Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben van plan een laptop te kopen met 1 SSD-schijf, 128 Gb, voor windows10.
Daar naast is er een HDD 1 GB sata. Deze wil ik opsplitsen in 4 participaties.
D: voor alle andere programma's welke onder Windows werken
E: voor data
F; reserve of film
G: reserve of muziek
Heeft iemand hier ook ervaring mee ?
Ik heb daarnaast ook nog 2 externe HD van 1 GB elk.
Dit voor belangrijke date welke niet verloren mag gaan.

Ik werk nu met een PC, Windows 7, met een HD van 1 GB, deze is ook in 4 participaties.
Ik heb gemerkt dat een Laptopje,8 GB geheugen, met een SSD-schijf zeer snel opstart.
Mijn Pc wordt steeds trager, ± 8 jaar oud.

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-10-2016 17:09)

Verwijderd

Mijn advies is om geen partities te maken, maar directories te gebruiken. Dus gewoon één partitie op je 1TB SATA hardeschijf en daarop directories voor film, muziek, whatever.

Je deelt dan de vrije ruimte, en de data wordt dichter bij elkaar opgeslagen wat zeker in het begin veel sneller zal zijn. Dit effect neemt af naarmate je de 1TB schijf voller maakt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn advies is om geen partities te maken, maar directories te gebruiken. Dus gewoon één partitie op je 1TB SATA hardeschijf en daarop directories voor film, muziek, whatever.

Je deelt dan de vrije ruimte, en de data wordt dichter bij elkaar opgeslagen wat zeker in het begin veel sneller zal zijn. Dit effect neemt af naarmate je de 1TB schijf voller maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jouw vraag is of er iemand ervaring mee heeft? Dan krijg je een "ja"- of een "nee"-antwoord.

Dus wat is jouw vraag?

Opdelen van een schijf in verschillende partities is redelijk normaal, maar misschien niet per se meer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik zou het maken van partities afraden, en al zeker als je ze als reserveruimte gaat gebruiken.

Overigens is het misschien ook nog handig om je bericht even na te lezen. Een HDD van 1GB is best klein, dus daar bedoel je denk ik 1TB. Ook zijn het partities, niet participaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je kan prima partities aanmaken op de wijze zoals je wilt. 128GB is wel aan de krappe kant, maar voor een Windows installatie en andere software prima (eventueel een enkel spel erbij). Om de prijs hoef je het niet te doen als je naar 250GB wilt. Of je moet een laptop kopen waarbij al een SSD is geïnstalleerd dan is een groter model vaak relatief veel duurder dan dat je zelf een SSD in een laptop koopt en installeert.

Je kan in je PC ook prima een SSD zetten. Post de specs eens hier (cpu, moederbord, ram, voeding merk en type). Eigenlijk is een SSD voor elke laptop of pc een goede update, hoe oud ook. HDD's zijn veelal een grote bottleneck in hoe snel het systeem reageert.

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 06-10-2016 14:56 ]