Ziggo - modem van meterkast naar woonkamer mbv versterker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 08:26
Ik kom vanuit een appartement waar de hoofdaansluting (en dus de ziggo modem) in de woonkamer binnen kwamen. Dit was de ideale situatie omdat ik goede wifi kreeg voor de tablet/telefoon en makkelijk een ethernet kabel kan aansluiten voor de pc.

Nu ben ik verhuisd naar een appartement waar de hoofdaansluiting in de meterkast uitkomt. Helaas zit deze buiten de deur, op de galerij van de flat, toch wel wat onhandig.

Ik heb geen verstand van netwerkerij etc, dus ik was verbaasd toen de monteur mij vertelde dat de modem in de meterkast moet staan. Gevolg: slechte wifi en geen mogelijkheid meer om ethernet kabels in de modem te prikken voor mijn tv/pc. Tevens schijnt het te zijn dat de coax kabel van meterkast naar woonkamer een mini coax is, die het signaal ook niet ten goede komt en dat deze vervangen zou moeten worden. Iets wat ziggo ook kan doen volgens de beste man.

Ik ben dus een leek op het gebied van netwerken en aansluiten, maar gaat het volgende werken: coax/hoofdpunt die bij de meterkast binnenkomt aansluiten op een versterker (de FRA 752n) en daar de coax die van meterkast naar woonkamer loopt aansluiten, om dan toch nog de modem in de woonkamer kwijt te kunnen, in plaats van in de meterkast? Eventueel de mini coax laten vervangen door een normale coax kabel, I guess?

Ik heb namelijk ‘stiekem’ wel geprobeerd om de modem naar de woonkamer te halen, maar dan heb ik geen internet en slechte tv ontvangst. Zodra ik het opzet stukje in de woonkamer er af haal en alleen de horizon box inplug op de woonkamer coax heb ik wel tv. Haal ik de tv eruit en sluit ik alleen de coax van de modem rechtstreeks aan op het punt in de woonkamer dan heb ik ook prima internet. Maar combineer ik de 2 met behulp van het opzet stuk (Sq 602 ofzo, zit op mijn werk dus weet niet zeker welk type het is) dan is het internet signaal weg en geeft de horizon box een foutcode met betrekking op het signaal.

TL;DR: kan ik met behulp van een signaalversterker het voor elkaar krijgen om mijn modem in de woonkamer te zetten ipv in de meterkast buiten de deur?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Is het niet simpeler om een stukkie ethernetkabel van je modem naar je woonkamer te trekken ipv klooien met coax? Dan kan je in je woonkamer een eigen AP/router ophangen waar je je wired apparaten op aan kunt sluiten en als bonus heb je ongetwijfeld betere WiFi dan wat er uit dat ding van Ziggo komt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan Ziggo even bellen en vragen of zo het signaal sterker naar jou willen zetten. Volgens mij is de AOP (Abonee Overname Punt) in de woonkamer. Dáár moet genoeg signaal zijn om de modem en horizon te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:45:
Je kan Ziggo even bellen en vragen of zo het signaal sterker naar jou willen zetten. Volgens mij is de AOP (Abonee Overname Punt) in de woonkamer. Dáár moet genoeg signaal zijn om de modem en horizon te laten werken.
AOP zit niet altijd in woonkamer. Hij zit ook vaak genoeg in de meterkast.

UTP kabel naar woonkamer met een WIFI accespoint met ingebouwde switch kan een optie zijn. WIFI van de Ziggo modems schijnen niet de beste te zijn kwa ontvangst sterkte enzo.

Of een goeie splitter nemen en modem bij je tv zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

CeetjeBeetje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:37:
Gaat het volgende werken: coax/hoofdpunt die bij de meterkast binnenkomt aansluiten op een versterker (de FRA 752n) en daar de coax die van meterkast naar woonkamer loopt aansluiten, om dan toch nog de modem in de woonkamer kwijt te kunnen, in plaats van in de meterkast? Eventueel de mini coax laten vervangen door een normale coax kabel, I guess?
Moet kunnen als je een een goede kabel gebruikt.
Kan het toch niet... dan hang je het modem gewoon weer terug toch?

Wat wellicht handiger is, een nieuw stuk coax tussen meterkast en woonkamer.
En dan in de woonkamer de tratec. Modem op poort 1 (onversterkt), horizonbox op poort 1.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 05-10-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
FooLsKi schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:42:
Is het niet simpeler om een stukkie ethernetkabel van je modem naar je woonkamer te trekken ipv klooien met coax? Dan kan je in je woonkamer een eigen AP/router ophangen waar je je wired apparaten op aan kunt sluiten en als bonus heb je ongetwijfeld betere WiFi dan wat er uit dat ding van Ziggo komt.
Dat was inderdaad mijn gedachte maar ik mag waarschijnlijk niet rechtstreeks door de muren heen boren en de kabel daar doorheen steken (ik zou dan door 2 muren moeten voordat ik in de juiste kamer ben. Zal mijn verhuurder niet blij mee zijn.) Kan een UTP kabel trouwens ook door bestaande leidingen gaan en uitkomen bij een contactpunt in de woonkamer?

Ik heb er op zich dus geen probleem mee als ik de modem in de meterkast moet laten staan, als ik maar de mogelijkheid heb om de UTP kabel op een nette manier zonder boren in de woonkamer uit te laten komen. Ik zal vanavond even in de meterkast gluren maar volgens mij gaat dat hem ook niet worden.. Wellicht kan ik hem mee laten trekken als er toch een nieuwe coax van meterkast naar woonkamer getrokken gaat worden.
job schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:55:
[...]
Moet kunnen als je een een goede kabel gebruikt.
Kan het toch niet... dan hang je het modem gewoon weer terug toch?

Wat wellicht handiger is, een nieuw stuk coax tussen meterkast en woonkamer.
En dan in de woonkamer de tratec. Modem op poort 1 (onversterkt), horizonbox op poort 1.
Kan ik proberen. Wat is het verschil tussen de tratec in meterkast en dan de nieuwe coax naar het woonkamer punt, en de nieuwe coax en dan de tratec in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

CeetjeBeetje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:19:
[...]

Dat was inderdaad mijn gedachte maar ik mag waarschijnlijk niet rechtstreeks door de muren heen boren en de kabel daar doorheen steken (ik zou dan door 2 muren moeten voordat ik in de juiste kamer ben. Zal mijn verhuurder niet blij mee zijn.) Kan een UTP kabel trouwens ook door bestaande leidingen gaan en uitkomen bij een contactpunt in de woonkamer?
Een UTP-kabel past daar normaliter wel doorheen. Moet je uiteraard wel de versie zonder stekkers eraan gebruiken (en dan zelf een stekker erop zetten) ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Kan ik proberen. Wat is het verschil tussen de tratec in meterkast en dan de nieuwe coax naar het woonkamer punt, en de nieuwe coax en dan de tratec in de woonkamer?
Ik ga er vanuit dat je meer dan 1 tv hebt. Dan is een versterker vaak wel fijn. En ik vermoed dat je vanaf de meterkast maar 1 coax hebt liggen.

Maar probeer het eerst zonder versterker, maar met goede coax en een degelijke splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Zal mijn verhuurder niet blij mee zijn.
Heeft je verhuurder niets over te zeggen. Hoort bij 'woongenot' dat je huurt, net zoals recht om bezoek te krijgen en muren te behangen/verven. Zolang je evt gaten voor verhuizing dichtstopt en klaar is kees.
Kan een UTP kabel trouwens ook door bestaande leidingen gaan en uitkomen bij een contactpunt in de woonkamer?
Hangt af van de leidingen en wat er doorheen gaat.

UTP mag in geen geval door een leiding waar ook stroomdraden doorheen lopen. Buiten dat is het een geval van kijken wat past. De meeste leidingen zijn 5/8 buizen. Daar kun je met een beetje geluk twee degelijke kabels doorheen krijgen, maar als je Kabelkeur coax neemt (aanrader!) gaat Cat6 ws niet passen - maar Cat5e is zat voor Gb en dat lukt er wel naast zolang er geen al te ranzige bochten zitten. Dus vervang dat schoenveter met combo van Cat5e en Kabelkeur coax.
Ik heb er op zich dus geen probleem mee als ik de modem in de meterkast moet laten staan, als ik maar de mogelijkheid heb om de UTP kabel op een nette manier zonder boren in de woonkamer uit te laten komen. Ik zal vanavond even in de meterkast gluren maar volgens mij gaat dat hem ook niet worden.. Wellicht kan ik hem mee laten trekken als er toch een nieuwe coax van meterkast naar woonkamer getrokken gaat worden.
Precies. Goed idee :)
[...]

Een versterker maakt geen onderscheid tussen gewenste en ongewenste signalen, het versterkt verstoring vrolijk mee. Dus je wilt het altijd op plek met minste verstoring installeren, dus waar het signaal schoon je huis binnenkomt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Goede Hirschman versterker(retour geschikt) in je meterkast zal het probleem wel oplossen.

Alternatief kun je vanuit de dichts bij zijnde kamer een gat naar je meterkast boren en daar een stukje kwaliteits coax (koka 799) door trekken.
Plaats daar je modem en kijk of je dan wel voldoende wifi dekking hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Voor internet moet je signaal ook retour.

Een versterker gebruik je als je signaal te zwak is, niet als je signaal kut is vanwege goedkope kabels en connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Trek gewoon een ethernet of coax kabel. Ga niet rommelen met adapters/versterers/magische kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
Bedankt voor de feedback, allen. Ik probeer het versterker + betere kwaliteit coax verhaal eerst. Lost dat niks op dan gaat de boor in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CeetjeBeetje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:15:
Bedankt voor de feedback, allen. Ik probeer het versterker + betere kwaliteit coax verhaal eerst. Lost dat niks op dan gaat de boor in de muur.
Hoeveel TV's heb je in huis? Als ik het zo hoor maar eentje, dan is een versterker echt niet nodig met fatsoenlijke kabels. Ziggo levert (als het goed is, en dat is het ws gezien alles in de meterkast goed werkt) genoeg signaal voor twee apparaten (TV of modem) zonder versterking. Bedenk dat teveel signaal ook niet goed is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:50
Een AOP kan zich in de woonkamer of meterkast bevinden. AOP is scheiding tussen Ziggo en klant domein. Dus einde groene kabel met hierop een vaste aansluiting.

Een modem moet zo dicht mogelijk bij een hoofdaansluiting om problemen met slecht signaal te voorkomen. Het maakt in principe niet uit waar het modem geplaatst wordt, mits het signaal downstream en upstream maar goed is. Om de klant hier niet mee op te zadelen is het simpelweg zo dicht mogelijk bij het AOP, omdat daar het signaal goed is. In de praktijk kunnen modems veel verder weg staan van het AOP mits goed geïnstalleerd.

Het beste kun je de versterker in meterkast plaatsen. Niet in de woonkamer. Als je in een microfoon praat zet je die ook niet midden in het publiek neer om er vervolgens in te gaan praten.

Coax vervangen voor KOKA 9TS niet KOKA 799... KOKA 9TS is beter afgeschermd heb je op den duur meer profijt van. Vaak lukt het nog wel om cat5e erbij te trekken.

Goedkope meuk vermijden als het om de kabels en connectoren gaat. Je gaat hiermee enorm achteruit in kwaliteit van het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
[...]

Je mag prima gaten in muren boren voor kabels in een huurhuis. Het is geen grote verbouwing die dingen behoorlijk stuk maakt. Het is wel nuttig om dit even te vragen voor een goede verstandhouding, maar in principe zijn gaten zo te dichten als dat je eruit gaat en de verhuurder eist dat.

Verder is dit natuurlijk de beste oplossing, gewoon coax zo kort mogelijk houden en verder gaan op UTP.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier tijdens de "renovatie" ook mn modem gewoon in de slaapkamer geparkeerd.. ipv in de woonkamer waar het AOP zit.. 20 meter coax extra deed hem niet echt wat... al heb ik toen niet naar de signaalwaardes gekeken..
en volgens mij versterken de meeste retourgeschikte versterkers het signaal maar in 1 richting..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Bij mijn moeder zit het AOP ook in de meterkast maar ze heeft een kabel van de meterkast naar de woonkamer lopen (vaste aansluiting ) daarop hebben wij het modem geplaatst en dat werkt prima (afstand AOP - modem ongeveer 15 meter) zonder versterker.
Het is het proberen waard.

[ Voor 6% gewijzigd door Read op 05-10-2016 23:04 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
SMSfreakie schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:51:
hier tijdens de "renovatie" ook mn modem gewoon in de slaapkamer geparkeerd.. ipv in de woonkamer waar het AOP zit.. 20 meter coax extra deed hem niet echt wat... al heb ik toen niet naar de signaalwaardes gekeken..
en volgens mij versterken de meeste retourgeschikte versterkers het signaal maar in 1 richting..
Retourgeschikte versterkers versterken over het algemeen 1 á 2 dB. Als ik de technische specs. volg van de fabrikant. Bij o.a. Astro AL5R, FRA-752, FRA-722, Teleste OV-8420, HMV41...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
Ben in ieder geval blij met alle feedback. Aangezien het laten leggen van een nieuwe coax sowieso verstandig lijkt te zijn ga ik dat als eerste proberen. Werkt het zonder versterker dan is dat perfect en anders prik ik er zo'n ding aan.

Rare vraag maar welke coax levert ziggo als ik het door de ziggo monteur laat uitvoeren? Zou de ziggo coax van lagere kwaliteit zijn dan de koka9ts die MediaZoo aanraadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:56
Het is al een aantal keer gezegd door andere tweakers maar ik vermeld graag mijn persoonlijke ervaring ook nog even. Ik heb toen ik mijn huurwoning in ging expliciet gevraagd of het een probleem zou zijn als ik door muren / plafond heen zou boren om gaten te maken voor internet kabels etc. en dat was geen enkel probleem omdat het niet gezien word als een grote verbouwing die het uiterlijk van het huis aantast of functionaliteit van het huis veranderd. Zo dus ook gedaan en nu ligt er in elke kamer een netwerkkabel voor tv en/of internet.

Het lijkt me altijd slim om iets dergelijks in overleg te doen maar ik geloof dat inden je het netjes vraagt het totaal geen probleem is :). Veel succes met tweaken in ieder geval!

[ Voor 3% gewijzigd door thomasv op 06-10-2016 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Ik woon zelf ook in een appartement met dezelfde setup, de meterkast zit naast de voordeur op de gallerij.
Hierin is ook alle infra afgewerkt, Isra koper, glasvezel, coax de hele rambam. Vanuit de meterkast is er een loze pijp die uitkomt in de woonkamer, wel zo logisch anders zou je je telefoon ook in de meterkast moeten hangen :) dus ga eerst eens alle afdekplaatjes af in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CeetjeBeetje schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:34:
Ben in ieder geval blij met alle feedback. Aangezien het laten leggen van een nieuwe coax sowieso verstandig lijkt te zijn ga ik dat als eerste proberen. Werkt het zonder versterker dan is dat perfect en anders prik ik er zo'n ding aan.

Rare vraag maar welke coax levert ziggo als ik het door de ziggo monteur laat uitvoeren? Zou de ziggo coax van lagere kwaliteit zijn dan de koka9ts die MediaZoo aanraadt?
Dat zou je denk ik bij iemand van Ziggo moeten navragen. Qua specs zal het wel vergelijkbaar zijn met de KOKA9TS.

Reden dat hij de 799 afraadt is dat er steeds meer storingsbronnen bijkomen. 799 was berekend op dingen als Digitenne en T-DAB, maar niet op LTE en PLC (ja, die homeplug-gevallen kunnen flink storen op je coax). Daarvoor heeft Hirschmann de 9TS gemaakt - maar andere leveranciers hebben ook niet stilgestaan. Je kunt ervan uitgaan dat wat Ziggo zelf gebruikt vergelijkbaar is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
Ok, ik heb alles even in laten werken op me en kwam tot het volgende, in mijn ogen, briljante idee: Mijn oude PTT aansluiting wordt niet gebruikt, ik laat hier gewoon een cat6 kabel doorheen trekken. Dat is toch gewoon mogelijk, lijkt mij?

De coax moet sowieso worden vervangen maar bij mijn weten is het niet mogelijk om een nette afwerking te krijgen op 1 punt waar kabel en ethernet uit zouden moeten komen (ivm opzet dingetje van ziggo waar geen extra ruimte in zit voor een ethernet kabel?)

Mocht het dus mogelijk zijn om de cat6 kabel naar het ptt punt te trekken, welke afwerkingsmogelijkheden zijn het meest interessant/gangbaar? Afdekplaat met 1 of 2 open poorten waar ik mijn pc en tv op kan aansluiten, of is het werken met een wifi accesspoint handiger (is het een access point wat ik dan nodig ben of een extra router?), in het geval de modem toch in de meterkast blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
in theorie kan het prima ja :-) ik gebruik mijn KPN aansluiting in de woonkamer ook voor een ander doel dan dat die ooit bedoelt was..

telefoonlijn komt verder in de meterkast (in de portiek) binnen net als Coax alleen zit mijn AOP van Ziggo gewoon in de woonkamer.. en van KPN zit er netjes een lasdop, en loopt de lijn door naar de slaapkamer waar die nog netjes afgemonteerd is.. (vanaf daar liep die door naar de woonkamer..)

en een volgend bewoner moet maar kijken hoe en wat verder :+

al zal ik in de toekomst ook denk ik de kabel tussen de meterkast en de slaapkamer moeten vervangen voor CAT6... ivm glasvezel etc maar dat zie ik tzt wel :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Koka9TS is gewoon marketing om weer duurdere kabel te kunnen verkopen.

Koka799 is prima en voor kleine afstanden zelfs overkill.

De ziggo frequenties gaan van 100Mhz tot 850Mhz en hebben echt geen last van die 2,6 Ghz uit de 4G band.

Homeplugs werken met frquententie tot 86Mhz en die storen ook echt niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:56:

De ziggo frequenties gaan van 100Mhz tot 850Mhz en hebben echt geen last van die 2,6 Ghz uit de 4G band.

en waar laat je de retourkanalen van je modem? en de FM band vanaf 87,5mhz telt ook niet meer mee? (ja dat zit ook nog steeds op de kabel) en met DOCSIS 3.1 is de bovengrens van 850mhz ook al opgetrokken naar ergens in de 1000+mhz..

ruimte boven de 860mhz is toch niet nuttig inzetbaar voor TV diensten omdat de toestellen dit eigenlijk niet ondersteunen, en modems kunnen dit wel

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Ben(V) schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:56:

KOKA 9TS is kwa prijs niet veel duurder dan KOKA 799, maar zeker geen marketing. Het vlechtwerk is dubbel zo dik als bij KOKA 799, er is een extra afschermende folie laag en het diëlektricum is van foam ipv kunstof. Dit maakt de kabel iets flexibeler.

KOKA 799 voor korte afstanden overkill? Iedere kabel, ongeacht de lengte, die niet voldoende afgeschermd is en/of te dun is is niet geschikt voor doorgifte van digitaal signaal. KOKA 799 volstaat op dit moment inderdaad ook prima, maar heeft geen testen ondergaan op toekomstige ontwikkelingen.

Ziggo werkt op de fequenties van ~35Mhz t/m 1100 Mhz. Voor o.a. retoursignaal, FM, DVB-C, DOCSIS, Analoge TV, MOKA. Storingen uit de 4G band van 800Mhz veroorzaken de overlast. Inderdaad niet die uit de 2,6Ghz band.

Homeplugs werken op frequenties tot 86Mhz kunnen flink storing veroorzaken op het retoursignaal. Komt gelukkig weinig voor, omdat bekabeling tussen AOP en modem vaak in orde is. Maar het zeker iets wat voorkomt.
Pagina: 1