Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zijn Cat6 connectors standaard voorzien van 'invoerhulp'?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Thuis wil ik een aantal Cat6 netwerkkabels leggen. Nu ben ik aan het kijken wat voor kabels en connectors ik daarvoor nodig heb. Qua kabel ben ik eruit, ik heb voldoende aan Cat6 UTP. Uit eerdere ervaringen met Cat5 kabels weet ik dat het best lastig kan zijn om de connectors goed op de kabels te monteren en ik heb begrepen dat het bij Cat6 best nauw komt.

Ik ben dus gaan zoeken naar hoe je het best de connectors monteert en kwam uit bij het volgende YouTube-filmpje: YouTube: Terminating Cat 6 Plugs. In dit filmpje maakt Ron Kipper gebruik van twee handige 'invoerhulp', die met de connector wordt meegeleverd. Goed te zien in dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://www.lindy.co.uk/images/unshielded-rj-45-male-connector-8-pin-cat6-pack-of-10-p5880-3088_image.jpg

Dat ziet er handig uit. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Zijn dit standaardonderdelen van een Cat6 connector? Zo nee, hoe kan ik zien of een connector dit wel of niet heeft, waar moet ik op zoeken?

Een van de winkels die ik heb bekeken is netwerkkabelshop.nl, zij bieden bijvoorbeeld deze connectors aan: http://www.netwerkkabelsh...erk-plug-voor-ronde-kabel. Hebben die dit ook? Ze hebben ook connectors voor shielded Cat6, daarbij vermelden ze expliciet de invoerhulp die erbij zit (http://www.netwerkkabelsh...sftp-met-invoerhulp-grijs), vandaar dat ik me dit afvraag...

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, niet standaard, nee niet verplicht. Ja, wel verkrijgbaar, nee, Cat6 is niet moeilijker dan Cat5(e) ofzo.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:41

Zorian

What the fox?

Dit is niet gebruikelijk nee. Heb zelf zat CAT6 kabels geknipt.
Gewoon de kleurvolgorde opzoeken, goedleggen, glad maken, afknippen en erin duwen. Daar heb je niet zo'n ding voor nodig.

//Edit: Hoe 'lastig' het monteren is zal afhangen van welke CAT6 kabel je koopt, De ene is dikker dan de ander. Hoe dikker, hoe lastiger doorgaans.

[ Voor 28% gewijzigd door Zorian op 05-10-2016 18:55 ]

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-11 23:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Inderdaad is niet zo moeilijk heb je geen hulpstukjes voor nodig, maar kan handig zijn als je het er toch gratis bij krijgt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Connectors aanknijpen is onzin.

Kabel die je in buizen trekt is stugge kabel en niet geschikt om connectors op te knijpen.
Die monteer je af in een doos, een keystone of een patchpanel.

Patchkabel die niet in een buis getrokken wordt kun je goedkoper kant en klaar met connectors eraan kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Thanks voor de reacties, het is me duidelijk. En als het inderdaad niet moeilijker is dan Cat5, dan komt het wel goed :)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

SambalBij

We're all MAD here

Die dingen zijn alleen maar irritant... Gebeurt nog wel eens dat dat blokje niet verschuift tot helemaal voorin de connector. Als je dat niet ziet en corrigeert, dan zijn de uiteinden van de aders niet ondersteund, en gaan bij het krimpen de contacten langs ipv door de aders... En dan kan je weer opnieuw beginnen...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Killing Time
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ben(V) schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:25:
Connectors aanknijpen is onzin.

Kabel die je in buizen trekt is stugge kabel en niet geschikt om connectors op te knijpen.
Die monteer je af in een doos, een keystone of een patchpanel.
En dat is dus gewoon niet waar. Er zijn zat connectors te krijgen voor solid core kabels, en die worden vaak gebruikt om ip-camera's of access points voor vaste installatie aan te sluiten.

Qua patch kabels ben ik het met je eens, hoewel het wel fijn is om ze zo af en toe op maat te kunnen maken, of de kabel door meubels/kleine kieren heen te kunnen halen, wat makkelijker gaat zonder connector.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

FreakNL

Well do ya punk?

Wat is er mis met een utp opbouwdoos voor een ip camera op AP? Die connectoren voor stugge kabel zijn er alleen omdat er behoefte aan is, net als WiFi repeaters. Wil nog niet zeggen dat het de facto standaard is...

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:51
Het feit dat die connectors er zijn wil niet meteen zeggen dat het verstandig is ze te gebruiken.
Kabel issues komen veel vaker voor dan je zou denken en geven vaak ongedefinieerde problemen.

Iedereen die verstandig is monteert gewoon op een wandcontactdoos af, desnoods op zo'n kleine opbouwdoos zoals bijvoorbeeld deze.

https://netwerkproducten....oudig-cat6-p-4243600.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1