Dashboards ontwikkelen, trainingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonstrain
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-10-2020
Beste leden,

Binnenkort ga ik me laten omscholen naar een Business Intelligence ontwikkelaar. Dit houdt in dat ik met het PowerBI en Qlikview dashboards zal gaan ontwikkelen. Welke cursussen/trainingen zal ik nodig hebben om dit compleet proces te kunnen leren. Ik weet dat ik in ieder geval de cursussen powerBI en Qlikview nodig zal hebben.

Groetjes,

Micheal

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Wat ga je verder doen? ga je de dashboards ontwerpen? maar hoe is de database?
database is van groot belang als je het hebt over dashboards. Als je database k*t opgezet is, word het maken van een dashboard ongelofelijk ingewikkeld.

terwijl als je een goeie database hebt, iedere gebruiker in princiepe een dashbaord kan maken.
en wat is je kennis mbt databases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonstrain
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-10-2020
demonic schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:45:
Wat ga je verder doen? ga je de dashboards ontwerpen? maar hoe is de database?
database is van groot belang als je het hebt over dashboards. Als je database k*t opgezet is, word het maken van een dashboard ongelofelijk ingewikkeld.

terwijl als je een goeie database hebt, iedere gebruiker in princiepe een dashbaord kan maken.
en wat is je kennis mbt databases?
Database is goed opgezet, alhoewel het e.e.a. mag veranderen qua architectuur. Ik heb basiskennis SQL. Er wordt verder gebruik gemaakt van een datawarehouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Vonstrain schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Database is goed opgezet, alhoewel het e.e.a. mag veranderen qua architectuur. Ik heb basiskennis SQL. Er wordt verder gebruik gemaakt van een datawarehouse
In mijn ogen hoef je geen of inderdaad basis SQL kennis te hebben. Wel moet je in staat zijn om een database te ontwerpen. en dat laatste heb je denk ik wel meer aan ;)

overigens ben ik nu met mijn afstudeerstage bezig. (industriele automatisering) dus ik doe alles vanaf productie-database tot aan het dashboard. en het belangerijkste word de structuur van de database. en hoe ik de productie data omzet in dashboard data. je gaat ten slotte niet ieder event vastleggen in een dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Vonstrain schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Database is goed opgezet, alhoewel het e.e.a. mag veranderen qua architectuur.
Het eerste deel van de zin rijmt niet met het tweede deel. In hoeverre is een database goed opgezet als de architectuur niet goed is? Wat is jouw inziens het verschil?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueZero
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 15:45
Ik heb niet zo heel veel ervaring met QlikView wel met Qlik Sense wat mijns inziens het modernere broertje is. Echter eigenlijk heb je bij Qlik niet zo heel veel SQL kennis nodig, ook maakt de structuur van de database niet bijster veel uit behalve dat het je load script in Qlik een stuk korter kan maken.

Waarvoor is database kennis wel handig, controleren van data. Als ik een dashboard maak voor een klant, reken ik bijna alle KPI's na in de database of simpel in een excel dump m.b.v. een draaitabel.

Verder leer de werking van API's met bijvoorbeeld OAuth authenticatie, vaak zie ik dat er naast data uit een database ook veel data uit API's gehaald dient te worden. En dan is het handig om te weten hoe je zo iets kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59
Ga je de dashboards zelf ook ontwerpen? Dan is het hebben van algemene visualisatie kennis ook wel handig.

Als het al voor je ontworpen is en jij het "alleen" nog maar moet bouwen dan is het wat minder van belang. Al is het wel fijn om verbeteringen te kunnen voorstellen.

Ontsluiten en presenteren van data is één, maar het dan ook nog zo presenteren en opbouwen dat de eindgebruiker in één oogopslag ziet "hoe het gaat" (KPI's, etc) is heel wat anders. :)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 23:57
Begin eens met de trainingen bij Qlikview zelf zou ik zeggen, heb toen ze nog geen Sense hadden daar zelf een designer (vooral bouwen) en developer (ook backend / ETL voor zover je het ETL kan noemen binnen Qlikview maar hiermee bedoelend de scripting en maken van losse qvd's en deze inlezen in een master qlikview waar je een binary load op kon doen) training gedaan.

Daarnaast is een stukje grafische touch/UI om niet alleen te kunnen ontsluiten maar het ook kloppend visueel te presenteren waarbij grootte en lettertype icm kleurgebruik een belangrijke rol speelt

[ Voor 21% gewijzigd door lubbertkramer op 11-10-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 19:10
Ik zou eerst met de basis beginnen tool kennis. Dus eerst een training in qlik/microsoft, sql kennis heb je in principe in mindere mate nodig maar het is wel een pre zeker als je in qlik of PowerBi zaken aan elkaar wil knopen omdat het niet in je huidige datawarehouse is opgenomen.

Uiteindelijk zijn er hele studies over hoe je data het beste kan visualiseren en vaak is het ook een kwestie van smaak, voorkeur, huisstijl. Uiteindelijk heeft een dashboard een doel en eigenlijk zou dat altijd signaleren moeten zijn. Nu wil de eindgebruiker vaak analyseren dus wordt dat vaak aan een dashboard toegevoegd. Want als er iets op rood staat wil men vaak ook op detail kunnen doordrillen.

Mijn advies zorg dat het doel helder is, wie zijn de eindgebruikers en welke info moet er getoond worden of waar wil men op sturen. Bij die drie vragen is het vaak al snel stil. Mocht je dat helder hebben begin dan simpel en bouw het verder uit. Gedurende het traject komt men 9 van de 10 keer met nieuwe inzichten/wensen.

Succes
Pagina: 1