i3 sneller met of zonder videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 59john59
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik heb z87 moederbord met i3 processor 3 jaar oud.
Ik speel hier geen games op, maar is net allemaal even te traag.

Helpt het als ik hier een losse videokaart bij zet en dus geen gebruik maak van de i3 gpu?
Zou de i3 minder belast worden?

heb al gezocht op benchmarks hier omtrent maar staat niet veel over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:32
Als je geen games speel, met wat voor taken vindt je hem dan te traag ? Ik gok dat een CPU upgrade meer soelaas zal hebben in jouw geval.

Dus specificeer wat je met de machine doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je er geen games op speelt, dan is de belasting van je GPU onboard niet een erg vertragende factor. Op het moment dat je wel wil gamen, dan is een kaart wel handig om aan te schaffen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aan de chipset van het moederbord en de CPU hebben we (helaas) te weinig informatie om iets zinnigs te kunnen zeggen. Kun je aangeven wanneer je de traagheidsproblemen ervaart en hoe de PC er in zijn geheel uitziet qua specificaties? Er kunnen veel factoren zijn waardoor je de traagheid ervaart.

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 06-10-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik dacht dat het GPU deel van de processor apart was en dus geen capaciteit van het algemene rekenwerk vraagt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 59john59
Ik gebruik de i3 met 4gb intern geheugen z87 chipset.
Draait op windows 10, als je een programma opstart en er niet veel anders tegelijk gebeurt gaat het allemaal wel redelijk. Maar is er tegelijkertijd op achtergrond ander programma bezig, wordt het stuk trager, denk aan antivirus, update's etc. ook office is niet erg snel meer. Overnieuw installeren heeft geen resultaat.
Natuurlijk kan ik i3 vervangen voor i5, maar dat is meteen prijzig. Ik dacht dat als ik er los videokaartje bij zet de i3 minder belast wordt er wat meer rekenkracht overblijft voor de toepassingen. ik dacht dat er misschien benchmarks waren met of zonder videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

59john59 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:38:
Ik gebruik de i3 met 4gb intern geheugen z87 chipset.
Draait op windows 10, als je een programma opstart en er niet veel anders tegelijk gebeurt gaat het allemaal wel redelijk. Maar is er tegelijkertijd op achtergrond ander programma bezig, wordt het stuk trager, denk aan antivirus, update's etc. ook office is niet erg snel meer. Overnieuw installeren heeft geen resultaat.
Natuurlijk kan ik i3 vervangen voor i5, maar dat is meteen prijzig. Ik dacht dat als ik er los videokaartje bij zet de i3 minder belast wordt er wat meer rekenkracht overblijft voor de toepassingen. ik dacht dat er misschien benchmarks waren met of zonder videokaart.
Zo werkt dat niet haha, een videokaart is puur voor beeld (jaja, ik weet het, maar over die toepassingen hebben we het hier niet). Ik denk dat een i5 erin gooien een goedkope en effectieve manier is om meer rekenkracht te verwezenlijken. Als je nu zegt welke CPU je specifiek hebt, en welk moederbord precies, kunnen we zeggen welke i5/i7 eventueel geschikt is. Er zijn namelijk twintig i3's die op het X87 platform draaien en er zijn letterlijk honderden Z87 moederborden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Heb je al wel een SSD ? Dat geeft een wereld van verschil.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 12:31
Ik wou net hetzelfde opmerken. Een i3 zou voldoende moeten zijn voor bureautaakjes. Een soortgelijk probleem bij familie heb ik recentelijk nog aangepakt met een SSD. Met resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Dat is natuurlijk wel een puntje ja, maar als het een low-end i3 betreft zal het qua rekenkracht voor dagelijkse taken ook niet overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
kuusj98 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:48:
[...]

Dat is natuurlijk wel een puntje ja, maar als het een low-end i3 betreft zal het qua rekenkracht voor dagelijkse taken ook niet overhouden.
Nouja als het een beetje webbrowsen en emailen is dan gaat het daar prima mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

kuusj98 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:48:
[...]

Licht aan je Dagelijkse taken. voor internetten en lichte spelletjes en wat office werk kom je met een i3 prima weg !

IIG zal een GPU plaatsen of weghalen niet helpen. Wellicht windows opnieuw installeren wel, en een ssd scheelt ook altijd.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 06-10-2016 09:54 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

MichaelvD2203 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:51:
[...]

Nouja als het een beetje webbrowsen en emailen is dan gaat het daar prima mee.
Kijk voor de grap maar eens in taakbeheer als Defender op de achtergrond aan het scannen is, of als je een paar tabs op Chrome open hebt. Daar wordt je af en toe echt niet vrolijk van. Maar, een SSD zou sowieso moeten helpen.
heuveltje schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:53:
[...]

Licht aan je Dagelijkse taken. voor internetten en lichte spelletjes en wat office werk kom je met een i3 prima weg !
Dat begrijp ik, maar soms heeft een CPU met 2 cores gewoon niet genoeg kracht om het Windows treintje te trekken. Ik hoef mijn oude PC maar als voorbeeld te pakken, die heeft een Athlon 64 X2 4200+ en ondanks SSD zit die zeer regelmatig aan de 100% als je een mail wilt tikken terwijl Spotify op de achtergrond staat en de dagelijkse scan (of whatever Defender doet) draait terwijl updates aan het downloaden zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Kuusj op 06-10-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 59john59
Betreft Asus gryphon z87 Intel i3-4150 3,5ghz haswell 3mb cache

Dus ik moet die gpu in de processor geheel los zien van het cpu gedeelte?
Dan is de ssd het betere alternatief, dan videokaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

59john59 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:55:
Betreft Asus gryphon z87 Intel i3-4150 3,5ghz haswell 3mb cache

Dus ik moet die gpu in de processor geheel los zien van het cpu gedeelte?
Dan is de ssd het betere alternatief, dan videokaartje?
Ja, die moet je los zien. En een SSD is sowieso een beter idee dan een videokaart ja.
Dan zal de CPU zelf niet echt een bottleneck vormen, een SSD lijkt me dan logisch. Het zou namelijk ook kunnen dat je nog de oudste en "goedkoopste" i3 op dat bord had steken en dat was natuurlijk wat minder geweest.

[ Voor 21% gewijzigd door Kuusj op 06-10-2016 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:44
In dit geval is een SSD en een eventuele uitbreiding naar 8 GB ram een veel logischere upgrade dan een videokaart. (kan je via taakbeheer eens kijken hoeveel ram er gebruikt wordt door je systeem? Dan kan je eventueel zelf inschatten of 8 GB ram nodig is of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Met een 700MHz Celeron, 512MB RAM en een SSD kan je ook makkelijk 10 Firefox tabbladen en een LibreOffice Writer document open hebben hoor…

Dus ik zou upgraden naar een SSD…

[ Voor 17% gewijzigd door 526735 op 06-10-2016 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 59john59
Bedankt voor deze info.
Ik ga voor ssd en 4gb geheugen uitbreiding:)
samen kan ik dit aanschaffen voor ongeveer dezelfde prijs als van dat videokaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

kuusj98 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:53:
[...]

Kijk voor de grap maar eens in taakbeheer als Defender op de achtergrond aan het scannen is, of als je een paar tabs op Chrome open hebt. Daar wordt je af en toe echt niet vrolijk van. Maar, een SSD zou sowieso moeten helpen.

[...]

Dat begrijp ik, maar soms heeft een CPU met 2 cores gewoon niet genoeg kracht om het Windows treintje te trekken. Ik hoef mijn oude PC maar als voorbeeld te pakken, die heeft een Athlon 64 X2 4200+ en ondanks SSD zit die zeer regelmatig aan de 100% als je een mail wilt tikken terwijl Spotify op de achtergrond staat en de dagelijkse scan (of whatever Defender doet) draait terwijl updates aan het downloaden zijn.
De ene i3 is de andere niet, maar om die nu ter vergelijken met een antieke x2-4200 is 4 bruggen te ver :P
Ik heb een game pc met een 8gb ram, en een i5-6400
maar veel van mijn tijd besteed ik achter een 4-5 jaar oude laptop met daarop een toendertijd instap i3 (weet het nr zo niet meer)

Voor internetten en wat lichte spelletjes en office werk merk ik echt amper tot geen verschil tussen die 2 systemen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

59john59 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 10:01:
Bedankt voor deze info.
Ik ga voor ssd en 4gb geheugen uitbreiding:)
samen kan ik dit aanschaffen voor ongeveer dezelfde prijs als van dat videokaartje
Enige scenario waarin je - zonder spelletjes te spelen - performance wint met losse GPU is als je heel RAM bandbreedte-intensieve dingen doet en de minimale bandbreedte die een IGP in 2D modus afsnoept niet kunt missen. Maar goed, kans dat je je RAM bandbreedte plattrekt met office-taken is verwaarloosbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Ik heb een i3-4160 CPU @ 3.60GHz met een Gigabyte (H81M-S2PH) chipset H81 en 16GB 2 reepjes van 8GB @1600MHz (F3-1600C11-8GNT) en een GTX550ti 1GB GPU en dat draait met een SSD prima, en BF4 Of COD, GTAV gamen op een niet al te groot scherm 1440x900 lukt ook prima, this geen beest maar doet alles zonder mokken.

Kweet niet op wat voor resolutie je scherm is maar je IGP op Je CPU zal met een 4k scherm wel idd eens kunnen vertragen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-06 12:31
Heb je takenbeheer al zorgvuldig bestudeerd? Is het inderdaad de CPU die op 100% zit?
Als je WIN10 hebt, kan je daar ook de load voor je HDD's bekijken. (Anders gebruik je daar snel een progje of desktop gadget voor.)
Typisch voor een HDD-bottleneck is een CPU of 40% en een HDD op 100%. Als je dan ook grafiekjes kan krijgen (overheen de tijd), wordt het meestal al snel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 16:50
Windows 10 heeft inderdaad een uitstekend taakbeheer, met een tabblad waarin je de performance van de diverse onderdelen kunt zien, van zowel CPU als memory als disk (en netwerk).

Als CPU vaak langere tijd (meer dan 2 seconde of zo) op 100% blijft staan is de CPU de boosdoener, als het geheugen de hele tijd op 97% steekt dan kan meer geheugen helpen en als de disk vaak hoog in de procenten staat dan helpt een SSD.

4 GB is overigens niet heel weinig, de computers die we op kantoor gebruiken hebben vaak zelfs maar 2 GB, en voor wat Word, Excel, Outlook en zakelijke applicaties is dat voldoende. Antivirus en updates klinkt als zaken die je harddisk zwaar belasten, dus ik verwacht dat je met die SSD al een heel eind komt, maar meten is weten :)

Op basis van leeftijd en specs kunnen we wel van alles roepen, en op basis van ervaringen zal dat voor iets generieks als een kantoor-PC zelfs wel redelijk kloppen, maar toch... :) Geld kun je maar één keer uitgeven, dus dan liever aan iets goeds. Gelukkig kun je een SSD (in tegenstelling tot de processor en het geheugen) vaak heel goed meenemen naar je volgende PC.

Er is een nieuwe standaard in opkomst voor SSD's, namelijk NVME, maar behalve dat die niet zomaar* Paul in je PC kan voldoet een SATA SSD ruimschoots aan je behoefte :)

* Paul : Tenzij je een PCIe-insteekkaart of adapter neemt, maar die zijn een stuk duurder.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Toch wil ik een aanvulling geven, Een antivirus trekt een hoop geheugen weg.
In Windows 10 is het niet noodzakelijk om een anti-virus apart te installeren.

Hier zit standaard al een uitstekende virusscanner ingebouwd.

Waarschijnlijk heb je de windows(10) upgrade gedaan?

Ik spreek uit ervaring dat een schone installatie vele malen beter is tbv je snelheid.

Ongewild neemt Windows een hoop meuk mee van de drivers en registerinstellingen van het oude besturingsysteem.
Deze kunnen je pc heel erg vertragen .

Een i3 van 3 a 4 jaar oud (2e/3e gen)kan nog makkelijk meedraaien voor kantoortoepassingen.

8 Gb geheugen & een ssd is een goede keuze.

Doe wel een schone installatie , en zet in je bios de SATA instelling van de ssd op AHCI.
Pagina: 1