Compizfox schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 01:45:
[...]
Het kan zijn dat Windows de kaart niet herkent totdat je de goede drivers hebt geïnstalleerd, maar dat kan niets te maken hebben met het wel/niet POSTen. Drivers zijn dingen die een besturingssysteem gebruikt om te praten met een apparaat, en hebben geen "effect" tijdens de POST (wanneer het besturingssysteem nog niet opgestart is).
Bekijk het zo: zelfs zonder opslagmedium (HDD/SSD) zou een computer met een videokaart moeten POSTen, en dan heb je niet eens een besturingssysteem, laat staan drivers.
Als een PC helemaal niet POST (zoals bij TS), dan moet je dat probleem dus niet zoeken bij drivers. Dat wordt pas een ding zodra de PC post en een besturingssysteem opstart. In dit geval gaat er al iets mis op een veel lagere level.
[...]
Hoe bedoel je dat? Geeft jouw BIOS/UEFI weer wat voor apparaat er in de PCI-e sloten zit? Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Ik heb de
pricewatch: MSI Z170A TOMAHAWK AC de bios heeft een functie waarbij je kan zien wat er in welke poorten zit, niet in detail maar bij de video kaart geeft hij aan dat er een vga apparaat ingestoken is.
Het principe van de POST kende ik niet, misschien heb ik de gang van zaken bij mij verkeerd geïnterpreteerd, ik heb in mijn bestaande setup de videokaart gestoken en de monitor via de displayport aangesloten, daarna het systeem opgestart maar ik kreeg geen beeld, ik heb even gewacht en het lampje op het moederbord bleef aangeven dat hij de videokaart niet herkende. Vervolgens heb ik de boel uitgezet de monitor weer via de hdmi op de onboard aangesloten, de boel weer opgestart drivers geïnstalleerd en daarna weer een herstart met als resultaat dat hij toen wel werkte.
Misschien dat ik iets over het hoofd zie?
Edit: Ik heb de eerste keer met de opstart niet gekeken of hij aangaf wat er in het slot zat, wel gaf hij aan dat er iets in het slot zat op het moederbord.
https://www.google.nl/img...wgiKAIwAg&iact=mrc&uact=8
Even als voorbeeld, het is de board explorer functie in de click bios van msi.
[
Voor 15% gewijzigd door
DjaRoel op 09-10-2016 12:14
]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat