloer in en dit geeft als resultaat max 28 graden aanraak temperatuur van de pvc vloer (mag niet hoger).

De CV water temp staat wel op 60-65 graden, omdat de badkamer dan toch fijn opwarmt in de ochtend als de CV gaat aanwarmen. Aangezien er maar 1 temperatuursensor is, in de woonkamer, moet ik met de radiatoren boven en in de badkamer hierop een beetje handig inspelen. Let ook op je flow, dat deze niet te hoog is.

Voor mij heb ik deze info, misschien heb je er iets aan;

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/IMAG0576.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/plan1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/plan2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/deltat1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/IMAG0996.jpg

Edit: op de fotos nog oude situatie, ik heb er nu een Tercal schakelaar bij, bij 31 graden aan, bij 28 graden uit.

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 07-10-2016 09:58 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Trager = zuiniger, de ketel kan dan op lagere temperatuur stoken waardoor je een hoger rendement hebt.
Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Het is tevens aan te raden om eens te kijken of het zin heeft om een pompschakelaar tussen je vloerverwarmingspomp te plaatsen: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft Kan namelijk nogal wat stroom schelen op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Een zogenaamde "optimizer" zit er al tussen. Deze schakelt de pomp in wanneer er warm cv water aangevoerd wordt, en blijft na het afslaan van de ketel nog even nalopen. Ook schakelt hij de pomp 1x per 24 uur even in om vastlopen van de pomp te voorkomen.

Onze cv ketel is overigens een Nefit Ecomline HR, geinstalleerd in 2004. Is er al iemand die het is gelukt om het verlicht display van de moduline 300 ivm met deze ketel werkend te krijgen? Deze staat wel ingeschakeld op de moduline 300, maar schijnt niet icm met deze ketel te werken.

[ Voor 36% gewijzigd door petertje30 op 07-10-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Wat ik me wel afvraag, is hoe lang je wakker bent? Vloeverwarming is een traag systeem, dus de temperatuur blijft wel een uurtje na het uitvallen van de thermostaat nog op peil. Als je dan pas om 23 uur naar nachtverlaging gaat, moet je niet voor 24uur naar bed gaan.
Liever een uurtje vroeger laten uitvallen (en een uurtje vroeger doen aanwarmen) lijkt me.

En nachtverlaging heeft zin, alleen moet je rekening houden dat je trage vloerverwarming tijd nodig heeft om terug op temperatuur te geraken. Het foute idee "nachtverlaging verbruikt meer" komt omdat er geen geduld is om te wachten tot de vloer weer op temperatuur is (waardoor ketel wordt gedwongen volle bak te gaat stoken, terwijl de overtemperatuurbeveiliging het water niet in de vloer laat, en dergelijke).

[ Voor 37% gewijzigd door naftebakje op 07-10-2016 10:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1