Welke router?

Pagina: 1
Acties:

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Hallo,

binnenkort verhuis ik naar een nieuw huis. Tegelijkertijd met de verhuizing wil ik graag mijn draadloze netwerk vernieuwen. Ik twijfel echter over welke router/ accespoint ik moet kopen.

Wat wil ik met het netwerk gaan doen/ wat vind ik belangrijk?
- Internetten
- Netflix/ Youtube streamen
- Af en toe een download (film/ muziek)
- Audio streamen. Ik gebruik momenteel apple music met AirPlay via een eerste generatie Airport Express. De AirPlay functionaliteit wil ik heel graag behouden.
- Heel misschien dat er in de toekomst een NAS komt.
- Een groot bereik vind ik fijn. Ik zou het liefste met 1 router voor het hele huis werken.

Internet komt van Ziggo in de vorm van een complete abonnement. Ik heb een nieuwe ziggo modem besteld, dus weet niet welk type dat wordt.

Het betreft een relatief klein huis met houten verdiepingsvloeren. De tuin is echter ruim 25 meter diep en ik zou graag tot minimaal halverwege nog wel bereik willen hebben. Hieronder zie je een plattegrond van het huis. De aansluitingen zitten allemaal in de meterkast. Boven de woonkamer zitten twee slaapkamers. Zoals gezegd met houten verdiepingsvloeren.

Qua merk heb ik niet echt een voorkeur, zolang het maar werkt. Mijn budget is maximaal 300 euro, maar als het voor minder kan dan is dat mooi meegenomen. Voor dat geld wil ik eventueel ook een nieuwe airport express aanschaffen.

Plattegrond huis

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik denk dat de snelheid van je internetverbinding relevant is en het type apparaten dat je hebt. Ondersteunen ze bijvoorbeeld allemaal 802.11AC?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• bart_g
Laptop is een Macbook pro retina early 2013. Die ondersteunt volgens mij alleen 802.11A/B/G en 802.11N. Telefoon is een iPhone 6S en die ondersteunt wel 802.11AC.

Een tv moet ik nog aanschaffen, maar ga er vanuit dat deze ook wel 802.11AC zal ondersteunen.

De snelheid van mijn internet abonnement is 150Mbps.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-02 07:32
Ik zou een Dual Band AC router aanschaffen zoals de pricewatch: TP-Link Archer C5 of pricewatch: TP-Link Archer C7.

Hier kan je dan je Macbook op het 2.4Ghz verbinden en je iPhone en TV op het 5Ghz.

Kijk wel goed welke kanalen er vrij zijn op beide frequenties. Ik verwacht op 5Ghz dat je geen last hebt, maar op het 2.4Gz is het vrij druk.

Verder zou ik een AccessPoint plaatsen in je Keuken of Woonkamer (afhankelijk waar je je Router neer zet).
Dan heb je voldoende dekking voor een stabiel netwerk.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• bart_g
Ok, bedankt voor de tip. Qua prijs valt me dat nog heel erg mee.

Ik heb zelf ook nog even zitten zoeken en kwam op de access points van ubiquity. Die zijn relatief goedkoop en ik lees dat die een flink bereik hebben. Ik zou er dan 1 in de woonkamer kunnen plaatsen (daar ligt ethernet), 1 in de meterkast en later in de nog te bouwen garage mogelijk nog 1 aansluiten via een powerline adapter. Nadeel is dat de prijs wel hoger is dan een losse router. Het bereik zal ook wel veel beter zijn vermoed ik. Klopt dat?

• lolliggasje
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-01 20:04
Als jij ziggo klant bent zou ik sowieso een nieuwe router aan schaffen want,
de firmware van ziggo is gewoon ruk.
In dit forum punt: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7 staat iemand die heeft uitgevonden dat dit de tp-link archer c7 die als acces point is ingesteld met ziggo firmware.
Deze firmware kan je flashen em de gewone firmware firmware er opzetten en heb je de gewone tp-link.
Nieuw kost deze ongeveer 90 euro en bij ziggo betaal je 60 euro voor de zelfde router alleen met andere firmware.

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/
pricewatch: TP-Link Archer C7
Pagina: 1