ASRock 970 Extreme4 ziet videokaart niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Samsungspeter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2025
Mijn oude videokaart (AMD radeon HD6900) was niet goed genoeg meer, dus heb ik geprobeerd een AMD Radeon R9 280X te installeren, maar als ik mijn pc aandoe, wordt de videokaart schijnbaar niet herkent, want ik krijg geen beeld, de fans draaien wel, maar mijn HD's starten niet op.

Ik heb een ASRock 970 Extreme4, weet iemand of deze videokaart niet werkt op deze moederbord en voordat ik een nieuwe koop, waar kan ik een lijstje of iets vinden, welke videokaarten werken op mijn pc?

Ik had mijn oude drivers van mijn huidige videokaart gedeïnstalleert.

Beste antwoord (via Samsungspeter op 11-10-2016 08:46)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Soms is een BIOS update nodig om een wat recentere videokaart te kunnen gebruiken (veel voorkomend probleem bij Radeon HD7000 en latere en GeForce kaarten van ongeveer dezelfde leeftijd).

Waar je ook op moet letten (weet niet welke 6900 je had) maar dat de meeste 280x kaarten 2 PEG (of PCI-e power connectors) nodig is, sommige oudere videokaarten konden het af met 1 powerstekker.
Beide moeten aangesloten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Soms is een BIOS update nodig om een wat recentere videokaart te kunnen gebruiken (veel voorkomend probleem bij Radeon HD7000 en latere en GeForce kaarten van ongeveer dezelfde leeftijd).

Waar je ook op moet letten (weet niet welke 6900 je had) maar dat de meeste 280x kaarten 2 PEG (of PCI-e power connectors) nodig is, sommige oudere videokaarten konden het af met 1 powerstekker.

• Samsungspeter
Nemesizz schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:21:

Dankje, beide power connectors waren aagesloten.
De bios update is ook gedaan, vanavond kijken of de videokaart het nu wel doet.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Welke voeding gebruik je?
(merk+wattage+leeftijd)

Want de ene voeding is de andere niet, en een 280X is toch best wel wat power nodig (niet een kaart die je moet gebruiken op een matige of slechte voeding). Gezien je verder weinig info over de specs van je PC geeft vraag ik er toch maar even na, want je ziet maar al te vaak dat mensen een voeding kopen wat uiteindelijk een prut ding blijkt te zijn.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
Heb je wel de (nieuwste) drivers van je videokaart geïnstalleerd? Ik heb een 390x en moest ook eerst de drivers installeren voordat hij herkent werd.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DjaRoel schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:23:
Heb je wel de (nieuwste) drivers van je videokaart geïnstalleerd? Ik heb een 390x en moest ook eerst de drivers installeren voordat hij herkent werd.
Drivers hebben geen enkele invloed tijdens het opstarten van de PC (POST, Power On Self Test), drivers worden pas tijdens het laden van Windows geladen. Dus als de PC (wat ik van de TS begrijp) geen beeld geeft tijdens het opstarten van de PC kun je drivers hoe dan ook al uitsluiten.

• DjaRoel
Nemesizz schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:34:
[...]

Drivers hebben geen enkele invloed tijdens het opstarten van de PC (POST, Power On Self Test), drivers worden pas tijdens het laden van Windows geladen. Dus als de PC (wat ik van de TS begrijp) geen beeld geeft tijdens het opstarten van de PC kun je drivers hoe dan ook al uitsluiten.
Bij mij detecteerde hij ook de videokaart niet aanvankelijk, en nadat ik de drivers heb geïnstalleerd vanaf de amd site werkte de kaart wel. Idem als hierboven, het moederbord zag bij mij wel dat er iets in de pci express lane zat maar niet wat.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

DjaRoel schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 22:44:
[...]
Bij mij detecteerde hij ook de videokaart niet aanvankelijk, en nadat ik de drivers heb geïnstalleerd vanaf de amd site werkte de kaart wel.
Het kan zijn dat Windows de kaart niet herkent totdat je de goede drivers hebt geïnstalleerd, maar dat kan niets te maken hebben met het wel/niet POSTen. Drivers zijn dingen die een besturingssysteem gebruikt om te praten met een apparaat, en hebben geen "effect" tijdens de POST (wanneer het besturingssysteem nog niet opgestart is).

Bekijk het zo: zelfs zonder opslagmedium (HDD/SSD) zou een computer met een videokaart moeten POSTen, en dan heb je niet eens een besturingssysteem, laat staan drivers.

Als een PC helemaal niet POST (zoals bij TS), dan moet je dat probleem dus niet zoeken bij drivers. Dat wordt pas een ding zodra de PC post en een besturingssysteem opstart. In dit geval gaat er al iets mis op een veel lagere level.
Idem als hierboven, het moederbord zag bij mij wel dat er iets in de pci express lane zat maar niet wat.
Hoe bedoel je dat? Geeft jouw BIOS/UEFI weer wat voor apparaat er in de PCI-e sloten zit? Dat heb ik nog niet eerder gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 07-10-2016 01:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Btw ik heb zelfde bordje gehad met een 270. Ging bij mij zonder problemen. Ik hoefde zelfs geen bios update te doen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• DjaRoel
Compizfox schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 01:45:
[...]

Het kan zijn dat Windows de kaart niet herkent totdat je de goede drivers hebt geïnstalleerd, maar dat kan niets te maken hebben met het wel/niet POSTen. Drivers zijn dingen die een besturingssysteem gebruikt om te praten met een apparaat, en hebben geen "effect" tijdens de POST (wanneer het besturingssysteem nog niet opgestart is).

Bekijk het zo: zelfs zonder opslagmedium (HDD/SSD) zou een computer met een videokaart moeten POSTen, en dan heb je niet eens een besturingssysteem, laat staan drivers.

Als een PC helemaal niet POST (zoals bij TS), dan moet je dat probleem dus niet zoeken bij drivers. Dat wordt pas een ding zodra de PC post en een besturingssysteem opstart. In dit geval gaat er al iets mis op een veel lagere level.

[...]

Hoe bedoel je dat? Geeft jouw BIOS/UEFI weer wat voor apparaat er in de PCI-e sloten zit? Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Ik heb de pricewatch: MSI Z170A TOMAHAWK AC de bios heeft een functie waarbij je kan zien wat er in welke poorten zit, niet in detail maar bij de video kaart geeft hij aan dat er een vga apparaat ingestoken is.

Het principe van de POST kende ik niet, misschien heb ik de gang van zaken bij mij verkeerd geïnterpreteerd, ik heb in mijn bestaande setup de videokaart gestoken en de monitor via de displayport aangesloten, daarna het systeem opgestart maar ik kreeg geen beeld, ik heb even gewacht en het lampje op het moederbord bleef aangeven dat hij de videokaart niet herkende. Vervolgens heb ik de boel uitgezet de monitor weer via de hdmi op de onboard aangesloten, de boel weer opgestart drivers geïnstalleerd en daarna weer een herstart met als resultaat dat hij toen wel werkte.

Misschien dat ik iets over het hoofd zie?

Edit: Ik heb de eerste keer met de opstart niet gekeken of hij aangaf wat er in het slot zat, wel gaf hij aan dat er iets in het slot zat op het moederbord.

https://www.google.nl/img...wgiKAIwAg&iact=mrc&uact=8

Even als voorbeeld, het is de board explorer functie in de click bios van msi.

[ Voor 15% gewijzigd door DjaRoel op 09-10-2016 12:14 ]

• Samsungspeter
Nemesizz schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:34:
[...]

Na het updaten van de BIOS (was een driver uit 2011, nu 2015), vond het moederbord de videokaart wel, bedankt van de tip, kan nu eindelijk weer gamen :)
Pagina: 1