Nieuwe PC, Ubuntu wil niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-09 14:17
Goed, zoals de titel al zegt heb ik een nieuwe PC gekocht. Die draait Windows 10 Edu helemaal prima, maar ik wil ook graag mijn vertrouwde Ubuntu terug; LaTeX en Windows gaat toch niet lekker. Ik heb eerst wat reserach gedaan naar UEFI-installaties, want dit was mijn eerste UEFI-installatie.

In de BIOS-instellingen heb ik fastboot uitgezet, secure boot op Different OS gezet en de CSM gewoon op auto. Secure Boot keys heb ik verder niet verwijderd. In Windows 10 heb ik fast reboot (of hoe die nep power-off functie ook maar mag heten) uitgezet en een bootable stickie gemaakt met Ubuntu 16.04.1, aangezien dat de laatste stable is. Goed, ik reboot braaf en selecteer UEFI:$name_of_usb in het bootmenu en hé, daar is de Grub!

Ik selecteerde daarna de "Try Ubuntu without installing" optie, want ik moest de SSD nog partitioneren, en Gparted vind ik toch wat prettiger dan fdisk or parted. Natuurlijk werkte maar 1 scherm, maar dat heb je al snel als er geen nVidia drivers in Ubuntu zitten. Partities ingedeeld (/efi, / en /swap) en de boel geïnstalleerd. Nou, dat ging op zich best goed. Daarna opnieuw opgestart en ik werd begroet door de Grub :-D Daar heb ik Ubuntu geselecteerd.

Ik zag daarna een zwart scherm met alleen m'n muis na 20 seconden wachten. Geen tty1-6, alleen dat. Ik heb het even uitgezeten en na een minuutje of 5 tot 10 kreeg ik m'n log in scherm. Niet goed dus. Ik had verwacht dat het met hardware te maken had, dus ik heb alle updates maar even doorgevoerd (apt update && apt full-upgrade) en gescand op proprietary drivers - niks kon er gevonden. Daarna maar gereboot, exact hetzelfde verhaal.

Het leek mij nu een beter idee Ubuntu 16.10 te installeren, nieuwe hardware --> nieuwe Ubuntu. Nou, nee dus. Zonder nomodeset kom ik de installer niet eens in en als alles eenmaal geïnstalleerd is blijft 'ie zo supertraag. De nvidia drivers installeren via de rescue mode en drop to root prompt werkte niet, want de netwerkmanager kon niet geïnitialiseerd worden.

Om het daarna maar wat korter te houden: het gebruiken van de iGPU ipv de PCI-E GPU had exact hetzelfde resultaat. Ik snap er eigenlijk niet veel meer van. Iemand hier die weet wat hier gaande is? Harde waren staan hieronder. De 525GB SSD is voor Windows, de 275 voor Linux. Ik vind het prettiger om m'n besturingssystemen op andere schijven te houden :-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,90€ 348,90
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 209,-€ 209,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 493,95€ 493,95
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 131,95€ 131,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
3Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,-€ 60,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 83,95€ 83,95
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,95€ 14,95
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 70,95€ 70,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 119,50€ 119,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.816,96

Mocht er twijfel zijn of de 275GB SSD wel goed werkt: Ik heb er een hele lading data naar gepompt in Windows en dat ging zonder problemen. De SSD is dus goed.

[ Voor 0% gewijzigd door Zalmanman op 06-10-2016 11:50 . Reden: Duidelijkere tekst ]

and thanks for all the fish.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat zegt
code:
1
$ journalctl -b

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
Waar precies wil je dat ik dat run? In een livesessie of na de installatie?

[ Voor 50% gewijzigd door Zalmanman op 06-10-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wat zegt vriend "dmesg"?

code:
1
2
3
tux@dunix:~$ dmesg | grep error
[    1.401556] tpm_tis 00:08: A TPM error (7) occurred attempting to read a pcr value
[    9.058554] EXT4-fs (sda1): re-mounted. Opts: errors=remount-ro

//edit; Mijn HW is vrij vergelijkbaar - verwacht ook niet dat daar iets mis gaat
Proeft mij beetje als een uefi/secureboot/partitie voutje, maar waar pecies

//edit2; Kun je misschien wat enters in je verhaal gooien? Vind het wat onpraktisch lezen.
wel ubutnu/geen ubuntu/wel beeld/ geen beeld/ wel nvidia / wat is het nu?

probeer eens met 1 scherm aangesloten? partitie table kun je prima doen zoals je zelf beschrijft; ieder OS apparte partitie/hdd. Eerste keer booten duurt altijd even ivm instellen/configs enzo.

ik ga nu iets zeggen wat niet iedereen eens zal zijn; probeer eens 16.04 te installeren / booten - om te bekijken of dan anders loopt. Er vanuit gaan dat live versie geen problemen geeft :)
- 1 monitor
- clean/basis installatie
- daarna alles updaten (mits je netwerk up komt :+)
- als laatste stap de nvidia drivers

[ Voor 161% gewijzigd door himlims_ op 06-10-2016 11:54 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
himlims_ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:43:
wat zegt vriend "dmesg"?

//edit; Mijn HW is vrij vergelijkbaar - verwacht ook niet dat daar iets mis gaat
Proeft mij beetje als een uefi/secureboot/partitie voutje, maar waar pecies

//edit2; Kun je misschien wat enters in je verhaal gooien? Vind het wat onpraktisch lezen.
wel ubutnu/geen ubuntu/wel beeld/ geen beeld/ wel nvidia / wat is het nu?
De output komt later vanmiddag/vanavond, samen met journalctl -b als ik de tijd er even voor heb.

Ik hoop dat dit misschien wat helpt, ik snap dat het een verwarrend geheel is:
16.04.1 op GTX1070 --> Heel traag
16.04.1 op iGPU --> Heel traag

16.10 op GTX1070 --> nomodeset nodig, daarna heel traag
16.10 op iGPU --> nomodeset niet nodig, wel heel traag

Nu ik er zo over nadenk trouwens, het partitioneren van de SSD duurde ook langer dan eigenlijk nodig was. Enfin, ik kom later vandaag met de output, dan kan daar even doorheen geneusd worden :-)

Dus wat jij zegt is eerst eens de niet-puntrelease van 16.04 pakken, die daarna te updaten en zien of dat werkt? Ik zal het eens proberen!

[ Voor 8% gewijzigd door Zalmanman op 06-10-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik heb vd week een bakje gehad dat gaf wat boot issues met 16.10, vervolgens 16.04 zonder problemen in gebruik genomen. (ook goed :+) maar dat was ook een skylake. verder niet gezocht, direct 16.04 gepakt (met succes)

de igpu heb ik nog nooit iets op aangesloten gehad :+ maar met installatie wel 1 scherm actief, ik heb vaker problemen gehad tijdens installatie met multi-screen setup. (geen idee of dat hard- of software gerelateerd is)

wanneer je de live cd/usb draait - werkt het dan wel 'rap'

//edit; heb je secure boot nodig? ik zet het op mijn eigen bakjes altijd uit (toch maar schijnveiligheid)

[ Voor 9% gewijzigd door himlims_ op 06-10-2016 12:38 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
GTX1070 en iGPU , misschien elk een schone install proberen, met 1 van de 2 actief, zodat de install deze ziet.
En voor de 1070 de laatste driver van te voren downloaden van nvidia omdat deze redelijk nieuw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jan99999 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:25:
GTX1070 en iGPU , misschien elk een schone install proberen, met 1 van de 2 actief, zodat de install deze ziet.
En voor de 1070 de laatste driver van te voren downloaden van nvidia omdat deze redelijk nieuw is.
Er wordt veelal geadviseerd om juist NIET de drivers van de nVidia site te halen, omdat die geen updates overleeft van o.a. de kernel. De repo is goed genoeg en vaak worden er zelfs nog nieuwere aangeboden dan de standaard repo via een PPA die je kan gebruiken (en betrouwbaarder is dan de nVidia site dus).

Naast de updates zit je ook nog met dependencies die niet altijd lekker gaan. Sommige pakketten vereisten bepaalde libraries, denk aan GLX of vdpau en die gaan dan lekker conflicteren. Wil je niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
himlims_ schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:23:
ik heb vd week een bakje gehad dat gaf wat boot issues met 16.10, vervolgens 16.04 zonder problemen in gebruik genomen. (ook goed :+) maar dat was ook een skylake. verder niet gezocht, direct 16.04 gepakt (met succes)

de igpu heb ik nog nooit iets op aangesloten gehad :+ maar met installatie wel 1 scherm actief, ik heb vaker problemen gehad tijdens installatie met multi-screen setup. (geen idee of dat hard- of software gerelateerd is)

wanneer je de live cd/usb draait - werkt het dan wel 'rap'

//edit; heb je secure boot nodig? ik zet het op mijn eigen bakjes altijd uit (toch maar schijnveiligheid)
Righty-o, ik heb net geprobeerd 16.04.0 te installeren. Dat was geen succes. dmesg | grep error geeft mij alleen dit:
code:
1
[   71.615170] traps: compiz[4683] trap invalid opcode ip:7f0d200530e9 sp:7fff46c29420 error:0

Daar heb ik even op gezocht en dat gaf me de volgende bugmelding: https://bugs.launchpad.net/oem-priority/+bug/1564156
Kennelijk moet dit dus gerepareerd zijn 16.04.1. De dmesg daarvan heb ik nog niet. Ik ga nu een YUMI stickje maken met 16.04.1 en 16.10, scheelt weer werk. De dmesg daarvan komt later dus.

Overigens heb ik nu Secure Boot ook helemaal uitgezet en had ik maar 1 scherm aan, de andere was afgekoppeld.
Hero of Time schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:47:
[...]

Er wordt veelal geadviseerd om juist NIET de drivers van de nVidia site te halen, omdat die geen updates overleeft van o.a. de kernel. De repo is goed genoeg en vaak worden er zelfs nog nieuwere aangeboden dan de standaard repo via een PPA die je kan gebruiken (en betrouwbaarder is dan de nVidia site dus).

Naast de updates zit je ook nog met dependencies die niet altijd lekker gaan. Sommige pakketten vereisten bepaalde libraries, denk aan GLX of vdpau en die gaan dan lekker conflicteren. Wil je niet.
Goeie ervaringen heb ik met die drivers :+ (not)
Doorgaans gebruik ik inderdaad een PPA als dat nodig blijkt, die drivers op zichzelf installeer ik eigenlijk nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmanman
Well then: Solved it. Met dank aan de jongens van Debian: http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=17&t=126743 en https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=51931

Wat er nu aan de hand was, was dat ik na de installatie continue READ FPDMA QUEUED in dmesg te zien kreeg (de reden dat het systeem na installatie zo traag was). Daar ben ik toen wat op gaan zoeken en kwam ik bovenstaande links tegen. Geen idee of ik inderdaad een ASMedia SATA chip had, heb ik maar eens
code:
1
lspci | grep ATA
uitgevoerd en ja hoor:
code:
1
2
00:17.0 SATA controller: Intel Corporation Sunrise Point-H SATA controller [AHCI mode] (rev 31)
03:00.0 SATA controller: ASMedia Technology Inc. ASM1062 Serial ATA Controller (rev 02)

Daarna zag ik dat inderdaad mijn Ubuntu SSD aan die ASMedia controller zat. PC net opengehaald, (videokaart eruit gevist...), alle SATA kabels verkast naar de Intel controller, opnieuw opgestart en alles werkt nu als een zonnetje! Kennelijk ging de kernel over de zeik door die ASMedia controller... 't is gek, maar ik ben blij dat het nu opgelost is! Hartstikke bedankt voor het meedenken allen!

M'n dual screen setup werkt trouwens ook prima: ppa:graphics-drivers/ppa met de nvidia-370 driver draait als een zonnetje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb uit interesse even gegoogled op ASM1062.
Uit een bericht in 2013 blijkt die chip best traag http://blog.kihltech.com/...a-asm1062-vs-lsi-9211-8i/

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1